Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Verkopen op buitenlandse online marktplaatsen?

Verkopen op buitenlandse online marktplaatsen?

Online marktplaatsen zoals Beslist.nl, Blokker.nl en Bol.com zijn razend populair in Nederland. Het zijn verkoopkanalen waar snel en eenvoudig producten verkocht worden, weinig investering wordt gevraagd en de consument vertrouwd mee is. Dit geldt ook voor de consument in het buitenland. Zo draait Amazon.de maar liefst 12,8 miljard aan omzet en trekt RueduCommerce maandelijks meer dan 5 miljoen Franse bezoekers. Veel marktpotentieel dus en reden genoeg om hier gebruik van te maken.

De verschillen tussen de online marktplaatsen in het buitenland zijn niet altijd even duidelijk. We spraken Bart Vintcent, partner van Lightspeed en oprichter van EffectConnect, over de verschillende marktplaatsen in het buitenland en waarmee web-winkeliers rekening mee moeten houden.

 

Over EffectConnect

Met EffectConnect kan je orders van marktplaatsen automatisch importeren, voorraden actueel houden en dynamische prijzen hanteren. Ideaal voor de verkoop op online marktplaatsen. EffectConnect is ontstaan uit eigen behoefte:

Eind 2011 werd ons zusterbedrijf, wat tafelkleedjes verkocht, benaderd door Bol.com.  Productinformatie, voorraadstanden en orders overtypen moest automatisch gaan. Vanuit daar zijn we gekomen op EffectConnect.

Inmiddels is EffectConnect sterk gegroeid en biedt het koppelingen met meer dan 20 binnen- en buitenlandse marktplaatsen, vergelijkers en affiliates.

 

Waarom online marktplaatsen voor de verkoop in het buitenland?

“Als je een nieuw land wilt bereiken met je merk, dan kost dat veel tijd en effort. Datzelfde publiek is heel toegankelijk met online marktplaatsen. Zo kan je gebruik maken van marketing voordelen via online marktplaatsen.” Amazon en Bol.com zijn namen waar de buitenlandse consument vertrouwd mee is. Bart legt uit dat het een goede manier is om de markt te testen. “Als het op Amazon.de goed gaat is dit meestal een goede indicator om ervoor te kiezen om een Duitse webshop te openen.” Tot slot zien we dat er zelfs producten met flinterdunne marges verkocht worden. Online marktplaatsen bieden schaalvoordelen. Bonussen op inkoopprijzen, en betere condities met de leverancier zijn enkele voordelen hiervan.

 

Online marktplaatsen in België en Nederland

Bol.com is een open marktplaats. Iedereen kan zich aanmelden, de procedure doorlopen en verkopen mits het voldoet aan de voorwaarden.

De grootste online marktplaatsen in België zijn Nederlandse partijen, dit heeft vooral te maken met de gelijkenissen in taal. Verder heb je in België vaak minder last van concurrentie op online marktplaatsen. Dit komt mede doordat Belgen vaak wat voorzichtiger zijn met prijs-stunten. “De solden periode is gesteld door de overheid, het komt erop neer dat winkeliers alleen binnen een bepaalde periode zichtbaar mogen afprijzen.” Hoewel dit niet geld voor de online verkoop zal de Belgische web winkelier niet gauw stunten met prijzen. Dit betekent een unieke kans om te concurreren op prijs!

 

Afbeelding bol.com logo

Verder is er niet veel verschil tussen de Belgische en Nederlandse online marktplaatsen. Zolang je je pakketje goed kan afleveren zie ik niet heel veel verschil met België. Let wel op dat het geldt voor Vlaanderen en niet Wallonië”. Dit heeft te maken met de taalbarrière.

De Belgische web-winkelier is iets terughoudender als het gaat om verkopen online, dit heeft onder andere te maken met de solden periode.

 

Online marktplaatsen in Frankrijk

“Frankrijk kent meer dan 25 verschillende marktplaatsen. Hieronder kan je het onderscheid maken tussen open en gesloten marktplaatsen. LaRedoute is een voorbeeld van een gesloten marktplaats en is te vergelijken met de Nederlandse Wehkamp. De verkoop op LaRedoute brengt veel voordeel met zich mee:

Als je er eenmaal op LaRedoute zit dan doe je het over het algemeen beter dan op Amazon in Frankrijk. Maar dat is puur om het feit dat je op LaRedoute geen of weinig concurrentie op je artikelen zal hebben.

Om te verkopen op gesloten marktplaatsen word je eerst gescreend. Zo wordt er gekeken naar prijsniveau, de scope van je productassortiment én of je zelf eigenaar bent van een bepaald merk. Zo is La Redoute gespecialiseerd in kleding en thuis decoratie en Fnac in media en consumentenelektronica. Ze zijn te vergelijken met de Nederlandse Wehkamp.

Het is een hele uitdaging om op dit platform terecht te komen, belangrijk is de communicatie in de Franse taal.

De verkoop op gesloten marktplaatsen vergt meer communicatie dan op open marktplaatsen tijdens de aanmeldprocedure. Voor gesloten marktplaatsen is een samenhangende koopervaring belangrijk. LaRedoute is een gevestigde naam in Frankrijk. De aanmeldingsprocedure vergt veel communicatie in het Frans. Denk bijvoorbeeld tijdens het aanleveren van documentatie.

 

Homepage La Redoute

 

Online marktplaatsen in Duitsland

Amazon is een club waar je enorm op de vingers wordt getikt wanneer je niet voldoet aan je belofte.

In Duitsland zijn Amazon, Ebay en Rakuten razend populair. In Duitsland gebeurt bij Amazon veel op het moment, ook bij Ebay. Zo biedt Amazon momenteel e-fulfillment services aan, ook wel FBA (Fulfilment By Amazon) genoemd. Hoewel het veel kansen biedt, is het beleid erg belangrijk op Duitse marktplaatsen. Amazon is een club waar je enorm op de vingers wordt getikt wanneer je niet voldoet aan je belofte. Zoals wanneer een order niet aankomt bij een klant. Je moet daar super strikt op zijn. Dit komt mede door de uitgebreide consumentenrechten die in Duitsland gelden. Handmatig orders behandelen kunnen resulteren in menselijke fouten. De kans hierop wordt al gauw groter naarmate het aantal orders stijgt. Gevolgen hiervan kunnen zijn dat Amazon besluit je winkel te sluiten. Je kan daarna een plan opstellen waarbij je aantoont dat het in de toekomst beter gaat worden. Uiteindelijk wilt Amazon op die manier de score van de verkopers hooghouden en het vertrouwen bij de kopers behouden.

 

Tot slot: overige tips en tricks

App icoon EffectConnect

“Zorg dat je logistiek op orde is, het kan heel hard gaan. Kunnen verkopen en uitleveren is erg belangrijk. Als je in een bepaald land gaat verkopen moet je zorgen dat je ook in een bepaalde taal kan reageren. En zorg dat het geautomatiseerd is, als je in het buitenland verkoopt is de kans groot dat je ook in Nederland verkoopt. Alle voorraden handmatig bijhouden op de verkoop op verschillende marktplaatsen in binnen en buitenland is bijna onbegonnen werk. Met EffectConnect bespaar je al gauw 2 uur per dag, wat omgerekend 800 EUR is op maandbasis. Hierdoor kan jij je bezighouden met de groei van de webshop wat uiteindelijk het doel is. Voor EUR 49,- per maand heb jij al een integratie!

Volgende week bespreken we internationale verzendingen. Stay tuned!

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.