Webwinkeliers besteden niet altijd genoeg aandacht aan Search Engine Optimization (SEO). Te duur, te moeilijk én er valt niet te concurreren zijn de meest genoemde redenen. Zonde, want bij 95% van alle webshops zijn zoekmachines de grootste bron wat betreft bezoekersaantallen. Er valt dus nog heel wat winst te behalen op het gebied van SEO. En daarbij helpt ReloadSEO je graag op weg. Zij schrijven deze gastblogpost om je in 7 stappen te gidsen naar de perfecte SEO teksten.
Perfect SEO teksten, waar begin je dan? Bij de meeste webwinkeliers zal het niet een kwestie zijn van niet willen, maar simpelweg niet weten. SEO bestaat uit een samenhang van verschillende aspecten waar goede SEO teksten een belangrijke rol in spelen. Met dit artikel zullen we je in 7 stappen uitleggen hoe jij je SEO teksten kunt optimaliseren!
Stap 1. Zoekwoord keuze
Kies een zoekwoord of een zoekwoord combinatie waarvoor je je pagina wilt optimaliseren. Zorg ervoor dat je zoekwoord of zoekwoordcombinatie logisch en relevant is. Stap daarom in de rol van de doelgroep. Welke zoekopdracht zullen zij in de zoekmachines invoeren als zij de informatie/producten op jouw pagina willen vinden? De AdWords Keyword Planner kan je hierbij helpen.
Stap 2. Content
Laat het zoekwoord meerdere malen terugkomen in de tekst van je product of pagina. Doe dit op een ‘normale’ manier. Het overmatig toevoegen van het zoekwoord zal opvallen waardoor je lager zult ranken. Houdt een zoekwoord dichtheid tussen de 1% en 4% aan. Op 200 woorden zal het zoekwoord dus tussen de 4 en 10 keer in de tekst geplaatst moeten worden.
Van dit aantal zoekwoorden plaats je het zoekwoord in de eerste en laatste zin van de tekst om zo de relevantie duidelijk te maken. De robots die de pagina’s zullen indexeren controleren hierop.
Stap 3. Content lengte
De ideale lengte van de tekst bij je product of op je pagina is minimaal 300 á 350 woorden. De tekst moet wel passen bij het gekozen zoekwoord en zorg ervoor dat deze uniek is. De robots weten niet wat zij moeten doen als zij pagina’s met dezelfde content tegenkomen. Het is voor hen dan onmogelijk om te boordelen welke pagina het meest relevant is. In dat geval zal een andere pagina voor dat zoekwoord als relevanter gezien worden en rank je automatisch lager in Google. Eventueel kun je dubbele content oplossen met canonical URL’s.
Stap 4. Headings
Het is belangrijk om structuur in je pagina’s te hebben. Om structuur in je tekst te creëren voeg je headings (kopjes) toe. Net als in een artikel zorgt dit ervoor dat de content eenvoudiger leesbaar is. Kies voor minimaal 2 headings in je tekst voor een optimale SEO ranking. Bij een product kun je bijvoorbeeld kiezen om van de titel en de productinformatie kopjes te maken.
Stap 5. Meta titel
De Meta titel is ontzettend belangrijk. Dit is de kop die in de zoekmachines getoond wordt. Zoals ReloadSEO bijvoorbeeld in Google:
Het paarse gedeelte is de Meta titel. De titel van jouw pagina of product. Dit is het eerste indruk die klanten zullen hebben van jouw webshop / product. Schrijf de titel en description daarom altijd alsof het een (AdWords) advertentie is!
De Meta titel heeft een maximale lengte van 497 pixels. Het is belangrijk om hier zoveel mogelijk van te benutten; je wilt immers zoveel mogelijk informatie geven aan de zoeker. Is de Meta titel langer dan 497 pixels? Dan zullen de zoekmachines de titel afkorten met ‘….’. Zorg er daarom altijd voor dat je dit even controleert! Tevens is het belangrijk om het zoekwoord in het begin van de Meta titel te plaatsen om nog meer relevantie te realiseren.
Stap 6. Meta description
De Meta description is de tekst onder de URL die in de zoekmachines wordt getoond. Nog één keer het voorbeeld in Google:
De Meta description moet tussen de 880 en 923 pixels zijn. Op die manier benut je de mogelijke ruimte het beste! Bij de description geldt hetzelfde als bij de titel: zorg ervoor dat je het schrijft als een advertentie. Deze tekst moet de zoekers overtuigen om daadwerkelijk naar jouw webshop te gaan. Zorg ervoor dat de tekst daarom gerelateerd is aan de inhoud van de pagina waarnaar de meta description verwijst.
Ook in de Meta description voeg je het zoekwoord aan het begin of aan het einde toe.
Stap 7. URL
Het zoekwoord gebruik je in de URL van de pagina. Hiermee voeg je nog meer structuur aan de webshop toe waardoor het overzichtelijker wordt. Voor de zoekmachines is dit een belangrijk aspect. Zorg er dus voor dat je dit niet vergeet!
Waar begin ik?
Met deze zeven stappen kom je een heel eind met het schrijven van je teksten. Met de ReloadSEO app kun je zeer gemakkelijk de teksten van jouw webshop optimaliseren. Daarnaast maakt de app het optimaliseren van jouw SEOshop gemakkelijker, sneller en leuker. ReloadSEO geeft door middel van een SEO score aan hoe goed jouw content is geoptimaliseerd én welke punten je nog kunt verbeteren. Omdat wij er zeker van zijn dat je blij wordt van onze app, kun je ‘m de eerste 14 dagen gratis uit proberen!
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.