Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Horecatrends 2021: het nieuwe horecatijdperk

Horecatrends 2021: het nieuwe horecatijdperk

2020 was een jaar van vallen en opstaan, sluiten en weer openen, aanpassen en optimaliseren. Het was een jaar dat de horeca voorgoed heeft veranderd en dat zien we duidelijk terug in de horecatrends 2021. 

De horeca zal uit de as herrijzen en er alles aan doen om sterker terug te komen, want ondanks dat het een pittige tijd is, zijn er ook ook veel interessante, innovatieve ontwikkelingen tot stand gekomen.

Dit zijn de de horecatrends 2021:

  1. Afhalen en bezorgen zijn de standaard
  2. De horeca betreedt het (online) retail speelveld
  3. Hoogtijdagen voor contactloze technologie
  4. Uitblinken met unieke ervaringen
  5. De strijd tegen voedselverspilling
  6. Dark kitchens zijn geen vaag concept meer
  7. De transformatie van restaurants tot multifunctionele ruimtes

Is jouw horeca-onderneming al klaar voor de horecatrends 2021?

Slimme ondernemers gebruiken nieuwe technologieën om onverwachte uitdagingen het hoofd te bieden. Download onze gratis gids en ontdek hoe je je horecazaak kunt vernieuwen voor succes op lange en korte termijn.

Horecatrends 2021

1. Afhalen en bezorgen zijn de standaard

Noodgedwongen gingen restaurants, cafés en hotels het afgelopen jaar op zoek naar manieren om omzet te genereren en operationeel te blijven. Dé oplossing: maaltijdbezorging en afhalen. Nu ook het grote publiek heeft ontdekt dat maaltijdbezorging meer inhoudt dan alleen pizza en horeca-ondernemers veel tijd en geld hebben gestoken in de perfectionering van hun bezorging en afhaal kunnen we maaltijdbezorging een blijvertje noemen. 

Dat is ook terug te zien in de cijfers. Volgens een onderzoek van Deloitte zal maaltijdbezorging jaarlijks met 10% blijven groeien, tot een waarde van 25 miljard dollar in Europa in 2023. Maaltijdbezoringsapps als UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd – en de COVID-19-maatregelen – zijn de drijvende kracht geweest achter een sterke groei in 2020. 

In 2021 zullen een aantal restaurants weer van de bestelplatforms verdwijnen, omdat ze zich weer gaan focussen op tafelservice of omdat ze hun eigen bezorgservice opzetten. Met een eigen service kunnen ze commissies vermijden en de kwaliteit van de service waarborgen. Toch zal de uitstroom beperkt blijven, omdat er ook restaurants bijkomen die graag het bezorgproces uit handen geven. 

Wat mogen we nog meer verwachten van maaltijdbezorging in 2021? Uit onderzoek van Deliveroo blijkt dat Nederlanders steeds meer biologische bezorgmaaltijden verwachten, verpakt in biologisch afbreekbaar materiaal. Daarnaast is 10% van de respondenten positief over het bestellen via chatbots, spraakgestuurde apps en slimme speakers. Dat belooft wat! 

Interesse in het opzetten van een eigen bezorgplatform? Met Order Ahead kunnen gasten online bestellen en hun bestelling later ophalen bij je horecazaak. Bestellingen worden rechtstreeks naar het kassasysteem gestuurd en er komen geen commissies aan te pas.

 

2. De horeca betreedt het (online) retail speelveld

De scheiding tussen de horeca en retail vervaagt. Door het verlies aan inkomen te compenseren gingen horecaondernemers op zoek naar andere manieren om hun gasten te bereiken en kozen ervoor het online speelveld te betreden. 

Geen slecht idee, want de e-Commerce markt maakte in het tweede kwartaal in 2020 een sterke groei door. Volgens onderzoek van Thuiswinkel zette deze groei ook door in Q3, 2020. Vergeleken met het jaar daarvoor groeiden de online bestedingen met +36% en namen de online aankopen met +34% toe in Q3 2020. 

Restaurants profiteren mee van deze groei door niet alleen eten online aan te bieden, maar ook merchandise, kookboeken, publiekslievelingen, bier en wijn. De verwachting is dat steeds meer restaurants de weg naar online weten te vinden. 

Het Bon Appetit eCommerce thema kan uitkomst bieden. Je kunt niet alleen producten verkopen, maar ook je merkbeleving online uitbreiden. Met een speciaal website thema, afgestemd op restaurants, kunnen horecazaken makkelijk reserveringen aannemen en bestelplatforms koppelen.

 

3. Hoogtijdagen voor contactloze technologie

Om te voldoen aan nieuwe verwachtingen van gasten op het gebied van afstand en hygiëne, moeten horecazaken zich aanpassen door middel van digitale oplossingen. 

Contactloze betalingen of QR-codes, waarmee gasten vanaf hun telefoon het menu kunnen raadplegen en zelfs kunnen betalen, zijn razend populair geworden. Uit ons eigen Lightspeed onderzoek bleek dat maar liefst 38% van de Nederlanders graag bestelt en betaalt via een app. 

Niet alleen voor gasten is dit een fijne ontwikkeling, maar ook voor horeca-ondernemers is dit een trend die ze met open armen ontvangen. Door de versnelde manier van bestellen, heeft de bediening meer tijd over om zich te concentreren op de gasten of kan er op personeelskosten worden bespaard. 

Daarbij houdt de contactloze technologie nog niet op. Self-order menu’s, waarmee gasten via een tablet aan tafel kunnen bestellen, zullen naar verwachting steeds vaker te vinden zijn in restaurants, fast casual restaurants en hotels. 

 

4. Uitblinken met unieke ervaringen

Nu maaltijdbezorging aan populariteit wint, is alleen een maaltijd niet genoeg om gasten te verleiden om naar het restaurant te komen.

In een congres georganiseerd door de Food Service Alliance gaven verschillende horeca-ondernemers aan dat zij denken dat opkomst van dark kitchens en maaltijdbezorging geen concurrentie hoeven te vormen voor tafelservice restaurants, maar dat ze elkaar juist complementeren. 

Dat vraagt wel wat aanpassingsvermogen. Gasten moeten weer geprikkeld worden en een goede reden hebben om naar een restaurant te komen. Denk bijvoorbeeld aan unieke gerechten, interactief dineren of thematische decors. Door nieuwe concepten en technologieën te implementeren, zorgen horeca-ondernemers ervoor dat een bezoek aan het restaurant weer speciaal wordt. Gasten moeten eten in een restaurant opnieuw gaan ervaren als een ontspannen activiteit, zelfs met alle overheidsmaatregelen die in 2021 nog altijd van toepassing zullen zijn. 

Een persoonlijke aanpak kan hierbij niet ontbreken. Maatwerk is dan ook de sleutel tot succes.  Nu  shifts veel vaker voorkomen, moeten gasten de best mogelijke service in een bepaald tijdsbestek krijgen. 

 

5. De strijd tegen voedselverspilling

Door COVID-19 hebben restaurants hun omzet drastisch zien verlagen. Om dit verlies tegen te gaan moeten restaurants niet alleen op zoek gaan naar nieuwe omzetstromen, maar is het ook verstandig om geld te besparen door voedselverspilling te verminderen. 

Volgens een rapport van World Resources Institute kunnen restaurants met elke dollar die ze investeren in anti-afvaloplossingen 7 dollar besparen.  

Er zijn veel initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan, bijvoorbeeld daghappen met overgebleven ingrediënten, doggy bags of slim voorraadbeheer. Andere manieren om extra omzet te genereren en voedselverspilling tegen te gaan zijn:

  • Overgebleven eten aanbieden via apps als Too Good to Go en Local Heroes  
  • Het implementeren van reserveringssystemen. Dit zal in 2021 niet alleen de nieuwe standaard worden vanwege geldende coronamaatregelen, maar ook om no-shows te voorkomen, zodat er geen overschotten aan eten overblijven.

Dit is een van de horecatrends 2021 die niet alleen goed is voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.

6. Dark kitchens zijn geen vaag concept meer

Dark kitchens en ghost kitchens waren tot voor kort nog ietwat vage concepten en niemand kon bedenken dat 2020 het jaar zou worden waarin deze vorm van restaurants zou exploderen, om uiteindelijk niet meer van het toneel te verdwijnen. De coronamaatregelen en de daarbij horende groeiende vraag naar maaltijdbezorging hebben ervoor gezorgd dat dit een van de horecatrends voor 2021 is.  

Naar verwachting zullen dark kitchens in Europa in 2026 een waarde van 656 miljard dollar bereiken. Niet alleen fast casual restaurants zien hier brood in en bundelen hun krachten, zoals het merk Casper doet, maar ook delivery platformen beginnen hun eigen dark kitchen. Zo heeft Deliveroo het concept Deliveroo Editions gelanceerd in Amsterdam. 

Met de coronacrisis en de impact op de cateringwereld zullen meerdere bedrijven over stappen op dark kitchens en meeliften op de groei. 

 

7. De transformatie van restaurants tot multifunctionele ruimtes

In de zoektocht naar extra inkomstenbronnen gaan restaurants zichzelf omtoveren tot multifunctionele ruimtes en flexwerkplekken. Restaurants kunnen creatief zijn en bijvoorbeeld hun ruimtes gebruiken voor privé-evenementen, concerten, filmopnames en co-working spaces. Ze hebben fijne zitruimtes, stopcontacten en serveren eten en drinken. Dit biedt een goede kans om lege tafels te vullen tijdens de daluren, zeker nu veel mensen (gedeeltelijk) thuiswerken en behoefte hebben aan afwisseling van de werkplek. 

Ook hotels, die nog maar een beperkt aantal buitenlandse gasten ontvangen, gaan naar verwachting hun restaurants aanbieden als multifunctionele ruimtes. 

Inzichten voor een veranderende branche

2021 biedt horeca-ondernemers de kans om in de praktijk toe te brengen wat ze in 2020 hebben geleerd en hebben gedaan om hun onderneming vooruit te helpen. Of het nu gaat om nieuwe technologieën, het veranderen van de restaurantruimte of flexibel reageren op veranderend consumentengedrag, dit is het moment voor ondernemers om zich voor te bereiden op een nieuw horecatijdperk. 

Wil je weten hoe Lightspeed kan helpen? Laat hier je gegevens achter en een van onze horeca-experts neemt contact met je op. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen