Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Webshop marketing 101: SEO, traffic, bounce rate en conversie

Webshop marketing 101: SEO, traffic, bounce rate en conversie

Je hebt je webshop gelanceerd en je bent op zoek naar toolkits en handleidingen die je op weg helpen bij je webshop marketing strategie. Je vindt veel tips over online marketingstrategieën en vaak komen er bepaalde termen voorbij: bounce rate, ROI, conversieratio, direct verkeer, organisch verkeer… Maar wat betekenen deze termen en hoe kun je deze integreren in je online marketingstrategie voor je webshop? Wij hebben 4 belangrijke begrippen voor jou gedecodeerd:

  1. SEO – Search Engine Optimisation
  2. Direct en Organic Traffic
  3. Bounce Rates
  4. Conversion Rates

Lees hieronder meer over elk begrip.

1. SEO of Search Engine Optimisation

Search Engine Optimization (SEO) verwijst naar een verzameling van technieken die je website vindbaar maakt via zoekmachines. Deze vindbaarheid is belangrijk om organic traffic of direct verkeer te stimuleren. Zo komen websites met een hoge SEO waarde hoger in de zoekresultaten bij bijvoorbeeld Google (advertenties niet inbegrepen). Zorg er dus voor dat je je website optimaliseert op bepaalde zoektermen zodat je makkelijker gevonden wordt door klanten.

2. Direct en organic traffic

Traffic oftewel zoekverkeer verwijst naar alle bezoeken op je website. Dit verkeer kan van verschillende plaatsen komen; via advertenties op social media, aanbevelingen, e-mails en zoekmachines.

Direct traffic
Direct traffic toont het aantal bezoekers aan dat jouw site hebben bezocht door je URL rechtstreeks in de navigatiebalk te typen, zonder via een zoekmachine op de site terecht te komen. Dit betekent dat ze je website en URL al kennen en/of al aankopen hebben gedaan op je site. Dit is een goede graadmeter van bekendheid.

Organic traffic
Organic traffic verwijst naar websitebezoeken die afkomstig zijn van zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing. Het geheim is om goed te scoren op deze zoekmachines, op verschillende zoektermen. Als je bijvoorbeeld zwemkleding verkoopt, is het belangrijk dat je in de eerste zoekresultaten voor zoekwoorden als ‘zwemkleding’, ‘bakpak’, ‘bikini’ en ‘zwembroek’ verschijnt. Gebruikers van zoekmachines kijken meestal niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten, dus hoe hoger je website “rankt”, hoe beter.

Voor eCommerce-ondernemers zijn er twee dingen die interessant zijn voor hun winkel:

  • Het aantal bezoekers op uw webshop
  • Het aantal aankopen dat deze bezoekers maken

Hoe kun je het verkeer van je webshop verhogen zonder voor betaalde advertenties te kiezen?

In deze blog vertellen we meer.

3. Bounce Rates

Het bouncepercentage is een marketing-statistiek die het percentage bezoekers meet dat een pagina op je site heeft bezocht en heeft verlaten zonder enige vorm van interactie. Dit betekent dat ze niet op een knop, menu, tabblad of de link ‘Meer informatie’ hebben geklikt, wat aanduidt dat de pagina wellicht niet interessant genoeg was voor deze bezoekers of dat ze per ongeluk op een link naar jouw website hebben geklikt.

Het bouncepercentage wordt berekend via webanalyse platforms zoals Google Analytics, die tevens gratis te gebruiken is. Je kunt deze indicator gebruiken om de kwaliteit en relevantie van een pagina op je webshop te bepalen.

Een concreet voorbeeld:
Je adverteert je nieuwe webshop collectie op Facebook. Het doel is dat Facebook gebruikers een aankoop doen. Als je ziet dat het bouncepercentage bijna 100% is, kan dit betekenen dat de kwaliteit van je pagina niet optimaal is, de communicatie naar de klant toe niet duidelijk genoeg is en/of de knoppen niet zichtbaar genoeg zijn. Het kan ook betekenen dat de inhoud niet relevant is voor je doelgroep of dat de advertentie niet de juiste doelgroep bereikt.

Is een hoge bounce rate altijd een slecht teken?
Dat hangt af van het hoofddoel van de pagina. Als je met een pagina bezoekers wilt uitnodigen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, dan is een hoge pagina bounce rate geen goed teken. Als de pagina daarentegen puur informatief is, zoals de contactpagina van je bedrijf, dan is een hoge bounce rate niet persé slecht. Dit kan namelijk beteken dat bezoekers alle info hebben gevonden zonder een actie op de pagina te ondernemen.

Hoe kun je de bounce rate verlagen?

  • Analyseer de pagina’s met een hoge bouncepercentage en bepaal wat het probleem kan zijn.
  • Test verschillende versies van een pagina en bepaal welke pagina’s interactie bevorderen.
  • Schrijf interessante en waardevolle inhoud voor je bezoekers.
  • Besteed aandacht aan het design van je website. Hoe aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker, hoe beter.
  • Voeg meer velden en links toe die je gebruikers aanspreken. Laat bijvoorbeeld hun adres achter voor de maandelijkse nieuwsbrief of plaats knoppen die naar een gratis whitepaper leiden. Zo spoor je (potentiële) klanten aan om actie te ondernemen.

Webshop omzet verhogen?

Ontdek de juiste call-to-actions en optimalisaties voor jouw webshop.

4. Conversion Rates

Het conversieratio is het aantal bezoekers dat bepaalde gewenste acties op je site uitvoert in vergelijking met het totale aantal bezoekers. Afhankelijk van je campagne kan dit percentage aangeven hoeveel mensen een aankoop hebben gedaan, een formulier hebben ingevuld en hun e-mailadres hebben achtergelaten. Dit is afhankelijk van doel van de pagina. Al jouw inspanningen om de traffic en de bounce rate te verbeteren, helpen je om de conversie te optimaliseren.

Het is ook belangrijk om te weten of je conversies afkomstig zijn van betaalde of gratis bronnen. Als je investeert in advertenties op Google of sociale netwerken, moet je je cijfers analyseren en bepalen of je ROI winstgevend is.

Aspirerende eCommerce ondernemer? Wij helpen je.

Probeer het vandaag nog gratis uit.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.