Baskèts

Amsterdam

Sinds 2012 staat Baskèts voor streetcultuur, de nieuwste sneakers en streetfashion. Het concept is inmiddels uitgegroeid tot een community. Met een eigen collectie alsook samenwerkingen met verschillende a-brands wist oprichter Daan de Greef een uniek streetfashion concept de wereld in te brengen. Lees hoe Lightspeed kon helpen bij het ontstaan en de groei van het merk en de shop Baskèts.

Online en offline sneakermerk

Sneakers zijn overal. Echter, dit is een vrij recente ontwikkeling. De sneakercultuur was niet altijd zo gevestigd zoals nu en was meer urban-georiënteerd. Dat wilde Daan doorbreken en sneakers toegankelijker te maken. Het resultaat: twee winkels, één in de Jordaan, één in de Pijp - en een webshop. Inmiddels is Baskèts een merk geworden, mede door de offline en online buzz die ze vanaf het begin hebben gecreëerd:

We hebben veel met events en influencers gewerkt en hebben inmiddels van Baskèts een merk gemaakt. Naast dat we dit te gek vinden om te doen is het ook een belangrijk verdienmodel. Wat wij ook doen zijn samenwerkende marketingprojecten voor onze merken, zoals shoots. Onze Instagram following is vrij groot, en het is zowel voor de merken als voor ons interessant om eigen content er op te presenteren.
Daan de Greef - Oprichter Baskèts

Meer efficiëntie dankzij Omnichannel

Het online en offline aspect van Baskèts kwam beter tot zijn recht dankzij het gebruik van een omnichannel kassasysteem. Ondanks dat Daan nog steeds gelooft in de kracht van een fysieke winkel, zoals de tastbaarheid en de lokale brand awareness, ziet hij de mogelijkheden die eCommerce biedt en wil hij daar volop gebruik van maken. Echter, het beheren van een webshop naast zijn winkels bleek niet altijd gemakkelijk te zijn:

Online groeit en retail groeit, dus je gaat steeds meer aspecten van het moderne retailen tegelijkertijd managen. Wat voor ons een grote struggle was, was dat de voorraad in twee systemen zat. Deze voorraad is nu samengevoegd in één systeem wat het beheren van voorraad veel gemakkelijker maakt. Ook het klantenbestand is gedeeld en je kunt bijvoorbeeld cadeaubonnen van de ene winkel in de andere gebruiken. Een omnichannel systeem als Lightspeed vat dit allen samen.
Daan de Greef - Oprichter Baskèts

Data in je voordeel gebruiken

Naast het naadloos verbinden van de online en offline wereld gaat Baskèts een stapje verder door dieper in de cijfers te duiken. Er is meer concurrentie, ook online, dus vindt Daan dat ondernemers naast hun onderbuikgevoel ook gebruik moeten maken van hun data. Meten is immers weten, en als je precies weet waar je staat, dán kun je pas echt goede beslissingen nemen.

Je onderneemt veel gestructureerder op basis van cijfers. ‘Wat zijn de marges?’ en ‘Wat was mijn complete voorraad vóór de sale?’, zaken die voor ondernemers ontzettend belangrijk zijn. Je moet ondernemen op basis van wat je weet. Dit geldt niet alleen voor data, maar ook voor de administratieve handelingen. Als mijn boekhoudsysteem en Lightspeed goed met elkaar blijven communiceren, dan scheelt dat mij een hoop tijd.
Daan de Greef - Oprichter Baskèts

Omnichannel ondernemen met Lightspeed.

Probeer het gratis uit.