Kortingsregels: verkoop je voorraad sneller

Kortingsregels: verkoop je voorraad sneller

Kortingen werken heel goed voor het aantrekken van nieuwe klanten en het omhoog krijgen van de waarde van de winkelmandjes van bestaande klanten. Een goede korting kan een afwezige klant ervan overtuigen om misschien weer iets bij je aan te schaffen, kan bestaande klanten aanmoedigen om een toch een paar extra items toe te voegen aan hun winkelmandje, en kan jou van je gedateerde voorraad afhelpen. Als je het goed doet, kun je – ondanks dat je iets met korting aanbiedt – nog steeds marge pakken op het product dat je aanbiedt, én meer verkopen.

Lightspeed eCom biedt je vier verschillende soorten kortingsregels aan:

  1. Korting per categorie
  2. Upsell korting
  3. Bundelkorting
  4. Combinatie korting

Je kunt deze kortingsregels alleen of tegelijkertijd instellen. Maar wat is de beste manier om een korting toe te passen in je webwinkel? Hoe stel je ze in, en welke kun je het beste waar en wanneer gebruiken? Lees verder om er meer over te leren!

1. Korting per categorie

De kortingsregels die hieronder vallen zijn perfect om korting te geven aan een bepaalde groep klanten, of over een bepaalde groep producten. Ze zijn vooral nuttig om nieuwe klanten aan je te binden, je trouwe klanten te belonen (dit kunnen zowel klanten zijn die het meest uitgeven, als klanten die het meest bij je winkelen), en moeilijk verkoopbare producten een boost te geven.

Lightspeed eCom heeft drie kortingsregels die je per categorie kunt toepassen:

  • Korting bij productcategorieën
  • Korting voor klantgroepen
  • Korting voor terugkerende klanten.

2. Upsell korting

Het doel van upsell kortingsregels is het verhogen van de uitgave van een klant door ze een korting aan te bieden bij de besteding van een bepaald bedrag. Op die manier is de kans groot dat ze meer producten kopen, puur om aan dat bedrag te komen.

Dit zijn de twee meest populaire upsell kortingsregels in Lightspeed eCom:

  • Korting bij minimumbedrag bestelling
  • Gratis levering bij minimumbedrag bestelling

3. Bundelkorting

Het doel van bundelkorting is om de hoeveelheid producten die een klant koopt te verhogen. Dit kun je bereiken door ze bijvoorbeeld een gratis extra product aan te bieden, of gratis te bezorgen vanaf een bepaalde hoeveelheid aangeschafte producten.

Probeer een van onderstaande bulk kortingsregels en kijk of het effect heeft op de omvang van de winkelmandjes van je klanten.

  • Gratis producten bij aanschaf van x producten
  • Gratis levering bij aanschaf van x producten
  • Goedkoopste product gratis bij aanschaf van x producten uit categorieën

4. Combinatie korting

Combinatie korting bied je aan zodra een klant voldoet aan een aantal variabele voorwaarden. Het voorbeeld wat we hieronder beschrijven is een bundel/categorie combinatie:

  • Koop x producten uit categorieën, ontvang y korting op het laagst geprijsde product

Voorbeeld
Iemand koopt een paar schoenen, een schoen borstel en een paar sokken.

  • De schoenen kosten €129.99
  • De borstel €29.99
  • De sokken €8.99

Dit zijn drie producten uit verschillende categorieën. Met bovenstaande regel kun je een korting opzetten waardoor deze klant de sokken gratis krijgt.

Nu je weet hoe je alle kortingsregels in Lightspeed eCom moet gebruiken, kunnen we kijken naar hoe je ze op moet zetten in je webshop.

Hoe kun je kortingsregels instellen in Lightspeed eCom?

Kortingsregels zijn heel eenvoudig in te stellen. Ga in je Lightspeed eCom backoffice naar Marketing > Kortingsregel > Kortingsregel toevoegen.

Geef je kortingsregel een specifieke naam zodat je ‘m eenvoudig kunt bewerken of stoppen. Bijvoorbeeld: “Maart 2019 – Gratis verzending bij een besteding vanaf €50” geeft duidelijk weer wat de regel is en wanneer deze werd ingesteld. Zo is het makkelijker om ‘m terug te vinden, aan te passen of te deactiveren.

Wanneer je de regel een toepasselijke naam hebt gegeven, selecteer je het type kortingsregel. Nadat je die kortingsregel hebt opgeslagen, kun je deze configureren. Lees hier meer over het configureren van kortingsregels.

 

Feature alert: “Stop na kortingsregel”

Als je verschillende kortingsregels tegelijkertijd hebt lopen, is het handig om het aantal kortingen dat een klant kan gebruiken te beperken. Het voorkomt dat klanten profiteren van meerdere deals tegelijkertijd en zo je winst beperken.

Je kunt het aantal kortingsregels beperken door de functie stop na kortingsregel in te schakelen. Deze vind je op de configuratiepagina van de kortingsregel. Als de ‘stop na kortingsregel’ ingeschakeld is voor een bepaalde korting, kunnen geen andere kortingen worden toegepast zodra die korting in gebruik is.

De do’s van kortingen

Vermeld een einddatum

Door een gevoel van urgentie toe te voegen aan een deal, vergroot je de kans dat klanten snel gaan handelen om te profiteren van de korting. Als een deal geen vervaldatum heeft, kunnen klanten het kopen blijven uitstellen. Op die manier kun je de verkoop zelfs mislopen.

Hoe kun je tijdslimieten instellen in kortingsregels?

Ga in de Backoffice naar Marketing > Kortingsregels en klik vervolgens op de kortingsregel die je wilt wijzigen. Onderaan de configuratiepagina vind je de periode instelling.

Voorbeelden van tijdgevoelige kortingen

  • Flash sale: breng je klanten via e-mail op de hoogte van een korte tijdelijke uitverkoop. Creëer het gevoel van urgentie!
  • Wekelijks terugkerende deals: dit type deal kan bezoekers naar je webshop trekken op dagen die normaal minder druk zijn.

Kies het juiste type kortingsregel

Het is niet slim om dezelfde strategie toe te passen op goedkope en duurdere items. Vermeld bij het afprijzen van goedkopere artikelen kortingspercentages in plaats van vaste bedragen. Bij het afprijzen van dure artikelen kun je beter vaste bedragen vermelden. Waarom? Omdat een korting van 10% op een artikel met een waarde van €10 hoger lijkt dan een korting van €1. Het is uiteindelijk hetzelfde, maar het klinkt beter. Een korting van €50 op een item van €900 klinkt dan weer aantrekkelijker dan een korting van 5,5%. Nogmaals: het komt op hetzelfde neer, maar de ene optie is aantrekkelijker voor klanten dan de ander.

Voor meer informatie over de psychologie van kortingen, bekijk dit artikel van Entrepreneur.

De don’t van kortingen

Te veel winst opofferen

Ja, kortingen kunnen je verkoop stimuleren, maar hou er rekening mee dat als je ze te lang laat draaien, je inkomsten verliest op klanten die wel bereid waren om een product voor de volledige prijs te kopen. Er zijn ook een aantal nadelige gevolgen op de lange termijn wanneer je continu kortingen aanbiedt.

Constante kortingen kunnen ervoor zorgen dat klanten denken dat je weinig vertrouwen hebt in je eigen producten, wat vervolgens de waargenomen waarde van je winkel verlaagt. Het resultaat is dat ze je producten nooit voor de volledige prijs kopen of – erger nog – ergens anders gaan winkelen.

Lees dit artikel van HubSpot voor meer informatie over de risico’s die gepaard gaan met langdurige kortingen.

Je bent klaar!

Dit was het: alles wat je nodig hebt om je eigen kortingen in te stellen in je Lightspeed eCom-shop. Vergeet niet om op een verantwoorde manier om te gaan met kortingen en nooit de waargenomen waarde van je winkel op te offeren voor een korte-termijn boost in verkoop.

Bekijk onze resources pagina als je op zoek bent naar meer hulp bij het opstellen van kortingsregels in Lightspeed eCom.