Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Hoe gratis hapjes je rendement kunnen verbeteren

Hoe gratis hapjes je rendement kunnen verbeteren

Er zijn veel factoren die invloed hebben op de verwachtingen met betrekking tot wat een restaurant haar gasten hoort aan te bieden. Of het nu gaat om een café voor de snelle hap of een gastronomisch etablissement, het niveau van de aangeboden service is volledig gebaseerd op jouw type horecazaak.

In de meeste restaurants waar je kunt zitten, zowel eetcafés als restaurants, krijgen gasten een klein voorgerechtje van het huis aangeboden. Gratis voorgerechtjes, zoals vers brood met opgeklopte roomboter, een amuse-gueule of een schaaltje nacho’s met salsa, zijn hapjes waar gasten van uitgaan dat ze dit krijgen, zelfs al voordat ze een blik op de menukaart hebben geworpen. Nu dit een verwacht onderdeel van de eetbeleving aan het worden is, vragen restauranthouders zich af: werken deze hapjes vooraf in ons voordeel of hebben ze een negatieve invloed op onze winst?



Gratis hapjes vooraf, directe bediening

Gratis voorgerechtjes zoals brood geven gasten het gevoel dat ze vrijwel direct bediend worden. Het stilt eventuele irritaties door knagende honger en zorgt dat gasten enigszins onderhouden worden door het aanmoedigen van eten en gesprekken voeren, al voordat de ober klaar is om hun bestelling op te nemen. Dit is een top strategie om goede service aan je gasten te bieden al voordat het dineren begint.



Het juiste moment uitkiezen

Aan de andere kant kan deze directe bediening er ook toe leiden dat gasten er langer over doen om te bestellen. Hun honger wordt immers in bedwang gehouden, wat de urgentie om onmiddellijk te bestellen wat wegneemt. Om deze reden kiezen sommige restaurants ervoor om gratis voorgerechtjes pas te serveren, nadat gasten hebben besloten wat ze willen eten. Probeer uit wat voor jouw onderneming het beste werk. Luister naar feedback van de bediening. Houd zicht op wat je ziet gebeuren. En je zult de perfecte formule ontdekken. Een oplossing waarmee je zowel je gasten als je medewerkers tevreden stelt.


Mensen gaan meer drinken

Krakelingen en zoute nootjes staan niet voor niets op tafel. Deze zoute traktaties zorgen ervoor dat klanten dorstig blijven en meer drankjes bestellen. Dit is voordelig voor restaurants, zolang als de mate van alcoholconsumptie de kostprijs van deze zoute snacks compenseert (aangezien deze soms prijzig kunnen worden). Want, eten moedigt drinken aan. Bovendien is het altijd fijn om iets gratis aangeboden te krijgen.


Concurrentievoordeel

Eén van de belangrijkste factoren die meespeelt in de beslissing om al dan niet gratis voorgerechtjes aan te bieden, is de locatie van je restaurant. Is het in de omgeving van jouw horecazaak gebruikelijk om dit te doen, ja of nee? Als je buurman- of vrouw gratis smakelijke voorafjes aanbiedt terwijl jij achterblijft, zullen gasten eerder geneigd zijn bij hem of haar te gaan eten. Aan de andere kant, als nabijgelegen restaurants niet een hapje vooraf aanbieden en jij dat daarentegen wel doet, kan je dit een concurrentievoordeel opleveren, waardoor je meer bezoekers kunt aantrekken.


Een creatieve aanpak

Nieuwe voedingsstromingen gaan gepaard met nieuwe eisen van klanten. Hoe kunnen mandjes met brood worden ingezet bij gluten- of koolhydraatvrije diëten? Een voor de hand liggende suggestie is het aanbieden van glutenvrij brood of iets wat sowieso geen gluten bevat. Afhankelijk van het soort eten waarin je restaurant gespecialiseerd is, kun je kiezen voor een standaard broodmandje of een creatieve aanpak. Bij de laatste optie loopt je het risico dat de klant het niet opeet. Maar met zoveel trends in gezonde voeding, is het misschien wel een goed idee dat jouw restaurant hierop inspeelt. Houdt rekening met wat gasten verwachten. Als je een specifiek publiek wilt aantrekken, spreek dan met je gerechten!



Restauranthouders worden geconfronteerd met zoveel uitdagingen. Van het lokken van nieuwe gasten tot het ervoor zorgen dat vaste klanten steeds weer enthousiast zijn en terugkomen. De perfecte balans schuilt in het goed in de gaten houden van het rendement, te luisteren naar de informatie die de bediening geeft en kijk vooral naar de mate van tevredenheid onder de klanten. Hapjes vooraf zijn nooit gratis voor restauranthouders – maar goede service en terugkerende klanten kunnen de doorslag geven om als er restauranthouder toch voordeel uit te halen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.