Horeca personeel motiveren: zo doe je dat

Horeca personeel motiveren: zo doe je dat

Goed personeel behouden en vinden gaat niet vanzelf. Het motiveren van je medewerkers is dan ook essentieel. In een tijd waar goed personeel schaars is, is het des te belangrijker om hier als ondernemer aandacht aan te besteden. Uit een recent onderzoek van Missethoreca blijkt dat bijna 70 van de horecazaken vacatures heeft uitstaan. Horeca personeel motiveren is dus niet alleen belangrijk voor het huidige personeel, maar ook om nieuw personeel aan te nemen. De volgende 10 motivatietips kunnen je daarbij helpen:

 

1. Geef complimenten

Geef je personeel zo nu en dan een compliment als ze goed gepresteerd hebben. Dit kan na de organisatie van een groot evenement, maar ook na een dag met een hoge omzet. Je personeel zal zich zelfverzekerder gaan voelen en dat gevoel ook uitstralen. Uiteraard moet er ook ruimte zijn voor opbouwende kritiek zodat werknemers kunnen groeien en verbeteren. Een goede balans tussen beiden is dus belangrijk.

 

2. Wees flexibel

In de horeca moet het personeel vaak flexibel zijn qua werkuren. Zorg er omgekeerd ook voor dat jij flexibel naar hen bent. Geef ze bijvoorbeeld een dag of een weekend vrij als ze erom vragen.  Flexibiliteit kan ook toegepast worden door open te staan voor nieuwe ideeën die worden aangedragen. Laat niet alleen zien dat je luistert, maar voer goede ideeën ook uit. 

 

3. Inspireer je personeel

Enkel horeca personeel motiveren is niet genoeg. Ze willen ook geïnspireerd worden. Laat je personeel regelmatig trainingen en cursussen volgen. Hierdoor leren ze weer nieuwe dingen die ze op de werkvloer kunnen toepassen. Een andere manier om je personeel te inspireren is om ze deel te laten nemen aan netwerkborrels en horeca-evenementen. Het is wellicht niet direct relevant voor jouw onderneming, maar nieuwe inzichten kunnen ervoor zorgen dat je personeel weer geïnspireerd raakt en met een frisse blik te werk gaat. 

Horeca personeel motiveren2

4. Geef je werkgevers autonomie

Laat personeel de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen taken. Dit geeft medewerkers de kans om te verbeteren en te experimenteren, zonder dat een manager constant hoeft te controleren. Het openstellen van de rapporten bouwt vertrouwen op en laat je medewerkers de controle houden over hun eigen werk. Dit komt niet alleen de omzet, maar ook het werkgeluk ten goede. 

 

5. Creëer doorgroeimogelijkheden

Creëer doorgroeimogelijkheden en promoveer je personeel zodra ze er klaar voor zijn. Zo zullen medewerkers harder hun best doen en blijft de opgedane kennis langer binnen het bedrijf. Met een persoonlijk ontwikkelingsplan maak je de stappen binnen de onderneming concreet. 

 

6. Organiseer uitjes en vier successen samen

Organiseer uitjes met je personeel om elkaar beter te leren kennen. Het is goed om dit buiten de werkomgeving te doen, zodat je tijd voor elkaar hebt. Vergeet niet om je successen met elkaar te vieren, want belangrijke mijlpalen bereik je samen! 

 

7. Verdeel de fooi eerlijk

Als horecaondernemer zorg je ervoor dat je personeel de fooi krijgt dat het verdient. Het is belangrijk dat je transparant bent over de hoeveelheid fooi dat is binnengekomen en hoe het wordt verdeeld. Zo komt niemand voor onaangename verrassingen te staan en blijft de motivatie hoog om fooi te krijgen. Denk aan een eerlijke verdeling tussen het bedienend personeel en de keuken, want iedereen draagt zijn steentje bij. De collega’s die het meeste werken, krijgen ook een hoger bedrag. Bespreek samen met je medewerkers of ze de fooi willen gebruiken voor een teamuitje of als extra inkomen.  

Koks in de keuken

8. Meet en beloon

Beschik je over een intuïtief kassasysteem dan kun je in de rapporten zien wie van je personeel het beste verkoopt of de hoogste omzet draait in een dag, week of maand. Je kunt je horeca personeel motiveren door een beloning te koppelen aan goede prestaties. 

 

9. Geef een goed salaris en leuke extra’s

Alleen een goed salaris zal je personeel niet genoeg motiveren. Een hoger salaris dan je concurrenten kan er daarentegen wel voor zorgen dat je personeel extra gemotiveerd raakt om voor jouw onderneming te werken. Daarnaast kunnen de extra’s het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan een gratis fiets met branding voor je onderneming of een sportabonnement dat je personeel fit houdt. Zo sla je twee vliegen in één klap.

 

10. Creëer competitiviteit 

Een beetje competitiviteit op de werkvloer kan geen kwaad. Je kunt bijvoorbeeld elke maand laten weten wie de meeste omzet heeft gedraaid of de meeste fooi heeft binnengehaald. Zelfs met  stappentellers kun je de productiviteit verhogen, want wat is er nu leuker dan bovenaan te staan?