10 tips voor betere productfoto's

Goede productfoto’s bepalen voor een groot deel de uitstraling van je webshop. Het verbeteren van de klantervaring wordt veelal gezien als de e-commerce trend van 2016. Foutloze, professionele productfoto’s dragen bij aan een positieve klantervaring. Echter heb je als webwinkelier niet altijd budget voor een fotograaf. Partner Cutoutcow™ zet hieronder 10 tips uiteen, om zelf zo goed mogelijke productfoto’s te maken.

Naast goede sfeerfoto’s die een bepaalde merkbeleving overbrengen, moeten productfoto’s de klant het gevoel geven dat zij het product kunnen aanraken, voelen of zelfs passen in hun verbeelding. Dat begint met een goede weergave van de thumbnail op de categoriepagina of home page. Een thumbnail is een verkleinde afbeelding van de werkelijke foto. Zorg er vervolgens voor dat de daadwerkelijke productfoto scherp is, en scherp blijft als men deze uitvergroot door erop te klikken.

Tip 1. Fotografeer het volledige product

Zorg dat u bij het nemen van de foto het product volledig in beeld heeft. Indien u dit niet doet is het overduidelijk dat u uw webshop runt vanaf de keukentafel. Het wekt vertrouwen bij klanten wanneer zij het idee hebben het dat ze zaken doen met een bedrijf in plaats van een hobbyist.
Tip 1. fotografeer het volledige product

Tip 2. Bereid de juiste belichting voor

Zorg er voor dat het product goed belicht is. Meerdere lichtbronnen zijn soms nodig om schaduw en donkere stukken op je product te voorkomen. Let wel op dat je het product niet overbelicht. Dit is later lastig weg te photoshoppen.
Tip 2. Zorg voor goede belichting

Tip 3. Fotografeer de juiste marge en grootte

Zorg voor een goede marge of verhouding tussen het product en de rand er omheen. Denk ook aan de afmeting van de foto’s. Indien uw foto’s niet allemaal even groot zijn in uw overzichtspagina, dan kan dit minder rustig ogen. Probeer de foto’s een zo groot mogelijke afmeting te geven, zodat afbeeldingen bij een vergroting na het klikken ook daadwerkelijk groter worden. Dit lijkt een no-brainer, maar toch kom je dit nog heel veel tegen.

Tip 4. Plaats van uw product in het frame

Plaats uw product perfect in het midden van het kader en probeer producten altijd vanuit dezelfde hoek te fotograferen. Hiermee creëert u eenheid op uw shop.
Tip 4. Midden van het frame

Tip 5. Verwijder de achtergrond

Het verwijderen van de achtergrond geeft uw webshop ten eerste een strakke en moderne uitstraling omdat alle foto’s dezelfde opzet bevatten. Dit geeft de bezoeker onbewust vertrouwen. Ten tweede snijdt u onprofessionele situaties weg waardoor de aandacht enkel kan gaan naar datgene wat het belangrijkst is, namelijk het product.
Tip 5. Achtergrond verwijderen

Tip 6. Voeg weerspiegeling toe

Voeg eventueel weerspiegeling toe. Dit is niet altijd mooi, maar kan bijvoorbeeld bij sieraden een luxe uitstraling geven. Let op: weerspiegeling is eigenlijk alleen mooi (en goed mogelijk) bij foto’s in zij-aanzicht perspectief. Als een plat voorwerp van boven is gefotografeerd is er simpelweg weinig om te weerspiegelen.
Tip 6. Weerspiegeling

Tip 7. Altijd minimaal 1 foto

Zorg er altijd voor dat er minimaal 1 foto beschikbaar is. Helemaal geen foto is tegenwoordig geen optie meer. Het liefst toont u meerdere foto’s afhankelijk van het product. Bedenk hierbij dat de klant in een fysieke winkel het product vast kan pakken, proberen, en eventueel passen. Dus houdt deze klantbeleving in gedachte bij het maken en plaatsen van foto’s.
Tip 7. Altijd minimaal 1 foto

Tip 8. Een watermerk

Bescherm uw investering eventueel met een watermerk. Veel productfoto’s worden 1 op 1 overgenomen van concurrerende webshops met een soortgelijk assortiment. Dit kan op meerdere manieren. Less is vaak more dus kies een manier van watermerken die bij uw uitstraling past.
Tip 8. Watermerk

Tip 9. De juiste achtergrondkleur

De meest gebruikte achtergrondkleur is wit. Maar het is ook mogelijk om de achtergrond kleur van uw webshop te gebruiken. Dit creëert een extra associatie met uw merk, maar kan ook onrustig werken op het oog.
Tip 9. De juiste achtergrondkleur

Tip 10. Uw product in meerdere kleuren

Als u uw product in meerdere kleuren aanbiedt laat dit dan ook zien. Het niet kunnen tonen van de gekozen productkleur kan een flinke impact hebben op uw conversie. U hoeft niet eens fysiek foto’s te maken van alle kleuren, maar u kunt deze naderhand een nieuwe kleur te geven in Photoshop. U krijgt hiermee steeds dezelfde foto in een andere kleur.
Tip 10. Uw product in meerdere kleuren

Cutoutcow™

Kortom, een productfoto is nooit zomaar een foto. We hopen dat deze 10 tips u helpen nog betere productfoto’s te schieten. Denk goed na wat u wilt uitstralen en wat past in de sfeer van uw webshop en bij de producten die u verkoopt.

Cutoutcow.com is onderdeel van Moooh Innovations. Cutoutcow™ is een platform waarop u uw (zelfgenomen) productfoto’s kunt uploaden en laten bewerken. Via de gratis app in de App Store kunt u vanuit uw webshop alle foto’s synchroniseren met cutoutcow™. U vinkt aan welke foto’s u bewerkt wilt hebben en deze worden automatisch doorgestuurd naar cutoutcow™.

Cutoutcow™ bewerkt de foto’s en zet deze binnen 24 uur weer klaar in uw webshop. Met een druk op de knop overschrijft u vervolgens de oude foto’s en uw webshop is up-to-date. U kunt de foto’s ook eerst bekijken en downloaden als zip-bestand.

3 gratis foto’s

Als introductie-actie kunt u nu 3 foto’s gratis laten bewerken door cutoutcow™! Succes!

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.