L’Osteria - powered by Lightspeed since 2020

L’Osteria

In 2018 opende franchiseconcept L’Osteria voor het eerst zijn deuren in Nederland. Toen het in Amsterdam een succes bleek, werd nét voor de coronacrisis een tweede restaurant geopend in Den Haag. Hoewel het nu wat langer gaat duren om hun doel te bereiken, wil L’Osteria uiteindelijk 10 tot 12 restaurants openen in Nederland. Tom van Straelen, General Manager, vertelt over waar hij op let bij het managen van meerdere locaties en waarom hij overstapte naar Lightspeed.

Type onderneming

Multi-locatie

Producten

Lightspeed Restaurant

Locatie

Amsterdam, Den Haag

Een systeem dat past

Als deel van het grote franchise-geheel duurt het soms even voordat je je wensen kunt doorvoeren, maar uiteindelijk lukte het Tom om over te schakelen naar een kassasysteem dat aansluit op de behoeften van zijn restaurants. Lightspeed biedt dan ook handige functies voor de twee zaken en hun belangrijkste gerecht: de 45 centimeter pizza’s waarvan je twee helften anders kunt beleggen. “Bij ons oude systeem moesten we de duurste helft aanslaan om de prijs kloppend te maken, terwijl Lightspeed automatisch het bedrag uitrekent, ongeacht de volgorde van aanslaan. Ook is het fijn dat het systeem cloud-gebaseerd is, waardoor we altijd en overal beschikking hebben tot onze data. Dat past perfect bij een multi-locatie.”

Een combinatie van gevoel en data

Met twee restaurants – en groei in het vooruitzicht – wilde Tom meer inzicht krijgen in wat er op zijn verschillende locaties gebeurt. “In de horeca wordt veel op gevoel gedaan. Dat werkt vaak goed, want degenen op de vloer begrijpen hoe alles loopt, maar je kunt niet om data heen.” Hij maakt daarom graag gebruik van de advanced rapportage functie, waarin hij o.a. kijkt naar de omzet en de prestaties per kanaal. Ook wil hij het personeel de toegang tot data niet ontnemen: “De rapporten komen er hapklaar uit. Dat maakt het makkelijk voor de floormanagers om direct de data via de iPads te gebruiken.”

Het werkplezier staat voorop

“Als de achterkant van het systeem goed werkt, maak je er één persoon blij mee, maar als het systeem ook gebruiksvriendelijk is voor de mensen die er elke dag mee werken, is iedereen tevreden.” Met andere woorden: het systeem is niet alleen voor Tom belangrijk, maar ook voor het personeel. “Ik wil niet alleen een plek creëren waar gasten lekker komen eten, maar ook een plek waar het team met plezier werkt.” Door middel van challenges tussen de locaties en spelletjesavonden probeert hij het personeel constant gemotiveerd te houden. Zo bouwen ze samen aan het L’Osteria imperium in Nederland.

“De overstap naar Lightspeed ging dusdanig smooth, dat binnen een halve dag ons personeel al sneller met deze handhelds werkten dan dat ze ooit hebben gedaan met ons oude systeem.”

Het kassasysteem dat met je meedenkt

Ontdek wat Lightspeed voor jou kan betekenen.

Ontdek meer Lightspeed klanten

Blond Amsterdam begon in 2001 met twee vriendinnen (Femque van Geffen & Janneke Dröge) die hun beschilderde servies direct vanaf de plank...

In 4,5 jaar is The Breda Group uitgegroeid van één restaurantje om de hoek van het Rembrandtplein tot een horeca concern met vier zaken: GUTS,...

Het eerste avocado restaurant ter wereld opende in 2017 de deuren in Amsterdam, en ging - nog voor de opening - wereldwijd viraal. Met drie...