Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Industry Talks: Hub of Hospitality – gemaakt voor horeca, gedreven door data 

Industry Talks: Hub of Hospitality – gemaakt voor horeca, gedreven door data 

Een steeds groter wordende vraag van horecaondernemers naar verdieping op het gebied van inkoop, menu-engineering en conceptontwikkeling is wat Patrick Kooijman heeft aangezet om Hub of Hospitality op te richten. Hub of Hospitality is een supportorganisatie die horecaondernemers helpt om het maximale uit hun bedrijf te halen. Populaire concepten zoals Frites Atelier en Tacos & Tequila kunnen daarover meespreken.

Met Hub of Hospitality geeft hij zijn kennis, ervaring en kunde in de horeca door aan horecaondernemers. “Ik help horecaondernemers met het groeien van hun onderneming”, stelt hij, “maar ik merkte al snel dat mijn werk stukken efficiënter verloopt wanneer ik toegang heb tot begrijpbare en uitgebreide data.” En dat is net waar het horecaschoentje nog durft te wringen.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Meer data, minder zorgen.

Ons complete kassa- en betaalplatform voorziet je van bestel- en betaaldata die je in concrete acties kunt omzetten om jouw zaak te doen groeien. Geïntrigeerd? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat voor impact Lightspeed op jouw ambities kan hebben.

De (on)verzoenbaarheid van beleving en data

Volgens Patrick loopt de waardering van data in de horecasector nog steeds achter ten opzichte van andere sectoren: “Data is en blijft een lastige issue in de horeca. De sector speelt heel erg in op gevoel en beleving, terwijl data in andere sectoren al heel lang de leidraad is.” Al ziet hij daar wel een geleidelijke verandering inkomen: “Hoe vervelend Corona is geweest voor de sector, is het speelveld ook volledig gereset. Mensen zagen in dat hun wereld wel degelijk kon veranderen.” En aan de basis van die verandering lag data. “Data is veel belangrijker geworden – en is vandaag zelfs onmisbaar.”

Beleving, gastvrijheid en creativiteit staan centraal in de horeca. Ook Patrick is daarvan overtuigd, zij het dat hij vindt dat die moeten gestuurd worden met data. “Data laat je zien wat wel gaat, wat niet gaat en hoe je je daaraan kunt aanpassen. Wanneer je data gebruikt om zaken beter te doen draaien, zorg je er juist voor dat je je meer kunt focussen op beleving en gastvrijheid, omdat je precies weet waarop je je moet focussen.”

Evengoed waarschuwt hij ook voor het gevaar van doelloos te focussen op data for the sake of data. “Je kunt alles altijd helemaal plat slaan, vereenvoudigen en financieel zo efficiënt mogelijk maken, maar dat betekent niet dat je gast nog terug wil komen. Gasttevredenheid moet je altijd in het oog houden.”

Terug naar begin

Van abstract naar meetbaar

Natuurlijk blijft de term “data” een vrij abstract begrip voor veel horecaondernemers. Toch stelt Patrick dat heel wat horecaondernemers perfect weten dat bepaalde zaken niet helemaal lekker lopen in hun zaak, maar het niet altijd even makkelijk is om de vinger op de zere plek te leggen. “Dat komt vaak door het ontbreken van kennis, data, of een combinatie van beide”, stelt Patrick. “Als je wilt weten hoe je een probleem moet oplossen, moet je exact weten waar het probleem begint. 

“Ondernemers die met het kassasysteem van Lightspeed werken, hebben meer data, beter begrijpbare data en kunnen sneller tot de kern komen van een probleem. Als ik zelf op zoek moet gaan naar data, duurt het allemaal een stuk langer, wat ook meer kosten met zich meebrengt. Door samen te werken met Lightspeed kunnen we sneller denken aan het groeien van het bedrijf. De onderzoeksfase wordt een stuk korter omdat we met een paar rapporten al heel goed kunnen zien waarop we moeten gaan focussen.”

Verandering in de horeca is een constant gegeven. Is het omdat de sector elke dag wakker wordt met een nieuwe uitdaging op haar bord, dan is het wel omdat verandering in de horeca een dusdanige impact moet hebben dat ze meetbaar wordt. Dat is ook net waar Patrick op focust met zijn werk voor Hub of Hospitality. “Ik maak het meeste gebruik van Lightspeed’s Advanced Insights, omdat die module toelaat om dieper in de data te duiken. Vaak is dat ook net data die horecaondernemers nog niet gezien hebben of nog niet helemaal snapt, terwijl daar heel veel informatie uit te halen valt die enorm relevant is. 

Terug naar begin

Begin bij de essentie: de menukaart

Via menu-engineering – een datagedreven manier om de prestaties van een menukaart in beeld te brengen – kan Patrick in een handomdraai aan horecaondernemers meetbare resultaten voorleggen. “Dankzij de data van Lightspeed weten we exact welk gerecht goed verkoopt, welke gerechten populair zijn en waar we het menu moeten aanpassen. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter inkoopproces, een hogere gemiddelde besteding, maar ook een betere gasttevredenheid.”

Uit Patricks ervaring kan een juiste menu-engineeringanalyse bij een gemiddeld restaurant zorgen voor €3 tot €6 extra aan gemiddelde besteding per gast. Door te focussen op populaire gerechten met een gezonde winstmarge – in plaats van op populaire gerechten met lage winstmarges – kun je bovendien 5 tot 10% aan inkoopkosten uitsparen. “En hoewel gasttevredenheid moeilijk meetbaar is, zie je op lange termijn dat de horecazaken waar ik een menu-engineeringanalyse heb uitgevoerd drukker worden bezocht dan in dezelfde periode een jaar voorheen”, voegt hij toe.

Terug naar begin

Horeca beleving en retail efficiëntie 

De verovering van de horecasector door data en efficiëntie is dus goed en wel ingezet. Eén sector die daar al langer mee bezig is, is retail. Toch bestaan er vandaag concepten die duidelijk zowel in de retail- als in de horecasector inspiratie zijn gaan halen. Wat vandaag bekendstaat onder de term blurring is volgens Patrick echter al jarenlang gaande. 

“De horeca- en retailsector zijn al jaren naar elkaar toe aan het groeien, en ik zie dat alleen nog maar meer gebeuren. Waar de horecasector nog heel veel kan leren van de retailsector op het gebied van efficiëntie, kan de retailsector nog heel veel leren op het gebied van gastvrijheid en beleving van de horecasector. Die synergie is heel belangrijk. Aangezien Lightspeed actief is in beide sectoren zie ik daar ook nog heel veel kansen in om met mijn ervaring uit de horeca de retailsector verder op weg te helpen.”

Volgens hem is het vergunningtechnisch en vanuit een politiek standpunt nog een uitdaging voor blurring concepten om permanent voet aan wal te zetten, maar één die ongetwijfeld binnenkort zal verdwijnen. “Mensen vinden het fijn om in beide sectoren tegelijk ondergedompeld te worden”, stel hij. “Een kop koffie drinken terwijl je nieuwe tafellinnen uitzoekt, is ondertussen al heel gebruikelijk. De markt zal dat patroon zeker volgen.”

Terug naar begin

Datagedreven: geen holle retoriek

Volgens Patrick is de tijd van passieve kassa’s voorbij. “Slim werken is geen modewoord, maar een noodzaak voor succes”, stelt hij “Je moet efficiëntere keuzes durven maken. Inmiddels is er niks zo kostbaar in het leven dan tijd. Door over de juiste inzichten te beschikken, bespaar je tijd – en daardoor geld – en verhoog je je efficiëntie. Op lange termijn helpt je dat bij het beter runnen van een horecazaak. Het omzetten van data naar actieplannen is dan net zo belangrijk. Maar je moet beginnen bij stap één en dat is weten waar je problemen zich bevinden en hoe je ze moet oplossen.”

Niet voor niets is zijn slogan elevating the hospitality industry: “Mijn doel is echt om te zorgen dat de horeca naar een nieuw niveau gaat waar elke ondernemer het maximale uit zijn zaak kan halen.”

“Wanneer je als partner kiest voor een kassasysteem, is het belangrijk dat je waarde toevoegt aan je klanten. Betrouwbaarheid is daarin heel belangrijk. Ik heb gekozen voor Lightspeed omdat het een bedrijf is dat al jarenlang voorliep in haar markt – en dat naar mijn mening nog jarenlang zal blijven doen. Lightspeed staat voor dezelfde kwaliteit die ik lever aan mijn klanten – daar ben ik aan toegewijd. Daarom is onze samenwerking een perfecte match.”

Ook op zoek naar de perfecte match?

Zoek niet verder. Ons compleet kassasysteem helpt je bij het vereenvoudigen en opschalen van jouw horecazaak. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw ambities kan betekenen.

Terug naar begin

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Menu Engineering