De 25 belangrijkste KPI's voor de groei van je webshop

De 25 belangrijkste KPI's voor de groei van je webshop

Key Performance Indicators, oftewel KPI’s, helpen een organisatie om de voortgang van een organisatiedoel te meten. KPI’s bieden je dus de mogelijkheid om tijdig bij te sturen, waar en wanneer dat nodig is. In deze blogpost leggen we je uit welke KPI’s belangrijk zijn en hoe je deze kan gebruiken om jouw doelen te bereiken.

Wat zijn KPI’s nu precies?

KPI’s zijn meetbare elementen die inzicht geven in het succes van jouw webshop. Ze stellen je in staat om beslissingen niet op intuïtie te nemen, maar op basis van feiten. Om echt iets met deze KPI’s te kunnen doen, is het belangrijk dat er binnen de organisatie een draagvlak is voor deze KPI’s. Als je bijvoorbeeld een KPI vaststelt voor het aantal bezoekers in de webshop, dan moet je er zeker van zijn dat jouw collega’s er ook van overtuigd zijn dat de KPI’s behaald kunnen worden. Hun werkzaamheden moeten er immers toe leiden dat de KPI’s behaald worden. Dat kan aanvankelijk tot weerzin leiden – niet iedereen vindt het prettig om afgerekend te worden op harde cijfers – maar succes is hierdoor ook beter meetbaar, wat een positieve invloed op de motivatie heeft.

Maak KPI’s SMART

Om echt iets met KPI’s te kunnen doen, dienen ze opgenomen te worden in jouw SMART-doelstellingen. Dit is een afkorting voor Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely. Hier worden deze termen kort toegelicht.

  • Specific – een doel moet specifiek zijn. Om dat te kunnen doen, moet je de 6 ‘W’-vragen beantwoorden:
    • Wie is er bij betrokken?
    • Wat wil je bereiken?
    • Waar wil je dit bereiken?
    • Wanneer wil je dit bereiken?
    • Welke restricties bestaan er?
    • Waarom is dit doel zo belangrijk?
  • Measurable – Welke criteria ga je meten om de voortgang naar jouw einddoel te meten en hoe ga je ze meten? Stel vragen zoals ‘Hoeveel moet ik … ?’ en ‘Hoe weet ik wanneer het doel is bereikt?’
  • Attainable – hier beschrijf je wat er nodig is om een doel te bereiken. Welke taken moeten worden uitgevoerd? Welk budget is vereist?
  • Realistic – om een doel te bereiken, moet je in staat zijn om dit te bereiken en de wil hebben om het te bereiken. Probeer hier ambitieus te zijn. Op die manier vind je meer motivatie om jouw dromen naar daden om te zetten.
  • Timely – ieder doel heeft een deadline nodig. Zonder deze deadline is er geen gevoel van urgentie en zul je minder snel actie ondernemen.

4 clusters voor jouw KPI’s

KPI’s zijn binnen de SMART-doelstellingen dus eigenlijk een samenvatting van de belangrijkste statistieken. Veel van deze statistieken kunnen gemakkelijk met Google Analytics gemeten worden. Voor het overzicht gebruiken we 4 clusters:

  • Acquisitie – dit zijn de bezoeken van jouw webshop via de verschillende kanalen, zoals organisch (niet-betaalde zoekresultaten) en betaald (bijvoorbeeld Google AdWords).
  • Gedrag – dit zijn de acties die bezoekers ondernemen in jouw webshop. Bijvoorbeeld, een doorklik naar een aanvraagformulier of een plaatsing van het product in de winkelwagen. Dit worden ook wel micro-conversies genoemd.
  • Activatie – dit zijn de uiteindelijke conversies in de webshop, zoals een ingevuld formulier of een bestelling in jouw webshop.
  • Loyaliteit – dit is niet zo gemakkelijk te meten in Google Analytics (althans, niet in de gratis versie van Google Analytics). Gelukkig zijn hier wel andere tools voor, zoals de app van LoyaltyLion.

De belangrijkste KPI’s voor jouw webshop

We weten nu wat KPI’s zijn en we weten wat SMART-doelstellingen zijn. Ook weten we nu hoe KPI’s een rol spelen in SMART goals. Daarom is het nu belangrijk om vast te stellen welke KPI’s belangrijk zijn voor jouw webshop. Om alles overzichtelijk te houden, hebben wij deze onderverdeeld in de 4 clusters die hierboven zijn genoemd.

De twee belangrijkste KPI’s zijn naar alle waarschijnlijkheid het aantal verkochte producten en de omzet die hieruit voortkomt. Dit zijn de andere KPI’s waar je naar kan kijken:

Acquisitie

  • Aantal bezoekers
  • Unieke bezoekers vs. terugkerende bezoekers
  • Gemiddelde tijd op de website
  • Aantal paginaweergaven per bezoek
  • Verkeersbron (via welk kanaal de bezoeker in jouw webshop terecht is gekomen)
  • Dagdeel van bezoeken
  • Hoeveelheid betaald verkeer
  • Bezoekers op het blog of andere specifieke pagina’s
  • Merk of display advertising click-through rates
  • Prestaties van het affiliate netwerk

Gedrag

4 webshop marketing KPI's

Dit zijn de 4 belangrijkste KPI's voor jouw online marketingstrategie

Activatie

  • Aantal orders
  • Gemiddeld orderbedrag
  • Totale omzet
  • Belangrijkste productgroepen
  • Conversieratio
  • Conversieratio over een langere periode

TIP: Gebruikers van het Lightspeed eCom platform kunnen zeer eenvoudig rapporten genereren en exporteren over de bovenstaande activatiepunten. Ga naar de backoffice > Statistieken om realtime grafieken en rapporten te bekijken.

Loyaliteit

Hoe meet ik de belangrijkste KPI’s van mijn webshop?

De meeste KPI’s kun je meten met Google Analytics. Als je hier nog geen gebruik van maakt, raden wij je aan om onze whitepaper ‘Starten met Google Analytics (voor webwinkeliers)’ hieronder te downloaden.

Mockup_cover_DU_Starten_met_WEB

Gratis downloaden

Om je een idee van de mogelijkheden te geven, laten wij hier per cluster een KPI zien en hoe je deze kunt meten.

TIP: Als jouw webshop draait op Lightspeed eCom, dan kun je de webshop gemakkelijk koppelen met Google Analytics (een gratis tool). Hiermee verkrijg je zicht op alle webstatistieken. Ga in de backoffice naar Statistieken > Ga naar Webstatistieken.

Acquisitie: Verkeersbron meten

KPI-2

 

Met Google Analytics heb je inzicht in de belangrijkste verkeersbronnen voor jouw webshop. Ga naar jouw Google Analytics en klik in de linker menubalk op Acquisition. Klik op Source/Medium. Je ziet nu via welk kanaal bezoekers in jouw webshop terecht zijn gekomen en via welk medium, zoals cpc (cost per click), organic, email.

Gedrag: Tijd op pagina meten

KPI-3

Wil je weten of jouw pagina’s goed worden gelezen door jouw bezoekers? De tijd die ze nemen om een pagina te lezen geeft hiervan een indicatie. Dit wil niet zeggen dat een korte tijd op een pagina altijd slecht is. Een pagina met jouw contactgegevens kan bijvoorbeeld een korte bezoektijd hebben, omdat jouw klanten alleen even snel een telefoonnummer of emailadres willen vinden.

Activatie: aantal orders

KPI-4

In Google Analytics dien je eerst jouw doelen in te stellen. Voor de meeste webshops is dat bijvoorbeeld een geplaatste bestelling in de webshop. Zodra dit is ingesteld, kun je – na enige tijd – via Conversions > Overview > Goal Completions zien hoe vaak iemand een aankoop heeft geplaatst.

Loyaliteit: Nieuwe klanten vs. terugkerende klanten

Onder Audiences > Behavior > New vs Returning kun je zien hoeveel bezoekers nieuw of terugkerend zijn en wat de waarde is van de bezoekers.

kpi-6

Download onze gratis Google Analytics whitepaper voor een stap voor stap handleiding en uitleg over het meten van jouw webshop KPI’s.

Wat doe ik nu met deze data?

Nu je weet welke KPI’s je kunt gebruiken, is het belangrijk om hier de belangrijkste uit te kiezen. Voor iedere webwinkelier kan dit anders zijn, dus kies de KPI’s die je gemakkelijk kunt meten en die voor jou persoonlijk van waarde zijn. Denk aan de omzetwaarde van nieuwe en terugkerende bezoekers en het belangrijkste acquisitiekanaal voor jouw webshop.

Met deze KPI’s kun je vervolgens een dashboard bouwen, waarin je per maand de gewenste resultaten afzet tegen de werkelijke resultaten.

Daarnaast kun je de KPI’s gebruiken om jouw SMART-doelstellingen te vervolledigen, zodat je ook kunt beschrijven wat je gaat doen om de gewenste resultaten te bereiken.

Tot slot …

Lightspeed zou Lightspeed niet zijn, als we niet een aantal apps hadden die je kunnen helpen bij het meten van je KPI’s. Kijk daarom naar onderstaande apps:

  • Stredgeboard – ideaal voor het maken van een KPI dashboard
  • Itembase – gratis business insights voor jouw webshop

Bekijk ook onze andere apps in de Lightspeed App Store.

Lightspeed Apps.

Kies de beste koppelingen voor marketing, verkoop en meer.