Snel aan de slag met Google AdWords zonder voorkennis

Google AdWords is de afgelopen 10 jaar uitgegroeid van een platform waar je eenvoudig en snel advertenties kunt opzetten tot een platform waar je toch echt specialistische kennis voor nodig hebt om er alles uit te halen wat erin zit. Om die reden verwijzen we bij SEOshop onze klanten meestal door naar onze gespecialiseerde partners. Toch zijn er nog veel klanten waarvoor de stap naar een agency te groot is, omdat ze Google AdWords eerst willen testen. Dit artikel is bedoeld voor deze doelgroep.

Stap 1. Maak een account aan

Voor het openen van een Google AdWords-account heeft u een Google-account nodig. U kunt hiervoor een bestaand Google-account gebruiken, of een apart Gmail-account aanmaken dat u alleen voor Google AdWords gaat gebruiken.

Uiteraard wil Google dat zoveel mogelijk mensen beginnen met Google AdWords en daarom stelt zij gratis 75 euro advertentietegoed beschikbaar, wanneer u zelf minimaal 25 euro besteedt. Om dit advertentietegoed te krijgen belt u met 0800 265 8525. Google geeft u dan ook een maand gratis ondersteuning. Meer informatie hierover vindt u op de website van Google AdWords.

Stap 2. Maak uw eerste campagne

Om het overzicht te bewaren maakt Google AdWords gebruik van campagnes. Wanneer u net begint, zult u waarschijnlijk aan 1 of 2 campagnes voldoende hebben. Maar wanneer u actiever aan de slag gaat met Google AdWords, zult u meerdere campagnes nodig hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld aparte campagnes opzetten voor de verschillende webshops die u heeft, of als u zeer uiteenlopende productgroepen heeft, kunt u per productgroep een campagne inrichten (bijvoorbeeld, een campagne voor herenmode en een campagne voor damesmode).

De bed and breakfast in het voorbeeld hieronder heeft bijvoorbeeld een aparte campagne voor de fietstocht die ze promoot en een campagne voor de verhuur van appartementen.

Klik op de knop ‘Uw eerste campagne aanmaken’ en geef de campagne een naam die voor u logisch is. Kies vervolgens de volgende opties:

  • Type: kies ‘Alleen in het zoeknetwerk’
  • Netwerken: kies het zoeknetwerk van Google en zoekpartners
  • Locaties: stel dit in op Nederland en (eventueel) België
  • Talen: kies hier voor het Nederlands
  • Biestrategie: stel dit in op handmatige biedingen. U kunt dan zelf aangeven hoeveel u maximaal wilt uitgeven aan een klik.
  • Budget: hier kunt u aangeven wat u maximaal wilt uitgeven. U kunt dit eerst laag instellen en verhogen wanneer de resultaten goed zijn.

De overige instellingen kunt u achterwege laten.

Stap 3. Maak uw eerste advertentiegroep

Onder uw campagnes kunt u advertentiegroepen instellen. In deze advertentiegroepen plaatst u de zoekwoorden waarvoor u gevonden wilt worden en de advertentieteksten. Het is raadzaam om advertentiegroepen aan te maken voor uw specifieke producten. Als u dus een campagne heeft met herenkleding, dan kunt u hiervoor advertentiegroepen aanmaken zoals t-shirts en truien.

Klik op de knop ‘Advertentiegroep’ en geef hem een naam die logisch is voor u. Vervolgens kunt u uw eerste advertentie maken, die bestaat uit:

  • Titel: noem hierin uw product
  • Beschrijvingsregel 1 en 2: geef een beschrijving van uw aanbod in 2 regels.
  • Zichtbare URL: dit zal meestal de URL van uw webshop zijn (bijvoorbeeld www.webshopnaam.nl).
  • Bestemmings-URL: dit is de volledige URL naar uw product. Deze URL is dus langer dan de zichtbare URL (bijvoorbeeld www.webshopnaam.nl/product).

adwords advertenties

U kunt nu zoekwoorden toevoegen door te klikken op de rode knop ‘Zoekwoorden’ (als u deze niet ziet, ga dan terug naar het overzicht met campagnes en klik op de advertentiegroep waarvoor u zoekwoorden wilt toevoegen). In de beginfase is het raadzaam om zoekwoorden te kiezen waar minder op wordt gezocht en die niet veel concurrentie hebben.

Google maakt gebruik van verschillende zoekwoordopties, waarmee u heel specifiek kunt targetten. In de support documentatie van Google AdWords leest u hier meer over. In het voorbeeld hieronder ziet u dat er met name gebruik wordt gemaakt van woordgroepen (“zoekwoord”) en de modifier voor breed zoeken (+zoekwoord). Wanneer u begint met AdWords is dit een zeer ‘veilige’ manier van adverteren, waarmee u niet teveel budget verbruikt. In het voorbeeld is dan ook gekozen voor zeer specifieke zoekwoorden die passen bij de advertentietekst.

adwords zoekwoorden

Per zoekwoord kunt u biedingen vaststellen. Dit is het maximum bedrag dat u wilt betalen voor een klik op uw advertentie voor dit zoekwoord. Stel deze biedingen per zoekwoord niet te hoog in. Begin bijvoorbeeld bij 50 cent (in stap 5 leg ik uit hoe u dit vervolgens kunt beheren).

Stap 4. Facturering instellen

Tenslotte is het belangrijk dat de facturering goed is ingesteld, want zelfs Google zal uw advertenties niet tonen zonder ervoor betaald te worden! U kunt deze instellen via het tandwiel rechts bovenaan uw scherm. Klik vervolgens op de eerste optie (in mijn voorbeeld heet dit ‘billing’). U kunt nu aangeven hoe u voor uw AdWords advertenties wilt betalen.

Stap 5. Dagelijks beheer

Bekijk dagelijks uw campagnes om te zien wat de resultaten zijn. Google AdWords laat u precies zien hoe hoog uw advertenties in de zoekresultaten staan. U kunt ervoor kiezen om de biedingen van goedlopende zoekwoorden (zoekwoorden met vertoningen) dagelijks met 10 cent te verhogen, totdat ze een top 3 positie hebben bereikt.

adwords zoekwoorden

In het voorbeeld hierboven ziet u dat het zoekwoord ‘+vakantie +appartement +sicilie’ duurder is dan de andere zoekwoorden (1,10 euro tegenover 50 cent). De reden is dat dit zoekwoord veel vertoningen (ook wel impressies genoemd) heeft. Voor dit specifieke zoekwoord moet 1,10 euro per klik betaald worden om gemiddeld een derde plek in de zoekresultaten te veroveren. Deze biedingen variëren per zoekwoord en zijn afhankelijk van veel factoren. Het is dus niet zo dat u altijd een derde plek heeft wanneer u 1,10 euro voor een zoekwoord betaalt.

Tenslotte..

Aan het begin van dit artikel gaf ik al aan dat dit artikel slechts bedoeld is om een start te maken met Google AdWords. Wanneer u merkt dat Google AdWords u meer bezoekers oplevert en u uiteindelijk meer bestellingen in uw webshop krijgt, raden wij u aan om contact op te nemen met een van onze partners. Zij kunnen u dan helpen om nog meer uit uw AdWords-account te halen.

lightspeed-partners die u verder kunnen helpen met Google AdWords zijn:

Wilt u meer weten over Google AdWords? Bekijk dan ook deze video waarin de basisprincipes van Google AdWords worden uitgelegd.

Heeft u zelf nog tips die u wilt delen? Laat het weten in de comments!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.