Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Visual merchandising: hoe je opvallende productdisplays maakt

Visual merchandising: hoe je opvallende productdisplays maakt

We weten allemaal dat de eerste indruk belangrijk is en dat deze, als het op de detailhandel aankomt, het verschil kan betekenen tussen een nieuwe klant en een verloren verkoop. Je winkel moet consequent tiptop in orde zijn, en altijd de beste visuele weergave van je producten bieden. Voor een detailhandelaar betekent dit een visuele merchandisingstrategie.

Visuele merchandising omvat alles van etalages en productdisplays tot signage in de winkel. Het bieden van een visueel aantrekkelijke ervaring is de eerste stap om een verbinding tot stand te brengen met het winkelend publiek dat naar jouw fysieke winkel komt. Door ontwerptechnieken te leren en te gebruiken, kun je je winkel gemakkelijk transformeren in een esthetische ervaring waar je klanten dol op zullen zijn.

In deze blog hebben we het over: 

Future proof gids voor retail: vind je onderneming opnieuw uit — online en offline

Deze gids vertelt je meer over nieuwe retail-tactieken die je klaarstomen voor de toekomst en je helpen bij ongekende uitdagingen.

Wat is visual merchandising?

Visual merchandising is een algemeen werkwijze in de detailhandel, waar merchandisers plattegronden en driedimensionale productdisplays ontwikkelen om producten te organiseren en te presenteren, en de verkoop in de winkel te maximaliseren. Doorgaans zullen merchandisers gerelateerde producten groeperen en signage gebruiken om hun kenmerken en voordelen te communiceren.

In grotere bedrijven werken merchandisers nauw samen met de marketingteams voor de detailhandel om productdisplays te bouwen die passen bij het imago en de richtlijnen van het merk. Onafhankelijke retailers hebben daarentegen meer controle over hoe de displays eruitzien en hebben meer ruimte voor creativiteit. 

 

Wat is het doel van visual merchandising?

Het doel van visual merchandising is om klanten aan te trekken en te betrekken, en hen te motiveren om een aankoop te doen. Daarnaast helpen visual merchandisers de producten van een winkel zo te organiseren dat het voor klanten gemakkelijker is om precies te vinden wat ze zoeken.

 

Tips en technieken voor visual merchandising

Je hoeft niet veel geld uit te geven om productdisplays te maken die je producten prachtig onder de aandacht brengen, kijkers omzetten in kopers en impulsaankopen verhogen. Volg deze 10 tips en technieken voor visual merchandising:

  1. Begrijp de psychografische gegevens van je doelgroep
  2. Raak geïnspireerd
  3. Doe een beroep op de vijf zintuigen
  4. Gebruik ontwerptheorie om je displays te bouwen
  5. Wees gedurfd
  6. Laat het thema van je winkel terugkomen
  7. Leid klanten door je winkel
  8. Voeg interessante signage toe
  9. Groepeer producten die gewoonlijk samen worden gekocht
  10. Vernieuw regelmatig je productdisplays
  11. Verhoog de verkoop met zes budget-ontwerpideeën

 

1. Begrijp de psychografische gegevens van je doelgroep 

Het begrijpen van je doelgroep is de eerste stap naar het creëren van effectieve visual merchandising en productdisplays. We bedoelen niet alleen op het begrijpen van demografische gegevens zoals leeftijd, inkomen en opleiding. Duik dieper in hun psychografische informatie en leer waarom ze bepaalde beslissingen nemen en wat hun levensstijl is.

Een goede manier om te beginnen is door de klantgegevens in je kassasysteem te bekijken (met name de bestelgeschiedenis van een klant).

 

2. Raak geïnspireerd

Op het internet is er genoeg merchandising inspiratie te vinden. Voordat je begint met het bouwen van je displays kun je deze bronnen, zoals Instagram en Pinterest doorzoeken naar winkels die hun eigen opvallende etalages hebben gemaakt.

 

3. Doe een beroep op de vijf zintuigen

Hoewel het verleidelijk is om je te concentreren op het uiterlijk van je productdisplay, mag je de andere vier zintuigen ook niet verwaarlozen.

Het geheim van een echt ervaringsgerichte winkel is het creëren van een multi-zintuiglijke ervaring (ook wel sensorische branding genoemd). Hier zijn een paar manieren waarop je productdisplays kunt maken die elk van de vijf zintuigen aanspreken:

Geluid

De muziek die je in je winkel afspeelt, kan een groot (maar subtiel) effect hebben op hoe klanten zich gedragen. Denk bij het samenstellen van de afspeellijst van je winkel aan je beoogde klant en waar deze naar luistert: je wilt in de eerste plaats dat de muziek aantrekkelijk voor hem is.

Aanraking

Denk eraan dat je je klanten de mogelijkheid geeft om alles wat je verkoopt aan te raken, te voelen en te testen.

Apple is misschien wel het bekendste voorbeeld van een retailer die gebruikmaakt van aanraking. Al hun producten worden gepresenteerd in een open display en zijn klaar om door klanten te worden gebruikt. Daardoor krijgen klanten het gevoel dat ze het product bezitten en dit vergroot de kans dat ze het zullen kopen.

Reuk

Ken je geurmarketing? Wereldwijde megamerken zoals Sony en Samsung hebben het in hun voordeel gebruikt met geweldige resultaten.

Geuren worden snel overgedragen naar de amygdala, het deel van de hersenen dat zowel emoties als geheugen controleert. Als iemand iets ruikt wat hij lekker vindt, wordt dat automatisch geregistreerd als een positieve herinnering waardoor hij zich goed voelt. Geur kan een doorslaggevende factor zijn om meer lange termijn klanten aan te trekken.

Smaak

Als je bedrijf voedsel verkoopt, kun je klanten de mogelijkheid geven om te proeven. Dit is vergelijkbaar met kleding laten passen. Het is een best practice. 

In zijn boek Invloed: de zes geheimen van het overtuigen laat Robert B. Cialdini, Ph.D., onderzoek zien dat de kracht aantoont van iets gratis weggeven. Of ze het zich nu realiseren of niet, degenen aan de ontvangende kant voelen de behoefte om iets terug te doen, meestal door het product te kopen.

Zicht

Merchandisers moeten bepalen waar en wat een klant in de winkel bekijkt. Ze gebruiken hiervoor de kleuren voor hun psychologische triggers en verlichting, balans, symmetrie en contrast.

 

4. Gebruik ontwerptheorie om je displays te bouwen

Je displays zijn een cruciaal onderdeel van je algehele ontwerp en kunnen de uitstraling van je winkel maken of breken. Als je enkele belangrijke ontwerptheorieën begrijpt, kun je displays en etalages inrichten die in het oog springen en passen bij je winkelontwerp.

Over het algemeen geldt less is more. Als je in een wereld van verkopen per vierkante meter leeft, klinkt dit misschien contra-intuïtief. Je winkelverkopen per vierkante meter zijn immers van invloed op de inkomsten van je winkel. Maar de realiteit is dat je klanten wegjaagt als je winkelontwerp rommelig of druk is.

Houd bij het bouwen van displays rekening met deze vier ontwerptheorieën:

Balans

Het bereiken van balans in je winkeldisplays is essentieel om je klanten door je winkel te leiden en een samenhangende ervaring te bieden. De balans in je winkel kan symmetrisch of asymmetrisch zijn.

Symmetrische balans maakt gebruik van ontwerpelementen met hetzelfde gewicht, terwijl asymmetrische balans producten met verschillende gewichten gebruikt. Hoewel symmetrische displays consistentie en orde aan je winkel kunnen toevoegen, kan het gebruik van asymmetrische ontwerpen soms helpen om je display een interessantere toets te geven, waardoor bepaalde elementen in je ontwerp meer centraal komen te staan.

Contrast

Door contrast te bieden, kun je de nadruk leggen op items of displays in je winkel. Uiteindelijk wil je niet dat je klanten verdwalen in een zee van producten. Als je een centraal punt in je displays hebt, helpt dit de blik van je klanten naar bepaalde producten of secties te leiden.

Door bepaalde kleurenschema’s te kiezen, kun je je displays contrast geven. Het gebruik van zwart-wit, monochromatische kleuren of andere contrasterende kleuren kan ook een verrassing toevoegen aan je displays.

Witruimte

Niet elke hoek of ruimte in je winkel hoeft gevuld te zijn met displays of producten. Witruimte of negatieve ruimte is een belangrijk onderdeel van je winkelontwerp.

Witruimte kan uiteindelijk helpen om bepaalde displays of producten te accentueren, een centraal punt aan je display toe te voegen en rommel te verminderen. Bij correct gebruik geeft witruimte je product de ruimte om te ademen.

Pas dit ontwerpprincipe toe op de etalages van je winkel, op je kassa en overal in je winkel.

Retailgiganten zoals Apple hebben de kunst van het creëren van winkelervaringen onder de knie, zozeer zelfs dat hun winkels over de hele wereld onmiddellijk herkenbaar zijn.

Apple staat ook bekend om het gebruik van witruimte. Hun minimalistische en moderne winkeldisplays zijn prachtig eenvoudig, met als doel de producten centraal te houden, zodat klanten ze kunnen gebruiken en voelen zonder rommel te creëren.

Eenheid

Uiteindelijk is samenhang het overkoepelende element dat elke winkel nodig heeft. Door eenheid te creëren tussen al je winkeldisplays, -decoratie en -design, komt je winkel visueel samen voor je klanten en past deze bij je merk. 

 

Gratis 14 dagen uitproberen?

Nieuwsgierig naar het Retail kassasysteem waarmee je je onderneming naar een volgend niveau kunt tillen? Probeer de software gratis 14 dagen uit. De proefperiode verloopt automatisch

 

5. Wees gedurfd

Het doel is om productdisplays te maken die klanten aanzetten om te reageren: door een foto te maken en deze op Instagram te delen, interactie te hebben met de producten en ze uiteindelijk te kopen. Om dat te doen, kun je overwegen om meer te durven met je visuele merchandising.

Kijk maar eens wat het athleisure-kledingmerk Outdoor Voices durfde met hun winkel in New England. Gedurfde, contrasterende kleuren met een etalagepop die de marathon loopt.

 

6. Laat het thema van je winkel terugkomen

Als het gaat om het inrichten van je etalage, is het belangrijk om te onthouden dat je etalage slechts een onderdeel is van je algehele winkelontwerp; zorg ervoor dat het past bij de algehele inrichting, stijl en branding van je winkel.

Neem bijvoorbeeld een in New York gevestigde winkelier en café Saturdays NYC. De naam zegt het al: ze verkopen kleding die is geïnspireerd op de surfcultuur (en surfplanken). Hun winkel in Melbourne, Australië, laat zien wat hen uniek maakt.

 

7. Leid klanten door je winkel

IKEA is een wereldwijd voorbeeld geworden van hoe klanten door winkels kunnen worden geleid. Hun doolhofachtige concept groepeert producten op woonruimte en neemt kopers mee op een reis.

Ben je wel eens naar IKEA gegaan om de winkel te verlaten met meer producten dan je had gepland? Hun concept waarbij je over paden door de winkel loopt, betekent dat je niet echt kunt zien wat er gaat komen, waardoor de behoefte ontstaat om op koers te blijven en onderweg steeds weer items meeneemt. Je hebt dan het gevoel dat de producten al van jou zijn, waardoor de kans kleiner wordt dat je ze weer weglegt voordat je moet betalen.

Hoewel je misschien niet dezelfde ruimte of hetzelfde concept hebt als IKEA, zijn dezelfde regels van toepassing. Door producten met een vergelijkbaar thema te groeperen, wordt je winkel gemakkelijker te navigeren en kunnen klanten per categorie winkelen en onderweg aanvullende aankopen vinden.

 

8. Voeg interessante signage toe

Met creatieve signage kun je je producten duidelijk groeperen en afdelingen maken, klanten vertellen hoe ze gemaakt zijn, aanbiedingen weergeven en meer.

Kijk maar eens hoe Allbirds in-store signage gebruikt om klanten duidelijk te laten zien tot welke categorie hun schoenen behoren. Dit helpt klanten snel te vinden wat ze zoeken en producten te vergelijken (en ze zien er ook echt gaaf uit).

 

9. Groepeer producten die vaak samen worden gekocht 

Een manier om je winkelervaring te verbeteren, is door je displays te gebruiken voor cross-selling van bepaalde producten. Door een kassasysteem met rapportagemogelijkheden te gebruiken, kun je gemakkelijk gegevens vinden over welke producten je via cross-selling wil verkopen en hoe je je displays kunt indelen.

Met het rapport ‘Commonly Bought Together’ van Lightspeed Analytics kun je verschillende combinaties van producten bekijken die klanten in het verleden hebben gekocht, zodat je de perfecte displayopstelling kunt samenstellen en ook je marketingstrategie voor je kassasysteem kunt creëren.

Cross-merchandising is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je klanten meer in hun winkelmandje doen. Door op een handige manier producten te plaatsen die goed bij elkaar passen, maak je hun winkelreis veel gemakkelijker en geef je ze ideeën waar ze misschien nog niet eerder aan hadden gedacht.

Als je een kledingwinkel hebt, zorg er dan voor dat je de kleding die etalagepoppen aan hebben binnen handbereik hebt om het winkelen zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de klant. Je kunt ook signage gebruiken om klanten een idee te geven van wat ze willen kopen of welke accessoires goed passen bij het product waarnaar ze kijken.

 

10. Vernieuw regelmatig je productdisplays

Het ontwerp van je winkel hoeft niet altijd hetzelfde te blijven. Elke keer dat je nieuwe, opvallende voorraad hebt of bij seizoenswisselingen, kun je overwegen om de merchandising, displays, lay-out en signage van je winkel te vernieuwen.

Bob Phibbs, een van ‘s werelds toonaangevende experts op het gebied van fysieke detailhandel, vindt dat verkopers hun productdisplays maandelijks moeten bijwerken.

Tijden veranderen, net als je klanten. Het relevant houden van je winkel gaat hand in hand met je ontwerp en hoe en wanneer je deze bijwerkt. Zorg er bij het maken van je winkelontwerp voor dat je iets kiest dat je in de loop van de tijd kunt aanpassen.

 

11. Budget ontwerpideeën

Er zijn natuurlijk een miljoen manieren om je winkelontwerp te verbeteren, maar we hebben niet allemaal het geld dat nodig is voor een dure revisie. Hier zijn zes strategische ideeën om je te helpen je winkelruimte op te fleuren zonder je budget te overschrijden.

Maak grondig schoon

De helft van het winkelend publiek is wel eens een winkel niet ingegaan, omdat het er van buitenaf vies uitzag. Dit betekent niet dat je alleen je ruiten moet laten wassen, hoewel dat op zijn minst een tweewekelijkse gewoonte zou moeten zijn. Het betekent grondig te werk gaan en minder zichtbare gebieden schoonmaken, zoals onder apparatuur en de toiletten.

Pas je verlichting aan

We noemden verlichting eerder in dit artikel, maar het verdient hier ook een vermelding omdat het zo’n snelle en gemakkelijke manier is om je producten te laten opvallen.

Naarmate lampen ouder worden, kunnen ze een bruinachtig licht afgeven in plaats van een helder witgeel licht. Consumenten reageren goed op fel licht omdat ze de kwaliteit en kleur van je producten gemakkelijker kunnen beoordelen. Dit is de reden waarom winkelcentra altijd helder verlicht zijn.

Over het algemeen wordt verlichting door veel winkeleigenaren over het hoofd gezien. Edison-lampen, uplighting, spotlights en railverlichting kunnen allemaal worden gebruikt om bepaalde elementen te markeren en de aandacht te vestigen op aanbiedingen. Het kan ook dienen als een belangrijke manier om de toon in je winkel te zetten.

Ontdek niet-traditionele merchandise-displays

 Gooi de manier waarop je je producten onder de aandacht brengt om, door niet-traditionele rekken te gebruiken. Denk aan eikenhouten rumvaten, kleding die over een oude fiets hangt of tweedehands planken.

Bedenk dat 25% van alle kleine bedrijven binnen het eerste jaar faalt. Het voordeel hiervan is dat er op elk moment genoeg winkelinrichtingen en parafernalia in omloop zijn. Denk creatief na over hoe je die materialen kunt gebruiken om aan je visual merchandising behoeften te voldoen. Zelfs als ze in eerste instantie niet perfect lijken te passen, is het verbazingwekkend wat een beetje vindingrijkheid kan doen.

Creëer eenvoudige verkeersdrempels

In de detailhandel zijn verkeersdrempels ontworpen om precies te doen wat ze ook op de weg doen: je afremmen. Kleine tafels en verkooprekken zorgen voor grote verkeersdrempels in je winkel. Creëer een thema met elk rek en draai het product regelmatig op je verkeersdrempels om vaste klanten betrokken te houden.

Ontwerp een powermuur

Een effectieve powermuur, traditioneel direct rechts van de klant geplaatst, trekt de aandacht. Geef hier je uitgelichte voorraad weer, zoals je populairste items of nieuwste stijlen.

 

De beste visual merchandising is uniek voor jouw merk

Uiteindelijk hangt het uiterlijk en ontwerp van je winkel volledig af van je producten en je merk, en hoe je in contact wilt komen met klanten. Neem de tijd om je merk te begrijpen en vertaal dat naar je winkelontwerp. Uiteindelijk moet je het ontwerp maken dat bij je past.

Wil je meer weten over hoe je kassasysteem het ontwerp van je winkel kan beïnvloeden? Plan vrijblijvend een gesprek in met een van onze retail experts

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience