Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

5 slechte gewoonten die retailers moeten afleren

5 slechte gewoonten die retailers moeten afleren

Eerlijk is eerlijk: iedereen heeft slechte gewoontes. We skippen de sportschool of zijn altijd te laat voor afspraken. Tja, niemand is perfect en dat is niet erg. Het is wél erg als jouw slechte gewoontes de groei van je bedrijf belemmeren.

Gelukkig kun je veel van die slechte gewoontes voorkomen of makkelijk afleren. Samen met Nicole Leinbach Reyhle, oprichtster van RetailMinded.com, hebben we een lijst gemaakt van vijf veelvoorkomende slechte gewoontes van retailers. En natuurlijk geven we je ook tips om ze af te leren.

Slechte gewoonte #1: niet weten wie je klanten zijn

Weet jij wie je klanten zijn? Waarschijnlijk ken je ze minder goed dan je denkt. Generatie Z, millennials, babyboomers en alle andere generaties daartussen; ze hebben elk hun eigen demografische, psychografische en gedragsmatige nuances die van invloed zijn op wat ze kopen en welke kanalen ze gebruiken.

Hoe krijg je meer inzicht in je klanten?

Vertrouw niet op je gevoel, maar duik in je klantprofielen en aankoopgeschiedenis om uit te zoeken wie je klanten zijn, wat ze kopen en hoe ze dat doen.

Met die informatie krijg je een veel duidelijker beeld van wie je klanten zijn en hoe je ze beter van dienst kunt zijn. Dan kun je ze bijvoorbeeld mailen met op hen afgestemde aanbiedingen. Klanten die een aanbieding ontvangen die aansluit op een vorige aankoop, zijn eerder geneigd over te gaan tot aankoop van dat product of die dienst.

Je klanten leren kennen is de investering meer dan waard. Uit een onderzoek van Bain & Company blijkt dat je winst met maar liefst 25% kan stijgen als je zorgt voor klantenbinding via persoonlijke aanbiedingen. Gebruik de aankoopgeschiedenis in combinatie met de marketingtools van een loyaltyprogramma om die groei te realiseren.

Slechte gewoonte #2: geen verschillende betaalwijzen accepteren

Wil je je klanten laten zien dat je echt om ze geeft? Laat ze dan betalen zoals zij dat willen, niet zoals jij dat wilt. Geef je klanten verschillende opties: met hun mobiel, per creditcard of met een pinpas.

Voor veel retailers zijn externe betalingsverwerkers een bron van frustratie. Dat is ook heel begrijpelijk: je krijgt te maken met wisselvallige tarieven, lange wachttijden en ingewikkelde overeenkomsten waaraan geen touw valt vast te knopen. Dat maakt het voor retailers lastig om verschillende betaalwijzen te bieden.

Hoe kun je klanten meer betaalwijzen bieden?

Je wilt een snelle, veilige en betaalbare betalingsverwerking waarmee zowel jij als je klanten tevreden zijn. Steeds meer POS-providers bieden geïntegreerde PCI-betalingsverwerking met een duidelijke prijsstructuur. Dat betekent dat je die gecompliceerde overeenkomsten met externe partijen kunt opzeggen en al je betalingsverkeer kunt onderbrengen bij één bedrijf.

Bijkomend voordeel is dat je via je kassasysteem een compleet overzicht hebt van waar je geld zich bevindt, vanaf het moment dat een transactie is voltooid tot het moment dat het geld op je rekening staat. En voor klanten is het natuurlijk fijn dat ze kunnen betalen zoals ze zelf willen.

Slechte gewoonte #3: geen helderheid scheppen in verzamelde data

Veel retailers houden zich liever niet bezig met data; ze vinden het intimiderend en onbegrijpelijk, en weten niet hoe ze er inzicht in kunnen krijgen. Maar als je slim omgaat met data over je klanten, je omzet, je marketing, je voorraad of je medewerkers, kun je op korte en lange termijn veel beter beslissingen nemen en de groei van je bedrijf bevorderen.

Hoe kun je handig gebruikmaken van data?

Data bevindt zich overal, maar als je niet weet wat je zoekt, zie je door de bomen het bos niet meer. Het is een veel voorkomend probleem, dat je kunt voorkomen door bijscholing. Wees proactief, of je nu Google Analytics gebruikt voor inzicht in je websiteconversies en marketingcampagnes, of gebruikmaakt van de rapporten van je kassasysteem.

Je kunt bijvoorbeeld de gratis certificeringsprogramma’s van Google Analytics volgen. Of bekijk educatieve webinars om de rapportagefuncties van je kassasysteem optimaal te benutten. Gewapend met je nieuwe kennis van deze tools kun je het investeringsrendement (ROI) van je voorraad verhogen, realistische doelen stellen voor elke week en maand van het jaar, en de resultaten van je online marketingstrategie in de gaten houden. Het kost misschien wat tijd en moeite, maar zo word je wel een bedreven retailer en heb je meer controle over de groei van je bedrijf.

slechte gewoonten

Slechte gewoonte #4: kijkers niet omzetten in kopers

Wil je online kijkers omzetten in kopers? Natuurlijk wil je dat.

Statista meldt dat circa 74% van de online winkelwagens van retailers wordt verlaten. Het lijkt onbegonnen werk om dat aantal te verlagen, maar het is wel degelijk mogelijk, onder andere door je website te optimaliseren.

Hoe kun je je website optimaliseren en het aantal verlaten winkelwagens verlagen?

Begin bij de basis en zorg dat je website overzichtelijk is. Als je een nieuwe webshop gaat opzetten, gebruik dan aanpasbare thema sjablonen om een gebruiksvriendelijke website te maken. Wil je aanpassingen doen die niet worden ondersteund door je gekozen sjabloon, overweeg dan te leren coderen met HTML of CSS. Dan kun je wijzigingen doorvoeren in de backend van je website en ben je niet langer afhankelijk van sjablonen.

We horen je denken: leren coderen kost vast veel tijd. Natuurlijk kost het tijd en moeite om je erin te verdiepen, maar daarna kun je wel zelf bepalen hoe je website eruitziet en werkt. Dan hoef je dus geen dure webdesigners meer in te huren. Meld je aan bij gratis platforms als CodeAcademy om alvast de basisbeginselen te leren.

Een andere manier om meer kijkers te veranderen in kopers is je voorraad online en instore koppelen aan je CRM. Dan weet je zeker dat de voorraad die je verkoopmedewerkers zien op hun kassa overeenkomt met wat je klanten zien op je website. Na elke aankoop, online of instore, worden de voorraadgegevens meteen bijgewerkt.

Tot slot kun je je klanten overhalen met kortingen. C’est Beau, een winkel in Montreal die alles verkoopt van kleding en woonaccessoires tot keukenapparatuur, gebruikt kwantumkortingen om online shoppers ertoe over te halen voor meer dan $ 200 te bestellen. Als ze dat doen, ontvangen ze een gratis cadeaubon.

Klik hier om te leren hoe je verschillende kortingsregels kunt instellen met Lightspeed eCom.

slechte gewoonten

Bron: C’est Beau

Slechte gewoonte #5: niet accepteren dat de wereld verandert

Misschien viel het je al op bij de vier andere slechte gewoonten: om een slechte gewoonte af te leren, moet je proactief aan de slag. Alleen dan kun je inzicht in je data omzetten in actie, of je website optimaliseren om het aantal verlaten winkelwagens te verlagen.

Voor elk probleem bestaat een oplossing, maar je moet zelf het initiatief nemen en leren hoe je die oplossing kunt toepassen. Investeren in jezelf is nooit zonde van je tijd. Bedenk je eens hoe anders de retailsector twintig jaar geleden was. Omdat nieuwe technologieën leiden tot nieuw consumentengedrag, zul jij als retailer je kennis en vaardigheden moeten aanpassen.

Je kunt alleen groeien door je aan te passen aan je veranderende omgeving.

Leer van je slechte gewoontes en groei als ondernemer

Succesvolle retailers stijgen boven de middenmoot uit door hun vermogen om zich aan te passen aan veranderingen en kansen te ontdekken waar anderen problemen zien. Onderzoek eerst wat je slechte gewoontes zijn en bekijk daarna hoe je ze kunt afleren. Daarmee vergroot je je kansen op groei in een sector die zich blijft ontwikkelen.

Gelukkig sta je er niet alleen voor. Op het Lightspeed Community-forum vindt je andere ondernemers met vergelijkbare uitdagingen van wie je kunt leren. Grote kans dat een ander jouw probleem al eerder heeft meegemaakt.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.