6 tips om verlaten winkelwagentjes te voorkomen

Je webwinkel mag dan wel veel verkeer genereren, maar begeleid je je klanten eigenlijk wel tot aan de kassa? Verlaten online winkelwagentjes zijn een groot probleem waarmee elke e-commerce retailer kampt: maar liefst 73,1% van de klanten laat zijn wagentje achter zonder iets te kopen. Dat zijn dus heel wat mensen die afhaken tijdens het aankoopproces. Waarom blazen zoveel klanten hun aankoop af?

De meest voor de hand liggende reden is dat de koper niet zeker weet wat hij wil, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Intuïtieve websitenavigatie, prijstransparantie, verzendopties en het aanmaakproces van een account, zijn stuk voor stuk redenen die veel zwaarder wegen dan twijfel over de aankoop. Maar het zijn ook elementen waarop jij als retailer complete controle kunt uitoefenen. Je hoeft dus niet zomaar te accepteren dat bezoekers massaal hun online winkelwagentje achterlaten. Wij geven je zes basistips waarmee je er alles aan kunt doen om je klanten aan te sporen hun online aankoop te voltooien.

1. Laat zien uit hoeveel stappen het proces bestaat
Mensen houden niet van onverwachte verrassingen, dus vertel hen wat ze kunnen verwachten. Toon je klanten van begin tot eind uit hoeveel stappen het aankoopproces bestaat. Als je klanten weten dat er bijvoorbeeld nog maar vier stappen volgen, dan blijven ze gemotiveerd en hebben ze niet de indruk dat ze eigenlijk geen tijd hebben om het proces af te ronden. Van de mensen die hun winkelwagentje achterlaten, doet 27% dat omdat ze geen tijd hebben om de transactie af te ronden. Toon je klanten dus hoe snel en pijnloos het proces is.

2. Maak je website mobielvriendelijk
Mobiele apparaten zijn gemeengoed. Tegenwoordig gebruiken 166,3 miljoen Amerikaanse kopers hun mobiele apparaten (smartphones en iPads) om producten te kopen, en zegt 42% van de bevolking dat hun mobiele apparaten de belangrijkste apparaten zijn waarmee ze informatie opzoeken tijdens het winkelen. De manier waarop je website wordt weergegeven op mobiele apparaten speelt daarom een grote rol in je online success (47% van de online kopers verwacht dat een pagina in twee seconden of minder wordt geladen). Als je website niet mobielvriendelijk is – deze laadt te langzaam, heeft geen betaalopties voor mobiele apparaten, of ziet er niet visueel aantrekkelijk uit op een mobieltje – zullen bezoekers hun interesse verliezen en verlies jij dus klanten. Zo werkt het nu eenmaal.

3. Maak de lay-out van je website gebruiksvriendelijk
Als klanten niet weten waar ze moeten klikken, niet begrijpen wat er gebeurt als ze op een button drukken, of als het bestelproces niet intuïtief is – dan haken ze vroegtijdig af. Een kwart van de verlaten winkelwagentjes is te wijten aan een onduidelijk betaalproces. Zorg er dus voor dat je website en betaalproces glashelder zijn en dat de flow natuurlijk is. Label je CTA’s duidelijk, met opvallende kleuren die benadrukken op welke informatie de klant zich moet focussen. Zorg ervoor dat klanten precies weten waar en hoe ze hun winkelwagentje kunnen aanpassen. Want elke onduidelijkheid in het koopproces zal klanten wegjagen.

14 tips om achtergelaten winkelwagentjes te voorkomen

Meer tips om bezoekers van de webshop te converteren?

4. Geen of lagere verzendkosten
Hoge verzendkosten zijn een van de belangrijkste redenen waarom online winkelwagentjes worden verlaten. Van de frequente online kopers voelt 93% zich aangemoedigd om meer producten te kopen wanneer er geen verzendkosten worden gerekend. Als de winstmarge van je producten te laag is om gratis verzending aan te bieden, probeer de waarde van je bestellingen dan op een andere manier te verhogen. Overweeg om geen verzendkosten te rekenen voor bestellingen boven een bepaald bedrag – klanten zijn dan geneigd om meer artikelen te bestellen.

5. Vereenvoudig het maken van een klantenaccount
Gepersonaliseerde klantenaccounts zijn datagoudmijnen voor retailers en scheppen ook loyaliteit onder kopers die de tijd nemen een account aan te maken. Helaas is dit echter een horde die veel shoppers niet wensen te nemen. Dit zijn vaak juist de klanten die het grootste risico lopen hun aankoop niet door te zetten. Maar liefst 23% van alle aankopen wordt afgebroken wanneer een klant wordt gedwongen om een gebruikersaccount aan te maken. Als je klanten vraagt om persoonlijke data, vraag dan alleen relevante informatie en vraag nooit tweemaal om dezelfde info. Vereenvoudig het proces voor bezoekers door hun de optie te bieden om in te loggen via sociale netwerken. Tot slot kun je voorkomen dat gebruikers meerdere malen een wachtwoord moeten bedenken, door meteen duidelijk te maken aan welke eisen dit wachtwoord precies moet voldoen.

6. Bied kopen zonder account aan
Bied altijd de optie aan om een aankoop te voltooien zonder gebruikersaccount. Veel mensen nemen namelijk simpelweg niet de tijd om een account aan te maken en je verliest anders potentiële klanten. Van je website mobielvriendelijk maken tot het verbeteren van het design en de lay-out: alles kan grote impact hebben op het feit of je klant uiteindelijk wel of niet een aankoop doet. Het is essentieel dat je potentiële barrières verwijdert, het proces zo simpel mogelijk maakt en je site zo doorgrondelijke en betrouwbaar mogelijk maakt. Want alles wat de gebruiker doet aarzelen over de aankoop, kan het aankoopproces saboteren. En laat dat nou net zijn wat je koste wat kost wilt voorkomen.

Wil je meer weten over wat je kunt doen op gebied van e-mail & vertalen winkelwagentjes?
Check de MailPlus gastblog van Sven van der Steeg.

Elina Barklon

Elina Barklon

Elina is gek op synoniemen en verrijkt haar redeneringen met taal, cultuur en precisie. "Je geest is als een parachute — hij werkt alleen als hij open is.” – Elina en Sir Thomas Robert Dewar