7 tips voor meer succes met uw eigen native app

De Europese m-commerce markt is in 2014 meer dan 20 miljard waard en wordt gezien als de groeifactor achter e-commerce. Nu overweegt u als webwinkelier om deze doelgroep te bereiken. U maakt een strategische beslissing en investeert in een eigen native app. U staat in Apple’s App Store! En dan?

Elke week komen er een paar honderd nieuwe applicaties bij in de Apple App Store. Als uw webshop niet zo groot is als Facebook of zo bekend als Angry Birds, dan is het knap lastig om tussen al dat marketinggeweld wat aandacht op te eisen.

Toch kunt u ook als kleinere partij met een paar eenvoudige stappen de nodige aandacht krijgen door uw marketingbudget in te zetten ter promotie van uw native app.

Tip 1: gebruik de juiste zoekwoorden

Een native app promoten kunt u vergelijken met de optimalisatie van uw webshop; evenals voor uw webshop moet u voor uw native applicatie relevante zoekwoorden zoeken. Om de juiste zoekwoorden te bepalen, verplaatst u zich allereerst in de doelgroep die u wilt bereiken. Op welke termen zoekt deze doelgroep? Pas deze termen toe in de naam en in de omschrijving van uw app.

Een handige tool die u kunt gebruiken om deze zoekwoorden te bepalen is AppCodes

screenshot 1

Tip 2: de landingspagina

Zorg dat u een relevante pagina heeft waarop uw native app onder de aandacht wordt gebracht. Dit kan een subpagina zijn binnen de huidige webshop of een speciale webpagina met een unieke URL. Zorg er in ieder geval voor dat er een goede landingspagina is voor bezoekers die interesse hebben in de app.

Maak op deze pagina duidelijk wat de applicatie inhoudt en wat de specificaties zijn. Een duidelijke beschrijving van de app vooraf voorkomt misverstanden en verkeerde verwachtingen bij gebruikers.

Tip 3: in één klik downloaden

Bied de mogelijkheid om de app met één klik te downloaden. Een bezoeker die achter zijn PC zit zal niet snel geneigd zijn om een app te downloaden. Hij moet namelijk eerst zijn telefoon pakken en vervolgens de juiste app zoeken en installeren. Zorg er daarom voor dat een bezoeker op uw mobiele website in één klik uw app kan downloaden. Hoe minder handelingen des te groter de kans dat ze uw app te downloaden en gebruiken!

Besteed ook op deze (sub)pagina aandacht aan SEO. Hiermee vergroot u de kans aanzienlijk dat bezoekers via Google op de (sub)pagina komen en de app gaan downloaden.

Als u gebruik maakt van gedrukte reclame maak dan gebruik van een QR code die direct linkt naar Apple’s App Store.

Tip 4: gebruik bestaande kanalen

Benut al uw middelen om uw app bekend te maken. Besteed er aandacht aan in u nieuwsbrief, verspreid het nieuws via sociale media en maak de publicatie van uw app bekend in de webshop. Dit lijkt voor de hand liggend maar is een eerste en gemakkelijke manier om de app onder uw doelgroep bekend te maken.

screenshot 3

Tip 5: adverteren

Een andere goede mogelijkheid is het in-app adverteren. Hierbij kiest u op basis van uw doelgroep een geschikte app waarin u reclame gaat maken voor uw eigen native app. Houd wel rekening met hoge kosten als u kiest voor de grotere apps (bijvoorbeeld Nu.nl of de Telegraaf app).

Er zijn drie opties om uw app via AdWords te promoten:

Optie 1. Adverteren in andere apps

Afhankelijk van uw budget kunt u besluiten om in andere apps advertenties plaatsen. Adverteren in een app als Nu.nl levert enorm veel bereik op maar kost natuurlijk ook veel.

Optie 2. Apps promoten op pagina’s met zoekresultaten

Dit is een goede manier om uw app op basis van relevante zoektermen onder de aandacht te brengen. Met deze mobiele zoekcampagnes bereikt u gebruikers die al op zoek zijn naar soortgelijke applicaties.

Optie 3. Downloads genereren met advertenties

Dit is de gemakkelijkste en effectiefste manier om het aantal downloads te verhogen. De advertenties zijn direct gekoppeld aan de Apple App Store waardoor bezoekers gemakkelijk de app kunnen downloaden.

Tip 6: maak gebruik van sociale media

Sociale media en mobiel zijn niet meer los van elkaar te zien. Op dit moment krijgt mobiel nog onterecht te weinig aandacht in de “plaats” van de marketing-mix, maar dat zal snel veranderen. Mobiel gebruik van Twitter en Facebook ligt op 50% van het totale gebruik en het aantal mobiele gebruikers van beide diensten groeit elk jaar. Sociale media zijn daarom de plek om apps onder de aandacht te brengen.

Mobiel is Social; Facebook, YouTube, Facebook Messenger en Twitter zijn de meest gedownloade apps op de smartphone. Toch gebeurt het nog te weinig dat een app wordt gepromoot op sociale media-platformen. Mobile Install Ads van Facebook en promoted tweets binnen Twitter hebben als bijkomend voordeel dat de targetmogelijkheden eindeloos zijn. Waar u bij een normale mobiele displaycampagne enkel kan segmenteren op device en doelgroep die de app gebruikt, kunt u binnen Facebook en Twitter veel verder gaan.

Nog een reden om social in te zetten bij de promotie van een app: de kosten van een download liggen, in vergelijking met andere kanalen, nog erg laag. De uitgebreide targeting geven u de mogelijkheid een campagne veel verder te optimaliseren en te richten op uw specifieke doelgroep. Twitter en Facebook proberen aan populariteit te winnen bij adverteerders door lage advertentietarieven te berekenen. Naast de lage kosten krijgt u als adverteerder relatief veel aandacht. Zo is het formaat van een advertentie binnen Facebook vele malen groter dan de standaard advertenties die op mobiel worden getoond.

screenshot 2

Tip 7: reviews krijgen

Een positieve beoordeling stimuleert het aantal downloads. Gebruikers downloaden sneller een app die vijf sterren heeft dan een app die er slechts één heeft. Het is dus zaak om aan reviews van uw gebruikers te komen. Vraag hier om, maar doe dit ook weer niet te vaak. Vraag het bijvoorbeeld eerst aan bestaande relaties.

Last but not least!

Het begint allemaal met een goede applicatie; een kwalitatief en relevante app die goed aansluit bij uw doelgroep leidt tot positieve beoordelingen en reacties. Positieve mond-tot-mondreclame, meer retentie, meer conversie en meer omzet. SEOshop werkt exclusief samen met Pocket-Shop om uw webwinkel om te bouwen tot een eigen native app.

Over Pocket-Shop

PocketShop maakt native app’s voor webwinkels. Apps zijn geprogrammeerd op het besturingssysteem van de smartphone. Op deze manier zijn veel apps sneller en gebruiksvriendelijker dan mobiele websites.

Wanneer een gebruiker een mobiele site of responsive site opent op zijn mobiele telefoon, moet de app vrijwel alle inhoud van het web laden. Ze zijn daarmee trager, minder interactief en veel minder prettig in het gebruik. De conversie op een native app ligt gemiddeld 30% hoger dan bij de verkopen op een mobiele website.

Pocket-Shop zet op basis van de gekozen opties de shop voor u klaar. Deze personaliseren ze voor u, aan de hand van een door u aangeleverde huisstijl. Zodra de shop voor u klaarstaat kun u deze vervolgens zelf vullen met producten: u hebt hier geen programmeer skills voor nodig.

Geïnteresseerd? Pocket-Shop geeft advies!

Stuur een bericht voor een vrijblijvende afspraak naar info@pocket-shop.nl

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.