Zo creëer je in 2018 een winnende e-mailmarketing strategie

Ondanks de opkomst van social media blijft e-mail een uiterst relevant marketingkanaal. Een recente studie van Adobe ondervond zelfs dat millennials geobsedeerd zijn met het verzenden, openen en lezen van e-mails. Volgens de studie controleert meer dan de helft van de 18-24 jarigen hun e-mail terwijl ze ‘s ochtends nog in bed liggen, evenals 43% van de 25-34 jarigen.

Deze uitkomst laat duidelijk zien dat e-mailmarketing een uitstekende kans voor marketeers biedt om met klanten in contact te komen. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk precies?

Maak je een e-mail en stuur je deze vervolgens naar het gehele adresboek? Helaas is het antwoord nee. E-mailmarketing is een krachtig instrument, maar alleen dan wanneer je het op de juiste manier met een zorgvuldig geplande strategie gebruikt.

Hoewel er geen one-size-fits-all strategie in e-mailmarketing bestaat zijn er bepaalde bouwstenen die de sleutel tot succes vormen. Of je nu net begint of je huidige aanpak wilt heroverwegen, Megan van Newsletter2Go verteld je vandaag over de 5 must-haves voor een effectieve e-mailmarketing strategie in 2018.

1. Je publiek leren kennen

Dit is de gouden regel voor elke marketingmethode en e-mail is hierop geen uitzondering. Als je je publiek niet goed genoeg kent, is de kans klein dat je hun aandacht krijgt. Wanneer je een e-mailstrategie maakt begin je met het organiseren van de doelgroepen. Beschouw je potentiële ontvangers in termen van e-mailinhoud: wat zijn de kenmerken van deze groep en wat willen deze personen het liefst in hun inbox zien? Een modewinkel zou onderscheid kunnen maken tussen mannelijke en vrouwelijke klanten, terwijl een reisorganisatie hun publiek kan aanspreken op basis van locatie of vooraf ingevulde wensen. Deze stap is cruciaal omdat het de enige manier is om ervoor te zorgen dat je e-mails relevant zijn.

2. De juiste tools vinden

Zoals met alle marketingstrategieën zullen de juiste tools je leven aanzienlijk eenvoudiger maken. Idealiter wil je alles vanaf één platform kunnen beheren. Kies voor een e-mailmarketing software die alle cruciale functies biedt, waaronder contactbeheer, het ontwerpen en verzenden van nieuwsbrieven, alsmede tracking en rapporten. Wanneer je niet over voldoende programmeerkennis beschikt kun je het best voor een tool met kant-en-klare templates kiezen.

3. Een kwalitatieve contactenlijst samenstellen

Je hebt misschien al een database vol contacten — maar dit betekent niet noodzakelijk dat je een gebruiksklare e-maillijst hebt. Ten eerste is het essentieel om ervoor te zorgen dat je toestemming hebt om commerciële e-mails naar elk contact te sturen. Begin met het schoonmaken van je bestaande adresboek, waarbij je iedereen verwijdert die mogelijk geen toestemming heeft gegeven om e-mails van je te ontvangen. Je kunt ook de contacten in een nieuwsbrief tool importeren en ze nogmaals een double opt-in e-mail sturen, zodat ze pas eerst aan het adresboek worden toegevoegd wanneer de e-mail bevestigd wordt.

Vervolgens heb je een langetermijnstrategie nodig om nieuwe contacten te winnen. Maak hiervoor bijvoorbeeld een nieuwsbrief aanmeldformulier en plaats deze op je website of blog. Om mensen aan te trekken om zich aan te melden kun je bijvoorbeeld een gratis whitepaper, ebook, video of korting aanbieden in ruil voor het e-mailadres. Ook bij het opbouwen van een e-maillijst geldt dat je het best gebruik kunt maken van een double opt-in proces. Op deze manier ben je er altijd zeker van dat iedereen in je adresboek geïnteresseerd is in je merk en de nieuwsbrief daadwerkelijk wil lezen.

4. Geautomatiseerde, gestroomlijnde processen

Een goede e-mailstrategie is zowel effectief als efficiënt: je wilt resultaten leveren en hier een minimum aan tijd en moeite in steken. Automatisering is daarom een onmisbaar instrument – één dat alle marketeers moeten gebruiken! Naast je reguliere nieuwsbrief kun je bepaalde e-mails instellen die automatisch worden verzonden op basis van bepaalde acties (zoals een aankoop) of evenementen (bijvoorbeeld verjaardagen). Geautomatiseerde e-mailberichten zijn essentieel, omdat ze de klant op de meest cruciale momenten aanspreken. Plus, je hoeft ze slechts één keer in te stellen en hebt er daarna vrijwel geen omkijken meer naar.

Voordat je aan de slag gaat, stel je een lijst op van alle verschillende soorten e-mails die je wilt verzenden. Bijvoorbeeld: aankoopbevestigingen, verlaten winkelwagen herinneringen, verjaardagsmails en de reguliere nieuwsbrieven. Vervolgens bepaal je welke e-mails hiervan geautomatiseerd moeten worden, zodat je vooruit kunt plannen en onnodige handmatige inspanningen kunt vermijden.

5. Maatregelen en optimalisatie

Tenslotte, bij succesvolle e-mailmarketing draait alles om het vinden van wat het beste werkt voor je publiek. Wees dus bereid om in je zoektocht naar succes veel veranderingen aan te brengen. Hoe meer inzichten je hebt, hoe beter je in staat bent om effectieve campagnes te creëren. Tracking en rapportage zijn daarom cruciaal. Als voorbereiding op je eerste campagne kun je je vertrouwd maken met de belangrijkste KPI’s voor e-mailmarketing. Dit omvat zaken als de openratio, het klikpercentage en het aantal afmeldingen. Al deze gegevens laten je zien hoe goed je ontvangers op elke nieuwsbrief reageren, zodat je continu kunt optimaliseren en betere kwaliteit e-mailcampagnes kunt verzenden.

Kortom, effectieve e-mailmarketing heeft alles te maken met de relevantie voor de klanten en de efficiëntie voor je bedrijf. Het vinden van wat werkt voor je publiek kost tijd, maar met deze basisstappen ben je goed op weg naar een winnende strategie.