Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Zo ga je om met het personeelstekort in de horeca

Zo ga je om met het personeelstekort in de horeca

De restaurants in Nederland draaien weer op volle toeren en gasten genieten massaal van hun lang gemiste hapje en drankje. Maar door de toenemende vraag steekt een ander probleem de kop op: personeelstekort in de horeca. Door tal van factoren is het voor horeca-ondernemers steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden om zo het hoge aantal gasten te kunnen bijbenen, zowel voor maaltijden in het restaurant als voor afhaalmaaltijden.

Als ook jij problemen hebt bij het werven van extra personeel om te voldoen aan het groeiende aantal gasten, dan zijn er aantal manieren waarmee je een evenwicht kunt bereiken tussen deze twee tegenpolen én tegelijkertijd je gasten tevreden kunt stellen. Lees in deze blog alles over: 

Ontdek alles over de laatste stand van zaken in de horeca

Een globaal onderzoek onder meer dan 2.000 restauranthouders en gasten laat zien hoe de bedrijfsvoering en het consumentengedrag binnen de horeca dit jaar zijn veranderd.

Waarom is er personeelstekort in de horeca?

Het huidige tekort aan horecapersoneel is het gevolg van diverse factoren die te maken hebben met de coronapandemie. Na een lange tijd gesloten te zijn geweest, kunnen gasten nu weer volop genieten van een bezoek aan hun favoriete restaurant. Het gevolg is dat restaurants nu weer nieuwe mensen moeten aannemen voor functies die ze in de periode hiervoor hebben moeten laten gaan.

Er zijn een aantal redenen waarom er niet genoeg mensen zijn om deze vacatures op te vullen. Na ontslag zijn sommige horecamedewerkers iets anders gaan doen of een eigen pop-up concept begonnen. Anderen hadden al lang genoeg van de lange dagen en hectiek in de horeca en hebben werk gevonden in een geheel andere sector of zijn weer een opleiding gaan volgen. Tot slot zijn er ook de mensen die in een andere functie veel meer salaris kunnen krijgen. 

Sommige horeca-ondernemers hebben minder moeite om goed personeel te vinden en anderen halen hun horecapersoneel uit het buitenland. De sleutel voor het vinden en behouden van dit soort krachten ligt in eerlijke compensatie, werktijden en arbeidsvoorwaarden.

 

4 manieren om met het personeelstekort in de horeca om te gaan

Terwijl jij werkt aan het werven van nieuw personeel (daarover straks meer) volgen hieronder vast een aantal tips over hoe je met onderbezetting toch kunt voldoen aan de groeiende vraag.

1. Verminder het aantal uren dat je open bent of pas de openingstijden van je restaurant aan

Naast het werven van nieuwe personeelsleden, wil je natuurlijk ook je vaste krachten behouden. Een aanpassing van de openingstijden kan voorkomen dat medewerkers overbelast of overwerkt raken. Afhankelijk van het soort restaurant dat je runt, zijn er een aantal manieren waarop je dit kunt aanpakken:

  • Sluit je zaak één dag (extra) per week. Bekijk analyses in je kassasysteem om te zien welke dag het minst winstgevend is. Sluit die dag de zaak en geef het voltallige personeel (en jezelf) een extra rustdag zodat jullie niet overwerkt raken.
  • Bied minder diensten aan. Als een extra dag sluiten niet haalbaar is, probeer dan je aangeboden diensten in te perken om het personeel wat te ontzien. Beperk het serveren van avondeten bijvoorbeeld tot de drukste dagen in het weekend, in plaats van op alle doordeweekse avonden.
  • Sluit een locatie enkele uren of pas de openingstijden aan. Restauranteigenaars met meer dan één locatie kunnen hun personeel het beste inzetten op de meest winstgevende, of de openingstijden van hun minst winstgevende locatie aanpassen totdat er meer personeel is aangenomen en opgeleid. De meest winstgevende periode kun je terugvinden in de rapportage functie van je kassa software.

22% van de Nederlandse horeca-ondernemers heeft zijn openingsuren aangepast om zo om te kunnen gaan met het personeelstekort in de horeca.

Rapport: De Globale stand van zaken in de horeca

2. Bied een beperkt menu aan totdat je voldoende personeel hebt

Aan het begin van de pandemie kozen veel restaurants ervoor om hun menukaart te beperken tot de meest populaire en winstgevende gerechten. Zolang jij probeert de vacatures te vullen, kan deze tactiek helpen om de werkdruk op het keukenpersoneel te verlichten, de voorraadkosten te verlagen en voor gasten het bestellen te vereenvoudigen.

3. Bied kortingen aan die de druk op je personeel verlichten

Als er in je bedrijf juist iets beter gestroomlijnd loopt met een kleinere bezetting, kun je gasten in de juiste richting sturen met een speciale aanbieding of korting. 

Dit kan bijvoorbeeld met:

  • Bar specials. Heb je een tekort aan barkeepers? Kom dan met speciale aanbiedingen voor bier en wijn zodat het personeel achter de bar minder cocktails hoeft te mixen. Een andere mogelijkheid is om cocktails aan te prijzen die ook voorgemixt prima smaken. 
  • Korting op take-away. Als je een tekort hebt aan personeel in de bediening, zal een korting op take-away sommige gasten ertoe verleiden om hun eten af te halen in plaats van te komen eten. Zo profiteer je wél van de inkomsten, maar hoeft het bedienend personeel minder te rennen en te vliegen.
  • Familiegerechten. Verlaag de druk op het keukenpersoneel door familiemaaltijden aan te bieden. Als het recept dat toelaat, kun je zelfs overwegen om gerechten aan te bieden die thuis alleen nog maar opgewarmd hoeven te worden om de druk op de koks nog wat te verlagen (denk bijvoorbeeld aan kant-en-klare lasagne met bijgeleverde bereidingsinstructies).

 4. Blijf communiceren met je gasten

Welke veranderingen je ook doorvoert, en of deze nu voor langere of kortere tijd zijn, zorg dat je je gasten erover informeert. Mensen zijn best bereid om lokale ondernemers te steunen, dus wees eerlijk over waarom je deze veranderingen doorgevoerd hebt en vergeet niet om hen te bedanken voor hun aanhoudende steun.

Afhankelijk van het soort veranderingen dat je doorvoert totdat je over voldoende personeel beschikt, moet je eraan denken om:

  • Veranderingen te melden op sociale media, je website en aan je e-mail abonnees.
  • De gewijzigde openingstijden en het aangepaste menu op je website, sociale media, Google, Tripadvisor te vermelden, en op alle andere plekken waar deze informatie te vinden is.
  • Ervoor te zorgen dat belangrijke informatie op alle platforms makkelijk te vinden is, bijvoorbeeld info over online bestellingen, reserveringen, gezondheids- en veiligheidsprotocollen enzovoort.

Wil je meer weten over hoe Nederlandse uitbaters het personeelstekort in de horeca aanpakken?

Lees er alles over in het rapport: De Globale Stand van Zaken in de Horeca. Het onderzoek, gehouden onder 2000 restauranthouders en gasten, laat zien hoe in Nederland wordt omgegaan met het personeelstekort.

Best practices voor het aannemen van horecapersoneel om zo het personeelstekort het te hoofd kunnen bieden

Stel goede functiebeschrijvingen op

Om personeel aan te trekken dat een baan in de horeca ambieert, moet je ze alle informatie verstrekken die ze nodig hebben om te beslissen of de vacature bij jouw horecazaak een functie is waarin ze zich verder kunnen ontplooien en doorgroeien.

Neem naast de basisinformatie zoals het soort functie, aantal uren, dagelijkse taken etc., een aantal van de onderstaande punten op in de functieomschrijving om sollicitanten enthousiast te maken.

  • Een korte omschrijving van (de geschiedenis van) je restaurant
  • Informatie over de bedrijfscultuur
  • Het soort eten dat jullie serveren en wat het zo bijzonder maakt
  • Vaardigheden die vereist zijn naast de basisvaardigheden voor de functie (zoals inlevingsvermogen, goed kunnen samenwerken, openheid, gedrevenheid)
  • Wat er van hen verwacht wordt (dresscode, punctualiteit, houding)
  • Wat ze van jou kunnen verwachten (salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden)

Wanneer je de perfecte vacatureomschrijving hebt opgesteld, post die dan op zoveel mogelijk kanalen: op je website, op social media en op vacaturesites zoals Indeed, Jobbird, Monsterboard en de Nationale Vacaturebank. Ga daarna niet zitten wachten totdat potentiële werknemers naar jou toekomen, maar informeer bij je huidige werknemers, vrienden, familie en andere restauranteigenaars of zij misschien nog iemand kennen die een baan zoekt.

Restaurants die hun werknemers niet alleen een hoger salaris bieden, maar ook arbeidsvoorwaarden die niet standaard zijn in de branche, slagen er beter in om personeel aan zich te binden. Samenwerking met een extern HR-bedrijf kan helpen bij bieden van aanvullende arbeidsvoorwaarden.

30% van de uitbaters in Nederland heeft de lonen verhoogd om meer personeel aan te trekken.

Rapport: De Globale stand van zaken in de horeca

Zorg voor doorgroeimogelijkheden voor je werknemers

Een belangrijke oorzaak voor het enorme personeelsverloop in de horeca is overgekwalificeerd personeel dat het gevoel heeft vast te zitten in een startersfunctie. Dit leidt er niet alleen toe dat mensen zich zullen vervelen en op zoek gaan naar ander werk, maar bovendien is de kans groot dat ze geen plezier meer zullen hebben in hun werk en zich ondergewaardeerd gaan voelen.

Zorg dat de doorgroeimogelijkheden in je restaurant duidelijk en haalbaar zijn, en biedt werknemers daarnaast de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen binnen hun vakgebied. Door duidelijke en bruikbare feedback en training-on-the job te bieden, verklein je de kans dat medewerkers opstappen.

Ga regelmatig in gesprek met je werknemers

De meeste bedrijven houden een exitgesprek als werknemers opstappen om een beter beeld te krijgen hoe ze de functie kunnen verbeteren. Tegenwoordig proberen veel bedrijven het personeelsverloop tegen te gaan door al in gesprek te gaan met hun werknemers voordat die gefrustreerd raken en ontslag nemen.

Ga daarom regelmatig in gesprek met je werknemers  en zorg ervoor dat ze tevreden zijn in hun rol. Misschien vinden ze het lastig om je te benaderen als hen iets dwarszit op het werk, maar door je open te stellen maak je dit makkelijker bespreekbaar. Als medewerkers het desondanks lastig blijven vinden om openhartig te zijn, zou je regelmatig een anonieme enquête kunnen houden via Google Forms of Survey Monkey zodat werknemers feedback kunnen geven.

Als je eenmaal weet wat werknemers wel en niet leuk vinden aan hun werk, kun je aanpassingen doorvoeren zodat ze tevreden zijn en goed gedijen. Een tevreden medewerker is minder geneigd om ontslag te nemen en dat bespaart jou tijd, geld en de kopzorgen van het zoeken naar vervanging.

Het kassasysteem van je restaurant biedt inzicht in de prestaties van je werknemers, laat zien op welke gebieden verbeteringen nodig zijn en nog veel meer. Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste technologie voor je restaurant? Neem dan contact op met een van onze experts

 

Hoe Nederlandse horeca-ondernemers in de toekomst verwachten om te gaan met het personeelstekort

In het globale onderzoek onder meer dan 2.000 restauranthouders en gasten naar de veranderende bedrijfsvoering en consumentengedrag, komt naar voren dat nog altijd 20% van de horeca-ondernemers van plan is de openingstijden te wijzigen. Maar de belangrijkste manier om het personeelstekort in de horeca aan te pakken is toch wel door technologie te implementeren om hun werknemers te steunen (54%) en meer flexibiliteit te bieden (50%). 14% is in de toekomst bereid om meer vergoeding en andere voordelen voor horecapersoneel aan te bieden. Wat zijn jouw plannen?

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Werknemers

Bekijk meer onderwerpen