Even rustig in je restaurant? Doe er je voordeel mee!

Het is vaak hollen of stilstaan in de restaurantbusiness. Bij topdrukte loopt het personeel zich de benen uit het lijf. En bij weinig klandizie is het duimen draaien.

Maar eigenlijk zouden er helemaal geen rustige momenten moeten zijn in de horeca. Je moet je altijd voorbereiden op de volgende klanten of op het spitsuur dat eraan komt.


Een slimme planning

Allereerst: rooster je personeel slim in. Sowieso is het logisch om niet te veel mensen tijdens rustigere perioden in je restaurant te hebben staan. Meestal is dit dezelfde tijd, ongeacht welke dag het is. Als je je personeel enkel inzet op basis van je bevlogen verwachtingen, snijd je jezelf in de vingers.

Zet personeel dat wél is ingepland zo slim mogelijk in. Als je meer afruimers hebt, zijn je tafels eerder klaar voor gebruik. Terwijl extra bediening alleen maar nutteloos toekijkt als er geen schone tafels zijn.

Het personeel verveelt zich

Klanten ergeren zich rot aan personeel dat staat te flierefluiten, met elkaar kletst of met hun mobieltje speelt. Zorg ervoor dat je personeel altijd bruist van de energie: een dynamische atmosfeer straalt af op je gasten en zorgt bovendien voor meer tevreden en gemotiveerd personeel. Moedig daarom de juiste proactieve houding onder je personeel aan. En beloon hen voor hun positiviteit en inzet, laat ze weten dat hun goede werkhouding jou is opgevallen en dat je hen waardeert.

Geef zelf het goede voorbeeld

Elke ondernemer moet bereid zijn de handen uit de mouwen te steken in je eigen onderneming. Laat je personeel zien dat je bereid bent net zo hard te werken als je dat van hen verwacht. Ruim vuile borden af en polijst bestek, en schuif dat soort klusjes niet af op iemand anders. Als je personeel ziet dat jij als manager bereid bent alles aan te pakken, is dat een boost voor hun moraal.

Maak een takenlijst

Hoe je je personeel managet tijdens minder drukke perioden hangt af van de prioriteiten. Hang een checklist op met daarop alle taken in een restaurant van glazen schoonmaken tot het sorteren van menukaarten, het checken van de ijsmachines, het herschikken van de tafels en andere huishoudelijke klusjes. De taken hangen natuurlijk af van het type restaurant dat je runt. Maar de bediening moet in elk geval precies weten wat voor klusjes ze kunnen doen zodra er even wat minder klanten zijn.

Extra training

Vergeet niet dat extra training je personeel een boost kan geven. Ze kunnen zich tijdens minder drukke perioden verdiepen in nieuwe technologie die je restaurant gebruikt. Of ze kunnen waar mogelijk elkaars taken leren (“cross training”). Zo zijn ze waardevoller en breder inzetbaar in je restaurant. Cross training zorgt ook voor meer onderling begrip: een ober die weet hoe hectisch de barman het heeft, zal minder snel met hem bakkeleien. Dat geldt ook voor de kok die bergen vuile vaat heeft afgewassen.

Bespaar geld en energie

Foodtender.com raadt aan om bepaalde apparatuur af te sluiten als er een minder drukke periode aankomt. Zet bijvoorbeeld fornuizen en ovens uit om energie te besparen als je deze tenminste op tijd weer op de gewenste temperatuur krijgt. Dat geldt ook voor het energieverbruik: koel je restaurant of door de temperatuur te verlagen voordat de volgende mensenmassa binnenstroomt. En schakel lichten die je niet nodig hebt uit.

Met het juiste schema in handen, heb je een scala aan mogelijkheden om zwakke momenten in je restaurant, café of bar om te toveren in productieve tijd voor je personeel en je restaurant in het algemeen. Betrek je personeel bij het brainstormen naar nieuwe manieren om de workflow te verbeteren en nóg meer tevreden klanten te trekken.


 Op zoek naar meer manieren voor meer omzet in je restaurant of café?

Lees onze gratis Restaurant Whitepapers voor meer tips.

Elina Barklon

Elina Barklon

Elina is gek op synoniemen en verrijkt haar redeneringen met taal, cultuur en precisie. "Je geest is als een parachute — hij werkt alleen als hij open is.” – Elina en Sir Thomas Robert Dewar