Meer verkopen dankzij Vaderdag? Zo doe je dat

De allerliefste vader van de hele wereld. Ja die heb ik ook, maar weet je dat toch veel mensen vaderdag vergeten en op het laatste moment nog een cadeau moeten kopen? Bereid je klanten erop voor en zorg dat je het beste aanbod hebt zodat ze geen andere keus hebben dan bij jou te kopen!

We weten allemaal waar Vaderdag over gaat, maar waar moet je als webwinkelier nou op letten? Hier volgen twee belangrijke tips:

Target the ladies!

Vaderdag-inkopen liggen vaak in de handen van vrouwen. Als je webwinkel veel mannelijke klanten heeft, zorg er dan voor dat zij hun vrouw of vriendin kunnen laten weten wat ze willen hebben voor Vaderdag. Als voorbeeld: Laat de mannen een kortingscode of actie delen op sociale media.

Gezonde inspiratie

Geen inspiratie voor jouw nieuwe Vaderdag look & feel, actie of social media content? Een handige tip: er zijn honderden andere webwinkels of websites waar je inspiratie vandaan kunt halen. Om als inspiratie te dienen hoeft deze webwinkel niet in dezelfde branche te opereren. Kijk naar de voorbeelden van internationale sites en probeer ze te vertalen naar je eigen doelgroep en concept. Zo blijf je uniek!

Met deze twee tips in je achterhoofd kun je beginnen met je webwinkel Vaderdag-klaar te maken door simpelweg in de backoffice aanpassingen te maken.

Schermafbeelding 2013-06-07 om 12.25.56

  • Zet je webwinkelhoofdpagina in Vaderdag style! In de aanloop van dit soort speciale dagen is het goed om extra aandacht te besteden aan de look-and-feel van je hoofdpagina. Het veranderen van een banner of toevoegen van een simpele button kan al wonderen doen. Let er wel op dat je duidelijke kleuren en opvallende buttons gebruikt, anders is de kans dat de consument er overheen kijkt erg groot.
  • Maak een Vaderdag-landingspagina aan! Om de nadruk in je webwinkel op Vaderdag te leggen kun je het beste een Vaderdag-categorie aanmaken en uitlichten. In de backoffice kun je gemakkelijk een nieuwe categorie of tekst toevoegen aan je webwinkel.
  • Gebruik je huidige klanten! In de backoffice kun je een speciale kortingcode aanmaken voor Vaderdag. Als de klant reeds een product heeft besteld zorg je ervoor dat de orderbevestingingsmail een vaderdag kortingscode bevat. Zo komt de klant terug en heeft de klant eerder de neiging om een nieuwe bestelling te plaatsen. Waarom zou je je beperken tot je huidige klanten? Je kunt je Vaderdag-kortingscode ook aanmelden op een actiecode sites zoals actiecode.nl, couponcode.nu of actiepagina.nl.

Vergeet je social media-kanalen niet!

Genereer je door Facebook, Twitter of Pinterest veel bezoek naar je webwinkel? Dan is het goed om Vaderdag ook via die kanalen extra te belichten.

    • Facebook geeft je de mogelijkheid om je omslag banner te veranderen. Pas hem aan in Photoshop of een ander bewerkingsprogramma en voeg simpelweg een leuke Vaderdag spreuk, tekst of foto toe. Daarnaast is je Facebook ‘wall’ ideaal om jouw speciale Vaderdagacties te promoten. Dit kun je doen door onderaan het bericht bij de knop ‘Bericht boosten’ een klein budget in te stellen voor het Facebook-bericht. Zo zorg je er voor dat al jouw fans en vrienden van fans in aanraking komen met jouw bericht.
    • Twitter met de hashtags #vaderdag #vader #cadeau (deze kun je eventueel ook vertalen naar het Engels) gebruik links en deel de foto’s van de leukste producten die vaders echt moeten hebben. Heb je een Tweetdeck? Voeg dan de column Vaderdag toe. Wellicht kun je reageren op mensen die op zoek zijn naar ideeën voor leuke Vaderdag-cadeaus.
    • Met Pinterest kan je een apart ‘board’ aanmaken met inspiratie voor Vaderdag-cadeaus. Maak hier eventueel ook gebruik van Engelse hashtags, zodat je ook Engelssprekenden kunt bereiken. PS: vergeet de URL van de productpagina niet toe te voegen aan de foto! Zo zorg je ervoor dat wanneer iemand op je foto klikt, hij of zij direct wordt doorgelinkt naar de productpagina. Zo trek je op een leuke en verassende manier consumenten naar je webshop.

Pinterest_

Tot slot

Zorg dat je actie onder de aandacht komt, via verschillende kanalen. Want je actie kan nog zo leuk zijn, als niemand er van af weet, zal niemand er gebruik van maken. Dat is een open deur natuurlijk, maar het is zonde van je inspanningen als niemand ooit van je actie hoort.

Last but not least: Bedenk een doelgerichte Vaderdag-actie.
Voordat je een actie bedenkt, begin je met het vaststellen van een doel. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten kennis laten maken met je webshop? Of ben je uit op meer likes op Facebook? Met Vaderdag kun je een actie leuk aankleden en gratis producten, een verassingspakket of extra kortingen weggeven. Maak gebruik van jouw verschillende kanalen. Schrijf gerichte content, implementeer call- to action buttons en wees alert! Als je dit alles goed implementeert, verkoop je nog meer aan bestaande en nieuwe klanten en maak je de allerliefste vaders dolgelukkig!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.