9 tips om uw eerste online verkopen in uw nieuwe webshop te realiseren

Het is eindelijk zover: u heeft een fraaie webshop, een volle voorraad en mooie producten. U bent klaar voor uw eerste bestellingen, maar u heeft tot op heden nog geen klanten. Voor veel beginnende webshop eigenaren is dit een bekend probleem.

Een goed werkende webshop is helaas nog geen garantie voor succes. In de praktijk zullen bezoekers uw webwinkel niet zomaar kunnen vinden. Het is belangrijk dat mensen afweten van het bestaan van uw webshop, want hoe goed uw webshop ook is, zonder bezoekers zult u niets bereiken.

In dit blogartikel bespreek ik 9 tips om snel uw eerste online verkopen te realiseren.

1. Start een SEA (Search Engine Advertising) campagne

Dagelijks zoeken miljoenen mensen naar producten op het internet, alleen Google verwerkt al 500 miljoen zoekacties per dag. Er is een grote kans dat daar ook mensen tussen zitten die zoeken naar uw product. Het is daarom belangrijk om goed zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google.

Met SEA betaalt u om te adverteren in de zoekmachine. U koopt als het ware advertentieruimte in boven of naast de organische zoekresultaten. De zoekmachine van Google maakt gebruik van het advertentiesysteem Google AdWords. Met dit systeem biedt u in een veiling op zoekwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf of product. Wanneer een gebruiker zoekt op een woord dat gekoppeld is aan de advertentie, zal uw advertentie getoond worden. Google is gebaseerd op het pay-per-click principe, waardoor u pas betaalt als iemand daadwerkelijk op uw advertentie heeft geklikt.

Google Shopping is een advertentiesysteem van Google dat zeer gunstig is voor webwinkeliers. Met dit onderdeel worden producten, inclusief afbeelding en prijs, bovenaan de zoekresultaten van Google weergegeven wanneer iemand zoekt naar dat product. Deze Product Listing Ad advertentie leidt direct naar het product in uw webshop. Google Shopping verzorgt betaalde advertenties, die aangemaakt kunnen worden met een Google AdWords account.

SEA is net als SEO (Search Engine Optimization) een vorm van zoekmachinemarketing. Het is als webshop belangrijk om u ook op SEO te focussen, maar dat is meer voor op de lange termijn. Met SEA kunt u direct resultaat boeken.

Wilt u direct aan de slag met AdWords? Kijk dan ook eens naar de app van AdWords Robot.

2. Start een social media campagne

Social media is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie. Ook startende ondernemingen kunnen er niet meer omheen. Social media is enorm populair en daarom uitermate geschikt voor het werven van nieuwe leads en het krijgen van naamsbekendheid door middel van webcare en advertising.

De social media kanalen bieden u de mogelijkheid om in contact te komen met de doelgroep, uw merk te promoten en uw online aanwezigheid en bereik te vergroten. Maar zo ver is het nog niet, u moet eerst de nodige volgers hebben. Het is verstandig om eerst te adverteren op de social media platformen, voordat u begint met het ‘webcare’ gedeelte.

Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Instagram, Youtube en Spotify hebben allemaal een mogelijkheid op het platform om te adverteren. Op welke social media u het best kunt adverteren, is afhankelijk van uw doelgroep en het beschikbare budget. Op platformen als Youtube, LinkedIn en Facebook is het mogelijk om heel specifiek te targeten op bijvoorbeeld geslacht, locatie, interesses en leeftijd. Bent u op zoek naar mensen die bepaalde muziek luisteren? Dan is Spotify weer heel geschikt. De kosten van het adverteren lopen sterk uiteen en heeft u vaak zelf in de hand. Bij de meeste kanalen kunt u een budget per dag of per campagne aangeven.

Wilt u meer weten over Facebook marketing? Download dan ook het e-book Starten met Facebook marketing voor uw webshop.

3. Schrijf ook op externe blogs

Bloggen is een goede manier om uw bedrijf op een professionele manier onder de aandacht te brengen en daardoor snel meer bezoekers te krijgen. Doordat u op het externe blog schrijft over onderwerpen waar u veel vanaf weet, zorgt dit ervoor dat mensen u gaan zien als expert in uw vakgebied. Deze expertstatus zorgt voor vertrouwen en onderscheidt uw bedrijf van concurrenten.

Met een externe blogpost doet u tevens aan een vorm van gratis linkbuilding. Dit is op korte en lange termijn interessant. Op korte termijn zullen er bezoekers zijn die doorklikken vanaf uw blogartikel op de link naar uw website. Dit doen ze omdat ze de content in uw blogpost interessant vinden. Op lange termijn kunt u beter vindbaar worden in de Google zoekresultaten. Google ziet de links van andere websites als een garantie van goede content en zal uw webshop eerder tonen in de zoekresultaten. Deze hogere ranking zorgt ook weer voor meer traffic naar uw webwinkel.

Een blogpost met waardevolle content is een uitstekend marketinginstrument waar weinig kosten aan verbonden zijn, het kost namelijk alleen maar tijd. Heeft u als bedrijf een bijzonder verhaal? Twijfel dan niet om dit in een blogpost te delen met uw klanten! De uitdaging is om echt op te vallen met uw blogposts.

4. Zet een advertentie op Marktplaats

Marktplaats heeft dagelijks ruim 1,3 miljoen bezoekers. 40% van deze bezoekers zoekt naar nieuwe producten. Marktplaats is daarom ideaal om mensen met een hoge aankoopintentie te bereiken. Admarkt is een manier om uw webshop via een advertentie onder de aandacht te brengen van mensen die op Marktplaats naar bepaalde producten zoeken. Een advertentie heeft u al vanaf 50,- euro, afhankelijk van de positie op basis van klikprijs en klikpercentage.

Via de online beheeromgeving van Lightspeed kunt u uw producten eenvoudig naar Marktplaats exporteren.

5. Wees aanwezig op fora

Bij het starten van een webshop is het van essentieel belang dat u weet wie uw toekomstige klanten zijn. Onderzoek waar de doelgroep zich bevindt en waar ze zich mee bezighoudt. U kunt vervolgens actief worden op fora, blogs en andere websites waar veel van uw klanten actief zijn. Deel uw passie en mening met anderen. U krijgt op deze manier niet alleen meer naamsbekendheid voor uw bedrijf, u werkt ook aan uw expertstatus. Mensen zullen sneller iets bij uw webshop bestellen als ze vertrouwen in het bedrijf hebben.

6. Plaats een link op Startpagina.nl

Startpagina is een onafhankelijke pagina met daarop links naar websites over specifieke onderwerpen. Elke startpagina heeft een eigen onderwerp, verdeeld in diverse categorieën. Startpagina zorgt voor een goed overzicht voor klanten die zoeken naar een website of een bepaald product. Mensen die via Startpagina in uw webshop terecht komen, zijn op zoek naar uw producten. Ze bekijken uw webshop daarom uitgebreider, met meer interesse. U kunt bij Startpagina heel gemakkelijk uw website als een suggestie toevoegen. Of uw webwinkel daadwerkelijk tussen de links wordt geplaatst, is afhankelijk van de webbeheerder en of hij vindt dat de inhoud van uw webwinkel interessant genoeg is. Het plaatsen van een link is gratis, met als enige vereiste dat u een retourlink naar Startpagina op uw pagina plaatst.

7. Plaats uw producten op vergelijkingssites

Vergelijkingssites zijn websites waar producten met elkaar worden vergeleken. Bekende voorbeelden hiervan zijn Beslist.nl, Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl. Consumenten gebruiken steeds vaker vergelijkingssites om inzicht te krijgen in aanbod en prijs van producten voordat ze een aankoop doen. Ze zijn op zoek naar de goedkoopste en beste aanbieder van een product. Zeker als u de laagste prijs-garantie hanteert, kan het heel interessant zijn om u als webwinkel aan te melden op een vergelijkingssite. Bezoekers zijn namelijk heel gericht op zoek, waardoor de conversie hoog kan zijn. U betaalt op een vergelijkingssite doorgaans per doorverwezen bezoeker. Houd er wel rekening mee dat veel vergelijkingssites alleen werken met webshops die al langere tijd actief zijn.

8. Stuur een persbericht naar nieuwssites

Een persbericht is een effectieve manier om uw webshop of product onder de aandacht te brengen van uw doelgroep. Vooral als u een uniek product verkoopt of een bijzonder verhaal te vertellen heeft, is de kans groot dat uw bericht geplaatst wordt. U kunt uw persbericht versturen naar nieuwssites als Dichtbij.nl of marketingsites als Marketingfacts. Als uw webwinkel in een persbericht wordt geplaatst, geeft dat een teken van vertrouwen. U kunt de media op deze manier gebruiken om naamsbekendheid en dus online verkopen te krijgen.

Voorbeelden van Lightspeed klanten die in het nieuws zijn gekomen zijn BottomsUP, met de bekende Kratstoel en de webshop A-dam Underwear, van de guerilla campagne in Amsterdam.

tips-eerste-online-verkopen-persbericht-558x282

9. Benader vrienden, familie of vrienden van vrienden

Als u denkt aan adverteren voor uw webwinkel, denkt u waarschijnlijk niet meteen aan uw eigen omgeving om klanten voor uw webshop te winnen. Toch raad ik u aan om uw eigen netwerk te raadplegen. Er zijn vast familieleden, vrienden, kennissen en vrienden van vrienden geïnteresseerd in uw product. Zij kunnen ambassadeur worden en andere mensen enthousiast maken. Mond-tot-mond reclame werkt geweldig en deze mensen gunnen het u het meest. Als u zelf nog niet zo’n groot netwerk heeft, kunt u beurzen en evenementen bezoeken en uw netwerk uitbreiden.

Het krijgen van nieuwe leads blijft natuurlijk een lastig onderdeel van het runnen van een webshop. Klanten komen (helaas) niet vanzelf aanwaaien. Zoals u ziet zijn er tal van manieren om nieuwe klanten te bereiken, ook als u net begonnen bent.