Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Horecatrends 2022: wat is, wordt en blijft er belangrijk

Horecatrends 2022: wat is, wordt en blijft er belangrijk

Terwijl de wereld zich behoedzaam voortbeweegt op het pad naar herstel nadert het einde van 2021 ondertussen met rasse schreden. Het einde van het jaar is een goed moment om na te gaan wat voor impact bijna twee jaar pandemie op de horeca heeft gehad, maar vooral ook de ideale gelegenheid om vooruit te kijken naar wat er ons als sector qua horecatrends 2022 te wachten staat. 

Dit zijn volgens ons de belangrijkste horecatrends 2022:

  1. Het belang van een langetermijnvisie
  2. Personeelstekort vs. Digitalisering
  3. Horeca 2.0: flexibel en wendbaar
  4. Uw gasten zijn meer dan ooit op zoek naar een totaalbeleving
  5. Waar een wil is, was een weg – en nu een terras

Toegegeven, onze pogingen om ons los te maken uit de halsstarrige greep van het coronavirus verlopen met horten en stoten. Evengoed is het inspirerend om te zien hoe de horecasector zich heeft verzet, heruitgevonden en is geëvolueerd sinds het begin van de pandemie. De crisis heeft in vele horeca uitbaters de echte ondernemer naar boven gehaald. Jullie weigerden bij de pakken neer te zitten en kozen ervoor om de grootste uitdaging van de laatste decennia te zien als een groeimogelijkheid. Tijdens de dieptepunten van de crisis is deze heruitvinding van de sector hand in hand gegaan met het ontstaan van enkele horecatrends die ongetwijfeld in 2022 een even belangrijke rol zullen spelen. 

 

Horecatrends 2022

1) Het belang van een langetermijnvisie

Terwijl de eerste lockdown de hele horecasector volledig heeft verlamd, staan horeca-ondernemers het tegenwoordig niet meer toe dat het sluiten van hun zaak ook een halt aan hun inkomsten toeroept. De klassieke ad hoc horeca mentaliteit is ingeruild voor een creatieve, out-of-the-box “aanpassen of ondergaan” ambitie. Meer dan ooit is gebleken dat een langetermijnvisie daarbij van fundamenteel belang is.

Volgens het principe “werk aan je zaak, niet in je zaak,” zijn horeca-ondernemers meer gaan nadenken over manieren om aanhoudend en duurzaam succes te garanderen in plaats van louter gefocust te zijn op dagomzetten. Zeker horecazaken met meerdere locaties of ketens zijn hier bekend mee. Meer en meer zijn zo’n zaken gaan evolueren richting feitelijke bedrijven. Net zoals bij bedrijven, maken deze zaken een duidelijk onderscheid tussen de teams die verantwoordelijk zijn voor de dagdagelijkse operaties op de werkvloer en een overkoepelend team dat zich bezighoudt met de aanpak, groei en visie voor de toekomst. 

Zo is het niet verwonderlijk dat multi-location ondernemingen vaak een volwaardige marketingverantwoordelijke of zelfs marketingteam hebben. Een dergelijke bedrijfsmentaliteit heeft als doel een voortdurende en blijvende impact te hebben op een continu groeiend en loyaal klantenbestand, ongeacht wat er gebeurt in de buitenwereld. Ongetwijfeld is dit ook één van de 2022 horecatrends die we meer terug zullen gaan zien (weliswaar minder groots) bij horeca-ondernemers met één locatie.

 

2) Personeelstekort vs. Digitalisering

De lockdowns hadden niet alleen een impact op ondernemers, maar ook op het leger aan werknemers die werkzaam zijn in de horeca. Technische werkloosheid voorzag zowel werkgevers als werknemers van de nodige financiële ademruimte, maar creëerde voor veel werknemers ook zeeën van tijd om na te denken over hun huidige werksituatie. Onduidelijke werkvooruitzichten heeft een groot deel van het horecapersoneel doen switchen van sector, met als gevolg dat er op dit moment een groot tekort is aan personeel. 

Moeite om het juiste personeel te vinden – en te behouden?

Ontdek alles wat je moet weten in onze ultieme gids over horecapersoneel aannemen, opleiden en behouden.

Omdat personeelstekort niet zomaar in een handomdraai kan opgelost worden, zetten veel horecazaken in op digitalisering en automatisering. Twee concepten die al enkele jaren bezig zijn aan een stevige opkomst, maar door de crisis is deze horecatrend (2022) in een stroomversnelling beland. Bij een gebrek aan personeel is de horecasector op zoek gegaan naar minder arbeidsintensieve concepten en hulpmiddelen. 

Zo geven online reserveringssystemen een perfect beeld van de te verwachten drukte en staan ze horeca-ondernemers toe om hun personeelsplanning te optimaliseren. Dit helpt overbemanning te voorkomen en personeelskosten te verminderen. Daarnaast hebben in tijden waar contact zoveel mogelijk vermeden dient te worden contactloze bestel- en betaalopties heel snel aan terrein gewonnen. Dergelijke tools maken niet alleen de beleving van gasten veiliger, maar zijn ook enorm tijdbesparend. 

Op zoek naar één centraal systeem dat alle bovenstaande opties bijeenbrengt?

Ontdek wat Lightspeed Restaurant nog meer voor jou in petto heeft.

 

3) Horeca 2.0: flexibel en wendbaar

Wat ook gebleken is, is dat de 2.0 versie van een doorgaans traditionele sector zich in tijden van nood ontzettend flexibel en wendbaar heeft opgesteld. Uiteraard is deze wendbaarheid voor een groot deel geboren uit noodzaak – met dank aan een alsmaar wijzigende situatie en bijhorende restricties – maar het bewijst toch dat de overlevingsdrang van de horeca diepgaat. 

Terwijl de hele sector meerdere keren haar deuren heeft moeten sluiten, heeft het horecaondernemingen evengoed niet tegengehouden om hun restaurant, eetwinkel en zelfs café online te brengen in de hoop om alternatieve kanalen van omzet te vinden. Het aantal virtuele horecazaken wint steeds meer aan terrein. De stap naar het digitale rijk bleek een stuk minder uitdagend te zijn wanneer het noodzakelijk werd om te overleven. 

Maar daar stopte het niet: sterrenzaken die fine-dining takeaway aanbieden, eetwinkels die een webshop starten en cafés die merchandise, vouchers en zelfs preventief drankjes verkopen in aanloop naar de heropening. Vrije inloop op evenementen werd vervangen door afgebakende tijdsloten met een maximumcapaciteit. Social distancing werd eerst opgelost met een voor sommigen drastische vermindering van de totale tafelbezetting (én omzet), daarna met scheidingswanden en soms zelfs via een totale herinrichting die feilloos versmelt in het interieur en op intimiteit, veiligheid en geborgenheid inspeelt. 

Het belang van wendbaarheid en flexibiliteit zal zich zeker doorzetten als één van de voornaamste horecatrends in 2022 – deels omdat het einde van de crisis jammer genoeg nog niet in zicht is, deels omdat zo’n ingesteldheid ervoor gezorgd heeft dat veel zaken zich door de verschillende dieptepunten van crisis hebben kunnen heen loodsen. 

Ondanks deze indrukwekkende wendbaarheid en flexibiliteit, hebben bijna twee jaar aan delivery, take-away en dineren of koken in een thuissetting een andere horecatrend aangewakkerd die pre-corona al van belang was: 

 

4) Jouw gasten zijn meer dan ooit op zoek naar een totaalbeleving

De drang om terug naar een restaurant te gaan is groot. De drang naar een op restaurant te gaan in een setting die zoveel mogelijk verschilt van thuis is groter. 

De horecagast die sinds de heropening terug naar hotel, restaurant, en café is gegaan, geeft nog steeds om een volwaardige en zo persoonlijk mogelijke beleving en hecht nog steeds waarde aan authenticiteit en originaliteit. Maar die beleving is sinds het aanbreken van de crisis geëvolueerd van een smaak-georiënteerde beleving naar een totaalbeleving. 

De post-lockdown gast heeft niet langer alleen oog voor wat er op zijn bord belandt: veel aandacht en waardering gaat uit naar gastvrijheid en een doordachte en persoonlijke bediening. Gasten worden in 2022 ook steeds liever actief betrokken in hun beleving, dankzij de opkomst van interactief dineren, digitale bestelopties en menusamenstellingen. Dat laatste heeft niet alleen betrekking op de vrijheid die gasten hierdoor krijgen om zelf hun ingrediënten te kiezen, maar ook op de talloze, creatieve manieren van vormgeving en medium van het menu. 

Eveneens een van de horecatrends 2022 die aan populariteit heeft gewonnen is de keuze van horeca-ondernemers en waardering van horecagasten voor een restaurantinrichting die blijk geeft van weloverwogen interieur keuzes. Zo hebben sommige restaurants ervoor gekozen om social distancing als motivatie te gebruiken om hun vloerplan volledig heruit te vinden. Modulaire en functioneel flexibele vloerplannen maken het bijvoorbeeld mogelijk maken om afgesloten tafelgelegenheden te creëren met een cocoon-effect dat gasten tegemoetkomt in hun verlangen naar afzondering, intimiteit en geborgenheid. 

Daaraan verbonden ligt ook de toegenomen nadruk op en respect voor veiligheid en hygiëne. Opnieuw spelen het aanbieden van contactloze bestel- en bezorgopties daar een belangrijk rol in. Maar ook contactloze betaalmethodes zijn hierbij van belang. Voor een werkgever zorgen geïntegreerde betalingen voor een pak minder kopzorgen: minder kans op manuele invoerfouten, heel wat tijdsbesparing, een vlottere afhandeling van dagoperaties én een onmiddellijk overzicht van de financiële toestand van jouw zaak – per dag, week, maand, kwartaal of jaar.  Het staat buiten kijf dat  dit soort digitale oplossingen gekomen zijn om te blijven.

Terwijl de meeste van de bovenstaande aspecten al afzonderlijk van belang waren voor de moderne horecagast, gaat de nadruk in 2022 qua horecatrend meer liggen op het belang van een totaalbeleving.

 

5) Waar een wil is, was een weg – en nu een terras

In tijden wanneer het opeens niet meer toegelaten was om gasten binnen te ontvangen, is het cruciaal geworden om een zo aantrekkelijk en verwelkomend mogelijk terras te hebben. Waar in 2019 het idee van een terras mogelijks te duur of zelfs financieel irrelevant was, zijn de enige horecazaken waar zich dit jaar geen terras bevindt zaken die letterlijk niet over de nodige vierkante meters beschikken. 

Voetpaden, parkeerplaatsen en laad- en losruimtes werden in een mum van tijd omgetoverd tot kleine buitenparadijzen, verzorgd tot in de kleinste details en aangepast aan elk seizoen. Net zoals bij de vormgeving van het interieur van een horecazaak hebben terrassen sinds dit jaar van dezelfde mate aan waardering kunnen genieten. Het terras is doorheen de pandemie geëvolueerd van de enige toegelaten eet- en drinkplek naar een natuurlijke en volwaardige extensie van een horecazaak. 

Veel horeca-ondernemers die omwille van corona een terras hebben aangelegd om toch nog omzet te kunnen draaien, hebben zich bij de heropening gerealiseerd dat dit een blijvend kanaal van inkomsten kan zijn. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel. Het was misschien geen prioriteit voor iedereen in 2019, maar bij de horecatrends voor 2022 zullen terrassen ongetwijfeld een even belangrijke rol spelen.

 

Horecatrends 2022: speel jij in op de veranderingen?

Horecatrends veranderen enkel écht drastisch als de wereld drastische veranderingen ondergaat. Het consumptiegedrag en het verwachtingspatroon van gasten heeft zich op een gelijkaardige wijze nog nooit zo snel aangepast aan een nieuwe situatie. Wat pre-corona al qua horecatrends gold, zal zich ongetwijfeld ook doorzetten in 2022. Hoewel het nog steeds onduidelijk is wanneer we deze crisis daadwerkelijk en finaal achter ons kunnen laten, zal volgend jaar  aantonen of de relatief nieuwere horecatrends een blijvende impact op de sector zullen hebben – of niet. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Nieuws & Updates