Terrassen open: 5 tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen 

Terrassen open: 5 tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen 

De zomer is in aantocht en terrassen zijn weer open! De afgelopen maanden heb je als horeca-ondernemer meer dan genoeg tijd gehad om je voor te bereiden op het terrasseizoen, en nu ze eindelijk open zijn kun je ook in de praktijk ondervinden of de genomen maatregelen daadwerkelijk uitpakken zoals je in gedachten had! Loopt alles direct op rolletjes of moet je hier en daar nog wat bijschaven? 

Een goede voorbereiding is het halve werk. In artikel geven we je tips en inspiratie om je terras klaar te stomen voor de zomer of om de laatste puntjes op de i te zetten. 

Wil je de operationele kant van je onderneming beter organiseren en ontdekken hoe technologie je daarbij kan helpen? Bekijk dan hier onze webinar ‘De nieuwe horeca: hoe pak je het aan’ terug.

 

Wil je meer inspiratie opdoen en informatie inwinnen over de ‘nieuwe horeca’. Schrijf je dan in voor onze tweede webinar ‘De nieuwe horeca: overwinningen en obstakels.

Corona maatregelen voor terrassen

Om te beginnen is het belangrijk om de regels voor terrassen scherp op het netvlies te hebben. Koninklijke Horeca Nederland heeft de regels voor restaurants en cafe’s op een rijtje gezet. Dit zijn de regels voor terrassen per 1 juni:

  • Op een open terras geldt geen maximum aantal gasten. Op een binnenterras mogen maximaal 30 gasten plaatsnemen. Dit is inclusief de gasten die binnen zitten en exclusief personeel. Een binnenterras is een terras in een gebouw zonder 3 open zijden of met overkapping.
  • Horeca personeel moet gasten naar hun gezondheid vragen om in te schatten of ze een risico opleveren voor andere gasten. 
  • Reserveren op het terras is niet verplicht.
  • Iedereen moet 1,5 meter afstand houden, behalve tweetallen en gasten die een gezamenlijk huishouden vormen. Vanaf drie personen wordt er gehandhaafd.

5x tips en inspiratie om je terras zomerklaar te maken

 

1. Bekijk de (tijdelijke) herziene horecaregels van je gemeente

Loopt het al storm op je terras en zou je graag meer ruimte willen om meer gasten te kunnen verwelkomen? Veel gemeenten zijn bereid mee te denken met horeca-ondernemers om de schade van de afgelopen Corona periode enigszins te beperken. Nu terrassen open mogen, gedogen ze tijdelijk grotere terrasoppervlaktes. Ga bij je eigen gemeente na wat je moet doen om de aanvraag voor een verruiming van je terras in te dienen. 

Terrassen op pleinen of brede straten kunnen al snel gebruik maken van deze tijdelijke mogelijkheden. In Maastricht hebben horeca-ondernemers de kans gekregen om hun terrassen op het plein uit te breiden en blijft de straat die ertussen ligt voorlopig vrij van verkeer. Zo kan het horecapersoneel op een veilige manier hun werk doen en kunnen ze (bijna) evenveel gasten bedienen als voor de invoering van de 1,5 meter maatregelen.

Naast het verruimen van de terrasoppervlakte denken gemeenten ook op andere manieren mee. Zo mag je in Amsterdam gebruik maken van uitgiftekasten en uitgiftepunten, mobiele tappunten en ijskasten om gasten buiten makkelijker te bedienen. Terrasheaters mogen ook weer opgehangen worden, zodat je minder afhankelijk bent van het weer.

Heb je nog geen terras, maar wil je dit graag toevoegen aan je restaurant om meer omzet te genereren? Vraag dan via de gebruikelijke manier een terrasvergunning aan bij je gemeente. 

 

2. Digitaliseren op je terras

Digitalisatie is niet meer weg te denken in de horeca. Deze investeringen kosten vaak bergen met geld, maar er zijn ook oplossingen die je voor minder geld kunt implementeren. Door Corona is hygiëne een veelbesproken thema geworden. We lichten twee digitale tools uit die hierop inspelen:

  • Digitale menukaarten
  • Billy: een alternatief voor de buzzer

Digitale menukaarten op het terras

Ren je je rot op het terras en kom je erachter dat het desinfecteren van de menukaarten erbij inschiet? Kies dan voor digitale menukaarten.

Een QR code biedt uitkomst! Door een QR code te scannen kunnen gasten de menukaart op hun eigen smartphone bekijken en hun bestelling direct afrekenen. Via QR menu App heb je al voor 9 euro per maand je menu aangemaakt en in je eigen stijl aangepast (binnenkort is betalen ook mogelijk). Jamezz gaat zelfs een stapje verder. Je kunt het menu niet alleen bekijken door een QR code te scannen, maar ook door de telefoon op het plaatje te leggen, de website te bezoeken of de Jamezz app te gebruiken. Je rekent ook direct af via je telefoon. Beide tools zijn met het Lightspeed kassasysteem te integreren, waardoor bestellingen automatisch in je kassasysteem komen. 

Billy: een alternatief voor buzzers bij self-service terrassen 

De meeste self-service terrassen werken nog met buzzers – de zwarte ronde schijfjes die oplichten en piepen zodra de bestelling klaar is. Nu is er een handig alternatief op de markt: Billy

Hoe werkt het? Gasten bestellen via een digitale menukaart en betalen met hun telefoon. Billy geeft ze een seintje als de bestelling klaar is. Er komt geen app aan te pas. Door de naadloze koppeling met het Lightspeed kassasysteem komt de bestelling direct in het kassasysteem te staan. Personeel hoeft geen tijd meer te besteden aan het schoonmaken van de buzzers en ze minimaliseren het contact met hun gasten. 

In Gent (België) maken horeca-ondernemers al gebruik van deze nieuwe tool. Jonathan Bovijn, mede-oprichter van Billy vertelde in Meet in Oost Vlaanderen het volgende over de moderne versie van de buzzer: “We zijn in de markt gedoken en hebben gemerkt dat een connectie met de witte kassa voor onze klanten van groot belang is. We zijn daarom erg trots dat we een partnership hebben met Lightspeed om alles 100% automatisch en transparant door te vertalen naar hun digitale kassasystemen. En da’s iets wat andere vergelijkbare platformen helemaal niet hebben. Daarnaast voelen we ook potentieel bij festivals en beurzen, waar we de ‘oude wereld’ van drankkaarten en bonnetjes helemaal voorbijsteken met iets dat iedereen in z’n broekzak heeft zitten.” 

 

3. Organiseer je shifts met reserveringen

Een reservering op het terras is niet verplicht. Sommige horecazaken vinden dit prettig, anderen willen juist graag gasten binnen én buiten laten reserveren. Horecazaken die in shifts werken maken hier graag gebruik van. 

Behoor jij tot de laatste groep? Dan kan een reserveringssysteem als Resengo uitkomst bieden. Door het systeem te integreren met je kassasysteem heeft het personeel weinig omkijken naar de reserveringen en kunnen ze zich concentreren op het bieden van een uitmuntende service. Herinner je gasten aan hun reservering, en vraag eventueel om creditcard garantie en voorschotten om no-show te voorkomen. 

In Breda vraagt een aantal restaurants om een vooruitbetaling bij het maken van de reservering. Dit wordt later verrekend op de bon. Zo zijn gasten verzekerd van een plekje en heeft de horeca-ondernemer meer garantie dat gasten ook daadwerkelijk op komen dagen. 

 

4. Bereid je keuken voor op delivery en terras service

Tijdens corona toverden veel horecazaken hun restaurant om in een afhaal- en bezorgrestaurant. Nu de horeca weer gasten mag ontvangen, blijft delivery nog altijd een interessant verkoopkanaal. Maar hoe organiseer je dat naast je drukke terras? 

Zorg dat de bezorgers niet naast het terras staan op de bestelling wachten. Dit komt de sfeer op het terras niet ten goede. Geef de delivery bestellingen via een aparte ingang aan de bezorgers mee of zorg dat je één plek creëert waar de bezorgers de bestellingen kunnen ophalen. 

Ook voor de bediening en de keuken moet er een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen delivery bestellingen, en bestellingen voor het terras en binnen. Met Lightspeed Delivery heeft het personeel geen omkijken naar de delivery bestellingen. Die worden automatisch vanuit de bezorgplatformen naar je kassasysteem verzonden. De keuken heeft zo een duidelijk overzicht welke gerechten klaar gemaakt moeten worden voor het terras en welke voor delivery. 

Met een Kitchen Display wordt het houden van oververzicht nog makkelijker voor je keukenpersoneel. Het display geeft de besteltijden weer om de doorlooptijd bij te houden en laat het personeel de inkomende bestellingen efficiënter beheren. 

 

5. Zet zomerse drankjes op je menu

Zomerse toppers mogen niet op je menu ontbreken. Waarschijnlijk heb je je menu in de afgelopen weken al onder de loep genomen, maar ben je toch nog op zoek naar dat ene drankje waarmee je de omzet wil verhogen? Lees dan verder.

De speciaalbiertjes zijn niet meer van de menukaart weg te slaan. Ook deze zomer blijft de IPA uitermate populair. Een verrassende nieuwkomer is het biertje met een zure smaak. Bierkenners delen in Misset Horeca hun verwachting op het gebied van bier en zijn ervan overtuigd dat het fris, wijnachtig en zoet-zure biertje een opmars gaat maken. Kijk vooral hoe je deze biertjes kunt combineren met je gerechten. Ook raden verschillende biersommeliers aan om je eigen vruchtensap te maken, eventueel gemengd met (alcoholvrij) tapbier. Alcoholvrij bier blijft ook deze zomer uitermate populair. 

Op wijngebied zie je vaak Italiaanse, Franse en Chileense wijnen op de kaart staan, maar houd je ogen open voor de Oostenrijkse wijnen, witte wijnen zoals Grüner Veltliner in het bijzonder.

Vorig jaar waren de Gin tonics al niet van de terrassen weg te slaan, dit jaar zal dat niet anders zijn. Al zal de Gin tonic vaker afgewisseld worden door Rode Martini en door nieuwkomers als Pink Prosecco en Hard Seltzer (alcohol, koolzuurhoudend water met een fruitsmaak). 

Schrijf je in voor de webinar 'De nieuwe horeca: overwinningen en obstakels.’

Samen met Bavet en The Avocado Show kijken we naar welke aanpassingen zij succesvol hebben doorgevoerd én wat ze liever anders hadden gedaan. Leer van hun ervaringen, laat je inspireren door hun vooruitziende blik, en ontvang tips om je personeel te trainen en het maximale uit je technologie te halen.