4 factoren om rekening mee te houden bij het kiezen van de juiste transporteur

4 factoren om rekening mee te houden bij het kiezen van de juiste transporteur

Neem een moment de tijd om na te denken over de inspanningen die je hebt geleverd (of nog gaat leveren) bij het opzetten van jouw webshop. Naast alle tijd en energie die je hebt besteed aan het uitzoeken van de producten die je verkoopt, moest je ook uitzoeken hoe je die producten op voorraad kunt houden, hoe je ze online het beste kunt weergeven en natuurlijk hoe je ze kunt verkopen.

Na het instellen van deze variabelen, komen de eerste bestellingen binnen. Leuk! Je inspanningen beginnen wat op te leveren. Nu hoef je de producten ‘enkel’ nog te versturen!

Het belang van een goede vervoerder

Je kunt heel veel tijd en energie in je webshop hebben gestoken om bestellingen binnen te halen en de ‘customer journey’ perfect op orde hebben, maar als je besluit om met externe vervoerders te werken, ligt de allerlaatste indruk die een klant van jouw shop krijgt buiten jouw controle.

Dit betekent niet dat je niet verantwoordelijk wordt gehouden als webshophouder. Volgens een Loqate onderzoek denkt 34% van de consumenten dat late levering het gevolg is van een fout door de verzender. In geval van vertraging of vermissing van een zending is 78% van de consumenten van mening dat deze fout hersteld moet worden door de webshophouder. Hoewel het onderzoek niet specifiek in Nederland is uitgevoerd, biedt het interessante inzichten in hoe eShoppers over het algemeen denken.

Het is dus van belang om verstandige keuzes te maken bij het uitzoeken van de juiste verzendpartner(s). De leveringskwaliteit is immers voor een groot deel van invloed op de manier waarop jouw webshop gewaardeerd wordt door jouw klanten.

Goede vervoerder versus slechte vervoerder?

Zo eenvoudig is het niet…

Alleen al het denken over vervoerders in ‘goed of slecht’ is te simplistisch. De verzendsituaties en behoeften van iedere webshop verschillen, evenals de kracht van verschillende vervoerdernetwerken.

Inspelen op deze krachten van verschillende vervoerders is misschien wel de beste manier om je verzending het in te richten. Voor je hiermee begint, zijn er een aantal zaken om in overweging te nemen. We zetten de 4 belangrijkste onder elkaar:

Pakketmail

1. Jouw producten

Neem een stap terug om alle kenmerken van jouw producten te noteren voordat je jouw vervoerder kiest of opnieuw overweegt.

Wat is de grootte van de producten die je verkoopt? En hoeveel wegen de producten die je aanbiedt? Passen jouw zendingen op basis van formaat en gewicht door de brievenbus of zijn ze zwaarder en groter waardoor ze per pakket of zelfs per pallet verzonden dienen te worden?

Wat is de waarde van de artikelen die je verkoopt en wat is de gemiddelde orderwaarde? Is een standaard vergoeding bij schade of verlies volgens AVC of CMR voorwaarden voldoende óf maak je graag gebruik van aanvullende verzekeringsopties?

Ieder vervoerdernetwerk is anders. Waar bij de ene goede oplossingen aangeboden worden voor kleine, lichte zendingen, specialiseert de ander zich in het uitleveren van grotere en zwaardere pakketten. Ook de verzekeringsopties verschillen.

Kijk dus goed naar de producten die je gaat verzenden en maak een overzicht van je wensen. Leg hier de verschillende verzendopties van de verschillende vervoerders naast en maak een overzicht van voor- en nadelen per transporteur.

Pakketmail

2. De klant

In sommige landen buiten Europa kun je je als webshop nog onderscheiden met ‘goede traceerbaarheid’ en ‘snelle levering’ – in Nederland is dit de standaard. De Europese en Nederlandse consument verwacht meer.

Uit een PostNord Survey blijkt dat 42% van de Nederlandse consument het belangrijk vindt om een keuze te kunnen maken voor het afleveren van een bestelling op een servicepunt. Het wel of niet aanbieden van deze leveringsoptie weegt voor deze groep zwaar mee bij de beslissing om producten in jouw webwinkel te kopen. Voor 37% van de bestellers weegt ook de optie om levering in een specifiek tijdsvak te kunnen selecteren mee in de aankoopbeslissing. Een fors deel van de Nederlandse consument verwacht dus flexibiliteit en keuzevrijheid als het gaat om levering van hun bestelde producten.

Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de steeds veranderende en groeiende verwachtingen van jouw klant. Daarnaast is het van belang om up-to-date te blijven over de verschillende leveringsopties die vervoerders aanbieden. Op deze manier kun je ook voor dit onderdeel weer een overzicht maken van hoe het aanbod van verschillende transporteurs aansluit op de behoeften van jouw klant.

Pakketmail

3. De bestemming

Een derde onderdeel in het krijgen van een goed overzicht van welke vervoerder(s) het beste passen bij je verzendsituatie, is het beslissen naar welke landen je wel en niet wilt verzenden.

Opnieuw geldt hier dat er verschil zit in vervoerdernetwerken, en in dit geval de markten waarin zij operationeel actief zijn. Is een netwerk enkel actief op de binnenlandse markt en werkt deze met partners in het buitenland of heeft de vervoerder een internationaal netwerk in eigen beheer? Tussen vervoerders kunnen grote verschillen zitten in leversnelheid, kwaliteit van track & trace, afhandeling van klachten bij schade of vermissing, communicatie richting ontvanger én de verzendkosten. Zeker voor levering aan buitenlandse markten.

Maak een derde overzicht waarin je de bovenstaande onderdelen helder krijgt per transporteur en bestemming zodat ook hierin weer een keuze gemaakt kan worden welke vervoerder het beste aansluit bij een specifieke bestemming.

Pakketmail

4. Gemak

Het laatste maar zeker niet het minste waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van jouw vervoerder is het gemak. In deze niet het leveringsgemak voor jouw klant, maar het gemak voor jou als verzender.

Geef jij de voorkeur aan het zelf aanbieden van zendingen op een leverpunt of aan het laten ophalen van de pakketten? In het laatste geval; is er voldoende volume om een dagelijkse ophaalafspraak te maken met een vervoerder, of wil je incidenteel een ophaalrit gebruiken?

Houd bij het in kaart brengen van jouw behoeften voor wel of geen ophaalrit niet alleen rekening met de ‘kosten-kant’ maar zeker ook met de tijdsbesparing die een ophaalrit oplevert. Wat is de besparing aan tijd waard en wat kun je in de ‘gewonnen’ tijd extra voor elkaar krijgen?

Sommige transporteurs berekenen een aanvullende ophaalprijs, andere transporteurs komen zendingen vanaf een bepaald volume kosteloos ophalen. Weer andere vervoerders hanteren twee verschillende tarieven voor het zelf wegbrengen van zendingen of het op laten halen van pakketten.

Het in kaart brengen van deze verschillen en het matchen van deze opties met jouw behoeften zorgt voor een vierde overzicht van voor- en nadelen per transporteur.

Pakketmail

Conclusie: it’s all about the fit!

Het is heel gebruikelijk dat webshop eigenaren een vervoerder voornamelijk op basis van verzendkosten kiezen, maar aangezien de levering uiteindelijk het enige is dat de relatie tussen jouw webshop en de klant verzegeld, zo goed mogelijk te combineren. Het maakt niet uit hoe goed een consument zijn/haar ervaring is tijdens het aankoopproces, als er een probleem ontstaat bij levering wordt jij als webshop eigenaar verantwoordelijk gehouden en wordt deze slechte ervaring bewust of onbewust meegenomen in de beoordeling van jouw webwinkel.

Aan de hand van bovenstaande vier onderdelen en de overzichten die je aan de hand hiervan hebt kunnen maken, kun je alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Hoe breder je productassortiment en de bestemmingen waarnaar je verzendt, hoe belangrijker om je opties onder elkaar te zetten. Door de kracht van verschillende vervoerders zo goed mogelijk te combineren, vergroot je de kans op succesvolle leveringen. Het resultaat? Tevreden klanten die met plezier terugkomen naar jouw webwinkel!