De geschiedenis van online shoppen

Online shoppen is ouder dan we denken. De wortels van wat nu e-commerce heet liggen in de jaren 70 en groeide uit tot een van de succesfactoren van het internet.

De jaren 70

De jaren 70

In 1979 vindt Michael Aldrich online shopping uit. In dat jaar maakt hij het mogelijk om online transacties uit te voeren, zowel voor business to business als business to consumer. Twee jaar later, in 1981, wordt dit toegepast door reisorganisator Thomson Holidays die gebruikers de mogelijkheid geeft om online reizen te boeken en te betalen.

De jaren 80

De jaren 80

In 1982 introduceert France Telecom Minitel. Met Minitel kunnen klanten treinreizen reserveren en een aankoop verrichten via Videotex, een online service die toegankelijk was via een telefoonverbinding.

De eerste online thuiswinkelaar was de 72-jarige Jane Snowball. Voor haar aankoop in 1984 gebruikte ze het Gateshead Sis/Tesco systeem.

Begin jaren 90

Begin jaren 90

Pas zes jaar later, in 1990, werd de eerste web browser ontwikkeld door Tim Berners-Lee. Deze web browser draaide op een NeXT computer en Berners-Lee vond hiermee het World Wide Web uit. Toen in 1991 de Amerikaanse National Science Foundation de beperkingen op het commerciële gebruik van het internet ophief, werd de weg voor e-commerce vrijgemaakt.

In 1992 publiceerden J.H. Snider en Terra Siporyn het boek 'Future Shop: How New Technologies Will Change The Way We Shop and What We Buy'. De voorspellingen in dit boek waren zeer accuraat.

1994 was een belangrijk jaar voor e-commerce. Het SSL protocol werd ontwikkeld, waarmee online shoppen beter beveiligd kon worden. Verder verkocht Pizza Hut zijn eerste pizza online, de eerste online bank werd een feit, retailers krijgen hun eerste webwinkelsystemen en voor het eerst werden er spam e-mails verstuurd.

Eind jaren 90

Eind jaren 90

In 1995 zien meer bedrijven de voordelen van het internet en 1995 is dan ook het jaar van de internet bubble. Jeff Bezos start in 1995 Amazon.com en het huidige eBay wordt gelanceerd als 'Auctionweb'. In Nederland begint postorderbedrijf Wehkamp met het aanbieden van een deel van het assortiment in online veilingen.

In 1997 is Dell het eerste bedrijf dat één miljoen dollar aan online verkopen binnenhaalt.

In 1998 starten twee studenten het bedrijf Google. Het bedrijf doorstaat ook de uiteenspatting van de grote internetzeepbel twee jaar later in 2000.

In 1999 start Bol.com en verkoopt Wehkamp.nl alle producten in zijn catalogus ook online.

Vanaf 2000

Vanaf 2000

In 2002 koopt eBay PayPal voor 1,5 miljard dollar. In 2003 lanceert Facebook, dan nog onder naam Facemash als netwerk voor studenten. In 2006 koopt Google YouTube en in datzelfde jaar wordt iTunes de grootste online muziekverkoper met meer dan 1 miljard downloads.

In 2007 maken 200 miljoen Amerikanen gebruik van breedband internet. In Nederland maken 11 miljoen mensen er gebruik van. Google AdWords maakt datzelfde jaar een winst van 21 miljard dollar.

In 2009 heeft Facebook meer bezoekers dan Google en wordt Social Shopping een populaire e-commerce term. In 2010 sluit Facebook een deal met Amazon, waarbij persoonlijke profielen aan een Amazon account gekoppeld kunnen worden.

Vanaf 2010

Vanaf 2010

In 2010 komt Zalando naar Nederland, een bedrijf dat zeer veel op marketing in zet. In datzelfde jaar vindt de 100 miljoenste iDEAL betaling plaats.

In 2011 komen Groupon en LivingSocial naar Nederland. Ook wordt multichannel een belangrijke term. CoolBlue en Fonq openen in dat kader een fysieke vestiging.

In 2012 doorbreekt e-commerce in Europa de grens van 300 miljard euro. In dit jaar werd ook Bol.com overgenomen door Albert Heijn. Click&Collect en Same day delivery worden populaire termen.

Start jouw eCommerce demo

Gratis 14-daagse proefperiode

Vul a.u.b. een geldig bedrijfsnaam in.
Vul a.u.b. een geldig e-mailadres in.

Door op 'Begin met je gratis proefperiode' te klikken, ga je akkoord met onze
algemene voorwaarden en privacybeleid .