Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

De terrassen open: tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen 

De terrassen open: tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen 

Ben jij er al klaar voor om de terrassen open te gooien? Het zou een oplossing zijn voor duizenden horecabedrijven in heel Nederland.

De Nederlandse regering wil de terrassen binnen enkele weken openen, mits het R-getal laag genoeg is. In dit artikel geven we meer inzichten over het plannen van een terras, en geven we je tips om je terras zomerklaar te maken en hoe technologie je daarbij kan helpen. 

Maar eerste trappen we af met een anekdote over buiten dineren, ook wel al fresco genoemd.

Gids: de grootste uitdagingen op het terras!

Zodra de terrassen open mogen zal heel Nederland een plekje willen bemachtigen. Als horeca-ondernemer kun je dan op je terras tegen uitdagingen aanlopen. Download de gids en ontdek welke uitdagingen op je pad kunnen komen en hoe je ze kunt voorkomen.

Wat betekent al fresco?

In het Italiaans betekent al fresco letterlijk ‘in de kou’, maar de woorden worden in het Engels gebruikt voor ‘buiten’ of ‘in de openlucht’. Ironisch genoeg heeft al fresco een andere, figuurlijke betekenis in het Italiaans. Daar betekent het ‘in de gevangenis’. Als je een Italiaanse ober vertelt dat je graag ‘al fresco’ wilt dineren, kijkt hij je dus misschien vreemd aan.

Buiten dineren werd ooit geassocieerd met de meer zonovergoten landen.  

Maar dat is nu wel anders. De terrassen zijn niet meer uit het Nederlandse horecalandschap weg te denken. 

 

Hoe plan je een terras?

Er zijn veel dingen waar je aan moet denken zodra je een terras opent. 

  • Zorg ervoor dat je er ruimte voor hebt. De ruimte die je selecteert, moet een plek zijn waar gasten graag willen zitten. Het moet geen slecht uitzicht hebben en het moet er niet vies ruiken. Ook moet er ruimte genoeg zijn zodat klanten en personeel te allen tijde 1,5 meter afstand kunnen houden.
  • Denk na hoe je je terras in de buitenlucht kunt vormgeven. Planten voegen kleur, textuur en huiselijkheid toe aan een terras, maar je moet er wel goed voor zorgen. Wees wel voorzichtig met welke planten je op je terras wilt plaatsen; planten die insecten aantrekken of hooikoorts veroorzaken, jagen klanten weg. Smaakvol en gezellig meubilair is ook belangrijk om je gasten buiten te laten genieten.
  • Zorg voor een goed doordacht vloerplan dat efficiënte service en optimale tevredenheid van de gasten mogelijk maakt. Zorg ervoor dat deze nauwkeurig wordt weergegeven in je kassasysteem — van waaruit je tafels kunt toewijzen en bestellingen kunt volgen.
  • Overweeg om een professionele architect of landschapsarchitect in te huren om een opvallend terras te creëren. Het kost misschien wat, maar als je er meer bezoekers door trekt, kan het een goede investering zijn.

Webinar | Bereid je onderneming optimaal voor op de zomer

In deze webinar bespreken verschillende horecaexperts welke stappen je moet nemen om je voor te bereiden op de heropening van de horeca.

 

5 tips om je terras zomerklaar te maken

1. Zorg dat je de juiste vergunningen hebt 

In de meeste gemeenten heb je een vergunning nodig om een terras te openen. Regels, beperkingen en kosten variëren per gemeente. 

Om de horeca te helpen, hebben sommige gemeenten plannen aangekondigd om, net zoals vorig terrasseizoen, verruiming van terrassen tijdelijk toe te staan en de goedkeuringstijd voor terrasvergunningen te verkorten.

Vorig jaar hebben horeca-ondernemers Maastricht bijvoorbeeld de kans gekregen om hun terrassen op het plein uit te breiden en bleef de straat die ertussen ligt vrij van verkeer. In Amsterdam mocht je gebruik maken van uitgiftekasten en uitgiftepunten, mobiele tappunten en ijskasten om gasten buiten makkelijker te bedienen. De verwachting is dat dit dit jaar wederom mogelijk is. Vraag bij jouw gemeente wat de mogelijkheden zijn. 

 

2. Pas je menu aan voor op het terras

Tijdens de voorbereidingen op het openen van je terras, wil je misschien een speciaal terrasmenu maken en je aanbod uitbreiden. Praat met je chef-kok over gerechten voor op het terras en overweeg concepten zoals tapas of meze die perfect zijn voor warm weer en die een sociaal element toevoegen aan dineren. Dit moet natuurlijk wel bij jouw restaurant passen. 

Zet zomerse drankjes op je menu

Zomerse toppers mogen niet op je menu ontbreken. Ben je nog op zoek naar dat ene drankje waarmee je de omzet wil verhogen? Lees dan verder.

De speciaalbiertjes zijn niet meer van de menukaart weg te slaan. Ook deze zomer blijft de IPA uitermate populair. Een verrassende nieuwkomer is het biertje met een zure smaak. Bierkenners delen in Misset Horeca hun verwachting op het gebied van bier en zijn ervan overtuigd dat het fris, wijnachtig en zoet-zure biertje een opmars gaat maken. Kijk vooral hoe je deze biertjes kunt combineren met je gerechten. Ook raden verschillende biersommeliers aan om je eigen vruchtensap te maken, eventueel gemengd met (alcoholvrij) tapbier. Alcoholvrij bier blijft ook deze zomer uitermate populair. 

Op wijngebied zie je vaak Italiaanse, Franse en Chileense wijnen op de kaart staan, maar houd je ogen open voor de Oostenrijkse wijnen, witte wijnen zoals Grüner Veltliner in het bijzonder.

Vorig jaar waren de Gin tonics al niet van de terrassen weg te slaan, dit jaar zal dat niet anders zijn. Al zal de Gin tonic vaker afgewisseld worden door Rode Martini en door nieuwkomers als Pink Prosecco en Hard Seltzer (alcohol, koolzuurhoudend water met een fruitsmaak). 

Het digitaliseren van je menu

Als je het Lightspeed Restaurant kassasysteem gebruikt, kun je verschillende menu’s aan het systeem toevoegen en ze voor verschillende tijdstippen en verschillende delen van je restaurant gebruiken. 

Wil je je menu’s nog verder digitaliseren, denk dan eens aan QR-menu’s. Door een QR code op tafel te scannen kunnen gasten de menukaart op hun eigen smartphone bekijken en hun bestelling direct afrekenen. 

 

3. Denk aan de klantervaring

Het is belangrijk om de positieve klantervaring te behouden op het terras. Trage of slechte service kan gasten ervan weerhouden om op het terras te lunchen of dineren.

Een online kassasysteem maakt het veel gemakkelijker om buiten aan tafel te serveren. Met een iPad-kassasysteem kan het bedienend personeel bestellingen van klanten rechtstreeks vanaf de tafel naar de keuken sturen. Op die manier hoeven medewerkers niet meer van de tafel naar de kassa te lopen om een bestelling voor de keuken door te geven.

Traditionele betaalmethoden zoals contant geld worden mede door de pandemie steeds minder gebruikt. Door mobiele besteloplossingen te introduceren, wordt het bestellen en betalen niet alleen eenvoudiger voor zowel gasten als werknemers, het is ook veiliger.

 

4. Organiseer je shifts met reserveringen

Hoewel vorig jaar reserveringen op het terras niet verplicht waren, kan het zomaar zijn dat dat dit jaar wel het geval is. Of het verplicht wordt of niet, het is sowieso een prettige manier om je shifts zo efficiënt mogelijk te organiseren. 

Een reserveringssysteem als Formitable of Resengo uitkomst bieden. Door het systeem te integreren met je kassasysteem heeft het personeel weinig omkijken naar de reserveringen en kunnen ze zich concentreren op het bieden van een uitmuntende service. Herinner je gasten aan hun reservering, en vraag eventueel om creditcard garantie en voorschotten om no-show te voorkomen. 

 

5. Bereid je keuken voor op delivery en terras service

Volgens een enquête van Lightspeed, gehouden onder 1000 Nederlanders, blijkt dat Nederland genoten heeft van de eetervaring thuis: maar liefst 62% is van plan om  afhaal- en bezorgmaaltijden te blijven bestellen als de horeca weer open is. Maar hoe organiseer je dat naast je drukke terras? 

Zorg dat de bezorgers niet naast het terras staan op de bestelling wachten. Dit komt de sfeer op het terras niet ten goede. Geef de delivery bestellingen via een aparte ingang aan de bezorgers mee of zorg dat je één plek creëert waar de bezorgers de bestellingen kunnen ophalen. 

Ook voor de bediening en de keuken moet er een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen delivery bestellingen, en bestellingen voor het terras en binnen. Met Lightspeed Delivery heeft het personeel geen omkijken naar de delivery bestellingen. Die worden automatisch vanuit de bezorgplatformen naar je kassasysteem verzonden. De keuken heeft zo een duidelijk overzicht welke gerechten klaar gemaakt moeten worden voor het terras en welke voor delivery. 

Met een Kitchen Display wordt het houden van overzicht nog makkelijker voor je keukenpersoneel. Het display geeft de besteltijden weer om de doorlooptijd bij te houden en laat het personeel de inkomende bestellingen efficiënter beheren. 

 

De terrassen open. Ben jij er klaar voor?

Deze tijden zijn niet alleen onzeker, maar ze creëren ook kansen om je als horeca-ondernemer opnieuw uit te vinden, je aanpak te veranderen, en te leren en te groeien. 

Nu horeca-ondernemingen zich aanpassen aan het nieuwe normaal, zal ook de technologie die gebruikt wordt om de dagelijkse taken soepel te laten verlopen en het klantenbestand uit te breiden, veranderen.

Er is geen eenduidige oplossing voor de problemen waarmee we momenteel worden geconfronteerd, maar met informatie en de juiste technologie kunnen we in ieder geval een stap in de goede richting zetten. Benieuwd wat Lightspeed voor jou kan betekenen? Laten we contact hebben. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen