Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

4 tips voor een succesvolle verlaten winkelwagencampagne

4 tips voor een succesvolle verlaten winkelwagencampagne

Misschien zijn verlaten winkelwagens wel ergernis nummer één van iedere webwinkelier. Slechts 1% van alle nieuwe bezoekers in je webshop plaatst direct een bestelling; de andere 99% kijkt alleen maar rond of laat een niet-betaalde winkelwagen achter. Toch blijkt uit onderzoek dat maar liefst 75% de intentie heeft om terug te komen voor een aankoop.

In deze blogpost leggen we je uit hoe je via een goede verlaten winkelwagencampagne je bezoekers terugkrijgt naar je webshop. Om het praktisch te maken, hebben zij zeven concrete tips voor je opgesomd met voorbeelden.

Zoals gezegd verlaat 99% je webshop zonder een bestelling te plaatsen. Het is belangrijk dat je bij deze potentiële klanten top of mind blijft. Maar je moet dit wel snel en goed doen. Uit een onderzoek van SeeWhy komt naar voren dat 90% van eCommerce leads binnen een uur ‘afgekoeld’ is, terwijl zij bij de inzet van remarketing 55% meer spenderen. Een goede verlaten winkelwagencampagne draagt dus bij aan de remarketing doelstelling om iedereen zo goed en snel mogelijk terug te halen naar je webshop.

Tip 1: Denk na over de insteek van je mailing

Een verlaten winkelwagencampagne is een perfecte manier om top of mind te blijven bij je bezoekers. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste insteek gebruikt voor je campagne en dat je de ontvanger verleidt om tot aankoop over te gaan. De insteek die je gebruikt is hierbij medebepalend. Om je inspiratie te geven hebben we vier manieren beschreven.

Zet service centraal
Het zou natuurlijk kunnen dat de betaling niet goed is gelukt, wat heeft geresulteerd in een verlaten winkelwagen. Hoe servicegericht zou het zijn als je een mailing stuurt waarin je de klant hulp aanbiedt bij het bestellen? Dat kan zijn een link om de betaling te voltooien of het bewaarde winkelwagentje te bekijken. Geef verder altijd het e-mailadres of telefoonnummer van je klantenservice.

Speel in op angst
Heb je producten met een beperkte voorraad, seizoensgebonden of aan mode onderhevig? Breng de urgentie naar boven in je mailings om direct te bestellen. “Bestel snel voordat het is uitverkocht, nog beperkt op voorraad” is een veelgebruikte zin.

Wees commercieel
Je kunt de mailing natuurlijk ook commerciëler insteken met bijvoorbeeld een korting, gratis verzending of een gratis product/tester. In het voorbeeld hieronder zie je hoe Adidas dit doet. Zij bieden een korting aan én gratis retour.

Adidas screenshot

Verleid met humor
Tot slot kun je humor gebruiken als insteek in je campagne. “We zien een verlaten winkelwagentje in gangpad 4” of “Zullen we een kleine quiz doen? Welke producten zitten er in jouw winkelwagentje? Hier is een kleine hint: [lijst van producten]”. Hieronder zie je een voorbeeld van een mailing van Sportwearsonline.nl. Zij verwijzen in de intro op een grappige wijze naar de verlaten winkelwagen.

Tip 2: Verstuur de mailing op het juiste moment

Als webshop wil je top of mind blijven bij verlaters van jouw winkelwagens. Hierdoor wil je eigenlijk snel een reminder sturen. Maar wanneer is het juiste moment om de eerste mailing te sturen van je verlaten winkelwagencampagne? We geven je twee handvatten.

Verstuur je eerste mailing binnen 24 uur
Maar liefst 72% van de verlaten winkelwagens wordt alsnog binnen 24 uur afgerekend. Verzend de eerste mailing van de verlaten winkelwagencampagne daarom redelijk snel, want iedere 20 minuten neemt de kans op conversie af. Dit zie je in de onderstaande afbeelding uit een artikel van Marketingprofs.

screenshot3

Meerdere mailings sturen, levert ook conversie op
Hetzelfde onderzoek toont aan dat 95% de verlaten winkelwagens als nog binnen 2 weken afrondt. Een verlaten winkelwagencampagne bestaat dus niet uit één mailing. De kracht zit hem in herhaling. Varieer met je content en bekijk goed wanneer je welke mailing stuurt. Zo kom je niet opdringerig over.

De verzendtijd is ook een succesfactor
Het tijdstip waarop in jouw webwinkel de meeste bezoekers actief zijn, of de meeste bestellingen geplaatst worden is natuurlijk het moment dat de consument achter de computer zit en vaak ook de mailbox checkt.

screenshot

Verstuur dus vlak voor dit piekmoment jouw geautomatiseerde reminders, ze hebben op dat moment immers tijd om de bestelling af te ronden. Verkoop je fashionaankopen? Dan is het goed om te weten dat 15% van alle fashionaankopen wordt gedaan rond 19.00 uur (Webwinkel Weblog).

De consument verandert snel, blijf altijd testen
De markt en je doelgroep veranderen snel. Test daarom regelmatig wat jouw beste moment is om een mailing te verzenden. Zo kun je direct inspelen om veranderingen en het maximale rendement halen uit jouw campagne.

 

Tip 3: Gebruik een goede onderwerpregel

Deze tip geldt niet alleen voor je mailings uit de verlaten winkelwagencampagne, maar voor je gehele e-mail marketing. Zorg voor een goede onderwerpregel die de ontvanger triggert om je mailing te openen. En maak optimaal gebruik van je snippet. De snippet versterkt je onderwerpregel. Hierdoor wordt de nieuwsgierigheid van de ontvanger nóg verder geprikkeld.

Vijf elementen die de open ratio beïnvloeden
In de onderstaande afbeelding zie je vijf elementen die gemiddeld gezien een hogere open ratio opleveren. Het is dus zeker de moeite waard om één van deze elementen te gebruiken in je onderwerpregel. We helpen je op weg met enkele voorbeelden.

Onderwerpregel is belangrijk

Zie hieronder 2 voorbeelden per onderwerpregel die je direct kunt toepassen.

Bedrijfsnaam 53% – 1) Bol.com heeft nog een boek voor jou gereserveerd2) Coolblue | Ben je iets vergeten in je winkelwagen?
Productdetails 52% – 1) We hebben je zomerjurkje nog in je mandje2) Iris, je schoenen staan nog op je te wachten
Persoonsnaam 38% – 1) Paul, je product staat in de wachtrij2) Kim, rond je bestelling af met 20% korting
Urgentie toon 44% – 1) Laatste kans: gratis retour + 10% korting2) Bestel voor 22.00 uur met 25% korting
Service toon 46% – 1) Voltooi je aankoop in een handomdraai2) Kunnen we je helpen? Je bestelling is nog niet afgerond

Tip 4: Denk mee met de klant door middel van cross-sell

Het aankoopproces kan worden afgebroken omdat het gekozen product toch niet helemaal voldoet aan de wens van de shopper. Bied cross-sell aan om wellicht een beter alternatief aan te bieden of om andere producten te verkopen. Het is ook slim als je gratis verzendkosten hebt bij een minimale orderwaarde, denk mee (of denk voor) de klant.

Voorbeeld van GILT

In de onderstaande mailing zie je dat de shopper bruinkleurige schoenen en een riem in zijn winkelmand heeft achtergelaten. Tijdens de verlaten winkelwagencampagne krijgt de ontvanger een reminder en tegelijkertijd alternatieven die hij wellicht ook leuk vindt. De riemen en de schoenen zijn in dezelfde stijl als de producten die de shopper zelf had uitgekozen. Grote kans dat hij de voorgestelde producten ook leuk vindt. Hier is duidelijk meegedacht met de klant.

gilt

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.