Verhoog uw conversie met de trend van 2015: webwinkel personalisatie

Een goede winkelverkoper onthoudt uw voorkeuren. Vanaf het moment dat u binnenloopt, herinnert hij zich waar u van hield, wat u bekeken heeft tijdens het aankoopproces en wat u de vorige keer heeft gekocht. Op basis hiervan suggereert hij nieuwe producten, omdat hij weet dat dit zijn slagingskans verhoogt. Het personaliseren van dit verkoopproces is ook mogelijk in uw webwinkel, waar de winkelverkoper is vervangen door een aantal algoritmes.

Meten anno 2015

Om meer te weten te komen wat personalisatie tools kunnen betekenen voor uw webwinkel, nodigde ik drie partners uit voor een diepte-interview. Ik vroeg app-partners WiQhit, CloudSuggest en Conversify naar het “nieuwe meten anno 2015” en hoe personalisatie werkt om uw webwinkel-conversie te verhogen.

Wat brengt webshop personalisatie mij als webwinkelier?

“Tegenwoordig zijn de randvoorwaarden voor de gemiddelde bezoeker aan een webshop goed ingericht. Denk aan vindbaarheid, design, assortiment, service e.d. Hoe kunt u zich dan nog onderscheiden van de concurrentie? Door het toepassen van personalisatie zorgt u er voor dat iedere bezoeker een unieke, speciaal op hem/haar afgestemde webwinkel ziet.” Jaap van Baar, sales directeur van WiQhit, trekt de vergelijking met een winkelbezoek: “net zoals in een fysieke winkel past u uw verkoopverhaal aan op iemands specifieke behoefte, achtergrond en gedrag. Hiermee ontstaat een relevante dialoog, en een klantrelatie die duurzamer is, en voor beide partijen meer oplevert. En dan is prijs ondergeschikt.”

“Voorheen bepaalde een eigenaar van een webwinkel zelf welke producten hij of zij aanbeveelde op basis van een verwacht aankoopgedrag”, aldus Dennis de Boer, oprichter van CloudSuggest. “Met de huidige tools kan een webwinkelier automatisch bepaalde producten aanbevelen op basis van de interesses van bezoekers en hun aankoopgedrag. Op deze manier verhoogt u als webwinkelier uw conversie en behoudt u een voor de bezoeker relevant assortiment. Producten die vaak samen bekeken of gekocht worden, worden bijvoorbeeld samen aanbevolen. “Ik bezocht de webwinkel eigenlijk alleen voor nieuwe sneakers, maar die aanbevolen jeans heb ik er toch maar bijgekocht.”

Volgens Bart Kappenburg, oprichter van Conversify, is naast de juiste boodschap, ook timing belangrijk. “Iedere bezoeker is anders en heeft andere “triggers” waar hij of zij mee overtuigd kan worden een online aankoop te doen. Daarnaast is de ruimte in uw webwinkel voor het toepassen van overtuigingstechnieken beperkt. U dient uw bezoeker op het juiste moment en op de juiste manier te overtuigen. Gepersonaliseerde overtuiging biedt u die mogelijkheid door op de juiste plek, het juiste tijdstip en aan de juiste bezoeker relevante informatie te tonen. Met de juiste boodschap verhoogt u op deze manier uw conversie.”

Wat wil ik eigenlijk meten? En waarvoor?

“In feite wilt u alles meten van een klant, en moet u niet beperkt worden in de kennis die u wel of niet heeft. En vaak vertonen bezoekers gedrag dat u van tevoren niet kon voorspellen. Het is in elk traject aan te raden om sterk te kijken naar quick-wins, vertelt van Baar (WiQhit). Welke punten kan ik snel oppakken en verbeteren? Begin laagdrempelig: verdeel uw bezoekers in een beperkt aantal segmenten en pas de content op de site in beperkte mate aan op hun profiel. U ziet dan al snel mooie resultaten. Van daaruit kunt u verder gaan optimaliseren.“

De Boer (CloudSuggest) geeft aan dat u automatisch profielen kunt opstellen per gebruiker, door te meten welke producten er bekeken en gekocht worden. “Wanneer u deze profielen met elkaar vergelijkt, herkent u patronen en gedeelde interesses van bezoekers. Hierdoor ontdekt u in welke producten uw bezoekers de meeste interesse hebben. Deze producten kunt u vervolgens aanbevelen, wat zal leiden tot een hogere conversie. Om de effectiviteit van onze aanbevelingen te bepalen meten we ook de conversie op het aantal klikken.”

“Als webwinkelier wilt u uiteraard zien hoe effectief uw personalisatie daadwerkelijk is”, vertelt Kappenburg (Conversify). “Door gebruik te maken van A/B testing, kunt u zien of een algoritmisch geoptimaliseerd bericht significant meer conversie en omzet tot gevolg heeft dan een controlegroep die dit bericht niet te zien krijgt. Op deze manier krijgt u inzage in de rendabiliteit van uw personificatie en uiteindelijk uw opbrengsten.”

Welke succesverhalen zijn er?

Van Baar (WiQhit) noemt diverse voorbeelden van webwinkelpersonlisatie uit de praktijk: “U kunt uw online bezoekers op verschillende manieren van elkaar onderscheiden. Bijvoorbeeld op herkomst: toon een lokaal telefoonnummer op de website voor een regionale uitstraling (zoals De DJ Company doet). Of gebruik de locatieherkomst om mensen te leiden naar de dichtstbijzijnde winkel (Leapp). Daarnaast kunt u kijken naar interesse: als iemand naar snowboards heeft gekeken, kunt u in een volgend bezoek de aanbiedingen voor snowboards tonen op de homepage (Duijvestein). Spelen met kortingen voor nieuwe en bestaande klanten werkt ook (Topa Verpakking).”

“Een van onze klanten met een webwinkel in de fashion-branche zag zijn omzet stijgen met 10% in de eerste week.” De Boer (CloudSuggest) went zich daarnaast tot onderzoeken waaruit blijkt dat personalisatie leidt tot een hogere conversie. “Forrester research (2015) bijvoorbeeld onderzocht dat 10 tot 30% van alle e-commerce omzet komt uit productaanbevelingen.”

Kappenburg (Conversify): “een klant van ons met een webwinkel in de speelgoedbranche haalt sinds juni 2014 een conversiestijging van 13%.” Hij wijst op andere praktijkvoorbeelden zoals bedrijven als Datona.nl en Kaartje2go.nl, die conversieverbeteringen halen van 5% tot 15%. “Dit doen ze door op specifieke plekken van de website een bericht te tonen dat er nog enkele producten op voorraad zijn, of door aan te geven dat als u binnen een x aantal uur en minuten uw bestelling plaatst, u die de volgende dag in huis heeft.”

Uw webshop gepersonaliseerd?

Succesvolle bedrijven zoals Bol.com, Amazon, Booking.com en Coolblue gebruiken al personalisatie tools om hun conversie te verhogen. Wilt u ontdekken hoe u uw webwinkel kunt personaliseren? Bekijk hier onze apps:

WiQhit: Personaliseer uw webwinkel aan de hand van de informatie die de bezoeker u geeft. Met WiQhit bent u in staat om snel en eenvoudig een webwinkel te tonen die relevant is voor iedere individuele bezoeker.

CloudSuggest: Bespaar tijd en verhoog uw conversie met het automatisch invullen van gerelateerde producten. CloudSuggest bepaalt op basis van het surfgedrag van bezoekers welke productcombinaties relevant zijn en het beste zullen converteren.

Conversify: Verhoog uw omzet met overtuigende boodschappen die het (onderbewuste) gedrag van bezoekers beïnvloedt. Conversify’s bibliotheek aan berichten stelt u in staat met minimale inspanning een hogere conversie te realiseren.

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.