4 redenen om maaltijdbezorging aan te bieden

4 redenen om maaltijdbezorging aan te bieden

Maaltijdbezorging was nog nooit zo populair. Dat meldde ABN AMRO eind vorig jaar in dit artikel. Volgens de bank zijn er 38,6 miljoen maaltijden bezorgd in het tweede kwartaal van 2017. Vooral millennials hechten steeds meer belang aan gemak en tijdsbesparing. Volgens de National Restaurant Association geeft 74% van de millennials aan voor delivery te kiezen als dat wordt aangeboden door het restaurant.

Veel horecazaken twijfelen nog over maaltijdbezorging. De ondernemers die wel instappen, realiseren volgens een onderzoek van Misset Horeca een omzetstijging tot 30 procent. Overweeg je om ook aan maaltijdbezorging te doen? En weet je hoe je jouw maaltijdbezorging zou kunnen verbeteren? Hieronder vind je 4 redenen waarom maaltijden delivery het proberen waard is.

1. Je speelt in op de groeiende vraag naar snelheid en gemak

Tegenwoordig zoeken steeds meer consumenten naar manieren om tijd en energie te besparen. Werk, sociale verplichtingen en al die afspraken die nog in de agenda staan… Een ready-to-eat maaltijd die aan het einde van de dag rechtstreeks aan huis kan worden gebracht is dan ideaal. In ruil voor bezorgkosten krijg je de tijd terug die je anders gebruikt zou hebben om zelf te koken of om naar een restaurant te gaan.

De hedendaagse klant wilt gemak, snelheid en personalisatie, en met maaltijdbezorging kun je nog beter op deze vraag inspelen ten opzichte van enkel een afhaalmogelijkheid. ‘’Bij het bezorgen van maaltijden zijn bestel- en betaalgemak, transparantie over bezorgtijden en vooral de bezorgsnelheid doorslaggevend’’, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. Om het bestelproces te versnellen, worden horecazaken daarom aangeraden om bestellingen niet alleen meer telefonisch op te nemen, maar te automatiseren met bezorgpartners.

2. Je bereikt (meer) mensen buiten jouw horecazaak

Door de mogelijkheid voor maaltijdbezorging aan te bieden, kun je naast jouw huidige klanten ook doelgroepen buiten de omgeving bereiken. Uit onderzoek blijkt dat je met maaltijdbezorging vooral millennials en mannen kunt bereiken, en dan het vaakst in het weekend.

Ook Airbnb-ers en longstayers, ofwel mensen die voor een paar maanden in Nederland komen wonen en werken, hebben weinig tijd om in de keuken te staan maar genoeg geld om uit te besteden aan een bereide maaltijd. Denk ook aan gezinnen met jonge kinderen en carrièremakers die regelmatig overwerken op kantoor. Ten slotte, werkenden die in gedeelde werkruimtes/verzamelgebouwen werken, willen soms met collega’s of partners snel een hapje eten zonder gebruik te hoeven maken van de kantine. Online maaltijdbezorgers, waaronder Deliveroo, Foodora of Thuisbezorgd.nl, helpen restaurants hun vindbaarheid bij deze doelgroepen te vergroten. Een logische zet is dus om met één van deze delivery partners in zee te gaan.

3. Je leert jouw klanten nog beter kennen

Dankzij online platforms kun je consumenten ook beter leren kennen. Zo ontdek je met besteldata welk type maaltijden het vaakst besteld worden en kun je op basis hiervan betere inkoopbeslissingen maken, of een specifiek menu voor delivery opstellen.

De consument let op prijs, variatie, promotie en gezonde alternatieven bij bestellingen. Gebruik naast klantdata uit het online bestelplatform ook jouw kassasysteem om jouw bestelbare assortiment voor deze aspecten te optimaliseren.

Bijvoorbeeld, The Avocado Show, die een nieuwe vestiging zal openen uitsluitend gefocust op take away en delivery, doet ook onderzoek over wat het beste werkt voor delivery maaltijden. Ron Simpson, oprichter van The Avocado Show: ‘’Wij zijn ook gaan testen welke foto’s het beste werken voor delivery gerechten. We hebben met verschillende achtergronden getest – voor ons soort gerechten werkt dus een donkere achtergrond het beste.’’ Lees hier hoe andere ondernemers delivery aanpakken.

4. Je hebt meer mogelijkheid voor extra omzet

Ten slotte biedt maaltijdbezorging ook mogelijkheden om jouw omzet bij elke bestelling te verhogen. De consument is immers bereid om meer te betalen voor het gemak van delivery; daarmee kun je de prijzen van het eten met een bepaalde marge verhogen. Daarnaast kun je, afhankelijk van jouw horecaconcept, het aangeboden assortiment meer compleet maken door middel van upsells.

Via online bestelplatforms kun je vergelijkbare, duurdere producten tonen. Of biedt gratis verzending aan wanneer de klant boven een vast bedrag besteld. Zo worden jouw klanten gestimuleerd om meerdere of duurdere items aan de bestelling toe te voegen.

De meeste omzetgroei bij delivery kun je verwachten wanneer je met een online bestelplatform werkt. Volgens McKinsey zullen steeds meer mensen overstappen van telefonisch naar online bestellen. De online delivery markt zal naar verwachting tot en met 2018 met 25% per jaar groeien (waarna het zal doorgroeien met 14.9% per jaar).

Kortom, maaltijdbezorging biedt grote kansen voor jouw horecazaak.

Wanneer start jij met maaltijdbezorging?

Ontdek onze delivery partners.