Vind meer nieuws

Data en inzichten

Een kwart van de Nederlanders vindt mocktails niet meer dan dure limonade

Meerderheid horecaondernemers ziet vraag naar alcoholvrije dranken oplopen

Amsterdam, 17 november 2025 – Ruim een kwart (26%) van de restaurantbezoekers in Nederland vindt mocktails niet meer dan ‘dure limonade’. Toch zien de horecagelegenheden een andere trend: alcoholvrije alternatieven winnen terrein en de vraag groeit stevig. Bijna driekwart (73%) van de restauranthouders verwacht dat die vraag het komende jaar verder zal toenemen. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (“Lightspeed”) (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder 2.000 restaurantbezoekers en 200 horecaondernemers in Nederland.

Toenemende vraag vanuit de gast

De redenen voor gasten om voor alcoholvrij te kiezen variëren. Zo kan het zijn om gezondheidsredenen (18%), vanwege de smaak (15%) of religieuze overwegingen (5%). Eén op de vijf vindt dat alcoholvrije dranken een prominentere plek op de menukaart verdienen. Toch bestaat er nog een groep van veertien procent die zegt dat uit eten gaan zonder alcohol te bestellen saai is.

De verschuiving richting alcoholvrij is voor de horecaondernemers duidelijk merkbaar. Meer dan de helft (55%) van de ondernemers ziet dat gasten vaker alcoholvrije of alcoholarme dranken bestellen dan alcoholische dranken. 23% van de horecabezoekers zegt bewuster te letten op hun alcoholconsumptie bij het uit eten gaan dan een jaar geleden. Ruim twee derde (69%) van de horecaondernemers overweegt door deze groei hun aanbod van alcoholvrije dranken verder uit te breiden. Daarnaast zijn alcoholvrije opties volgens bijna driekwart (72%) al een volwaardig alternatief op de drankenkaart.

Alcoholvrij bier net zo gangbaar als frisdrank

Om in te spelen op die vraag, breiden restaurants hun drankenkaart uit. Alcoholvrij bier is inmiddels net zo gangbaar als frisdrank: driekwart van de horecazaken (75%) biedt deze opties aan. Ook mocktails (55%) en alcoholvrije wijn (54%) zijn bij veel horeca verkrijgbaar. Daarnaast doen nieuwe categorieën hun intrede: bijna een vijfde van de restaurants serveert functionele dranken die gezondheidsvoordelen beloven (19%) of probiotische dranken zoals kombucha (19%).

“We merken dat de vraag naar alcoholvrije alternatieven toeneemt en hierbij wordt dezelfde kwaliteit als onze cocktails verwacht,” stelt Joost Maters, eigenaar van 1920 Speakeasy cocktailbar. “Een deel van de beleving is de ambacht, wat samen met hoogwaardige ingrediënten en technieken een hogere prijs rechtvaardigt. Wanneer je bruiswater met siroop serveert als mocktail, sla je echt de plank mis. De alcoholvrije spirits hebben nog wat tijd nodig om zich te bewijzen, maar doen zeker niet onder voor alcoholische dranken. Je moet ze echter wel met dezelfde creativiteit, smaakbalans en presentatie benaderen als traditionele cocktails.”

“We zien steeds meer mensen die een alcoholvrij drankje willen drinken dat specialer is dan een 0.0-biertje,” vertelt Mallory de Man, Brand Manager bij Bobby’s Cocktailbar. “Mensen zijn zich meer bewust van gezonder leven, maar willen alsnog een gezellige avond in de stad beleven. Zij doen dan mee met een mocktail. We kiezen er daarom voor om mocktails op de kaart te zetten die niet onderdoen voor cocktails op het gebied van kwaliteit en ambacht. Onze mening is dat mensen moeten kunnen genieten, of ze nou wel of geen alcohol drinken.”

“De opmars van alcoholvrije dranken is onmiskenbaar,” zegt Emine Youssef, Regional Senior Director bij Lightspeed. “Dat sommige gasten mocktails nog als ‘dure limonade’ zien, laat zien dat er een kans is voor horecaondernemers. Door te investeren in creativiteit, smaak en presentatie, positioneer je alcoholvrij niet als vervanger, maar een volwaardige categorie die aansluit bij bredere trends: van gezondheid en welzijn tot bewuster consumeren. Zo bereik je niet alleen de gezondheidsbewuste gast, maar bouw je ook aan een menu dat inspeelt op veranderende verwachtingen.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2025 door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 2.000 Nederlandse consumenten die in het afgelopen jaar een restaurant hebben bezocht en 200 horecaondernemers  deelgenomen.

Met snelle, flexibele omnichanneltechnologie brengt Lightspeed verkooppunten, e-commerce, geïntegreerde betalingen, voorraadbeheer, rapportage, personeels- en leveranciersbeheer, financiële diensten en een exclusief groothandelsnetwerk samen. Gesteund door inzichten en deskundige ondersteuning helpt Lightspeed bedrijven efficiënter te werken en zich te concentreren op datgene waar ze het beste in zijn.

Lightspeed is in 2005 opgericht in Montréal, Canada, en is genoteerd aan zowel de New York Stock Exchange als de Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), met teams in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific.

Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en X.

 

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (“toekomstgerichte verklaringen”). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhankelijk zijn van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden gekenmerkt door woorden als “zal”, “verwacht”, “anticipeert”, “is van plan”, “is voornemens”, ‘gelooft’, “schat” of soortgelijke uitdrukkingen met betrekking tot zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van Lightspeed en houden inherent talrijke bekende en onbekende risico’s en onzekerheden in, waaronder economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, onder andere, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder “Risk Factors” in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere documenten die zijn ingediend bij de Canadese effectenregelgevende instanties en de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, die allemaal beschikbaar zijn onder onze profielen op SEDAR+ op www.sedarplus.com en op EDGAR op www.sec.gov. Lezers worden gewaarschuwd om deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de ondergeschikte stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en om niet overmatig te vertrouwen op toekomstgerichte verklaringen. Toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en, hoewel toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op bepaalde aannames die Lightspeed redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van die welke worden uitgedrukt of geïmpliceerd door toekomstgerichte verklaringen van Lightspeed. Tenzij uitdrukkelijk vereist door de toepasselijke wetgeving, neemt Lightspeed geen verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen publiekelijk bij te werken of te herzien, hetzij als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten