Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Restaurant betaalmethodes: Digitaal betalen heeft de toekomst

Restaurant betaalmethodes: Digitaal betalen heeft de toekomst

Digitaal betalen in restaurants stond in Nederland tot voor kort nog in de kinderschoenen. We gebruikten wel steeds vaker onze pinpas en telefoon zonder de pinterminals aan te raken, maar veel verder dan dat ging het nog niet. Door de coronacrisis is de technologische ontwikkeling van alternatieve betaalmethodes nu in een stroomversnelling terecht gekomen. 

Digitaal betalen zorgt ervoor dat gasten snel en veilig kunnen afrekenen, en dat niet alleen: het is veiliger voor je werknemers en ze zijn minder tijd kwijt aan het afrekenen. Een win-win dus, waar we nog veel van kunnen verwachten in de toekomst.

We gaan in dit artikel dieper in op restaurant betaalmethodes: de digitale en de traditionele betaalmethodes. 

Webinar: vereenvoudig je afrekenproces met Lightspeed Payments

Lightspeed Payments maakt het handmatig invoeren van bedragen overbodig, versnelt contactloze en pinbetalingen, en creëert een soepele betaalervaring voor je gasten – allemaal rechtstreeks vanuit je Lightspeed Restaurant kassasysteem. Kom meer te weten tijdens onze webinar op 28 september om 11.00 uur.

Digitaal betalen in restaurants

Betalen met een QR-code

Je kunt je gasten een veiligere restaurantervaring bieden door ze contactloos te laten bestellen en betalen via hun telefoon door middel van een QR-code. 

Zodra gasten plaatsnemen op het terras scannen ze met hun telefoon de QR-code, bekijken het digitale menu en doen een bestelling. Lightspeed Order Ahead zorgt ervoor dat al je bestellingen direct in de keuken en je horeca kassasysteem binnenkomen. 

Contactloos betalen via een QR-code is niet alleen fijn voor je gasten, maar ook bevorderend voor jouw omzet. Gasten geven namelijk gemiddeld veel meer uit dan wanneer ze niet contactloos kunnen afrekenen. In 2019 was het verschil op de bon maar liefst €18,-. Zo kun je zelfs bij een minimale personeelsbezetting efficiënt te werk gaan en je omzet verhogen.  

 

Tikkie check 

Tikkie is niet meer weg te denken uit het Nederlandse betaallandschap. Meer dan 6 miljoen mensen gebruiken de populaire app, die in 2020 ook zijn intrede maakte  in de horeca met Tikkie Check

Tikkie Check wordt nu nog gebruikt voor afhalen en bezorgen: gasten die via je website, telefoon of social media hun bestelling plaatsen, krijgen van jou een Tikkie betaalverzoek. Zodra de horeca weer open is kan Tikkie Check ook op de vloer worden gebruikt. 

Dat is heel eenvoudig: gasten scannen met hun telefoon een QR-code en vullen hun tafelnummer in. Tikkie Check kiest bewust voor persoonlijk contact: in tegenstelling tot QR-codes met bestel- én betaalopties kan geen bestelling worden gedaan. Dus neemt de bediening de bestelling op en slaat deze aan. Gasten hun gemaakte bestelling altijd terugzien op hun telefoon. Na een hapje en een drankje is het tijd om af te rekenen. Ze gaan op hun telefoon naar Tikkie, rekenen af en vertrekken. Jij ziet direct op je kassasysteem dat een tafel betaald heeft, mits je kassasysteem geïntegreerd is met Tikkie Check. 

Met één klik kunnen gasten nu betalen en opstappen. Niet alleen hoeven gasten dus niet meer te wachten op hun rekening, jouw personeel heeft meer tijd om bestellingen op te nemen. Die hoge omloopsnelheid is bevorderend voor de omzet. 

Wat kost Tikkie Check?

Tikkie Check rekent nieuwe klanten dit jaar (2021) alleen de transactiekosten. Die varieert van €0,09 tot €0,14 per Tikkie, afhankelijk van het aantal geslaagde transacties per maand. Vanaf 2022 moeten alle klanten ook servicekosten (€ 24,95 per maand) gaan betalen en betalen nieuwe klanten vanaf dat moment eenmalige aansluitkosten (t.w.v. € 149,95).

 

 

Andere restaurant betaalmethodes

Cash 

De populariteit van munten en briefgeld is flink gedaald door corona. Nog maar 15% van de Nederlanders betalen hun aankopen met cash. Naar alle waarschijnlijkheid zal cash geld steeds minder vaak worden gebruikt – er zijn zelfs al zaken die bewust kiezen voor een pin-only structuur – maar of het ooit helemaal zal verdwijnen is de vraag. 

Pinnen met telefoon & debetkaarten 

Bij bijna alle horecagelegenheden behoort pinnen tot de mogelijkheden. De meeste Nederlanders doen dit nog met een pinpas, maar ook de telefoon wordt steeds vaker tegen de pinterminal gehouden. Een snel pinapparaat dat contactloze betalingen accepteert is dus een must voor jouw restaurant.

Creditcard

Betalen met de creditcard is niet zo populair. Uit onderzoek van de Nederlandsche Bank (op creditcard.nl) blijkt dat slechts 19% van de Nederlanders in restaurants de voorkeur geeft aan de creditcard ten opzichte van een pinbetaling of cash. 

Ook vinden veel horecaondernemers de kosten van creditcard betalingen te hoog. Dat zit zo: zodra een buitenlandse toerist bij jou afrekent met een creditcard, moet de bank van jouw zaak daar een vergoeding voor betalen aan de bank of de partij achter de creditcard. Deze hoge kosten werden door veel horeca-ondernemers doorberekend aan gasten, niet alleen de buitenlandse toerist. Mastercard en Visa besloten na een onderzoeksaankondiging van de Europese Commissie hun tarieven te verlagen. Nu betaal je als fysiek restaurant 0,3% voor het aankoopbedrag van creditcards en 0,2% voor debetkaarten. Zo is deze betaalmethode ook interessanter geworden voor ondernemers. 

Naast de bekende Mastercard en Visa kun je ook betalingen via American Express aanbieden.  

Loyaliteitsprogramma’s

Maak je gebruik van een loyaliteitsprogramma? Dan kunnen je gasten ook met punten ‘betalen’ zodra ze genoeg gespaard hebben. Door gasten te belonen spoor je ze aan om terug te komen; iets wat je op de lange termijn meer oplevert dan die ene kop koffie die je nu ‘gratis’ weggeeft. 

Met Lightspeed Loyalty kunnen gasten niet alleen punten sparen in ruil voor beloningen, maar kun je ook aanbiedingen sturen via professionele e-mail campagnes en krijg je inzicht in het klantgedrag. Deze betaalmethode gaat dus verder dan alleen de betaling. 

Cadeaubonnen

Tijdens de coronacrisis hebben veel gasten cadeaubonnen aangeschaft om zo de horeca te steunen. Ook krijgen gasten vaak cadeaubonnen voor hun verjaardag. Zodra de horeca open mag zullen veel gasten hun digitale of fysieke cadeaubon willen inwisselen voor een lekkere lunch of driegangendiner. 

Via onderstaande partijen kun je eenvoudig (digitale en fysieke) cadeaubonnen aanvragen, die je vervolgens weer kunt promoten op de website of webshop van je restaurant.

 

Manage eenvoudig alle betalingen

Het managen van alle bovenstaande restaurant betaalmethoden kan een flinke klus zijn, maar wordt al een stuk overzichtelijker als je je betaalterminal integreert met je kassasysteem. Met Lightspeed Payments verwerk je eenvoudig en zonder maandelijks transactielimiet grote hoeveelheden betalingen, én behoud je altijd het overzicht d.m.v. overzichtelijke rapporten. Zo ben je minder tijd kwijt aan het managen van betalingen en worden fouten door handmatig invoeren voorkomen.

Ook voor je gasten staat Lightspeed Payments gelijk aan een zorgeloze betaalervaring: ze kunnen nu nóg sneller contactloos afrekenen met een betaalmethode naar keuze (creditcard, bankkaart of mobiel).

Welke restaurant betaalmethodes passen bij jou?

Er komen steeds meer restaurant betaalmethodes bij. Welke bij jou past hangt af van jouw wensen en het bedrag dat je er in de eerste plaats in wilt investeren. 

Toch is het raadzaam om je eens te verdiepen in contactloos- en digitaal betalen in restaurants. Steeds meer gasten vragen erom. Bied jij het al aan? Zorg er dan ook voor dat je een beschikt over een online kassasysteem, zodat je zeker weet dat de hele digitale ervaring goed tot zijn recht komt. Probeer Lightspeed Restaurant vrijblijvend twee weken uit (de proefperiode verloopt automatisch). 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Betalingen

Bekijk meer onderwerpen