Zo maak je een restaurantplattegrond (met voorbeelden)

Zo maak je een restaurantplattegrond (met voorbeelden)

Er zijn waarschijnlijk maar weinig gasten die bewust aandacht schenken aan de indeling van je restaurant. Toch kan de opstelling van het eetgedeelte, de bar en de keuken een groot verschil maken voor de beleving van je gasten en voor de efficiëntie waarmee je medewerkers zich door de ruimte kunnen bewegen.

Een goede indeling heeft een positieve invloed op je winstmarge: de bediening kan makkelijker heen en weer lopen tussen keuken en tafels, gasten efficiënter bedienen en tafels sneller weer gereed maken voor nieuwe gasten.

Het is een belangrijk hulpmiddel voor je dagelijkse werkzaamheden en het loont dan ook de moeite meteen een goede plattegrond op te stellen. In dit artikel leer je het volgende:

 

Het management tool voor moderne restaurants

Maak plattegronden en menu’s op maat, beheer je voorraad en krijg inzichten in je verkopen.

Wat is een restaurantplattegrond?

Een restaurantplattegrond is een schematisch overzicht van de volledige indeling van je restaurant. Op de plattegrond staan de afstand en de relaties tussen ruimtes, tafels, het uitgiftepunt, de wachtruimte, de kassa, de bar, en meer. Ook staan de locaties van voorzieningen als kranen, deuren, stopcontacten en fornuizen aangegeven.

 

Waarom heb je een restaurantplattegrond nodig?

Een restaurantplattegrond is een belangrijk hulpmiddel waarmee je medewerkers meteen zien waar zij, de gasten en de benodigde voorzieningen zich bevinden. Bovendien krijgen nieuwe medewerkers met de plattegrond een goed overzicht van je restaurant: waar is de bar, het eetgedeelte, de keuken, de opslagruimte, de toiletten en de spoelkeuken?

 

Wie maakt de restaurantplattegrond?

Het is de moeite waard om te investeren in een professionele architect en interieurontwerper met ervaring in de horeca. Bij de indeling van je restaurant moet je namelijk rekening houden met bouwvoorschriften en –bepalingen. Een professional die daarvan goed op de hoogte is, zal minder snel een dure fout maken.

Een architect bekijkt of je restaurant bouwkundig in orde is en een interieurontwerper weet hoe je binnen de voorschriften een schitterende, functionele ruimte kunt inrichten. Daarom adviseren we beide professionals in te schakelen voor de inrichting van je restaurant. Samen kunnen ze je helpen je visie tot leven te brengen. Je architect en interieurontwerper zouden moeten beschikken over: 

  • Een goed ruimtelijk inzicht
  • Actuele kennis van de geldende bouwvoorschriften en –bepalingen
  • Ervaring met professionele ontwerpsoftware
  • Een oplossingsgerichte instelling en het vermogen om mogelijke knelpunten te zien en op te lossen voordat ze een groter probleem vormen
  • Goede banden met fabrikanten van tafels, stoelen, werkbladen en verlichting
  • Uitgebreide kennis van materialen, meubilair en afwerkingen
  • Veel creativiteit en kennis dankzij opgedane ervaring, waardoor een idee kan uitgroeien tot werkelijkheid

We adviseren je te investeren in experts, maar we geven je ook enkele softwareopties waarmee je zelf een plattegrond voor je restaurant kunt maken:

Wanneer moet je een restaurantplattegrond maken?

Je kunt geen goede plattegrond maken zonder commerciële ruimte. Je zult dus eerst op zoek moeten naar een pand voor je restaurant. Zodra je hebt besloten waar je je gaat vestigen, kun je aan de slag met de plattegrond (of geef je de architect hier opdracht toe).

 

Tips voor je restaurantplattegrond

Voordat we gaan kijken naar de onderdelen die niet mogen ontbreken op je plattegrond, bespreken we de zes essentiële factoren waarmee je rekening moet houden bij de indeling van je restaurant:

  1. Bouwvoorschriften en -bepalingen
  2. Toegankelijkheid
  3. Budget
  4. Efficiëntie
  5. Esthetiek
  6. Oppervlakte per klant

 

1. Bouwvoorschriften en -bepalingen

Een ervaren architect of interieurontwerper kan ervoor zorgen dat jouw plattegrond aan de geldende bouwvoorschriften voldoet.

Sommige van deze voorschriften zijn misschien niet vanzelfsprekend als je een leek bent. In de Drank en Horecawet is bijvoorbeeld opgenomen dat er altijd twee gescheiden en afgesloten toiletten moeten zijn, inclusief een mogelijkheid om handen te wassen. Een restaurant moet ook beschikken over elektriciteit, drinkwater en een telefoon. De ventilatie moet rechtstreeks in verbinding staan met de buitenlucht. 

In de bouwvoorschriften voor restaurants staat ook hoeveel vloeroppervlakte je minimaal moet hebben en hoe hoog de plafonds moeten zijn. Die bouwvoorschriften kunnen verschillen per gemeente of per land. “In de Verenigde Staten mag je bijvoorbeeld geen open isolatie hebben boven gedeeltes waar voedsel wordt geserveerd”, zegt Michael Antenora, oprichter en directeur van Antenora Architects LLP in Austin. “Bij het indelen van je restaurant moet je rekening houden met een heleboel bouwtechnische en mechanische voorschriften.”

2. Toegankelijkheid 

Kijk ook naar de geldende wetten voor mindervaliden. In het VN-Verdrag is opgenomen dat (horeca) ondernemers zich aan twee plichten moeten houden:

  • Je hebt de plicht om redelijke aanpassingen te doen voor mensen met een handicap
  • Je moet je algemene toegankelijkheid geleidelijk verbeteren.  

De Rijksoverheid heeft daarom een aantal tips op een rijtje gezet, waar onder andere horeca zaken mee aan de slag kunnen.

3. Budget

Een verbouwing kan een dure aangelegenheid zijn, dus ben je bij het indelen van je restaurant ook afhankelijk van je beschikbare budget. Restaurant Owner deed onderzoek naar de kosten die je moet maken om een restaurant te kunnen openen:

  • Gemiddelde kosten nieuw restaurant, laag: $ 175.000
  • Gemiddelde kosten nieuw restaurant, normaal: $ 375.000
  • Gemiddelde kosten nieuw restaurant, hoog: $ 750.000

“Afhankelijk van het budget kun je ervoor kiezen maar een beperkt aantal muren te slopen en de leidingen zo efficiënt mogelijk te laten leggen”, zegt Mousavi. Als je gebruikmaakt van bestaande leidingen, bespaar je geld, maar heb je wel minder keuzevrijheid voor je indeling.

Vergunningen kunnen ook van invloed zijn op je budget. Laat een architect meekijken naar de verschillende locaties die je in gedachten hebt voordat je een huurcontract voor een restaurantruimte ondertekend, dan is de kans kleiner dat je voor dergelijke vervelende verrassingen komt te staan.

4. Efficiëntie

De flow van je medewerkers en gasten in de ruimte is ook een belangrijk punt. Bestellen je gasten aan de balie, waarna de bestelling naar hun tafeltje wordt gebracht? Bestellen ze aan de balie en kunnen ze hun bestelling ergens anders ophalen? Of nemen je medewerkers de bestellingen op aan de tafel en wordt het eten geserveerd?

“Hoe minder bewegingen je nodig hebt om borden te verplaatsen tussen keuken en tafel, des te beter”, aldus Antenora. 

5. Esthetiek

“Zodra je je servicemodel hebt bepaald, gaan we praten over de beleving en de interieurstijl”, zegt Antenora. “Welke sfeer wil je creëren? Ga je voor knus en gezellig? Of voor hip en trendy?” Het servicemodel, het menu en de esthetiek van je restaurant moeten allemaal bij elkaar passen en gasten aantrekken die behoren tot je gewenste doelgroep en voldoen aan je psychografische profiel.

“Zodra we de indeling van een restaurant, bar of lunchroom gaan bekijken, voeren we uitgebreide gesprekken met onze cliënten om inzicht te krijgen in hun merk, hun identiteit, en de sfeer en beleving die ze willen creëren in hun restaurant”, zegt Mousavi. “Wat willen ze dat hun gasten er doen, hoe willen ze dat gasten zich er gedragen? Op die vragen willen we concrete antwoorden hebben voordat we aan de slag gaan met het interieur van een gelegenheid.”

Mousavi adviseert ten minste een deel van het eetgedeelte zichtbaar te maken van buitenaf. “Mensen trekken mensen aan”, legt ze uit. “Als je langs een restaurant komt waar niet veel mensen zitten, zul je er niet snel binnengaan. Maar als het restaurant vol zit, beschouw je dat als een teken van betrouwbaarheid en neem je automatisch aan dat het restaurant de moeite van het proberen waard is.”

Restaurant Teneresse voorbeeld interieur

6. Oppervlakte per klant

De tafelgrootte in een restaurant is vaak afhankelijk van het servicemodel en de voorkeur van de eigenaren. “De grootte wordt vaak gekozen op basis van hoe de chef-kok op de gerechten op de tafel wil presenteren”, zegt Antenora.

De oppervlakte voor elke zittende gast is ook afhankelijk van het servicemodel van je restaurant. Daarbij kun je de volgende richtlijnen hanteren:

  • Gastronomisch: 1,6 tot 1,8 vierkante meter per klant
  • Full-service: 1,1 tot 1,4 vierkante meter per klant
  • Balieservice: 1,6 tot 1,8 vierkante meter per klant
  • Fastfood: 1 tot 1,3 vierkante meter per klant

 

Essentiële onderdelen van je restaurantplattegrond

1. Keuken

De indeling en grootte van je keuken zijn afhankelijk van het type gerechten die er worden bereid en de grootte van je zaak. Open keukens, waarbij je gasten kunnen zien hoe je chefs de gerechten bereiden, zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. “Daarbij word je er als restauranthouder toe gedwongen de keuken spic en span te houden”, benadrukt Antenora.

Victor Cardamone, voorzitter en CEO van Mise Designs in New Jersey, is een chef met een CIA-achtergrond en is gespecialiseerd in keukenindelingen. Cardamone raadt aan de keukenindeling op orde te maken voordat je met de rest van plattegrond aan de slag gaat. “Als je een racewagen zou moeten bouwen, zou je dan eerst de motor ontwerpen of eerst de banden kiezen?” zegt hij. “Zonder de motor zijn de banden waardeloos. De motor is het uitgangspunt voor de rest van je ontwerp.”

Cardamone ontwerpt horecakeukens op basis van het menu, het servicemodel en de technieken van de chef. “Een steakhouse heeft natuurlijk een veel groter grill- of houtskooloppervlak”, zegt hij. Bij restaurants die elk seizoen een andere menukaart hebben (een tactiek die steeds vaker wordt toegepast), geeft Cardamone prioriteit aan flexibiliteit. “We proberen verschillende onderdelen te plaatsen waarmee de chef de flexibiliteit houdt om de menukaart elk seizoen aan te passen.”

Je moet ook bekijken waar je keukenpersoneel de bestellingen ontvangt die door het kassasysteem naar het kitchen display system (KDS) worden gestuurd. Zorg dat je KDS makkelijk bereikbaar is voor je keukenpersoneel. Het gedeelte waar koks bereide gerechten plaatsen die kunnen worden uitgeserveerd, is ideaal.

2. Eetgedeelte

Doorgaans beslaan het eetgedeelte, de bar, de toiletten en de wachtruimte van een restaurant ongeveer 60% van het totale vloeroppervlak van het pand. De resterende 40% is bestemd voor de keuken, opslag en de voorbereidingsruimtes.

Houd ook rekening met de geldende bouwvoorschriften. Wat is het maximumaantal mensen dat tegelijkertijd in het pand aanwezig mag zijn?

Bekijk bij het inrichten van je eetgedeelte hoe je gasten en personeel zich door de ruimte kunnen bewegen. Voorkom eventuele knelpunten. Zorg ook dat de opstelling in je eetgedeelte flexibel is en kan worden aangepast aan grotere groepen.

De indeling van de zitplaatsen kan van invloed zijn op de beleving van je gasten: creëer je een intieme, rustige sfeer, of juist een vrolijke, bruisende, zegt Antenora. “Elke sfeer heeft zo zijn eigen tafelgroottes en –hoogtes, maar ook de plaatsing van de tafels speelt daarbij een rol”, geeft ze aan. “Je kunt ook kiezen voor hoekjes of banken.” Het gebruik van harde of zachte materialen in het restaurantgedeelte is van invloed op de akoestiek en de algemene sfeer in de ruimte, voegt ze toe.

Neem bijvoorbeeld de plattegrond die Mise Designs ontwierp voor The Donut Experiment. Donuts worden op bestelling bereid en gasten kunnen hun donut in de speciale toppinghoek voorzien van hun gewenste toppings. Daarnaast heeft The Donut Experiment ervoor gekozen het buffet volledig zichtbaar te maken voor de gasten.

3. Kassa en kassasysteem

Je kassasysteem is het kloppende hart van je restaurant, waarmee je bedieningsmedewerkers bestellingen opnemen en doorsturen naar de keuken, afrekenen, reserveringen controleren enzovoort. De ruimte in het eetgedeelte is beperkt. Daarom is een handheld kassasysteem ideaal: je medewerkers kunnen de gasten van begin tot eind van dienst zijn met een tablet. 

Als je de bestellingen aan tafel opneemt, voorkom je onnodig verkeer door obers die heen en weer rennen tussen tafels en het kassasysteem, én houd je meer ruimte over die anders zou worden ingenomen door een vaste kassa. 

restaurantplattegrond 1

4. Entree en wachtruimte

In de entree en wachtruimte krijgen je gasten een eerste indruk van je restaurant. De indeling ervan, zo geeft Antenora aan, kan onverwachte gevolgen hebben.

“Veel restaurants zijn zodanig ingericht dat gasten in de wachtruimte of aan de bar wat kunnen drinken tot hun tafel gereed is”, zegt Antenora. “De grootte van de wachtruimte kan variëren, afhankelijk van of een restaurant werkt met reserveringen, en vaak is de grootte afhankelijk van de oppervlakte die een restaurant eraan wil opofferen.”

Restaurantplattegrond 2

De keuken van een restaurant moet ongeveer 40% van het totale vloeroppervlak beslaan en voor het zitgedeelte, de bar, de toiletten, de entree en de wachtruimte moet je 60% van het oppervlak reserveren. Als je entree te klein is om er een zitgelegenheid te maken, kun je gasten vragen aan de bar te wachten met een drankje tot hun tafel gereed is.

5. Bar

Niet alle restaurants hebben een bar. Heeft jouw restaurant er wel een, dan kun je daar een opvallend element in de ruimte van maken.

“De bar is een ijkpunt voor je gasten en geeft richting en sfeer aan je restaurant”, zegt Mousavi. “Daarom proberen we meestal een uniek ontwerp te bedenken voor de bar en bepalen we op basis daarvan hoe de rest van de ruimte wordt ingedeeld.”

Een goed voorbeeld van die aanpak is Maris Piper in Amsterdam. De prachtig ingerichte ruimte van deze Lightspeed-klant heeft een open bar en keuken, waardoor de barmedewerkers en chefs het middelpunt van de restaurantbeleving vormen.

6. Toiletten

Toiletten zijn natuurlijk een essentieel onderdeel van je restaurant, maar de toiletdeuren zijn bij voorkeur niet direct zichtbaar voor je gasten. 

“Bij een goed ontwerp heb je een deur naar een halletje voor de toiletten”, aldus Antenora. Als je zorgt dat de leidingen voor de keuken en de toiletten bij elkaar in de buurt zitten, kun je de bouwkosten laag houden.

Restaurantplattegrond 3

Dat is precies wat Cardamone deed bij het opstellen van de plattegrond voor Bourbon Coffee Shop. De toiletten en keuken zijn strategisch naast elkaar geplaatst, zodat ze gebruik kunnen maken van hetzelfde leidingwerk.

Net als in de rest van je restaurant moet je ook bij je toiletten rekening houden met mindervalide gasten. Kijk ook wat de wettelijke vereisten zijn voor het aantal toiletten en geslachtsaanduidingen in je restaurant.  

Benieuwd naar Lightspeed Restaurant?

Onze experts kunnen je meer vertellen over de mogelijkheden

Maak de perfecte plattegrond voor je restaurant

Hoewel bepaalde onderdelen van je restaurantplattegrond na verloop van tijd kunnen veranderen, bijvoorbeeld omdat je in de zomermaanden een terras hebt of omdat je het naastgelegen pand koopt om uit te breiden, blijft de basis waarschijnlijk hetzelfde. 

Onthoud dat je als doel hebt een plattegrond te maken op basis waarvan je keukenpersoneel efficiënt kan werken, je bediening je gasten optimaal van dienst kan zijn en je gasten een beleving krijgen waardoor ze nog veel vaker bij je terugkomen (en je restaurant aanraden bij vrienden).

Bij de indeling van je restaurant moet je zorgen voor het juiste evenwicht tussen efficiëntie, esthetiek en budget. Neem de tijd om samen te werken met professionals en leg een sterke basis voor succes op de lange termijn.

8 Valentijnsdagtips voor horecaondernemers

8 Valentijnsdagtips voor horecaondernemers