Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

8 dingen om rekening mee te houden bij de overstap naar een nieuwe webshop provider

8 dingen om rekening mee te houden bij de overstap naar een nieuwe webshop provider

Is je webshop toe aan een nieuw jasje en ben je op zoek naar webshopsoftware die met je meegroeit? Of ben je niet tevreden met je huidige webshop provider en wil je een systeem dat je wel kunt vertrouwen? Wat de redenen ook zijn om over te stappen, bereid je digitale move goed voor. Net als bij een gewone verhuizing komen er heel wat zaken kijken bij de datamigratie van webshops. Zo moeten de alledaagse zaken zoals de verkopen geen hinder ondervinden en alle relevante data behouden blijven. 

We zetten een aantal zaken op een rij die belangrijk zijn bij het overstappen naar een nieuwe webshop:

Op zoek naar een nieuwe webshop provider?

Dan ben je bij Lightspeed aan het juiste adres. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.

1. Efficiënt inpakken, migreren en uitpakken

Verhuizen: bijna iedereen heeft er ervaring mee, en vaak kost het meer tijd en energie dan je vooraf had gedacht. Dat is niet anders bij het veranderen van webshop provider. Net als bij een verhuizing kun je bij het overstappen naar een nieuw systeem experts inschakelen om je te helpen bij het efficiënt ‘inpakken’, veilig transporteren en het ‘uitpakken’ van alle elementen van je webshop. 

Hoewel een datamigratie veel weg heeft van verhuizen naar een nieuw huis, is het technologisch gezien wel wat ingewikkelder en vereist het specifieke kennis. Veel experts raden ondernemers af om dit zelf te doen, omdat de kans groot is dat je veel meer tijd kwijt bent en sneller fouten maakt. In het ergste geval kun je zelfs je data kwijtraken. 

2. De datamigratie voorbereiden

Als je gaat overstappen naar een andere webshop provider, is het belangrijk dat je data voor de migratie op orde zijn. Dat vereenvoudigt het proces aanzienlijk. Terugkomend op de verhuis-metafoor: verhuizers pakken alle keukenspullen in onder het label ‘keuken’. Als je gereedschap in je keuken laat slingeren, komt het na de verhuizing niet automatisch in de gereedschapskist van je nieuwe schuur terecht. Een goede voorbereiding is het halve werk, en het is dus belangrijk om je data op de juiste plek ‘in te pakken’. 

Zet zelf of samen met een migratiebedrijf de volgende elementen van je webshop op een rij om de schaal van de migratie te kunnen inschatten: 

  • Productaantallen en -varianten
  • Het aantal merken
  • Het aantal categorieën
  • Indien van toepassing:  het aantal talen en valuta. 

Controleer dat alle categorieën van je webshop op orde zijn. Dat wil zeggen; compleet, en zonder fouten en duplicaties. Op deze manier zorg je dat alles in de juiste ‘verhuisdoos’ meegenomen wordt en straks op de juiste plaats terecht komt in je nieuwe systeem. 

Bij complexe data-verhuizingen komt er vaak maatwerk aan te pas om ervoor te zorgen dat alle koppelingen, filters, producten, extra velden, content bij categorieën, actieve kortingscodes en productreviews op de juiste plek in het nieuwe kassasysteem terecht komen. Hier is meer expertise voor nodig dan bij een simpele migratie. Het traject kan daardoor kostbaarder zijn en meer tijd vergen. 

4. Anticiperen op groei

Een van de belangrijkste lessen onder ondernemers is dat je niet te voorzichtig moet handelen met investeringen die de groei van het bedrijf kunnen ondersteunen. Het klinkt misschien paradoxaal, maar terughoudendheid kan leiden tot grotere investeringen dan nodig. 

Migratiebedrijf en eCom-partner Duxly hielp de webshop van L’Atelier du Champagne met de migratie naar Lightspeed eCom. De champagne-winkel had in marketing geïnvesteerd en daardoor was het aantal verkopen via de webshop toegenomen. Daarom schaften ze een labelprinter aan. Achteraf bleek die te klein te zijn voor het grotere aantal bestellingen. Martijn van L’Atelier du Champagne: “Je koopt een labelprinter die je huidige aantal labels aan kan. Dat lijkt een goede beslissing, maar door de verbeterde marketing loopt het aantal bestellingen verder op. Dan heb je al snel een grotere labelprinter nodig.”

Dit voorbeeld laat zien dat het slim is om in te zetten op groei als je van plan bent te veranderen van webshop provider. Dat was ook de reden dat L’Atelier du Champagne koos voor Lightspeed eCom, dat in eerste instantie nog ‘groot’ leek. “Wij geloven in ons product en onze strategie, en we zien dat er nog veel te winnen valt in de markt, daarom kochten wij ons systeem op de groei”, aldus Martijn. 

Als je besloten hebt dat je beter af bent met bij een nieuwe webshop provider, dan is het belangrijk om na te denken over je ambities. Wat moet je systeem kunnen als je 25% groeit? Zijn er nog functionaliteiten die nu overbodig lijken, maar die je straks misschien wel nodig hebt? Hoe groter de investering, hoe belangrijker deze vragen worden. Je moet namelijk wel de tijd hebben om je investering terug te verdienen. Dat lukt niet als je te snel weer een nieuw systeem of een upgrade nodig hebt.  

5. Je visuele identiteit migreren

Bij het migreren van je webshop provider is het uiteraard belangrijk dat je de opgebouwde visuele identiteit van je bedrijf niet verliest en dat je klanten zo min mogelijk van de verhuizing merken. Je kunt ervoor kiezen om over te stappen naar een eenvoudig te installeren webshop thema en vervolgens je website personaliseren. Of je kunt je huidige webshop exact namaken. Het laten nabouwen van je huidige webshop neemt meer tijd in beslag, maar hierdoor kun je wel naadloos overstappen. 

6. De gebruikerservaring verbeteren

Wanneer je ervoor kiest om je webwinkel één op één te laten nabouwen, dan is de migratie  hét moment om de gebruikerservaring (UX) eens goed te analyseren. Wat werkt er wel en wat werkt er niet? De verbeterpunten die je tegenkomt tijdens deze analyse kun je direct meenemen bij het maken van de nieuwe webshop. Dit bespaart een hoop tijd (en dus geld), en zorgt ervoor dat je met een verbeterde versie van je webshop van start kunt gaan. Een migratiebedrijf kan je hierbij ondersteunen.

7. Applicaties overzetten

Welke webshop gebruikt ze niet? Bij het overzetten van je webshop naar een ander platform moeten ook de applicaties worden meegenomen. Welke gebruik je, welke heb je straks nog nodig en welke apps kunnen niet overgezet worden? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk om vóór de migratie duidelijk te hebben. Niet alle apps zijn voor alle platformen geschikt, maar misschien zijn er wel hele goede alternatieven. Zoals gezegd; het is belangrijk om na te gaan welke en wat voor applicaties je nu gebruikt, om geen belangrijke informatie te missen. 

8. Testen

Voordat de webshop live gaat, is het belangrijk om alle functionaliteiten en pagina’s goed te testen. Pas als alles naar wens is kan de webshop live. Wanneer je samenwerkt met een migratiebedrijf kun je ook na de lancering van de vernieuwde webshop bij hen terecht voor vragen en het oplossen van bugs. Wil jij een webwinkel beginnen of overstappen naar een andere webshop provider? Neem dan contact op met één van onze experts.

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie