12 Instagram marketing tips voor ondernemers

Instagram viert dit jaar zijn 8ste verjaardag en wordt met de dag populairder. Ondertussen zijn er al 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, waarvan 4,1 miljoen in Nederland (Marketingfacts, 2018). Dit wil zeggen dat bijna een kwart van de Nederlandse populatie op Instagram zit. Genoeg redenen dus om als bedrijf hierop in te spelen.

Het is nooit te laat om je aan te sluiten bij één van de meest populaire social media kanalen, zeker als het je conversie kan verbeteren. Dit platform is perfect om je naamsbekendheid een boost te geven en om nieuwe producten te introduceren. Instagram is waarschijnlijk één van de makkelijkste social media platforms om te managen, dus je hoeft geen expert te benaderen, aangezien Instagram zelfs voor de a-technische onder ons gemakkelijk te beheren is. Alles wat je nodig hebt is tijd en het volgende stappenplan.

1. Het begin: een profiel aanmaken

Download als eerst de Instagram app op je smartphone. Instagram heeft wel een webpagina, maar gek genoeg kun je vanaf daar (nog) geen foto’s uploaden. Je zult dus, als je een foto wilt plaatsen, je smartphone moeten gebruiken. Vervolgens maak je een account aan. Het is aan te raden om een gebruikersnaam te kiezen die zoveel mogelijk overeenkomt met de naam van je bedrijf of merk. In sommige gevallen kan je gewenste naam al gekozen zijn of is hij te kort of te lang. Wanneer dat gebeurt, zul je creatief moeten zijn. Behoud je bedrijfsnaam als eerste deel van je gebruikersnaam en voeg bijvoorbeeld land of locatie toe, of het woord “official”, zodat iedereen weet dat dat het officiële account is. Je kunt later altijd je accountnaam nog veranderen.

Het eerste wat mensen gaan zien als ze op je profiel terechtkomen is je profielfoto. Zorg er dus voor dat je profielfoto consistent is met je merkimago en branding. Je kunt eventueel het logo van het merk gebruiken of iets anders wat onmiddellijk herkenbaar is. Let op dat de profielfoto rond is, dus pas het design hier ook op aan.

2. Bio & profielfoto

Een tweede aandachtspunt is de bio. Hier kun je in 150 karakters omschrijven wat je doet of verkoopt. Jouw bio moet kort en bondig zijn, en moet ook persoonlijkheid tonen. Via je bio moeten mensen die nog onbekend zijn met het bedrijf meteen weten wie je bent, wat je doet en waar je voor staat.

De bio is tevens ook de enige plek op Instagram waar je een clickable link kunt zetten, dus dit is een mooie kans om traffic naar je website te sturen. Vaak hebben bedrijven een bepaalde link naar een promotie, nieuwe collectie of andere webpagina (bijvoorbeeld de “Sale” pagina tijdens de solden). Je kunt URL shorteners zoals Bit.ly en Goo.gl gebruiken om de URL te verkorten en meer inzicht te krijgen hoeveel traffic via Instagram op je website terechtkomt.

3. Account settings

Dit is de laatste stap voordat je kunt starten met foto’s plaatsen! In de settings kun je een aantal dingen aanpassen die brand engagement kunnen bevorderen.

  • Story settings: Hier kun je aangeven wie de story setting kan zien en wie er op kan antwoorden. Stel in dat iedereen je story kan zien en erop kan antwoorden. Zo bevorder je engagement.
  • Private account: Wanneer je een nieuw account aanmaakt, staat je profiel automatisch op “public”. Pas dit niet aan; je wilt namelijk dat iedereen jou kan vinden en je profiel kan bekijken.
  • Business profile: Als bedrijf is het interessant om over te stappen op een bedrijfsprofiel. Deze optie biedt meer inzichten en maakt het mogelijk om je profiel te promoten. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een Facebook-bedrijfspagina. Nu heb je toegang tot verschillende soorten data: hoeveel mensen je stories hebben bekeken, hoe vaak de posts worden opgeslagen, uit welke landen je volgers komen en welke dagen en uren het beste zijn om te posten.

4. Content strategie

Voordat je foto’s begint te plaatsen moet je eerst bedenken wat voor soort content je op je profiel wil plaatsen en hoe vaak je wilt of kunt posten. Als je een webshop hebt met kleding is het interessant om zowel nieuwe items te tonen als outfits, en eventueel foto’s te re-posten van klanten die jouw kleding dragen. Als je een horecazaak hebt moet je uiteraard aantrekkelijke foto’s van je gerechten plaatsen.

Zorg dat er genoeg variatie in je foto’s is, maar dat het geheel consistent blijft. Als je een foto plaatst moeten volgers in één oogopslag zien dat de foto van jouw merk of bedrijf komt. De focus moet op jouw product of service liggen, maar mag soms ook afwijken. Antwerpse kledingwinkel Damoy wisselt bijvoorbeeld vaak outfitfoto’s af met interieur en architectuur foto’s die bij de look en feel van het merk passen. Dit zorgt voor afwisseling en een sterk merkimago, instagram draait namelijk rond het creëren van een brand personality, niet alleen om te verkopen.

5. De eerste foto’s plaatsen

Na het personaliseren van je profiel en het maken van een contentstrategie is het tijd om de eerste foto’s te plaatsen. Begin met een paar foto’s om jouw gallery aan te vullen en wijd daarna wekelijks tijd aan het posten van minstens 2 à 3 foto’s. De meeste succesvolle bedrijven op social media plaatsen dagelijks een foto om top-of-mind te blijven. Het is precies zo eenvoudig als het klinkt, namelijk een foto maken en posten met een passende beschrijving (en hashtags). Er zijn heel wat trucs die je kunt toepassen om extra aandacht te trekken van bestaande en potentiële klanten.

Plaats bijvoorbeeld foto’s van producten of merken die je in jouw assortiment aanbiedt. Ook al is Instagram ontwikkeld om ‘instant’ foto’s te nemen van voorwerpen en de wereld om je heen – in principe is het een digitale Polaroid – kan het zeker geen kwaad om gebruik te maken van professionele fotografie en styling. Zorg ervoor dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn aangezien elke foto het merk of bedrijf vertegenwoordigt.

6. Wel of geen filter?

Als je foto’s plaatst die zijn genomen via een professionele set-up, kunnen extra filters aan de foto’s het resultaat verpesten. Maar als je te maken hebt met de beperkte mogelijkheden van een smartphone camera, dan kun je je foto’s juist verbeteren door middel van filters en aanpassingsfuncties. Deze zijn in de Instagram app geïntegreerd, maar er bestaan nog genoeg apps die interessante bewerkingsmogelijkheden bieden, zoals Snapseed en VSCO.

De keuze ligt bij jou om te beslissen of je foto’s extra verzadiging, contrast of een passende filter nodig hebben. De sleutel is om de foto’s zo consistent mogelijk te bewerken, zodat alle foto’s samen een mooi geheel vormen. Poké Perfectgebruikt bijvoorbeeld vooral lichte en kleurrijke foto’s voor een zomers gevoel (je kunt zelf de saturatie en brightness/exposure aanpassen in foto apps).

Probeer je eigen unieke succesformule te vinden om je product of merk er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Een mooi en consistent Instagramprofiel versterkt het merkimago, dus zie het als jouw visitekaartje.

7. Plaats meer dan alleen productfoto’s

Heb je een interessante bijeenkomst bijgewoond? Een afspraak gehad bij een hippe showroom? Een proeverij avond georganiseerd in je restaurant? Foto’s plaatsen van events is een geweldige manier om te binden met je klanten, leveranciers en andere mensen uit uw omgeving. Vergeet niet om deze mensen te vragen wat hun Instagram account is, zodat je met hen kan connecten.

8. Caption

Hoewel Instagram een visueel platform is, kunnen captions veel toevoegen. Een foto spreekt vaak voor zich, maar een caption geeft de foto context. Met het huidige Instagram algoritme is engagement erg belangrijk, dus zorg ervoor dat uw caption likes en comments teweegbrengt. Captions mogen 2200 karakters lang zijn, maar enkel de eerste drie tot vier regels worden getoond waarna er een klikbare “more” komt. Laat je niet afschrikken om lange captions te schrijven die een verhaal vertellen, maar zorg er gewoon voor dat de eerste regels interessant genoeg zijn om voor de kijker op “more” te klikken. Als je wilt dat gebruikers op de link in uw bio klikken kun je hiernaar verwijzen in een caption.

Probeer de juiste “brand voice” te vinden voor Instagram. Authentieke en luchtige captions werken vaak het beste, en hou het kort als het kan. Zo laat je je foto’s voor zich spreken.

9. Gebruik hashtags

Je hebt vast gehoord over het veelvuldige gebruik van hashtags. Hoewel deze misschien nietszeggend en saai kunnen zijn op andere social media platforms, worden ze volledig geaccepteerd op Instagram. Gebruik specifieke en gerichte hashtags, maximaal 10. Hashtags zijn belangrijk, omdat mensen vaak op woorden zoeken en via die hashtags worden die zoekopdrachten gelinkt aan jouw Instagram-account.

Hint: gebruik geen hashtags die; of te lang (#dezetruienzijngemaaktvanwol), of te veelvoorkomend zijn (#food). Houd het bij woorden waar mensen zeer waarschijnlijk naar zullen zoeken. Ook kun je voor je eigen merk een unieke hashtag verzinnen, zoals Baskets’ #basketsstores. Je kunt klanten aanmoedigen om deze hashtag te gebruiken, en op deze manier kun je user generated content gebruiken.

10. User generated content

Een goede manier om jouw klanten en doelgroep bij je product/service te betrekken is user generated content. Bekijk de foto’s waar je in getagd bent en naar de unieke hashtag, en kijk welke foto’s goed genoeg zijn om te reposten. De foto’s moeten van hoge kwaliteit zijn (de beste manier om iets te reposten is om via desktop een screenshot te maken en deze te posten) en bij de stijl van jouw merk passen. Vergeet zeker niet het account te taggen die de foto heeft geplaatst. Dit versterkt de band met je klanten en spoort aan om jouw hashtag te gebruiken of je merk te taggen. Een goed voorbeeld hiervan is Gisou, die regelmatig foto’s van klanten repost. Zij gebruiken slechts één hashtag, wat het makkelijk maakt om user generated content te ontdekken. Je kunt bijvoorbeeld ook user generated contant gebruiken om een digitale menukaart te creëren. Hoe je dit doet wordt hier het stap voor stap uitgelegd.

11. Begin een promotiecampagne (die alleen geldig is op Instagram)

Een promotiecampagne is een goede manier om betrokken te raken bij je doelgroep (en uiteindelijk meer te verkopen). Een goed voorbeeld zou kunnen zijn: “Tag een foto van jouw Poké Perfect moment met @poke.perfect, volg ons en maak kans op een week lang gratis poké bowls!”. Dit zal niet alleen meer van je volgers actief maken op je account, maar het zal ook je winkel promoten onder hun volgers. Een soort van positief sneeuwbaleffect. De promotie mogelijkheden hierin zijn eindeloos en kosten vaak niet veel (wat zijn een paar gratis maaltijden in vergelijking met exposure aan duizenden Instagram gebruikers?) Je kunt ook de handen ineen slaan met een influencer, zoals bijvoorbeeld Violet Hamden deed met @LifeOfYvonne.

12. Geotagging

Een geotag linkt jouw foto met een bepaalde locatie. Dit is vooral handig wanneer je een fysieke locatie hebt (bv. een restaurant) maar ook webshops kunnen hier gebruik van maken. Als je bijvoorbeeld veel klanten hebt uit Amsterdam, kun je je foto’s geotaggen op Amsterdam om zo nog makkelijker gevonden te worden door potentiële klanten. Instagrammers zoeken vaak op locatie voor meer informatie, bijvoorbeeld in een restaurant om te kijken hoe de gerechten er uitzien.

Deze 12 tips helpen je al flink op weg op Instagram. Onthoud dat je zakelijke account zoals een visitekaartje fungeert, dus houd het ten allen tijde professioneel. Wat je deelt hangt af van wat je verkoopt, maar vergeet niet dat Instagram gewoon een leuke manier is om consumenten bekend te maken met je winkel of merk. Met 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers valt het bereik van Instagram niet te ontkennen. Het belangrijkste is om kwalitatief hoogwaardige content te posten, en interessante informatie over je merk op een unieke manier te presenteren. Stimuleer vervolgens engagement door middel van slimme captions.

Veel winkeliers promoten zichzelf op social media, maar niet alle retailers hebben een webshop. Ook al kopen mensen nog steeds graag in de winkel, het is belangrijk dat je ook online goed vindbaar bent. Heb je een winkel en wil je ook een webshop starten? Doe dit dan via Lightspeed; onze omnichannel-oplossing zorgt voor een naadloze beleving van je winkel, zowel offline én online.

Neem contact op met een omnichannel expert voor meer informatie.