Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Erik van bushcraftshop.nl: ‘Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.’

Erik van bushcraftshop.nl: ‘Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.’

Erik van ‘t Padje is in zijn zolderkamer begonnen met zijn webshop bushcraftshop.nl. Door zijn eindeloze passie voor zijn hobby is hij nu aan het uitgroeien tot één van de grootste spelers in de markt voor bushcraft-, survival- én outdoorproducten. Lees in dit blogpost hoe hij zijn zolderkamer is ontgroeid op zijn weg naar succes.


Het begin

‘Ik ben eind 2012 begonnen als klein winkeltje in mijn zolderkamer met 3 meter stellingruimte. Ik verkocht voornamelijk producten via Marktplaats en Ebay.’ vertelt Erik ons. ‘We hadden nog geen grote webshop, maar de producten waren geintegreerd met een andere website waar we outdoor cursussen verkochten.’

bushcraftshop-5

Erik heeft inspiratie opgedaan voor zijn webshop door zijn hobby. ‘Het is ontstaan uit een klassiek ik maak van mijn hobby mijn beroep verhaal. Ik begon door mezelf veel in het vak te verdiepen door middel van cursussen en eigen ervaring, zoals zelf de wildernis intrekken.’ vertelt Erik enthiousiast. ‘Zelf ben ik naar Schotland, Noorwegen, de Franse en Belgische ardennen, Oostenrijk en Kroatië geweest! Ik vond het mooi als andere mensen die ervaringen ook konden meemaken.’ legt Erik uit. ‘We zijn vervolgens begonnen zelf cursussen te geven. Mensen gingen op een gegeven moment vragen stellen over waar ze bepaalde benodigdheden konden kopen, en dan komt dat winkel-aspect er vanzelf bij kijken.’

De stap naar Lightspeed

Erik is sinds 2015 klant bij Lightspeed, maar heeft daarvoor een ware ‘tocht’ gemaakt. ‘Ik begon met een webdesign-programma waar ik met een PayPal winkelintegratie had, en wanneer je via Ebay en Marktplaats verkoopt heb je niet écht een webshop nodig.’ legt Erik uit. ‘We hebben vervolgens na een gestaagde groei de keuze gemaakt toch voor de webwinkel te gaan. We zijn toen overgestapt naar Logiweb, daar hebben we een tijdje mee gewerkt, maar al snel leek dat niet voor ons.’

‘Lightspeed is iets prijziger; maar de talloze apps, aanpasbare opties en standaard integraties die het biedt zijn een must-have voor elke webshopeigenaar.’

‘De volgende stap was Lightspeed. Daar kan je een hele mooie én strakke site mee maken, allerlei opties toevoegen en er zitten wat standaard-mogelijkheden in die je webshop gewoon nodig heeft. Dat sprak me toen heel erg aan.’

Bijna de helft van je totale omzet komt uit de laatste 6 maanden, hoe heb je dit gerealiseerd?

‘Ik vind dat zelf ook moeilijk te zeggen, omdat ik de laatste maanden ook niet echt snap wat er gebeurt!’ lacht Erik. ‘Op een gegeven moment had ik ook in de gaten dat een webshop te maken had met pieken en dalen, dan heb je bijvoorbeeld een december-hype en een januari-dip.’ legt Erik uit. ‘Dit jaar was dat anders. Januari bracht meer op dan december, februari meer dan januari, maart meer dan februari – het bleef maar stijgen.’ vertelt Erik tevreden. ‘Het heeft waarschijnlijk te maken met de marketing, het inzetten van diverse kanalen zoals Bol.com, Marktplaats en een heel stuk Google marketing.

Mond-tot-mond

‘We zijn voor mijn gevoel ook ver gekomen door mond-tot-mond reclame. Ik ken veel van mijn klanten inmiddels persoonlijk. Ik kom ze tegen op events, en ze gaan ook wel eens mee naar evenementen die wij zelf organiseren.’ legt Erik uit. ‘Dan begint het balletje te rollen. De één zegt weer iets tegen de ander, wij verzorgen de nieuwe klant vervolgens met goed advies en goede service en dan wordt het balletje weer doorgegeven. Dan gaat het wel hard op zo’n verjaardagsfeestje!’ lacht Erik.

Traffic

‘Ik denk dat het meeste van onze traffic via Google binnenkomt. We hebben nu vooral heel veel betaalde zoekresultaten via AdWords Robot van Google Adwords en Shopping, we hebben ons namelijk nog niet volledig verdiept in SEO.’ legt Erik uit. ‘Veel traffic komt ook uit verschillende kanalen zoals Beslist, Marktplaats en Bol.com – Bol.com is voor ons het kanaal waar de meeste orders vandaan komen.’

Vertrouwen

Erik geniet van een conversiepercentage van 5%, mede dankzij het consumentenvertrouwen en de klantvriendelijke uitstraling. ‘We proberen het checkout-proces zo vlot mogelijk te laten verlopen, zodat het bij de klant niet meer mis kan gaan. Verder bieden we veel betaalmogelijkheden, verzendopties en hameren héél veel op een klantvriendelijkheid.’ legt Erik uit. ‘Dat zorgt ervoor dat mensen een vertrouwd idee hebben en het daardoor leuk vinden om te kopen.’

‘Elke klant die een negatieve review plaatst is er één te veel’

Erik gebruikt KiyOh voor klantbeoordelingen. ‘Voor de verkoop is het goed om via KiyOh goede cijfers te halen. We besteden zoveel mogelijk aandacht aan de klant, en nemen dan ook meteen contact op met een klant als er iets mis is gegaan om een oplossing te vinden.’

bushcraftshop KiyOh

Doe je veel via mailings, acties, nieuwsbrieven en social media?

‘Ik ben vooral met Facebook bezig. De andere social media kanalen laat ik links liggen puur door gebrek aan tijd en kennis, maar die staan wel op de agenda.’ zegt Erik. ‘Op Facebook wordt heel veel gereageerd, vooral als je daar adverteert komt er aardig wat uit.’

bushcraftshop facebook

‘Wat betreft nieuwsbrieven, die versturen we regelmatig met MailChimp. Ik maakte de nieuwsbrieven vroeger helemaal zelf, maar we hebben nu een nieuwe jongen die de marketing doet en dat werkt fantastisch!’ vertelt Erik enthousiast. ‘Je merkt toch dat je meer response krijgt als je er iemand opzet die verstand heeft van marketing, en het bespaart veel tijd!’

bushcraftshop newsbrief

 

Hoe regelen jullie verzendingen?

‘We hebben zelf een magazijn waar iemand alle inkomende en uitgaande logistiek regelt. Alles wordt verzonden met PostNL via MyParcel, zij zijn een geweldige partij om je pakketten mee te versturen’ vertelt Erik tevreden. ‘Het is vooral leuk om je eigen magazijn te hebben. Op die manier heb je meer kijk op nieuwe producten, en weet ik waar ik over praat als de klant een vraag heeft. Ik vind dat super belangrijk.’

Wat zou jij online ondernemers willen meegeven?

‘Het allerbelangrijkste is dat je focust en stuurt op de klant; bedenk altijd hoe je zelf behandelt zou willen worden of wat voor antwoord jij zou verwachten van een bedrijf.’

‘Houd mensen tevreden, dat is het belangrijkst.’

Vond je dit blogpost interessant en wil je weten hoe andere webshops hun conversie verhogen? Lees dan het succesverhaal van Mathijs, eigenaar van Lusanna.nl. Op zoek naar apps om je conversie te verhogen? Je vindt ze in onze App Store.

Wil je jouw eigen webshop starten?

Vraag een gratis demo aan en probeer het uit

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.