Zó verhoog jij de online zichtbaarheid van je webshop!

Zó verhoog jij de online zichtbaarheid van je webshop!

Er zijn talloze manieren om meer klanten naar je webshop te leiden, maar een van de meest doeltreffende is het adverteren op kanalen buiten je eigen webomgeving. Deze kanalen nemen een steeds prominentere rol in in de marketingmix van veel online retailers. Niet zonder reden, want naast het tonen van de advertentie bieden deze kanalen ook inzage in het online gedrag van de consument. Iets wat waardevol kan zijn voor het optimaliseren van de marketingstrategie.

Via welke kanalen kun je adverteren?

Je hebt de keuze uit diverse platformen om op te adverteren, de vraag is welke het beste aansluiten bij je marketingstrategie. Als online ondernemer heb je de keuze uit 6 typen platformen:

  1. Zoekmachines
  2. Marketplaces
  3. Vergelijkingssites
  4. Retargeting
  5. Social Media
  6. Affiliate netwerk

Zoekmachines

Door te adverteren via zoekmachines zoals Google, bereik je klanten welke actief op zoek zijn naar een specifiek product. Wanneer de klant bepaalde zoekwoorden gebruikt die overeenkomen met jouw producten, dan verschijnen deze op de zoekresultatenpagina. Als adverteerder betaal je bij zoekmachines doorgaans per click op je advertentie. 

Marketplaces

Ruim 70% van de Nederlandse consument start hun zoektocht naar een product op marketplaces. Marketplaces zijn grote online warenhuizen, waarop verkopers hun producten eenvoudig kunnen etaleren en zo een groot publiek bereiken. Het grote verschil met zoekmachines is dat je bij marketplaces niet per click betaalt, maar er op basis van commissie wordt afgerekend. Soms is er sprake van een maandelijkse basisfee. 

Vergelijkingssites

Via vergelijkingssites bereik je mensen welke op zoek zijn naar de beste deal. Denk aan platformen zoals Kelkoo of Beslist.nl, waarop klanten producten kunnen vergelijken en zien via welke webshop of marketplace ze het product tegen de beste prijs kunnen kopen. Net zoals bij zoekmachines, betaal je bij vergelijkingssites per click op je advertentie.

Retargeting

Met retargeting bereik je klanten die je webwinkel al eens hebben bezocht. Veel klanten bezoeken je website, kopen een product en vertrekken weer. Door middel van retargeting heb je de mogelijkheid om producten waarin deze klanten geïnteresseerd waren bij het bezoek aan je website, opnieuw te laten zien. De advertenties worden doorgaans op een later tijdstip getoond, wanneer de klant een andere website aan het bezoeken is.

Platformen zoals Google en Facebook bieden retargeting aan. Facturering verschilt per platform, van Cost Per Click tot Cost Per Action

Social Media

Door te adverteren via social media platformen zoals Facebook en Instagram, bepaal je aan welke doelgroep je de advertentie wilt tonen door middel van filters zoals geslacht, leeftijd, interesses en likes. Het voordeel is dat je via social media een groot publiek bereikt, welke direct naar je eigen webomgeving geleid wordt. 

Affiliate netwerk

Affiliate kanalen zijn platformen welke intermediëren tussen uitgevers (websites, marketplaces e.d.) en adverteerders. Het werkt als volgt: adverteerders sturen hun producten naar de affiliate partij en zij zorgen ervoor dat de advertenties op diverse kanalen terecht komen. Wanneer een klant op de advertentie klikt, wordt de klant doorgestuurd naar de webomgeving van de adverteerder om zijn aankoop te voltooien.

Bij affiliate partijen betaal je als verkoper doorgaans een commissie per verkoop of lead. Populaire affiliate netwerken zijn CJ Affiliate, Criteo en Awin.

Om via deze kanalen te kunnen adverteren moet je beschikken over een data feed waarin al je productinformatie staat. Een algemeen Excel-bestand met producttitels en omschrijvingen volstaat hier niet, ieder kanaal stelt namelijk zijn eigen eisen aan een data feed.

Hoe maak je een goede data feed?

Het maken van een goede data feed is natuurlijk afhankelijk van via welk platform je wenst te gaan adverteren, maar in de basis moet iedere feed uit een aantal vaste onderdelen bestaan:

  1. SKU
  2. Producttitel
  3. Productomschrijving
  4. Merk of producent
  5. EAN
  6. Link naar de afbeelding van het product
  7. Productcategorie
  8. Voorraad
  9. Prijs
  10. Verzendkosten

3 tips om je data feed te optimaliseren

Goede titels

De titel van je product is één van de belangrijkste onderdelen in je data feed, omdat deze wordt getoond in de productadvertentie. Het optimaliseren van de titel is belangrijk omdat zowel de consument als het algoritme van het kanaal waarop je adverteert naar de sleutelwoorden in je titel kijken. 

Een goede producttitel bevat meer dan alleen het serienummer. Voeg attributen aan de titel toe zoals het merk, product type, kleur en afmeting.  Des te langer je zoek query, des te groter de kans dat je product bovenaan de zoekresultaten komt te staan!

Relevante attributen

Het is van belang om alle vereiste onderdelen toe te voegen aan je data feed, maar vergeet ook andere relevante attributen niet. De meest bekende attributen om toe te voegen zijn:

  • Kleur: platformen zoals Google stellen de eis dat kleur een apart veld moet zijn, in het bijzonder voor verkopers van kleding en schoenen. Het is bij veel kanalen geen vereiste, maar het toevoegen van een kleur-attribuut helpt bij de vindbaarheid van je producten.
  • Producttype: voor dit attribuut geldt hetzelfde als bij kleur, het is bij de meeste platformen geen vereiste maar zorgt voor een betere vindbaarheid van je product.
  • Merk: door het toevoegen van een merk attribuut geef je de consument de kans om je product te vinden wanneer deze filtert op merk. 

Goede productafbeeldingen

Productafbeeldingen spelen een belangrijke rol bij de aankoop van een product, het is namelijk de eerste indruk die de klant krijgt van een product. Zorg ervoor dat je feed hoogwaardige productfoto’s bevat en het liefst ook meerdere foto’s van een product. 

Let wel op dat de afbeelding in de advertentie het product van de beste en meest relevante kant laat zien. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat er geen tekst op de foto’s staan, want deze worden vaak afgekeurd door de het kanaal waarop je wilt adverteren.

Bonus tip

Doordat ieder kanaal zijn eigen eisen en voorwaarden stelt aan een data feed, kan het handmatig verwerken hiervan veel tijd kosten. Feed Management Tools kunnen hiervoor een uitkomst bieden. Met tools zoals de Feed Manager kun je gebruik maken van voorgeprogrammeerde templates, welke je kunt aanpassen met custom attributen. Daarnaast kun je de data feeds in een handomdraai delen met kanalen en eventueel klanten of partners. 

 

 

Dropshipping: the good, the bad and the ugly

Dropshipping: the good, the bad and the ugly