Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Maak kennis met Lightspeed Advanced Insights

Maak kennis met Lightspeed Advanced Insights

Vraag jij je ook wel eens af welke gerechten op je menu jou het meeste geld opleveren en welke je uiteindelijk alleen maar voorraad kosten? Of, probeer je een planning te maken voor de toekomst, maar beschik je niet over de nodige gegevens om een weloverwogen en datagedreven beslissing te nemen? Beide “ja” als antwoord? Dan hebben wij de oplossing voor je. Maak kennis met Lightspeed’s Advanced Insights.

Advanced Insights combineert realtime bestel- en betaaldata van je personeel en gasten om overzichtelijke grafieken, rapporten en heatmaps te creëren die je inzicht geven in hoe je menukaart en je personeel presteert, en je van concrete acties voorzien om je winstmarges te maximaliseren.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Verbeter je winstmarges, verhoog je omzet

Iedere horecaondernemer wil zijn omzet verhogen, maar zonder gewoon lukraak je prijzen de lucht in de sturen, is dat niet zo eenvoudig. Daar is waar Advanced Insights om de hoek komt kijken. Advanced Insights laat je precies zien hoe je menukaart ineen zit, hoe (goed) ze werkt en hoe je je winstmarges kunt verhogen.

Met een gedetailleerde analyse van de prestaties van je menu kom je te weten welke gerechten het goed doen en welke nood hebben aan verbetering. Zo ontdek je de beste gerechten op je menukaart en kun je deze beter in beeld brengen en je omzet verhogen.

Advanced Insights helpt je niet alleen je menukaart te optimaliseren, maar laat je ook zien wanneer het het drukst is in jouw restaurant. Zo kun je altijd de juiste hoeveelheid personeel inplannen en ben je nooit onnodig geld kwijt aan overtallig personeel of lege uren. Met het aanhoudend personeelstekort in de horecasector is dat soort inzicht is – letterlijk en figuurlijk – goud waard.

Grafiek met best verkochte gerechten, chef aan MacBook.

Meer inzicht in het consumptiegedrag van je gasten

Zonder gasten bestond de horeca niet. Dat maakt loyaliteit ook fundamenteel belangrijk voor je horecazaak. Maar om na te gaan hoe je van een gast een terugkerende gast kunt maken, of wat een terugkerende gast nu net doet terugkeren naar jouw zaak heb je data nodig over het consumptiegedrag van je gasten.

Naast de bestelgegevens die via Lightspeed Restaurant worden verzameld, maakt Advanced Insights ook gebruik van de gegevens die via Lightspeed Payments binnenkomen. (Belangrijk: Advanced Insights is een gratis add-on, maar wert enkel met Lightspeed Payments) Voor elke creditcardtransactie wordt een unieke identificatiecode aangemaakt. Natuurlijk kan deze niet worden herleid naar de gast die betaald heeft, om diens anonimiteit te bewaren, maar voor elke identificatiecode wordt een apart ‘gastprofiel’ aangemaakt, zodat alle transacties die bij dat profiel horen samengebundeld kunnen worden.

Deze data wordt gebruikt voor verschillende functies van Advanced Insights: het Guestbook en het Magic Menu Quadrant.

Om te illustreren hoe data voor deze functies wordt gebruikt, geven we je twee scenario’s waarin je Advanced Insights in actie ziet:

  1. Een gast komt naar je bar om je nieuwe cocktailmenu uit te proberen. Hij bestelt voor een Moscow Mule. Hij betaalt voor het drankje met zijn bankkaart wanneer hij het drankje geserveerd krijgt.
  2. De gast heeft de Moscow Mule op en wil graag nog een drankje, maar de Moscow Mule was niet naar zijn smaak dus bestelt hij in plaats daarvan een Manhattan. Hij vindt de Manhattan lekker en betaalt met dezelfde bankkaart.
  3. De volgende dag besluit de klant opnieuw naar je bar te komen en bestelt hij weer een Manhattan. Wederom betaalt hij met zijn bankkaart.

De binnenkomende bestel- en betaaldata worden op de volgende manieren vastgelegd in Advanced Insights:

Individueel in het Guestbook
  • Op basis van de bestel- en betaaldata van dit gastprofiel is het nu duidelijk dat deze gast een voorkeur heeft voor Manhattan cocktails.
Collectief in het Magic Menu Quadrant
  • Het product “Moscow Mule” toont tot nu toe dat 0 klanten die de cocktail al eenmaal besteld hebben, zijn terugkomen en hetzelfde drankje opnieuw besteld hebben, waardoor de cocktail een retentiepercentage van 0% heeft en het product naar de linkerkant van het Magic Menu Quadrant verschuift, waar producten met een lager retentiepercentage verschijnen.
  • Het product “Manhattan” toont dat 1 klant de cocktail heeft besteld en terug is gekomen om opnieuw een Manhatten te bestellen, waardoor de cocktail een retentiepercentage van 100% heeft en het product naar de rechterkant van het Magic Menu Quadrant verschuift, waar producten met een hoger retentiepercentage verschijnen.

Naarmate er meer bestel- en betaaldata binnenkomen, zullen deze cijfers en trends zich steeds verder ontwikkelen, en uiteindelijk duidelijke patronen in het consumptiegedrag van je gasten laten zien.

Realtime data om je beter voor te bereiden op morgen

Lightspeed Advanced Insights maakt giswerk bij het nemen van beslissingen overbodig.

Voor het maken van een planning heb je bepaalde gegevens nodig; of het nu gaat om het bepalen van welke gerechten je van het menu moet schrappen of welke specials je wilt blijven serveren, met alleen je gut feeling geraak je niet ver.

Om je daarin verder te begeleiden, bespreken we drie manieren waarop je met Lightspeed Advanced Insights trends kunt herkennen en betere, geïnformeerde en datagedreven beslissingen kunt nemen over de toekomst.

Het Magic Menu Quadrant

We hebben het Magic Menu Quadrant al vermeld, maar wat het menu vooral doet is je naar je menu laten kijken met een hernieuwde blik.

Het Magic Menu Quadrant verdeelt alle gerechten en producten op je menukaart onder in vier categorieën: Underperformers, One-Hit Wonders, Hidden Gems en Greatest Hits.

Dankzij het Magic Menu Quadrant ontdek je in een oogopslag welke gerechten en producten veel gekocht worden, maar bijvoorbeeld nooit een tweede keer, of welke gerechten zelden gekozen worden maar wel voor terugkerende klanten zorgen.

Magic Menu Quadrant voorbeeld

Populariteit en scorekaart per gerecht

Ontdek welke items op je menu het best en het slechtst verkopen gedurende een bepaalde periode en wat het beste moment van de dag of week is om deze te verkopen. Krijg glashelder inzicht in het verschil tussen de kostprijs en de menuprijs van een item, zodat je een meer winstgevend menu kunt samenstellen.

Op basis van de populariteit, retentie en financiële scorekaart van elk gerecht kun jij de beste menukaart opstellen en het meeste uit je menu halen.

Verbeter de prestaties van je personeel

Het succes van een restaurant is voor een groot deel afhankelijk van het personeel. Het is belangrijk om je best presterende medewerkers te erkennen en te belonen, maar ook om verbeterpunten te ontdekken voor medewerkers die iets minder goede resultaten boeken.

Dankzij de Prestatierapporten van Lightspeed Advanced Insights kun je beter begrijpen waarom jouw topserveerders zo succesvol zijn, waar er ruimte is voor verbeteringen, en waar zelfs coachingmogelijkheden liggen.

Heatmaps: verkoop per uur

Advanced Insights gebruikt de verkoopdata van je personeel om heatmaps per uur te maken waarmee je kunt uitzoeken wanneer je drukste uren van de dag en week vallen. Dat soort inzicht maakt het mogelijk om een betere planning te maken voor je personeel: zo kun je altijd het juiste aantal medewerkers inplannen en leer je welke aanbiedingen het meeste omzet genereren.

Blijf altijd en overal op de hoogte

In de horeca weten we dat er veel ogen zijn gericht op data, of het nu die van de manager, de eigenaar of andere aandeelhouders zijn. En dat is waar de rapportagefuncties van Lightspeed Advanced Insights hun kans krijgen om te schitteren.

Live app

Met de Live app van Lightspeed heb je overal en vanop elk apparaat toegang tot wat er in al je vestigingen gebeurt. Gebruik je mobiel of tablet om verkopen, productrapporten en trends te bekijken en beslissingen te nemen, waar je ook bent.

Daily Digest e-mail

De Daily Digest e-mail biedt waardevolle inzichten over je horecazaak in een handig en overzichtelijk formaat. De e-mail geeft een uitgebreid overzicht van de belangrijkste statistieken, trends en opmerkelijke gebeurtenissen.

Iedere ochtend ontvang je een samenvatting van de verkopen van de vorige dag in je inbox, zodat je altijd op de hoogte blijft van wat er in je zaak gebeurt – of je er nu bent of niet.

De gegevens worden weergegeven in overzichtelijke grafieken en rapporten, waarmee je alle verkopen per maand, week, dag of uur kunt visualiseren. Zo kun je vaststellen wat de drukste tijd van de dag en week is, en ontdekken wat je best en slechtst verkopende menu-opties zijn.

Daily Digest E-Mail

Waarom heb jij Advanced Insights nodig

Lightspeed Advanced Insights geeft je de informatie die je nodig hebt om betere beslissingen te nemen voor je onderneming: van welke menu-items je moet schrappen tot welke medewerkers topprestaties leveren. Maak een afspraak met één van onze experts en ontdek vandaag wat Advanced Insights voor jouw horecazaak kan betekenen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Menu Engineering