Vind meer nieuws

Data en inzichten

Bijna driekwart Nederlanders voelt zich voor de gek gehouden door krimpflatie

Amsterdam, 7 november 2023 – Bijna driekwart (70%) van de Nederlandse consumenten voelt zich misleid als de hoeveelheid en kwaliteit van producten in de winkel vermindert, en de prijs hetzelfde blijft. Dit fenomeen staat ook wel bekend als krimpflatie. Dit blijkt uit onderzoek* van Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete kassa- en betaalplatform van ondernemers in retail en horeca wereldwijd.

Kleinere verpakkingen

Retailondernemers hebben te maken gekregen met stijgende kosten voor grondstoffen, transport, energie en gekwalificeerd personeel. Door verpakkingen te verkopen met een verminderde inhoud of de kwaliteit te verminderen, besparen retailondernemers waar mogelijk, en houden ze onder de streep meer over. Dit gebeurt veelvuldig met levensmiddelen, maar ook non-food producten zoals shampoo of tandpasta hebben te maken met dit fenomeen. Op deze manier hopen winkeliers dat ze de klant niet te hoeven confronteren met prijsstijgingen.

Dit blijft echter niet zonder gevolgen. Meer dan de helft van de consumenten in Nederland  (53%) zegt minder vertrouwen te hebben in retailers die krimpflatie toepassen. Een lager vertrouwen kan betekenen dat de consument op zoek gaat naar een andere (web)winkel. Ruim een kwart (28%) geeft aan dat door krimpflatie hun uitgavenpatroon is veranderd. Het is aannemelijk dat zij nu meer geld kwijt zijn om toch de benodigde hoeveelheid van een bepaald product in huis te halen. 36 procent geeft aan dat hun uitgavenpatroon hetzelfde is gebleven ondanks de krimpflatie, wat suggereert dat zij gewenste aankopen hebben moeten schrappen van hun lijstje.

‘Nu 10% minder inhoud’

De vraag is of de consument de voorkeur geeft aan een prijsstijging boven krimpflatie. Dan zien we dat 37 procent verhoogde prijzen verkiest boven krimpflatie. 24 procent is het daar niet mee eens en betaalt liever niet meer, daarmee voor lief nemend dat zij minder waar voor hun geld krijgen. 

“Uit ons onderzoek komt sterk naar voren dat de meningen ver uiteen liggen als het gaat om krimpflatie in de retailsector in Nederland”, vertelt Ewout van Rossum, Regional Manager Benelux Retail bij Lightspeed. “Wat wel blijkt, is dat de consument duidelijkheid wil. 46 procent van de Nederlandse consumenten heeft aangegeven krimpflatie helemaal niet erg te vinden, zolang het maar aangegeven wordt. We merken dat retailondernemers het vaak lastig vinden om de keuze te maken of ze de prijs moeten verhogen of de hoeveelheid verkleinen. Daar proberen we hen zo veel mogelijk in te ondersteunen. We kunnen ze daarmee helpen door inzicht te geven in hun voorraadniveaus, hun verkoopresultaten, het klantenbestand en de personeelskosten. Op basis van deze inzichten kunnen ze betere beslissingen nemen die ook bij hun type klant passen, en de kosten waar mogelijk te verlagen.”

*Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Lightspeed door OnePoll, een onafhankelijk markt- en onderzoeksbureau. In totaal hebben 1.000 Nederlandse consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie lightspeed.nl en lightspeed.be

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube en Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedarplus.ca) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten