De 25 belangrijkste KPI's voor de groei van je webshop

Key Performance Indicators, oftewel KPI’s, helpen een organisatie om de voortgang naar een organisatiedoel te meten. KPI’s bieden je dus de mogelijkheid om tijdig bij te sturen, waar en wanneer dat nodig is. In deze blogpost leggen we je uit welke KPI’s belangrijk zijn en hoe je deze kan gebruiken om jouw doelen te bereiken.

Wat zijn KPI’s nu precies?

KPI’s zijn meetbare elementen in uw webshop die inzicht geven in het succes van uw webshop. Ze stellen je in staat om beslissingen niet op intuïtie te nemen, maar op basis van feiten. Om echt iets met deze KPI’s te kunnen doen, is het belangrijk dat er binnen de organisatie draagvlak is voor deze KPI’s. Als je bijvoorbeeld een KPI vaststelt voor het aantal bezoekers in uw webshop, dan moet je er zeker van zijn dat uw collega’s er ook van overtuigd zjin dat de KPI’s behaald kunnen worden. Hun werkzaamheden moeten er immers toe leiden dat de KPI’s behaald worden. Dat kan aanvankelijk tot weerzin leiden – niet iedereen vindt het prettig om afgerekend te worden op harde cijfers – maar succes is hierdoor ook beter meetbaar, wat een positieve invloed op de motivatie heeft.

Maak KPI’s SMART

Om echt iets met KPI’s te kunnen doen, dienen ze opgenomen te worden in uw SMART doelstellingen. Dit is een afkorting voor Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely. Hier worden deze termen kort toegelicht.

  • Specific – een doel moet specifiek zijn. Om dat te kunnen doen, moet je de 6 ‘W’-vragen beantwoorden: Wie is er bij betrokken? Wat wilt je bereiken? Waar wil je dit bereiken? Wanneer wil je dit bereiken? Welke restricties bestaan er? Waarom is dit doel zo belangrijk?
  • Measurable – dit is waar jouw KPI’s van belang zijn. Welke criteria ga je meten om de voortgang naar je einddoel te meten? Stel vragen als ‘hoeveel..?’ en ‘hoe weet ik wanneer het doel is bereikt?’
  • Attainable – hier beschrijf je wat er nodig is om een doel te bereiken. Welke taken moeten worden uitgevoerd? Welke houding is nodig? Welke vaardigheden zijn nodig? Welk budget is nodig?
  • Realistic – om een doel te bereiken, moet je in staat zijn om dit te bereiken en de wil hebben om het te bereiken. Probeer hier ambitieus te zijn. Op die manier vind je meer motivatie om het doel te bereiken.
  • Timely – ieder doel heeft een deadline nodig waarin het doel behaald moet worden. Zonder deze deadline is er geen gevoel van urgentie.

4 clusters voor je KPI’s

KPI’s zijn binnen de SMART-doelstellingen dus eigenlijk een samenvatting van de belangrijkste statistieken. Veel van deze statistieken kunnen gemakkelijk met Google Analytics gemeten worden. Voor het overzicht gebruiken we 4 clusters:

  • Acquisitie – dit zijn de bezoeken van je webshop via de verschillende kanalen, zoals organisch (niet-betaalde zoekresultaten) en betaald (bijvoorbeeld Google AdWords).
  • Gedrag – dit zijn de uitgevoerde acties in je webshop. Bijvoorbeeld een doorklik naar een aanvraagformulier of een plaatsing van het product in de winkelwagen. Dit worden ook wel micro-conversies genoemd.
  • Activatie – dit zijn de uiteindelijke conversies in je webshop, zoals een ingevuld formulier of een aankoop in je webshop.
  • Loyaliteit – dit is niet zo gemakkelijk te meten in Google Analytics (althans, niet in de gratis versie van Google Analytics). Gelukkig zijn hier wel andere tools voor, zoals de apps van LoyaltyLion en Prooflink.

De belangrijkste KPI’s voor je webshop

We weten nu wat KPI’s zijn en we weten wat SMART-goals zijn. Ook weten we nu hoe KPI’s een rol spelen in SMART goals. Daarom is het nu belangrijk om vast te stellen welke KPI’s belangrijk zijn voor je webshop. Voor de overzichtelijkheid heb ik deze onderverdeeld in de 4 clusters die hiervoor zijn genoemd.

De twee belangrijkste KPI’s zijn naar alle waarschijnlijkheid het aantal verkochte producten en de omzet die hieruit voortkomt.

Acquisitie

  • Bezoekers
  • Unieke bezoekers vs. terugkerende bezoekers
  • Gemiddelde tijd op de site
  • Aantal paginaweergaven per bezoek
  • Verkeersbron
  • Dagdeel bezoeken
  • Hoeveelheid betaald verkeer
  • Bezoek op het blog
  • Merk of display advertising click-through rates
  • Prestaties affiliate netwerk

Gedrag

Activatie

  • Aantal orders
  • Gemiddeld orderbedrag
  • Totale omzet
  • Belangrijkste productgroepen
  • Conversieratio
  • Conversieratio over een langere periode

Loyaliteit

Hoe meet ik de belangrijkste KPI’s van mijn webshop?

De meeste KPI’s kun je meten met Google Analytics. Als je hier nog geen gebruik van maakt, raad ik je aan om onze whitepaper ‘Starten met Google Analytics (voor webwinkeliers)’ hieronder te downloaden.

 

Mockup_cover_DU_Starten_met_WEB

Om je een idee van de mogelijkheden te geven, laat ik hier per cluster een KPI zien en hoe je deze kunt meten.

Acquisitie: Verkeersbron meten

KPI-2

 

Met Google Analytics heb je inzicht in de belangrijkste verkeersbronnen voor jouw webshop.

Gedrag: Tijd op pagina meten

KPI-3

Wil je weten of jouw pagina’s goed worden gelezen door jouw bezoekers? De tijd die ze nemen om een pagina te lezen geeft hiervan een indicatie. Dit wil niet zeggen dat een korte tijd op een pagina altijd slecht is. Een pagina met jouw contactgegevens kan bijvoorbeeld een korte bezoektijd hebben, omdat jouw klanten er snel een telefoonnummer kunnen vinden, dat ze willen bellen.

Activatie: aantal orders

KPI-3

 

In Google Analytics dien je eerst je doelen in te stellen. Voor de meeste webshops is een aankoop in de webshop een doel. Zodra dit is ingesteld, kun je – na enige tijd – via Conversies > Overzicht > Behaalde doelen zien hoe vaak iemand een aankoop heeft geplaatst.

Loyaliteit: Nieuwe klanten vs. terugkerende klanten

KPI-4

Onder Gedrag > Nieuwe versus terugkerende bezoekers kun je zien wat de waarde is van bezoekers die een eerste keer in jouw webshop komen en bezoekers die vaker terugkomen.

kpi-6

Als je vragen heeft over het gebruik van Google Analytics, download dan onze Google Analytics handleiding.

Wat doe ik nu met deze data?

Nu je weet welke KPI’s je kunt gebruiken is het belangrijk om hier de belangrijkste uit te kiezen. Voor iedere webwinkelier kan dit anders zijn, dus kies de KPI’s die je gemakkelijk kunt meten en die voor jou persoonlijk van waarde zijn.

Met deze KPI’s kun je vervolgens een dashboard bouwen, waarin je per maand de gewenste resultaten afzet tegen de werkelijke resultaten.

Daarnaast beschrijft je jouw SMART-doelstellingen, zodat je ook kunt beschrijven wat je gaat doen om de gewenste resultaten te bereiken. Meer informatie over het formuleren van SMART-doelstellingen, inclusief voorbeelden, vind je op About Money.

Meer informatie over KPI modellen is te vinden op GAnalytics.nl en Artform.nl.

One more thing..

Lightspeed zou Lightspeed niet zijn, als we niet een aantal apps hadden die je kunnen helpen bij het meten van je KPI’s! Kijk daarom naar onderstaande apps:

  • Stredgeboard – ideaal voor het maken van een KPI dashboard, vanaf €14,95 per maand.
  • Itembase – Free Business Insights

In een volgende blogpost bespreek ik wat je kunt doen om jouw KPI’s te realiseren.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.