Vind meer nieuws

Data en inzichten

Is fooi geven een keuze? Voor vier op de tien Nederlandse consumenten voelt dat niet zo

Jongeren voelen zich vaker verplicht om fooi te geven

Amsterdam, 1 september 2025 – Voor 42 procent van de Nederlandse consumenten voelt het geven van fooi bij restaurants niet als een vrijblijvende keuze. Vooral jongeren (18-24 jaar) voelen zich verplicht om fooi te geven (60%). Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland die in het afgelopen jaar een restaurant bezocht hebben. Hieruit blijkt ook dat automatische fooisuggesties, meestal in percentages weergeven op de betaalautomaten, weerstand oproepen: twee vijfde (39%) van de Nederlanders ervaart deze als te dwingend.

Wanneer wel en wanneer geen fooi?
De keuze om wel of geen fooi te geven in restaurants is afhankelijk van verschillende factoren. Zo zegt 38 procent van de consumenten áltijd fooi te geven na een uitgebreide lunch of diner. Daarentegen geeft ruim een kwart (27%) nooit fooi bij afhaal- of bezorgmaaltijden. In het buitenland zit de hand wat losser op de knip: 17 procent van de Nederlanders geeft daar vaker fooi dan thuis. Ook in exclusieve restaurants zijn mensen royaler: één op de tien (11%) geeft dan vaker fooi, en een hoger bedrag. Daarnaast speelt sociale druk een rol bij het geven van fooi: vooral de jongere generaties (18-34 jaar) voelen zich meer onder druk gezet om fooi te geven wanneer de bediening aan tafel blijft staan tijdens het afrekenen (18%).

10, 15 of 20 procent?
Met de opkomst van contactloos en digitaal betalen, gebeurt het geven van fooi steeds vaker via een betaalautomaat. Toch tipt een kwart van de Nederlanders (25%) liever contant dan elektronisch. Vooral jongeren worstelen met de ‘rekensom’ bij digitale fooikeuzes op betaalautomaten, zoals het kiezen tussen vijf, tien of vijftien procent fooi bovenop het totaalbedrag. Bijna een derde (30%) van de 18- tot 24-jarigen vindt het lastig om uit te rekenen welk bedrag hoort bij de automatisch voorgestelde percentages. Onder de 65-plussers is dit slechts vijf procent. Ook geeft een kwart (26%) van de jongste generatie de voorkeur aan vaste bedragen boven percentages.

“Waar men vroeger het wisselgeld achterliet als fooi, is door de vermindering van cash in horeca en de toename van het aantal digitale betaalmethodes het landschap rondom fooi enorm veranderd,” zegt Emine Youssef, directeur Hospitality voor West-Europa bij Lightspeed. “Voor horecaondernemers is het daarom belangrijk om bewust na te denken over hoe en wanneer ze fooi-opties aanbieden, zodat gasten zich niet onder druk gezet voelen, maar juist ondersteund bij het maken van een passende keuze. Transparantie en gebruiksvriendelijkheid spelen daarin een sleutelrol. Het gaat erom een sfeer van gastvrijheid te behouden, ook op het moment van afrekenen.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2024 door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 1.000 Nederlandse consumenten die in het afgelopen jaar een restaurant hebben bezocht deelgenomen aan dit onderzoek.

 

Over Lightspeed

 

Lightspeed is het kassa- en betaalplatform dat ondernemers de tools geeft om te verbinden en impact te maken. Als vertrouwde partner van ambitieuze horeca- en retailondernemers in meer dan 100 landen, helpt Lightspeed hen groeien, de klantbeleving te verbeteren en efficiënter te werken op elk verkoopkanaal en elke locatie.

 

Met snelle en flexibele technologie bundelt Lightspeed kassasoftware, e-commerce, geïntegreerde betalingen, voorraadbeheer, rapportage, personeels- en leveranciersbeheer, financiële diensten en meer op één veelzijdig platform. Dankzij strategische inzichten en de ondersteuning van experts helpt Lightspeed ondernemers zich te focussen op het succesvol runnen van hun zaak.

 

Lightspeed werd opgericht in Montreal, Canada in 2005 en is genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE: LSPD) en de Toronto Stock Exchange (TSX: LSPD), met teams in Noord-Amerika, Europa en de APAC-regio.

 

Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en  X.

 

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR+ (www.sedarplus.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten