Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Restaurant betaalmethodes: Digitaal betalen heeft de toekomst

Restaurant betaalmethodes: Digitaal betalen heeft de toekomst

Digitaal betalen – en elektronische betaalmethodes tout court – stond in de Nederlandse horeca tot voor kort nog in de kinderschoenen. Twee jaar geleden heeft het aanbreken van de coronacrisis daar onomkeerbaar verandering in gebracht.  

Ondertussen is digitaal betalen bijna niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar naast de meest recente verklaring van populariteit – minder contact en verbeterde hygiëne – brengen digitale betaalmethodes zowel voor horeca-uitbaters én -gasten veel meer voordelen met zich mee. 

In dit artikel gaan we dieper in op waarom volgens ons digitaal betalen de weg van de toekomst is en op welke manieren je als horeca-ondernemer daar het best gebruik van maakt. 

  1. Digitaal betalen: enkel cijfers op een rij 
  2. De voordelen en het nadeel van digitaal betalen
  3. Welke digitale restaurant betaalmethodes zijn er?
  4. Andere betaalmogelijkheden
  5. Contactloos betalen: een geschiedenis van 7 jaar in 3 paragrafen
  6. Integreer uw betalingen met uw kassasysteem

U betalingen rechtstreeks managen vanuit uw kassasysteem?

Dat kan eenvoudig met Lightspeed Payments. Voorkom handmatig invoeren van bedragen en verwerk betalingen in een handomdraai. Meer weten over de mogelijkheden?

 

Digitaal betalen: enkele cijfers op een rij

Als contactloos betalen dankzij de coronacrisis bijna niet meer weg te denken is uit onze maatschappij, is het betalen met een pinpas dat nog minder. Restaurants in Nederland waar dit nog niet mogelijk is behoren tot de minderheid.

Enkele cijfers om de relevantie en het belang van digitaal betalen voor uw horecazaak vanuit een klantperspectief te ondersteunen: in 2020 vonden niet minder dan 101,6 miljard niet-contante transacties in Europa plaats, volgens de Europese Centrale Bank. Bijna de helft (47%) van die transacties werd met pinpassen uitgevoerd. Daarvan gebeurde op zijn beurt de helft contactloos, goed voor grofweg 23,9 miljard contactloze transacties op één jaar tijd in heel Europa. 

In het geval van Nederland verliep op het einde van 2020 niet minder dan 85% van alle elektronische betalingen contactloos

Met andere woorden: binnen restaurant betaalmethodes is digitaal betalen koning. In 2022 zal de doorsnee horecagast alleen maar meer verkiezen om digitaal of contactloos te betalen, zij het met debet- of kredietkaart, QR-code, smartphone of wearables. 

De voordelen en het nadeel van digitaal betalen

Maar wat zijn dan de voordelen van digitaal betalen? Allereerst zorgt het ervoor dat uw gasten sneller en veiliger kunnen afrekenen. Ze hoeven niet meer constant cash op zak te hebben om in restaurants te kunnen betalen en moeten niet meer lang zoeken naar gepast geld of wachten op wisselgeld. Bij contactloos betalen is het ingeven van een pincode (onder een bepaald bedrag) of het aanraken van een betaalterminal zelfs niet meer nodig is. Dit maakt de betaalervaring van uw gasten nog eenvoudiger, soepeler en – in tijden van corona – nóg veiliger. 

Daarnaast maakt digitaal betalen het leven van uw werknemers ook een stuk aangenamer. Niet alleen herleidt het de kans op manuele invoerfouten tot een absoluut minimum, maar het bespaart uw personeel ook heel wat tijd bij het afrekenen. Horeca is een veeleisende sector, waardoor het des te belangrijk is om elk onderdeel van uw bediening – inclusief de betaalervaring – zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dat maakt van digitaal betalen een win-win situatie voor uw personeel én uw zaak. 

Maak uw afrekenproces even vlot als uw bediening met Lightspeed Payments

Lightspeed Payments maakt het handmatig invoeren van bedragen overbodig, versnelt contactloze en digitale betalingen, en creëert een soepele betaalervaring voor uw gasten – allemaal rechtstreeks vanuit uw Lightspeed Restaurant kassasysteem. Meer weten over de mogelijkheden van Lightspeed Payments?

Met alle bovenstaande voordelen zou je denken dat er ook een hoop nadelen aan digitaal betalen verbonden zouden zijn, maar niets is minder dan waar. Het enige nadeel aan digitale restaurant betaalmethodes aanbieden? Het kost geld. Maar dat zou niemand moeten verbazen.

Net zoals het voorzien van eten en drinken in een restaurant is het voorzien van digitaal betalingsmiddelen ook een dienst die nu eenmaal geld kost. En die kostprijs bestaat in het geval van digitaal betalen uit drie delen: de eenmalige kostprijs van de betaalterminal, het maandelijks tarief dat je betaalt voor ondersteuning en support, en de transactiekosten. 

Wat kosten digitale restaurant betaalmethodes ?

De prijs van een betaalterminal is waar veel ondernemers over vallen, aangezien zo’n toestel naar gelang functionaliteit en duurzaamheid tussen de €350 en €1000 kan kosten. Maar prijzen verschillen enorm van model tot model en van leverancier tot leverancier. Je kan er ook voor kiezen om een betaalterminal te huren, maar het is gebleken dat op lange termijn er één aanschaffen financieel een stuk interessanter is. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat het aanschaffen van een betaalterminal door de overheid beschouwd wordt als een investering en voor 13,5% fiscaal aftrekbaar is. 

Daarnaast betaal je een maandabonnement voor service en support. Ook hier hangt het bedrag enorm af van waar je precies op in wil zetten. Een serviceovereenkomst heeft vooral te maken met hoe beschikbaar en snel je wil dat de leverancier van uw betaalterminal is. Zeker als het gaat over gebruiksproblemen, software updates en reparaties. 

Als laatste zijn er de transactiekosten. Terwijl je op het ontvangen van cash geld geen commissie moet betalen, gaat daarom bij elke digitale transactie een minimaal deel van en een klein percentage op het totaalbedrag naar het bedrijf of de bank dat die transactie mogelijk maakt of de kaart heeft uitgegeven. 

Met Lightspeed Payments verwerk je in een mum van tijd betalingen aan scherp concurrerende transactieprijzen. Bij ons geen installatie- of andere verborgen kosten. Zelfs grote hoeveelheden betalingen verwerken we zonder maandelijks transactielimiet.

Digitale restaurant betaalmethodes

Zodra een gast in jouw zaak afrekent met een pinpas – zij het debet- of credit – moet de bank van uw zaak daar een vergoeding voor betalen aan de bank die de kredietkaart heeft uitgegeven. De transactiekosten die hieraan gepaard gaan liggen uiteraard relatief laag in vergelijking met het aankoopbedrag en hangen ook sterk af van het type kaart waarmee betaald wordt.

… met een debetkaart

Het absolute merendeel aan pinpassen in Nederland werkt volgens de betaalschema’s van het iDEAL. Sinds 2005 heeft creditcard producent Visa ook een debetkaart ontwikkeld, Vpay. Minder bekend, maar bedoeld als directe Europese concurrent van Maestro, het debetkaart betaalschema van Mastercard. Transactiekosten bij debetkaarten hangen af van de betaalterminalprovider die je gebruikt, maar schommelen vaak tussen enkele eurocenten per transactie en zijn vooral afhankelijk van de transactieschaal. Zo onderscheiden veel betaalterminalproviders tarieven voor transacties tot en met €5, tussen €5 en €10 en transacties boven €10.

… met creditcards

Hoewel creditcards consumenten ongekend veel financiële vrijheid, voordelen en verantwoordelijkheid bieden, zijn ze bij horeca-ondernemers iets minder populair. De reden: de hoge(re) transactiekosten. In tegenstelling tot debetkaarten betaal je bij creditcards een percentage op het totale aankoopbedrag dat schommelt tussen de 1,5% en 3%, naargelang het type kredietkaart. Zo bevinden populaire Europese creditcards zoals Mastercard en Visa zich eerder rond de 1,5% en minder courante creditcards zoals American Express, Diners en Discovery eerder aan het andere uiterste.

… met smartphones via een QR-code

De opkomst van contactloze betalingen in de horeca heeft zich snel uitgebreid met contactloze bestelopties, zeker in de voorbije jaren. Om te vermijden dat menukaarten te vaak van hand werden verwisseld, werden QR-codes geïntroduceerd. Eenvoudig te scannen met uw smartphone, en de ideale manier om onnodig contact te vermijden en gasten van een veiligere restaurantervaring te voorzien. 

Gasten voelen zich ook vaker actief betrokken bij de hele restaurantbeleving omdat ze – in het geval van een geïntegreerd bestelsysteem – na het bekijken van uw online menu zelfs digitaal hun bestelling kunnen doorgeven. Minder werk voor uw personeel en vaak meer omzet voor u. Bij contactloze bestelopties zijn gasten namelijk geneigd om sneller en vaker te bestellen omdat ze niet hoeven te wachten tot uw personeel aan tafel komt. Dat kan op piekmomenten de werkdruk voor uw personeel stevig omlaag helpen en tegelijkertijd de algemene gasttevredenheid op peil houden. De initiële investering en maandelijkse kost die contactloze bestelopties met zich meebrengen, laten zich op die manier snel terugverdienen.

Als QR-codes niet enkel naar een menupagina leiden, maar ook bestel- en betaalopties voorzien, kan je gasten verschillende betaalopties aanbieden: debet- en kredietkaarten, maar ook online betaalsystemen zoals iDEAL, Paypal, enzoverder. Het aanbod hangt vooral van uw voorkeuren af en in welke mate je jouw gasten verschillende opties wilt bieden.

… of met smartphones en wearables

Smartphones gebruiken om via QR-codes te bestellen en te betalen heeft dankzij corona een stevige boost gekregen, maar mobiele betaaldiensten zoals Apple Pay, Google Pay en Samsung Pay zijn ook aan een stevige opkomst bezig. Moderne smartphones bieden vandaag wallet opties, waar je eenvoudig uw favoriete betaalkaart(en) aan toe kunt voegen. Bij het betalen is gezichtsherkenning of touchprint nodig om de betaling veilig te doen verlopen, maar het concept is hetzelfde als contactloos betalen, met het verschil dat gasten hun smartphone tegen uw betaalterminal houden, en niet hun fysieke kaart.

Jonger dan QR-codes en smartphones, maar ook bezig aan een stevige opkomst is het betalen met zogenaamde wearables, accessoires die een chip bevatten en exact hetzelfde doen als een debetkaart met contactloze betaalfuncties. Denk aan Fitbits, Apple Watches, maar ook sleutelhangers en ringen. Al deze technologische vernuftigheden zijn bedoeld om het betaalproces zo eenvoudig mogelijk te maken – en mogelijks ook zo weinig mogelijk te associëren met feitelijk contant geld.

Andere restaurant betaalmethodes

Loyaliteitsprogramma’s

Maak je gebruik van een loyaliteitsprogramma? Dan kunnen uw gasten ook met punten ‘betalen’ zodra ze genoeg gespaard hebben. Door gasten te belonen spoor je ze aan om terug te komen; iets wat je op de lange termijn meer oplevert dan die ene kop koffie die je nu ‘gratis’ weggeeft. 

Met Lightspeed Loyalty kunnen gasten niet alleen punten sparen in ruil voor beloningen, maar kan je ook aanbiedingen sturen via professionele e-mailcampagnes en krijg je inzicht in het gedrag van jouw gasten. Deze betaalmethode gaat dus verder dan alleen de betaling. 

Cash 

De populariteit van munten en biljetten is gekelderd dankzij de pandemie. Toegegeven, contactloos betalen was al een gemak waar onze maatschappij zich zonder problemen aan had overgegeven, maar in Nederland is het aantal contante transacties van 2019 op 2020 bijna gehalveerd. Noodzaak is de moeder van verandering. En hoewel Nederlanders binnen vijf jaar nog steeds verwachten met cash geld te kunnen betalen, verwacht 42% dat minder te zullen doen.

Er zijn ook al zaken die bewust kiezen voor een pin-only structuur en enkel digitale betalingsmiddelen aanbieden en ontvangen. In Nederland is het overigens ook perfect legaal om als handelaar cash niet aan te nemen en enkel digitaal te werken. Naar alle waarschijnlijkheid zal cash geld dus steeds minder gebruikt worden, maar of het ooit helemaal zal verdwijnen, zal moeten blijken uit de toekomst. 

 

Integreer uw betalingen met uw kassasysteem

Het beheren en aanbieden van alle bovenstaande betaalmethodes kan een flinke klus lijken, maar die wordt een stuk overzichtelijker als je jouw betaalterminal integreert met uw kassasysteem. Met Lightspeed Payments kan je eenvoudig en zonder transactielimieten grote hoeveelheden betalingen verwerken die rechtstreeks in uw horeca kassasysteem verschijnen. 

Niet alleen bespaart dit je veel tijd aan het uitvoeren en ontvangen van betalingen, maar maakt van het afsluiten van uw dag ook een minder tijdrovende opdracht. Tegelijkertijd heb je jouw dag-, week-, maand-, kwartaal- en jaarcijfers ook altijd en overal bij de hand. Dit is niet alleen ideaal voor horeca-eigenaars die graag een continu overzicht willen behouden over de financiële staat van hun zaak, maar ook voor het vereenvoudigen van de boekhouding.

 

Welke restaurant betaalmethodes passen bij u?

Het is een voldongen feit: horeca-ondernemingen die nog geen vorm of een beperkte keuze van elektronisch of digitaal betalen aanbieden gaan steeds meer tot het verleden behoren. Tegelijkertijd komen er steeds meer nieuwe en alternatieve betaalmethodes bij. Welke betaalmethode bij uw zaak past, hangt vooral af van wat je wil verwezenlijken en van het bedrag dat je wil investeren in het upgraden van uw horeca-onderneming.

We raden je aan om je te verdiepen in de wondere wereld van digitaal en contactloos betalen. Steeds meer gasten beschouwen dit als standaard voor de horeca. Bied je al een digitaal betaalmiddel aan? Zorg er dan ook voor dat je beschikt over een online kassasysteem, zodat de hele digitale ervaring van begin tot eind tot zijn recht komt. Probeer Lightspeed Restaurant vrijblijvend twee weken uit – de proefperiode verloopt automatisch. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Betalingen

Bekijk meer onderwerpen