Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

11 manieren om blijvende relaties met klanten op te bouwen

11 manieren om blijvende relaties met klanten op te bouwen

Nu steeds meer en meer klanten online shoppen afwisselen met een bezoekje aan de winkelstraat, moeten online retailers gaan nadenken hoe de relatie met hun klant zijn waarde behoud. Hoe blijven jouw klanten geïnteresseerd? De online consument heeft een scala aan opties en dat weten ze, dus voor de online retailer is het van belang hun band met de klant sterker te maken zodat ze bij hen blijven kopen. Hoe kunnen winkeliers werken aan een blijvende relatie met de klant?

1. Betrek je klanten

Een relaties bouwen met een klant begint al vanaf de eerste seconde dat klanten je webshop bezoeken. Vrijwel direct beslissen mensen of ze op een site blijven of wegklikken. Die kostbare eerste paar seconden is het moment waarop je inspeelt op de vraag van de klant en hem of haar intrigeert om langer op de site te blijven. Vertel mensen wat jouw webshop biedt, waar jij voor staat en hoe jouw product aansluit op hun wens.

2. Blog

Betrokkenheid gaat verder dan mooie webpagina’s en de juiste beschrijvingen op je site. Een online blog is een geweldige manier om in contact te komen met de klanten met wie jij wilt connecten. Je moet voortdurend informatieve en interessante content posten die gemakkelijk weg leest, in lijn ligt met jouw product(en) en waar je lezers van kunnen leren. Bij Lightspeed eCom hebben webwinkeliers standaard een blogmodule in hun back-office.

3. E-mail marketingcampagnes

Hoe doelgerichter jouw e-mail campagnes, hoe beter jouw communicatie zal zijn. E-mail jouw bestaande klanten met promoties, aangepast op hun interesse en koopgedrag. Leid klanten naar jouw blog door links van relevante artikelen in je e-mailcampagnes te plaatsen. re/apps/mailchimp/”>Een automatiseringstool kan jouw grootste vriend worden, je kunt hiermee namelijk instellen dat er regelmatig berichten naar verschillende klantengroepen worden verstuurd. Je bespaart tijd en toch blijf je in contact.

10 tips voor je webshop nieuwsbrief

E-mail marketing kan voor webshops echt het verschil maken.

4. Social media

Social media is de weg naar het hart van de consument; het soort relatie dat jij hebt met jouw klanten op social media kan een wereld van verschil maken voor jouw online succes. Deel overeenkomstige interesses met je klanten, zodat je een band krijgt. Heb je een interieurwinkel? Deel dan bijvoorbeeld een styling tip. Run je een elektronicazaak? Deel dan een tech artikel of een unboxing video. Laat blijken aan jouw klanten dat je ze begrijpt en dat je een connectie hebt met meer diepgang dan bij een andere winkel. Je zult zien dat consumenten dan zelf ook willen investeren in de relatie met jou. Chat met je klanten via Facebook Messenger en verbeter je klantenservice.

5. Reageer snel

Of het nu via social media, e-mail of live chat is, je moet regelmatig vragen van klanten beantwoorden. Voor online shoppers is er niets zo vervelend of jaagt ze sneller weg, dan genegeerd worden. Doe je uiterste best om zo snel mogelijk problemen op te lossen, bewijs aan je klanten dat je hun tijd en hun input waardeert.

6. Beloon loyaliteit

Beloon klanten die keer op keer terugkomen naar jouw webshop. Je hebt vaste klantenkring nodig om je merk te versterken en naamsbekendheid te ontwikkelen, en zodra je zulke relaties aan het opbouwen bent, moet je ze onderhouden. Beloon klanten met punten en kortingen om ze geregeld terug te laten komen, zodat je waarde toevoegt voor jezelf en de klant.

7. Word een expert

Word een expert in jouw branche. Door een reputatie op te bouwen als een betrouwbare bron van informatie en producten binnen een bepaalde markt zet je jezelf neer als trendsetter en trek je nieuwe klanten aan. Jouw blog en e-mailcampagnes kunnen dienen als een manier om informatie over te dragen.

eCommerce software koopgids

Welke vragen moet je stellen wanneer je jouw eCommerce platform kiest?

8. Wees pro-actief

Pro-actief zijn betekent dat je je klanten informeert over iets voordat ze het zelf moeten ontdekken. Komt een bestelling toch niet op de verwachte tijd? Laat het de klant weten. Duurt een reparatie langer dan verwacht? Wacht niet tot ze jou mailen met een klacht, voordat jij ze hebt kunnen adviseren of informeren. Hoe meer respect je hebt de tijd van de klant, hoe beter jullie relatie zal zijn.

9. Klantenservice

Klant onthouden eerder een slechte ervaring met klantenservice dan eentje waar alles soepel verloopt; besteed daarom altijd genoeg aandacht aan de kwaliteit van je klantenservice en hoe je met problemen omgaat. Wees adequaat met reacties, ga een stapje verder dan de klant verwacht en houd ze altijd op de hoogte. Een App als Zendesk kan je daarbij helpen.

10. Retourbeleid

Afhankelijk van het product wat je verkoopt, kan jouw retourbeleid de relatie met je klant maken of breken. Online kopen is altijd een risico – je kunt het product niet aanraken of uitproberen voordat je het koopt – dus is het zaak om de aankoopdrempel laag te houden door een eerlijk en gemakkelijk retourbeleid te voeren. Bewijs aan je klanten dat je niet alleen maar wat geld wilt aan hen wilt verdienen maar een serieuze retailer bent. Dan is de kans veel groter dat ze graag bij jouw winkel terugkomen omdat ze jouw vertrouwen.

11. Vraag om feedback

Het klinkt simpel – en dat is het ook. Vraag klanten om feedback na het afrekenen, of nadat zij je blog gelezen hebben; je kunt na elke interactie met jouw winkel om feedback vragen. Vragen, reageren en het doorvoeren van goede suggesties is een trefzekere manier om jouw klanten het gevoel te geven dat je naar ze luistert en hen waardeert.

Van het gebruik van e-mailmarketing tot het handhaven van een redelijk retourbeleid, er zijn vele manieren om vertrouwen op te bouwen en de relatie met jouw online consumenten te versterken. Wil je meer tips lezen? Kijk dan op onze pagina vol gratis whitepapers en gidsen, geschreven voor succesvolle ondernemers.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience