Waarom jouw webshop een blog nodig heeft

Bloggen is niet langer een onschuldige hobby. Menig webshopbeheerder heeft tegenwoordig een blog en zelfs ’s werelds meest bekende merken doen actief mee met schrijven. Maar wat motiveert deze webshopbeheerders en merken een blog te starten? Waarom levert een blog meer bezoekers en conversies op? Het antwoord is wellicht eenvoudiger dan je had gedacht…

De kracht van het blog

Het blog is veranderd over de laatste jaren. Er is tegenwoordig veel te winnen voor webshopbeheerders die besluiten een blog te starten, en dat zorgt voor een stijgend aantal schrijvende ondernemers. Kwalitatieve blogposts worden gelezen, gedeeld en gevolgd door klanten. Het blog is dan ook een krachtige marketingtool, met een lage instapdrempel bovendien: vrijwel iedereen kan een blog starten en schrijven kost enkel tijd.

Toch twijfel je als eigenaar van een webshop misschien nog. ‘Wat levert een blog nu exact op?’ ‘Gaan de lezers van mijn blog uiteindelijk een aankoop doen in mijn webshop?’ En, de belangrijkste vraag wellicht, ‘moet ik ook een blog starten voor mijn webshop?’ Het antwoord op die laatste vraag is ‘ja!’, en hier lees je waarom:

Hoe een blog je vindbaarheid verbetert

In traditionele webshops is het lastig om dagelijks nieuwe content te creëren. Het is bijvoorbeeld niet reëel om dagelijks de tekst van jouw productpagina aan te passen. Een blog biedt dé uitkomst. Met het schrijven en publiceren van blogposts zorg je voor een constante, dagelijkse aanstroom van verse content.

blogging-1

 

Je blog speelt een essentiële rol in het aantrekken van nieuwe klanten

Kwalitatieve, originele SEO content zorgt voor goede vindbaarheid in Google. Een blog waarop dagelijks blogposts worden geplaatst biedt tientallen pagina’s aan relevante en originele content. Omdat de posts op je webshop staan, dragen ze bij aan de vindbaarheid van jouw algehele website. En is de content op jouw blog SEO, dan ranked je hele webshop beter in zoekmachines.

Meer verkeer en meer bezoekers

Een blog zorgt ook voor meer traffic naar je site. Stel, je blogpost behandelt ‘5 kledingstukken voor de zomer’. Als een consument dan in Google zoekt op ‘kledingstukken tips zomer’ heb je kans dat de link naar jouw blogpost wordt getoond in de resultaten. Zo trek je dus kwalitatief verkeer naar jouw webshop; bezoekers met interesses die overeenkomen met de producten die je verkoopt.

Er valt echter letterlijk nog meer voor je uit te halen. Een actief blog met waardevolle artikelen zorgt voor een groter aantal terugkerende klanten. Eigenlijk is dat vrij logisch: zou je als bezoeker ook niet juist terugkomen, wanneer je weet dat er waardevolle, praktische en bovendien gratis informatie te verkrijgen is? Juist.

Loyale bezoekers van je blog zijn ten alle tijden dichtbij een aankoop in jouw webshop. Maar zelfs in het uitzonderlijke geval dat deze lezers geen producten uit jouw webshop aanschaffen, dan zullen ze jouw blog alsnog aanbevelen bij anderen – zij het online of offline.

De invloed van Social Media Optimization

In deze paragraaf gaan we wat dieper in op het delen van jouw blogposts. Je weet hoe belangrijk SEO is voor de ranking van jouw website in grote zoekmachines als Google. Verschillende updates aan het Google-algoritme hebben er echter voor gezorgd dat Social Media Optimization (SMO) ook een essentiële rol gaat spelen in dit proces. SMO verbetert jouw ranking in Google, maar versterkt ook het effect van jouw blog en daarmee de SEO van je hele webshop.

blogging-2

 

Met buttons stimuleert je lezers een blogpost te delen op social media

Het principe hierachter is content en het aantal social shares dat deze content krijgt. Dit houdt in dat wanneer je een blogpost schrijft voor het blog van jouw webshop, je lezers de optie biedt de post te delen op Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Google ziet een social share als een soort bevestiging van de kwaliteit van de blogpost. Wordt een blogpost dus veel gedeeld, dan beschouwt Google de content als kwalitatief en wordt deze hoger geranked in de zoekmachine.

Wanneer je content geoptimaliseerd is voor zoekmachines treedt er een collateraal effect op: SMO versterkt de SEO en Google beoordeelt uw content op beide vlakken als kwalitatief. Zo wordt je dus nóg beter gevonden.

Wat een blog doet voor je merkwaarde

Er zijn online platforms die een groot deel van hun bestaan te danken hebben aan hun expertise en advies. Een blog is dan ook uitermate geschikt om merkautoriteit mee op te bouwen. Zou het niet geweldig zijn als consumenten naar jou komen, wanneer ze vragen hebben of op zoek zijn naar tips? Dat wanneer zij het antwoord niet weten, ze er op vertrouwen dat je blog dat antwoord wel biedt? Je wilt een autoriteit zijn in jouw branche en een blog kan je daar voortreffelijk bij helpen.

Omdat een blog direct en persoonlijk van aard is, kun je goed aan de merkwaarde van uw webshop werken. Een blog is wellicht de beste manier om achtergrondverhalen te delen met jouw klanten. Wat is je visie? En hoe denkt u over recentelijke marktontwikkelingen in jouw branche? Het schrijven van dit soort blogposts is leuk én nuttig tijdverdrijf, want klanten waarderen het zeer. Dit komt jouw merkwaarde uiteindelijk ten goede, wat weer leidt tot meer conversies.

Wat zijn de resultaten van een blog?

Het is bekend dat de tijd en moeite die wordt geïnvesteerd in een blog, moeilijk is uit te drukken in harde cijfers. Als je na een periode van actief bloggen een stijging in traffic en gedeelde content ziet, kun je vaststellen dat dit te danken is aan het blog van je webshop. Maar voor tientallen bezoekers kan de beslissing tot aankoop ook pas vallen na het lezen van een bepaalde blogpost. Het wordt lastig om die cijfers accuraat te meten.

Laten we eens kijken naar een webshop die het concept van bloggen goed heeft opgepikt. American Eagle Outfitters is een merk en webshop in de fashion branche, met een veel bezocht blog.

Wat opvalt is dat de blogposts vaak gedeeld worden op social media en dan met name op Facebook. Stel dat het aantal Facebook-likes van een post meer dan 1.000 is, zoals hier het geval, dan heeft de blogpost al zeker meer dan 10.000 mensen bereikt op Facebook. Dit zijn vaak vrienden en bekenden van de persoon die de content op social media heeft gedeeld. Vanuit al die duizenden mensen die je blogpost hebben bereikt, genereer je nieuw verkeer naar jouw blog en uiteindelijk ook naar jouw webshop.

blogging-3

 

Effectieve productplaatsing in een blogpost op American Eagle Outfitters’ blog

Wanneer we kijken naar de inhoud van de blogposts op blog.ae.com, komen vooral de kwalitatieve productfoto’s en afbeeldingen sterk naar voren. Dit is goede branding. Het op deze manier presenteren van de producten aan lezers is leuk en intuïtief, maar bovenal doeltreffend. Door een pakkende blogpost te schrijven met betrekking tot de producten uit jouw webshop, overtuigt je de lezer van de waarde van je product. In dit geval zullen lezers van het American Eagle Outfitters blog dus eerder geneigd zijn een product uit de bijbehorende webshop aan te schaffen.

Het blog wordt om de paar dagen aangevuld met nieuwe artikelen. De aanstroom van nieuwe, originele content is dus constant en bovendien zijn de blogposts ook erg uitgebreid. Dit draagt goed bij aan de vindbaarheid van zowel het blog als de webshop in zoekmachines. Tegelijkertijd bevestigt het behoorlijk hoge aantal social shares de kwaliteit van de content (voor het algoritme dan). Dit zorgt ervoor dat het blog en de webshop dankzij de goede SMO dus nog hoger zullen ranken in bijvoorbeeld Google.

Tips voor een succesvolle blog

Een populair blog creëer je niet binnen één dag, en ook niet binnen een week of maand. Dat hoeft echter ook helemaal niet. Je hebt geen tientallen reacties en duizenden social shares nodig om de positieve effecten van een blog te gaan merken. Wat ertoe doet, is de constante aanstroom van nieuwe, originele blogposts die gedeeld worden met anderen – het liefst via social media. Om je daarmee op weg te helpen, volgen hier een aantal praktische tips.

Maak tijd vrij

Het schrijven van content kost tijd, en daar heb je als webhopbeheerder geen overvloed van. Probeer daarom eens iedere dag 20-30 minuten eerder op te staan en die tijd te besteden aan je blog. Wat u met die tijd doet (schrijven, brainstormen of netwerken) bepaal je zelf. Het is goed om dagelijks aan je blog te werken. Doet u dit niet, dan kan het werk te overweldigend worden en ga je ertegenop zien. Door dagelijks tijd vrij te maken, kun je dat probleem voorkomen.

Zorg voor prachtige afbeeldingen

Afbeeldingen zijn natuurlijk onmisbaar in een blogpost. Maar het soort afbeeldingen dat je gebruikt – en vooral ook de kwaliteit daarvan – kan een enorme impact hebben op het resultaat van je bloginspanningen. Voor nu houden we het praktisch en gaan we iets dieper in op headers en hoge resolutie foto’s.

De header is de belangrijkste afbeelding van je blogpost, omdat het de afbeelding is die bezoekers zien voordat ze de blogpost openen. De header speelt dus een grote rol in de uiteindelijke keuze om wel of niet het gehele artikel te lezen. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat de header scherp, uitnodigend en informatief is. Canva is een gratis online tool waar je gemakkelijk kwalitatieve afbeeldingen mee kunt maken. En omdat het binnen Canva ook mogelijk is om tekst aan afbeeldingen toe te voegen, is het een perfecte tool voor headers.

Naast een afbeelding boven de blogpost, zijn afbeeldingen in het artikel zelf ook onmisbaar. Het geeft de blogpost een identiteit en maakt de content aantrekkelijk voor lezers. Unsplash biedt een grote collectie aan prachtige, hoge resolutie foto’s. De content op Unsplash is daarnaast gratis en veelal vrij te gebruiken. Omdat de meeste foto’s in natuurlijke omgevingen zijn gemaakt, passen ze perfect bij de vrije, ontspannen mindset die veel blogs willen overbrengen. Er zijn trouwens meerdere websites als Unsplash te vinden, die gratis, hoge resolutie foto’s aanbieden.

blogging-4

Een voorbeeld van een aansprekende header, gemaakt in Canva met een foto van Unsplash

 

Conclusie

 
Een blog is van ongekende waarde voor je webshop. Het verbetert in eerste instantie jouw SEO en Social Media Optimization, wat vervolgens leidt tot meer traffic naar je webshop. Op de lange termijn bouw je merkwaarde en autoriteit op en zorg je ervoor dat klanten met vragen in je branche, terecht komen op je blog voor het antwoord. Uiteindelijk leidt dat tot meer loyale klanten en meer conversies.

Kortom: de tijd voor een blog voor jouw webshop is gekomen, en die tijd is nu!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.