7 tips om je winkel te promoten op Instagram

Dus, je bent er klaar voor om je winkel aan een Instagram-account te linken? Super! Het is nooit te laat om je aan te sluiten bij één van de meest populaire social media netwerken, zeker als het kan helpen met je conversie. Instagram is waarschijnlijk één van de makkelijkste social media platforms om te managen, dus als je een expert wilde benaderen, dat hoeft niet, aangezien Instagram zelfs voor de a-technische onder ons gemakkelijk te beheren is.

Laten we beginnen!

Download als eerst de Instagram app op je Android of iOS smartphone. Instagram heeft wel een webpagina, maar gek genoeg kan je vanaf daar geen foto’s uploaden. Je zult dus, als je een foto wilt plaatsen, je smartphone moeten gebruiken.

Vervolgens maak je een account aan. Het is aan te raden om een gebruikersnaam te kiezen die zoveel mogelijk overeen komt met de naam van je bedrijf. In sommige gevallen kan jouw gewenste naam al gekozen zijn of is hij te kort of te lang. Wanneer dat gebeurt, zul je creatief moeten zijn. Voeg bijvoorbeeld land of locatie toe.

1. De eerste foto’s plaatsen

Na het aanmaken van je profiel is het tijd om je eerste foto’s te plaatsen! Begin met een paar foto’s om je gallery aan te vullen en wijd daarna wekelijks tijd toe aan het posten van minstens 2 à 3 foto’s. Het is precies zo eenvoudig als het klinkt, namelijk een foto maken en posten met een passende beschrijving (en hashtags). Er zijn heel wat trucs die je kunt toepassen om extra aandacht te trekken van bestaande en potentiële klanten.

Plaats bijvoorbeeld foto’s van producten of merken die je in jouw assortiment aanbiedt. Ook al is Instagram ontwikkeld om ‘instant’ foto’s te nemen van voorwerpen en de wereld om je heen – in principe is het een digitale Polaroid – kan het geen kwaad om gebruik te maken van de professionele fotografie en styling.

 

Baskèts Instagram

Baskèts in Amsterdam post vaak een foto van de verschillende merken die zij verkopen.

2. Wel of geen filter?

Als je foto’s plaatst die zijn genomen via een professionele set-up, kunnen extra filters aan de foto’s het resultaat verpesten. Maar als je te maken hebt met de beperkte mogelijkheden van een smartphone camera, dan kan Instagram je foto’s juist verbeteren door middel van filters en aanpassingsfuncties. Deze zijn in de app geïntegreerd.

De keuze ligt bij jou om te beslissen of je foto’s extra verzadiging, contrast of een passende filter nodig hebben. Je hebt mensen vast wel eens horen zeggen: “Iedereen denkt een professionele fotograaf te zijn op Instagram.” Gek genoeg zit er een kern van waarheid in. Je denkt misschien een verschrikkelijke fotograaf te zijn, maar ik verzeker je: ga aan de slag met de filters in de Instagram app en je zelfvertrouwen voor fotografie zal op verbijsterende wijze toenemen.

Hint: de ‘Valencia’ filter laat mensen er meestal gebruinder uitzien, maar dat is één van de meest gebruikte trucs op Instagram. Probeer je eigen succesformule te vinden om jouw product (of jezelf) er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Overweeg om je ‘filter-vaardigheden’ naar een hoger niveau te brengen door apps als Camera+ of Facetune te downloaden. Facetune laat je foto’s aanpassen, zodat je voorwerpen/mensen er zo feilloos mogelijk uitzien, en wie wilt er nou geen feilloze foto’s?

3. Plaats meer dan alleen productfoto’s

Heb je een interessante bijeenkomst bijgewoond? Een afspraak gehad bij een hippe showroom? Heb je een feest gegeven in jouw fysieke winkel? Foto’s plaatsen van events is een geweldige manier om te binden met je klanten, leveranciers en andere mensen uit jouw omgeving. Vergeet niet om mensen te vragen voor wat hun Instagram account is, zodat je je met hen kan connecten!

4. Gebruik hashtags

Je hebt vast gehoord van mensen over het vele gebruik van hashtags. Alhoewel ze misschien vermoeiend en saai kunnen zijn op andere social media platforms, worden ze volledig geaccepteerd op Instagram (We raden aan er niet te veel te gebruiken, maximaal 4). Hashtags zijn belangrijk, omdat mensen vaak op woorden zoeken en via die hashtags worden die zoekopdrachten gelinkt aan jouw Instagram-account.

Hint: gebruik geen hashtags die; of te lang (#dezetruienzijngemaaktvanwol), of te veelvoorkomend zijn (#trui). Houd het bij woorden waar mensen zeer waarschijnlijk naar zullen zoeken.

5. Begin een promotiecampagne (die alleen geldig is op Instagram)

Een goede manier om betrokken te raken bij je doelgroep (en uiteindelijk meer te verkopen). Een goed voorbeeld zou kunnen zijn: “Tag ons in een foto van je woonkamer met onze geweldige kussens en maak kans op een item uit onze winkel!”, dit zal niet alleen meer van je volgers actief maken op jouw account, maar het zal ook jouw winkel promoten onder hun volgers.

Winactie Instagram

 

6. Raak betrokken met andere Instagrammers

Instagram is een community; als je alleen maar je eigen producten hyped, zullen mensen na een tijdje interesse verliezen. Een goede manier om nieuwe volgers te verdienen is door over hen te plaatsen. Plaats foto’s van je klanten die jouw product dragen, en laat vooral ook je medewerkers zien die gebruik maken van je producten – ze hebben misschien een grote groep volgers op Instagram die na het zien van de post interesse in jouw product ontwikkelen.

 

Jogha instagram lightspeed

Health en beautymerk Jogha geeft hun volgers een plekje in de spotlight door hen te promoten op hun Instagram als Jogha Girl. En de Jogha girls? Die zijn de beste promotie voor het merk.

7. Geotagging

Dit klinkt lastig, maar maak je geen zorgen, het is super gemakkelijk. Kijk naar de locatie als je de foto klaar maakt voor plaatsing (de dichtstbijzijnde locaties zullen vermeld worden) en kies de meest relevante voor jouw post. Dit is van toepassing als je bijvoorbeeld een foto neemt van iets op een bekende locatie, zo weten mensen waar je bent. Geotagging is ook belangrijk als je mensen wil laten weten waar je winkel is. Instagrammers zoeken vaak naar locaties, het is dus heel voordelig als jouw winkel bij de locatie keuzes staat  (lees er meer over in de blog ‘Social media & SEO‘ van Youri Hollier).

Chocolatier van Soest

Chocolatier van Soest, een begrip in de Utrechtsestraat
(en één van de leukste Lightspeed eCom klanten om te volgen op Instagram).

Wat je deelt hangt af van wat je verkoopt. Als je cosmetica verkoopt, kun je bijvoorbeeld before en after foto’s delen van een make-over (er is een applicatie die het mogelijk maakt om twee foto’s in een keer te laten zien). Als je meubels verkoopt, laat je volgers dan op een creatieve manier zien hoe het item staat in een kamer. Als je trendy kleding verkoopt, overweeg dan om een foto te posten van een kledingstuk uit een collectie die binnenkort verkocht wordt. Waar je ook voor kiest, vergeet niet dat Instagram gewoon een leuke manier is om consumenten bekend te maken met je winkel.

 


 

Veel winkeliers promoten zichzelf op social media, maar niet alle retailers hebben een webshop. Ook al kopen mensen nog steeds graag in de winkel, het is belangrijk dat je ook online goed vindbaar bent. Heb jij een winkel en wil je ook een webshop starten? Doe dit dan via Lightspeed, onze omnichannel-oplossing zorgt voor een naadloze beleving van je winkel, zowel offline én online.

Neem contact op met een omnichannel expert voor meer informatie.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.