Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

19 praktische tips om de omzet in jouw webshop te verhogen

19 praktische tips om de omzet in jouw webshop te verhogen

In mijn vorige blogpost besprak ik de 25 belangrijkste KPI’s voor de groei van je webshop. In deze blogpost bespreek ik wat je kunt doen om deze KPI’s te verbeteren om zodoende de omzet in jouw webshop te verhogen.

4 clusters voor jouw KPI’s

In verdeel de KPI’s voor je webshop onder in 4 clusters:

  • Acquisitie – dit zijn de bezoeken van je webshop via de verschillende kanalen, zoals organisch (niet-betaalde zoekresultaten) en betaald (bijvoorbeeld Google AdWords).
  • Gedrag – dit zijn de uitgevoerde acties in je webshop. Bijvoorbeeld een doorklik naar een aanvraagformulier of een plaatsing van het product in de winkelwagen. Dit worden ook wel micro-conversies genoemd.
  • Activatie – dit zijn de uiteindelijke conversies in je webshop, zoals een ingevuld formulier of een aankoop in uw webshop.
  • Loyaliteit – dit zijn de klanten die terugkomen om nieuwe bestellingen te plaatsen en/of jouw webshop aanraden bij anderen (ook wel brand ambassadors genoemd).

Omdat iedere KPI verschillende acties kan hebben, beperk ik mij in deze blogpost tot de belangrijkste KPI’s per cluster. Per KPI zal ik vervolgens een aantal acties benoemen die je zelf kunt toepassen voor jouw webshop.

Praktische tips om het aantal acquisities te verhogen

De KPI’s die ik hier wil benoemen zijn: het aantal bezoekers, tijd op de website en verkeersbronnen.

KPI: Aantal bezoekers verhogen

Het verhogen van het aantal bezoekers is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt. Zeker wanneer je pas bent gestart met jouw webshop is dit het eerste dat je zal bezighouden. Hier volgen enkele praktische tips:

Tip 1: Schrijf goede SEO-vriendelijke teksten

De grootste uitdaging voor de meeste online marketeers is het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten die nog steeds prettig leesbaar zijn. De vuistregel hierbij is dat teksten allereerst goed leesbaar moeten zijn voor de lezer en pas daarna SEO-vriendelijk moeten zijn. Schrijf dus eerst de tekst voor de lezer en pas hem daarna aan zodat hij geschikt is voor de zoekmachines. Om de tekst SEO-vriendelijk te maken, moet je rekening houden met het volgende:

  • Zoekwoord in de URL – probeer het zoekwoord in de URL te verwerken. Dit kan in de vorm www.zoekwoord.nl of www.bedrijfsnaam.nl/zoekwoord. Hoewel de waarde hiervan al niet meer zo groot is als in het verleden, geeft het wel een indicatie aan de zoekmachine waar de tekst over gaat.
  • Zoekwoord in de tekst – het is niet de bedoeling dat je het zoekwoord zo vaak laat terugkomen in de tekst dat het onleesbaar wordt, maar het gebruik van het zoekwoord in de tekst geeft een indicatie aan de zoekmachine waar de tekst over gaat. Zorg er hierbij voor dat je dit zoekwoord zoveel mogelijk bovenaan de tekst gebruikt (grotere dichtheid) en later in de tekst herhaalt.
  • Zoekwoord in de titel – de titel van een pagina zegt veel over de inhoud. Zorg dus ook dat hier jouw zoekwoord genoemd wordt.
  • Zoekwoord in de meta titel en omschrijving – de meta gegevens worden door zoekmachines getoond in de zoekresultaten. Zorg dat het zoekwoord in zowel de titel als de omschrijving staat en voeg een call-to-action toe (bijvoorbeeld: bestel direct!).
  • Autoriteit van een website – als uw webshop of website langere tijd bestaat en veel (dagelijkse) bezoekers krijgt, bouwt het een autoriteit op. Dat geldt ook voor andere sites. Dat betekent dat een link op Nu.nl naar je webshop meer waarde heeft dan een link op een onbekende site. Die linkwaarde gebruikt Google ook en je webshop zal hierdoor voor belangrijke zoekwoorden beter kunnen gaan ranken.

SEO is een heel uitgebreid begrip. Als je hier meer over wilt weten en jouw Lightspeed webshop wilt optimaliseren met SEO-vriendelijke teksten, download dan de gids SEO: Hoe komt mijn webshop hoger in Google?.

 

Tip 2: Begin met bloggen

Ondanks veel artikelen over het belang van content marketing in de afgelopen jaren wordt het belang van bloggen door veel bedrijven nog onderschat. Simpel gezegd, een blog geeft een gezicht aan een webshop. Je kunt er je kennis delen, een persoonlijke tint aan jouw webshop geven en belangrijke vragen beantwoorden van je klanten beantwoorden. Deze content heeft geen direct verkoop doeleinde, maar zorgt voor interactie met een groep mensen die in een later stadium wellicht wel jouw product willen kopen. Op dat moment ben je dan top-of-mind bij deze groep. Zeker wanneer jouw concurrenten hier geen gebruik van maken, kun je ze snel een stap voor zijn!

Tip 3: Ga bloggen op externe sites

Bloggen op externe sites is een vorm van linkbuilding, maar dan met zeer veel meerwaarde. Als uw blogpost wordt geplaatst op een site met een hoge autoriteit, levert zo’n blogpost immers een belangrijke link naar jouw webshop op (als je er natuurlijk een link in plaatst naar je webshop). Bovendien kom je met een goede blogpost in contact met een nieuw publiek. Zo sla je dus twee vliegen in één klap!

Tip 4: Word actief op fora

Er zijn zeer veel fora voor niche markten. Zo sprak ik eens een Lightspeed-klant die motorartikelen verkocht en zeer actief was op motorforum.nl, een forum waar motorliefhebbers met elkaar praten over hun favoriete hobby. Als kenner van motorartikelen kon hij zeer goed advies geven. Zo werd hij een bekende op het forum en veel van de forumbezoekers werden vervolgens klant van zijn webshop. Zoek zelf een forum in jouw eigen branche door te zoeken op ‘forum’ gevolgd door jouw product of branche.

KPI: Tijd op de site verlengen

Om de tijd die bezoekers in jouw webshop doorbrengen te verlengen bespreek ik twee acties: video-marketing en het schrijven van informatieve teksten.

Tip 5: Zet video in

Volgens onderzoek van Cisco is video marketing zeer effectief. Tachtig procent zou zelfs geneigd zijn een product te kopen na het zien van een video. Er zijn verschillende manieren om videomarketing in te zetten. De productreviews van Coolblue zijn een goed voorbeeld, maar ook videotestimonials en uitlegvideo’s kunnen zeer effectief zijn. Tenslotte kan het goed worden ingezet voor entertainment.

Tip 6: Schrijf ook informatieve teksten

Naast de teksten op jouw productpagina’s is het verstandig om ook pagina’s te hebben met informatieve teksten, bijvoorbeeld over de werking van jouw product. Je kunt deze informatieve teksten als blogpost plaatsen, maar als je denkt dat je er geen goed blogartikel over kunt schrijven, kun je er ook een informatieve tekstpagina van maken. Je kunt dan vervolgens een linkje naar deze informatie plaatsen vanaf jouw homepage (als dat een logische stap zou zijn voor je bezoekers) en/of deze in je sitemap plaatsen.

KPI: Verkeersbronnen meten

De verkeersbronnen die ik hier wil noemen zijn: AdWords, het opzetten van een mini-site, vergelijkingssites en het gebruik van Marktplaats.

Tip 7: Zet AdWords in

AdWords is een zeer effectieve methode om meer bezoekers en klanten in je webshop te krijgen. Om met AdWords aan de slag te gaan, heb je wel enige voorkennis nodig. Deze video geeft in maar liefst 1 uur (!) een overzicht van de basics.

Tip 8: Bouw een mini-site

Een mini-site is een site van ongeveer 10 pagina’s met unieke content. Als je deze mini-site op een goede domeinnaam zet, met 1 pagina die links bevat naar jouw webshop, dan zal de ranking van jouw webshop daar ook van profiteren.

Tip 9: Zet Marktplaats in

Op Marktplaats kun je adverteren met een budget vanaf €50 per maand. Dit budget kan worden ingezet voor pay-per-click advertenties. Met andere woorden, je bent deze €50 niet direct kwijt, maar dit budget wordt ingezet voor de kliks op jouw advertenties. Je bepaalt zelf wat je wilt betalen voor zo’n klik op een advertentie. Lightspeed eCom heeft bovendien een koppeling met Marktplaats om dit gemakkelijk op te zetten.

Praktische tips om het gedrag in je webshop te beïnvloeden

Hier bespreek ik twee KPI’s: het verhogen van de nieuwsbriefaanmeldingen en het aantal en de kwaliteit van (product)reviews.

KPI: het verhogen van de nieuwsbriefaanmeldingen

De meeste e-commerce sites hebben een conversiepercentage tussen de 2 en 3 procent. Dat betekent dat er nog veel bezoekers zijn die niets kopen in jouw webshop. Het is zonde om deze zomaar te laten gaan. Nieuwsbrieven kunnen daarbij een uitkomst bieden.

Tip 10: Deel acties en kennis

Vraag jouw bezoekers zich aan te melden voor je nieuwsbrief en deel speciale acties via deze nieuwsbrief, of belangrijke kennis die je via je blog deelt. Een geweldige tool om meer nieuwsbriefaanmeldingen te krijgen is de app van Justuno.

KPI: het verhogen van het aantal (product)reviews

Veel mensen doen eerst onderzoek naar je betrouwbaarheid voordat ze kopen. Zorg daarom dat jouw klanten positief over je schrijven. Review services zoals KiyOh kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.

Tip 11: Vraag om een review na goed contact

Beantwoordt je een vraag van je klant? Vraag dan direct om een review! Je kunt dit via veel review services ook direct automatisch na een levering vragen.

Praktische tips om de activatie in je webshop te beïnvloeden

Hier bespreek ik hoe je het aantal orders en het gemiddelde orderbedrag kunt verhogen.

KPI: Aantal orders verhogen

Er zijn verschillende manieren om het aantal orders te verhogen. Hier noem ik de belangrijkste.

Tip 12: Vergelijk je prijzen met de concurrent

Er zijn verschillende redenen waarom bezoekers wel of geen bestelling plaatsen. Soms zijn dit externe factoren; bijvoorbeeld een concurrent die zijn producten goedkoper aanbiedt. Het is dus raadzaam om de prijzen van je concurrenten goed in de gaten te houden! Een tool die je daarbij kan helpen is de app van Pricemotion.

Tip 13: Meer bezoekers en meer conversie

Uiteraard heeft ook het aantal bezoekers invloed op het aantal orders. Daarnaast speelt de conversie in jouw webshop een belangrijke rol. Hieronder gaan we daar dieper op in.

KPI: Verhoog het gemiddelde orderbedrag

Veel bestellingen zijn goed, maar het orderbedrag is minstens zo belangrijk.

Tip 14: Toon gerelateerde producten

Een simpele tip voor het verhogen van het gemiddelde orderbedrag is het instellen van gerelateerde producten. In onze handleiding vindt je hier meer informatie over.

KPI: Verbeter je conversieratio

De conversieratio is afhankelijk van veel factoren. Zo is het belangrijk dat je duidelijke teksten schrijft, een aantrekkelijk design heeft en de juiste call-to-actions gebruikt.

Tip 15: Download onze whitepaper

In onze whitepaper Hoe call-to-action de omzet in je webwinkel gaat verhogen lees je hier meer over.

Praktische tips om de loyaliteit in je webshop te verhogen

Twee belangrijke KPI’s hier zijn: nieuwe klanten vs. terugkerende klanten en het aantal refer-a-friend verzoeken.

KPI: nieuwe klanten vs. terugkerende klanten

Tip 16: Zorg voor een top service

De eerste tip is eigenlijk zeer voor de hand liggend. Klanten komen terug naar jouw webshop als hun eerdere ervaring positief was, dus zorg voor een goede service. Bedank klanten voor een eerste aankoop en bedank ze als ze opnieuw een bestelling plaatsen.

Tip 17: Bedank met een persoonlijk kaartje

Zeker bij een eerste bestelling wil je jouw klanten een speciaal gevoel geven. Dit kan bijvoorbeeld al met een simpel, maar persoonlijk, kaartje.

Tip 18: Zet e-mailmarketing in

Naast een persoonlijk bericht in de vorm van een kaartje kan dit ook geautomatiseerd worden met e-mailmarketing.

KPI: aantal refer-a-friend verzoeken

Je bestaande klanten zijn jouw belangrijkste ambassadeurs. Profiteer dus van hun positieve ervaringen met jouw webshop en vraag of ze je webshop ook met anderen delen.

 

En nu?

Nu weet je, na het lezen van mijn vorige blogpost, welke KPI’s belangrijk zijn en welke acties je kunt uitvoeren om deze KPI’s te beïnvloeden. Nu is het tijd voor de laatste stap!

Tip 19: Stel je SMART-doelstellingen op

Met SMART-doelstellingen kun je het succes van jouw webshop beïnvloeden. Kies de KPI’s en acties die het beste bij jouw eigen doelstellingen passen en zorg voor focus. Dan kan niets jouw succes nog in de weg staan!

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.