Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

7 voor- en nadelen van QR-bestellen in de horeca

7 voor- en nadelen van QR-bestellen in de horeca

Over bestellen aan tafel via een QR-code verschillen de meningen. Er is controverse over provisiekosten, wijzigingen in de servicevolgorde en onzekerheid over de voordelen.

In dit artikel onderzoeken we de voor- en nadelen van bestellen via een QR-code om te bepalen of dit een oplossing kan zijn voor jouw horecazaak.

Probeer Lightspeed Restaurant 2 weken gratis

Op zoek naar een kassasysteem waar je direct of op een later moment QR-bestellen aan toe kunt voegen? Zoek niet langer en probeer het gratis 14 dagen uit. De proefperiode verloopt automatisch.

Hoe werkt QR-bestellen?

Bestellen aan tafel via een QR-code geeft je gasten de mogelijkheid om gerechten en drankjes van je digitale menukaart te bestellen en direct te betalen via een app of webpagina op hun telefoon.

Hoe werkt het?

Stap 1: Gasten kunnen met hun telefoon op een QR-code scannen.

Stap 2: Je digitale menu verschijnt op hun telefoon (voor de meeste oplossingen is dit webbased, dus het is niet nodig om een app te downloaden of een account aan te maken).

Stap 3: De klant kijkt naar het menu, plaatst een bestelling en betaalt via de app.

Stap 4: Bestellingen worden direct naar je kassasysteem en de respectievelijke printer (d.w.z. keuken/bar) gestuurd.

Populaire QR-apps en platforms

Met Order Ahead van Lightspeed bied je een veilige restaurantervaring door je gasten een digitaal menu en contactloos betalen aan te bieden. Alles verloopt soepel via je Lightspeed horeca kassasysteem.

 

QR-bestellen in de horeca – de nadelen

Zoals bij elke nieuwe technologie is het normaal om je bedenkingen te hebben. Het is belangrijk om goed na te denken voordat je iets nieuws in je onderneming implementeert.

Nadeel #1: kosten zoals abonnements- en transactiekosten

QR-bestellen heeft een prijskaartje. De meeste oplossingen rekenen een vast maandelijks abonnementsgeld en een percentage transactiekosten per bestelling.

Prijsstructuren

  • Sommige providers rekenen geen maandelijkse abonnementskosten maar hogere transactiekosten, terwijl anderen een maandelijks bedrag en lagere transactiekosten in rekening brengen
  • Maandelijkse abonnementen voor QR-platforms variëren van €35,- tot meer dan €100,- per maand, afhankelijk van de provider en het serviceniveau
  • Transactiekosten zijn vaak een paar procent, afhankelijk van de provider en de service

 Voor de meeste eigenaren van horecazaken is de prijsstructuur vaak de grootste zorg.

Nadeel #2: verandering in volgorde van service en klantervaring

Bestellen via een QR-code aan tafel is nog steeds een groeiende trend en zowel de industrie als gasten hebben bedenkingen bij deze nieuwe manier van bestellen.

Voor de industrie verandert het de volgorde van de dienstverlening.

Bedienend personeel zal een extra service moeten geven: naast het aanbieden van het menu en de specialiteiten, moeten ze ook uitleggen hoe hun gasten via de app bestellingen kunnen plaatsen. 

Voor gasten is het een verandering van de eeuwenoude eetervaring

Voor zover we ons kunnen herinneren, zal een klant die klaar is om een bestelling te plaatsen, met zijn ogen het bedienend personeel zoeken en dan bevestigend glimlachen om aan te geven dat hij klaar is om te bestellen.

Dit is misschien niet altijd de meest efficiënte manier, maar het is een manier die gasten kennen en waar ze aan gewend zijn. Het vervangen van dit aangeleerde gedrag door een nieuwe manier van bestellen, verandert (hoe welkom of ongewenst ook) de vertrouwde eetervaring.

Hoewel QR-bestellen aan tafel is ontworpen om inefficiënties aan te pakken en workflows te stroomlijnen, brengt het een verandering voor iedereen met zich mee: training voor personeel en hulp aan gasten.

Nadeel #3: vertraagde uitbetalingen kunnen de cashflow beïnvloeden

Gasten kunnen betalingen doen via de QR-app. In dat geval is de aanbieder van de app het betaalkanaal.

Ze verwerken de betalingen, trekken de transactiekosten eraf en storten het geld op de bankrekening van de horecazaak.

Terwijl sommige providers uitbetalingen op dezelfde dag aanbieden, kan het bij andere een paar dagen duren voordat ze zijn verwerkt, wat van invloed kan zijn op de cashflow.

QR-bestellen in de horeca – de voordelen

Er zijn ook genoeg voordelen voor QR-bestellen. Het is een oplossing die aan kracht wint in de horecabranche en dat is niet voor niets. 

Voordeel #1: verhoging van de gemiddelde bestelwaarde 

In de loop van de afgelopen maanden laten de gegevens van de platforms voor QR-bestellen een stijging van de gemiddelde bestelwaarde zien.

Wanneer gasten via de app bestellen, lijken ze meer te bestellen dan wanneer ze direct een bestelling plaatsen bij het bedienend personeel. 

Redenen van de verhoogde gemiddelde bestelwaarde:

  • Locaties kunnen de bestelstroom van hun digitale menu’s configureren voor zowel upsell als cross-sell van winstgevende items.
  • Gasten hoeven niet langer de aandacht van bedienend personeel te trekken om bijvoorbeeld drankjes te bestellen. Dit verhoogt vaak de frequentie van bestellingen.
  • Snellere tafelomzet doordat het personeel minder tijd besteedt aan het opnemen van bestellingen en betalingen.

Voordeel #2: verbeterde klantervaring

Hoewel bestellen via een QR-code een andere ervaring is voor gasten dan dat ze gewend zijn, is het zeker geen slechte ervaring, integendeel, het kan de klantervaring juist verbeteren:

  • Medewerkers hebben meer tijd om een band met gasten op te bouwen.
  • Door de gestroomlijnde workflow voor bestellingen worden maaltijden sneller geserveerd, waardoor gasten minder lang hoeven te wachten.
  • Gasten hebben een breed scala aan betalingsmogelijkheden binnen de app zelf (betaalpas, creditcards, ApplePay, GooglePay, etc.).
  • Personeel kan geen fouten maken bij het invoeren van een bestelling, zodat gasten elke keer precies krijgen wat ze hebben besteld.

Voordeel #3: meer inzicht in je gasten

Ondernemingen uit alle bedrijfstakken investeren in een of andere vorm van marketing, maar ze zijn niet allemaal in staat om dit efficiënt en effectief te doen.

QR-platforms vergemakkelijken de marketing door gegevens te verzamelen en te ordenen die kunnen worden gebruikt voor marketinginspanningen. Dit omvat het verkrijgen van nauwkeurige inzichten op basis van data over het gedrag en de patronen van gasten, zoals:

  • Gemiddelde uitgaven per bezoek
  • Frequentie/patronen van bezoeken (of wanneer ze voor het laatst zijn geweest)
  • Voorkeur voor gerechten/dranken

Deze inzichten kunnen worden gebruikt voor geïnformeerde en effectieve marketing door speciale aanbiedingen af te stemmen op specifieke gasten of door een promotie aan te bieden aan alle gasten, gebaseerd op besteltrends die door de app zijn verzameld.

Let op dat je niet ongevraagd persoonlijke gegevens verzamelt. 

Voordeel #4: eenvoudig items en prijzen bijwerken op een digitaal menu

QR-platforms zorgen voor meer flexibiliteit met menu’s. Wijzigingen of updates kunnen worden aangebracht vanuit de backoffice die direct zichtbaar zijn in het digitale menu.

Dus of het nu gaat om het toevoegen van een weekspecial, prijswijzigingen of het verwijderen van een menu-item dat niet langer wordt aangeboden – je kunt alles digitaal doen zonder een menu opnieuw te ontwerpen en de nieuwe versie te laten afdrukken.

 

Hoe reageert de horeca-industrie op QR-bestellen 2021?

Er is een wijdverbreide aanname dat QR-bestellen in 2020 is gegroeid als gevolg van COVID-19-beperkingen; en met de versoepeling van de beperkingen zou het niet langer relevant zijn.

Uit data blijkt echter dat QR-bestellen aan tafel blijft groeien ondanks de versoepeling van de beperkingen.

Het is niet verrassend dat er een duidelijke correlatie is tussen de lockdown (april en mei 2020) en de piek in geïntegreerde bestellingen.

Dit jaar blijven de geïntegreerde bestellingen echter stijgen. De verkoop van geïntegreerde bestellingen was begin 2021 bijna op hetzelfde niveau als de piekstop in mei 2020.

Hoewel het te vroeg is om te bepalen welke impact geïntegreerde bestellingen de komende jaren zullen hebben op de horecabranche, kunnen we met zekerheid zeggen dat het een groeiend kanaal is dat in toenemende mate wordt gebruikt op locaties in heel Nederland. 

 

Is QR-bestellen de juiste oplossing voor jouw horecazaak?

De kosten van het QR-bestellen kunnen een barrière zijn, dus het is van cruciaal belang om de voor- en nadelen op een rij te zetten en te onderzoeken of dit de juiste oplossing voor jouw horecazaak is.

Vooral met recente data die wijzen op een industriebrede acceptatie van geïntegreerd bestellen, zal het voor locaties steeds gemakkelijker zijn om qr-bestellen aan tafel in hun workflows te introduceren en tegemoet te komen aan gasten die aan deze nieuwe technologie gewend raken.

Wil je weten hoe je QR-bestellen kunt integreren in je Lightspeed kassasysteem? Neem dan contact op met een van onze horeca experts om de mogelijkheden te bespreken die passen bij jouw type horecazaak. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen