Google Analytics voor starters: hoe zet je het in voor je webwinkel?

We zullen de komende weken aandacht besteden aan Google Analytics (hierna afgekort tot GA), en de mogelijkheden die dat platform heeft te bieden voor zowel starters, ervaren gebruikers en gevorderden. Ook binnen e-commerce is het Analytics pakket erg populair, en we willen graag helpen om alles eruit te halen dat erin zit. Vandaag daarom Google Analytics voor starters: hoe zet je het in voor je webwinkel?

Voor de lezers die nog heel erg nieuw zijn in ‘Google Analytics land’, hierbij een korte introductie: Het Analytics platform van Google is een tool om alle statistieken van je webshop te bekijken/monitoren, om daarmee de webshop ook te kunnen verbeteren. Door het (eenmalig) plaatsen van een stukje code kan Analytics iedere bezoekers op je webshop analyseren, en gebruiken om de volledige statistieken weer te geven.

 

Waar te beginnen?

Het runnen van een rendabele webshop begint allemaal met het aantrekken van bezoekers, die je kunt gaan omzetten in betalende klanten. Het monitoren van de bezoekers is dus de eerste stap: dit kun je gemakkelijk doen via GA.

ga

Na inloggen zie je aan de linkerkant via ‘doelgroepenoverzicht, doelgroep > overzicht’ het overzicht van de bezoeken op je webwinkel. Dit overzicht is opgedeeld in verschillende onderdelen die belangrijk zijn om in de gaten te houden:

  • Bezoeken: dit zijn het totaal aantal bezoeken aan je webshop. Let op: dit zijn geen unieke bezoekers, het is zo dat bij dit cijfer ieder bezoek wordt meegenomen – ook wanneer dezelfde persoon meermaals je webshop bezoekt.
  • Unieke bezoekers: dit is een getal dat vaak belangrijker wordt gevonden dan de vorige, omdat dit een ‘schoon’ beeld geeft van de bezoekers in je webshop. Uiteraard kun je hier geen cijfer aan hangen dat goed of slecht is: dit is afhankelijk van de branche waarin je actief bent, hoelang je al bezig bent, hoe groot de markt is etc. Probeer voor jezelf wel doelen te stellen om naartoe te werken!
  • Paginaweergaven: hier kun je zien hoeveel pagina’s er in totaal zijn bezocht door alle bezoekers bij elkaar. Het laat zien wat een gemiddelde bezoeker doet qua interactie, zie ook het volgende punt.
  • Pagina’s per bezoek: hoeveel pagina’s van de webshop bezoekt een gemiddelde bezoeker? Dat zie je hier. Uiteraard is het gunstig wanneer dit hoger ligt dan 1, zodat je ziet dat de bezoekers daadwerkelijk door de shop heengaan op zoek naar een geschikt product.
  • Gemiddelde bezoekduur: hier staat aangegeven (in minuten en seconden) hoelang een bezoeker in de webwinkel actief is. Ook hier is het uiteraard fijn wanneer de tijd hoger ligt dan een paar seconden, zodat je ziet dat de bezoeker de shop interessant vindt. Het volgende punt sluit daar mooi op aan.
  • Bouncepercentage: het boucepercentage geeft aan welk deel van de bezoekers direct na het bezoeken van de webshop weer weggaat van de site – om welke reden dan ook. Normaal gesproken wil je dit cijfer zo laag mogelijk houden, zeker onder de 40%. Voer je wijzigingen door op je webshop? Let er dan op dat dit percentage niet ineens flink oploopt, dan kan het zijn dat er iets niet goed gaat.

 

Waar komen de bezoekers vandaan?

Je hebt in GA nu een goed overzicht van de bezoekers die op de webshop terecht komen, en hoeveel pagina’s ze bezoeken. Maar waar komen deze bezoekers precies vandaan? Ook daarvoor is GA de tool – je kunt gemakkelijk in de gaten houden welke bronnen zorgen voor veel bezoekers.

Hieronder zie je een verdeling zoals die terug te vinden is in GA. Dit doe je door naar ‘overzicht van verkeersbronnen, verkeersbronnen > overzicht’ te gaan.

ga1

Het is hierbij erg belangrijk dat er goede verdeling is tussen de verschillende bronnen. Wanneer bijna alle bezoekers via de zoekmachines binnenkomen, ben je erg afhankelijk van bijvoorbeeld Google. Het is daarom verstandig om te zorgen voor een bepaalde spreiding, zodat je via meerdere bronnen bezoekers binnenkrijgt. Een ‘ideale’ verdeling zou als volgt kunnen zijn:

40-50% organisch verkeer uit zoekmachines

20% direct verkeer

20-30% verwijzingen van andere sites

10% betaalde campagnes of overig verkeer

De komende weken zullen we dieper in gaan op Google Analytics en alles wat het pakket te bieden heeft voor webshops!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.