Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

9 tips voor een gezonde werk en privé balans

9 tips voor een gezonde werk en privé balans

‘De boog kan niet altijd gespannen staan’, luidt een oud gezegde. Maar als je een gepassioneerde ondernemer bent, kan het lastig zijn een goede balans te vinden tussen werk en privé.

Waarschijnlijk is je bedrijf ontstaan vanuit een passie, waardoor je gemotiveerd en gedreven blijft. Maar diezelfde passie kan ook nadelige gevolgen hebben voor je privéleven.

Als je van je hobby je werk hebt gemaakt, wil je misschien helemaal geen vrij nemen. Toch zou je dat moeten doen om een burn-out (en een verstoorde relatie met vrienden en familie) te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat de balans tussen werk en privé een van de grootste valkuilen van het ondernemerschap is.

Met de volgende negen tips kun je een gezonde werk en privé balans behouden:

  1.   Stel prioriteiten
  2.   Besteed taken uit
  3.   Stel grenzen
  4.   Durf ‘nee’ te zeggen
  5.   Leer van je fouten
  6.   Werk aan je organisatorische skills
  7.   Netwerk met andere ondernemers
  8.   Neem vakantie
  9.   Maak tijd voor jezelf 

1. Stel prioriteiten

Kleine ondernemers zijn manusjes-van-alles, zeker in de opstartfase. En natuurlijk wil je alles doen, maar besef dat sommige taken belangrijker zijn dan andere.

Voorkom dat je te veel hooi op je vork neemt en maak een top drie van prioriteiten voor je bedrijf. Als er te veel projecten of taken je aandacht vragen, loop je het risico lange dagen te maken die weinig rendement opleveren.

Kijk kritisch naar je to-do lijst en splits deze als volgt op: 

  1.   Taken met een hoge prioriteit (tijdgevoelige taken die zo snel mogelijk moeten worden uitgevoerd)
  2.   Taken met een gemiddelde prioriteit (taken waaraan je elke dag een beetje kunt werken)
  3.   Langetermijn taken (zaken die meerdere weken in beslag nemen; reserveer elke dag een klein beetje tijd voor deze taken)
  4.   Terugkerende taken (probeer deze taken zoveel mogelijk te automatiseren of uit te besteden; daardoor maak je meer tijd vrij voor dringendere zaken)

2. Besteed taken uit

Goede ondernemers richten zich op hun ‘zone of genius’ (genialiteit zone) een term die Gay Hendricks in zijn boek The big leap gebruikt om de zaken te beschrijven waarvoor je je natuurlijke talenten kunt inzetten en die niemand anders kan doen.

Dat betekent dat je taken die niet hoog op je prioriteitenlijstje staan of die niet passen bij je vaardigheden, moet uitbesteden. Voor startende ondernemers kan dat aanvoelen als een onverantwoorde luxe, maar het is een goede investering als je daardoor tijd overhoudt om je te richten op je sterke punten en je privéleven. 

3. Stel grenzen

Door technologie sta je 24 uur per dag in verbinding met je bedrijf, waardoor de werk en privé balans verstoord kan raken.

Het komt vast vaak voor dat je even snel je e-mail wilde checken en vervolgens verzeild raakt in een gesprek met een leverancier of potentiële klant. Dan weet je ook hoe die dingen verlopen. Bepaal je werktijden en houd je eraan. Laat je personeelsleden weten op welke uren je bereikbaar bent en hoe ze in noodgevallen contact met je kunnen opnemen.

En dan (waarschijnlijk het moeilijkste deel): laat los.

4. Durf ‘nee’ te zeggen

Misschien krijg je af en toe de vraag om iets te doen wat je normaal gesproken niet doet. Of misschien vraagt een klant om iets dat je door tijdgebrek simpelweg niet kunt opleveren.

Het is verleidelijk om ‘ja’ te zeggen tegen elke klant of kans die je krijgt; wie wil er nou zaken afslaan? Maar ‘nee’ zeggen is van groot belang voor je werk-privébalans én je reputatie. Als je beloftes maakt die je niet kunt nakomen, raakt je planning te vol en breng je toekomstige zaken in gevaar.

Beloof minder en lever meer (maar niet te veel). Door deze strategie krijgen anderen een positief beeld van je, omdat je ze altijd meer geeft dan wat ze verwachtten. Dat is belangrijk voor je merk, voor je geloofwaardigheid en voor de zakelijke banden die je opbouwt.

Bekijk het zo: als een klant iets over vijf dagen verwacht en jij er zeven dagen over doet, is die klant niet blij. Als een klant iets over tien dagen verwacht en jij het in zeven dagen levert, is hij of zij positief verrast.

Maak een nauwkeurige voorspelling van de tijd die het je kost om taken uit te voeren en zorg dat je altijd minder belooft en meer levert. En is iets simpelweg niet haalbaar, leer dan ‘nee’ te zeggen om niet-nagekomen beloftes en beschadigde zakelijke relaties te voorkomen.

5. Leer van je fouten

Hoeveel ervaring je ook hebt, elke ondernemer maakt fouten. Maar het kost je nog meer tijd en geld als je diezelfde fout opnieuw maakt. Gaan de dingen niet zoals je zou willen, onderzoek dan waarom dat zo is, maar blijf er niet in hangen. Verander wat je moet veranderen en neem in de toekomst andere beslissingen.

6. Werk aan je organisatorische skills

Drukke ondernemers hebben geen tijd te verliezen. Een goed organisatiesysteem houdt je op schema. Zoek uit welk hulpmiddel bij je past. Sommige mensen gebruiken graag een papieren agenda waarin ze opschrijven wat er nog moet gebeuren. Anderen hebben liever een online platform dat ze makkelijk kunnen delen met hun werknemers.

Zoek uit wat voor jou werkt en ontwikkel routines die je helpen je tijd slimmer te besteden.

7. Netwerk met andere ondernemers

Als ondernemer kun je je soms best eenzaam voelen. Niet iedereen snapt met welke problemen en uitdagingen je te maken hebt als je een eigen bedrijf runt.

Zoek groepen voor kleine ondernemers waar je kunt netwerken en kunt praten met andere zelfstandigen. Hoewel het misschien een extra taak in je planning is, kan het je veel energie opleveren om gesprekken te voeren met anderen die met dezelfde uitdagingen als jij te maken hebben. En waarschijnlijk leer je ook wat van anderen, waardoor je tijdrovende fouten kunt voorkomen.

8. Neem vakantie

Wanneer heb je voor het laatst vakantie genomen en níet gewerkt tijdens die vakantie? 

Een van de grootste voordelen van het runnen van een eigen bedrijf is dat je meer vrijheid hebt, maar daar heb je niets aan als je het hele jaar door aan je bureau gekluisterd zit. Door je werk een paar dagen de rug toe te keren voorkom je een burn-out en krijg je de kans om tijd door te brengen met vrienden en familie. En een extraatje: door erop te vertrouwen dat je medewerkers de zaken regelen tijdens jouw afwezigheid, versterk je de onderlinge band.

9. Maak tijd voor jezelf

Eindelijk: je hebt jezelf op de agenda gezet. Plan gezonde activiteiten in zoals sporten of een bezoek aan de dokter. Zorg ook dat je gezond eet en voldoende slaapt. Je kunt bepaalde symptomen makkelijk over het hoofd zien als je wordt gedreven door een passie voor je bedrijf. Maar onthoud: je kunt je klanten niet goed van dienst zijn als je je eigen gezondheid negeert. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je goed voor je klanten, je werknemers en je bedrijf zorgen.

Het gaat misschien in tegen je gevoel, maar genieten van je vrije tijd heeft een positieve invloed op het succes van je bedrijf. Door even de aandacht te verleggen kun je opladen en krijg je nieuwe creatieve inspiratie. Een bedrijf runnen is zwaar werk. Zorg dat je het niet zwaarder dan nodig maakt door te veel van jezelf te vragen.

Run je onderneming vanop een afstand

Beheer je bedrijf nauwkeurig en snel met het cloud-gebaseerde kassasysteem van Lightspeed.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen