Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

10 tips voor betere productfoto's

10 tips voor betere productfoto's

Het succes van je eCom-site is niet alleen afhankelijk van het algemene design van je webshop, ook de productfoto’s die je gebruikt bepalen of mensen graag in jouw online winkel shoppen. Met professioneel ogende productfotografie wordt je webshop snel een stuk gebruiksvriendelijker. Online shoppers hebben een andere zintuigelijke beleving dan klanten in een fysieke winkel. Ze kunnen je producten niet aanraken, passen of voelen.

Bij professionele productfotografie houd je rekening met dat verschil en geef je je klanten meer dan een simpele foto van de voorzijde van een product. Je wilt dat je klanten de structuur, pasvorm en uitstraling van een product kunnen zien.

Ook als je niet vaak met een camera hebt gewerkt kun je prachtige productfoto’s maken die je online verkoop stimuleren. We hebben we tien tips verzameld voor goede online productfotografie. Pas ze toe bij je volgende shoot om je webshop nog professioneler te maken en je sales te zien groeien.

  1. Maak scherpe foto’s
  2. Fotografeer het hele product
  3. Pas de belichting aan
  4. Zorg dat je productfoto’s dezelfde afmetingen hebben
  5. Fotografeer de voorkant en centreer je producten
  6. Verwijder de achtergrond
  7. Voeg reflecties toe
  8. Maak meerdere foto’s per product
  9. Voorzie je foto’s van een watermerk
  10. Laat alle kleurvarianten van je product zien

Krijg alles wat je nodig hebt om online te verkopen

Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.

1. Maak scherpe foto’s

Een van de belangrijkste aspecten van productfotografie is de scherpte. Blurry foto’s of foto’s met zichtbare pixels maken het moeilijker voor klanten om je product duidelijk te zien en zorgen voor een negatieve winkelervaring. Ook maken slechte foto’s een onbetrouwbare indruk op je bezoekers. 

Zorg voor een camera met een ruim diafragmabereik: hoe lager het diafragma, des te groter de lensopening en hoe meer licht er wordt doorgelaten. Die lichtinval zorgt voor een groter contrast tussen het scherpe product op de voorgrond en de – nu onscherpe – achtergrond van de foto. Dit contrast zorgt ervoor dat het product beter tot z’n recht komt. Pas wel op voor overbelichting!

 

2. Fotografeer het hele product

Deze tip lijkt misschien een open deur, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat het hele product zichtbaar is op de foto!
Leg of zet je product recht neer, zonder kreukels, en met voldoende lege ruimte eromheen. Doe je dat niet, dan heeft dat direct negatieve gevolgen. Mensen zien je slechte productfoto’s en denken daardoor onbewust dat je geen oog hebt voor detail. En raad eens wat ze vervolgens denken over je producten, je levering en je klantenservice? Dat risico kun je maar beter vermijden.

Goede productfotografie geeft potentiële klanten de indruk dat je een respectabel bedrijf bent, geen amateur.

eCom-productfoto-1

3. Pas de belichting aan

Zorg voor de juiste belichting. Soms moet je meerdere lichtbronnen gebruiken om schaduwen en donkere gebieden te voorkomen.

Voorbeeld eCom foto

Opmerking ?

Overweeg tijdens de shoot een lichtbak te gebruiken voor een gelijkmatige belichting.

Voorbeeld productbelichting

4. Zorg dat je productfoto’s dezelfde afmetingen hebben

Zorg voor voldoende vrije ruimte tussen het product en het kader, dat geeft lucht aan de look van je webshop. Als je productfoto’s verschillende afmetingen hebben, werkt dat storend en gaat je klant het al snel vervelend vinden om door je webshop te scrollen.

5. Fotografeer de voorkant en centreer je producten

Plaats het product precies in het midden van het frame en fotografeer producten altijd vanuit dezelfde hoek. Zo blijft je webshop overzichtelijk en netjes.

Voorbeeld voorkant en centreren bij productfoto's

Pro-tip ?

Investeer in een driepoot om elke foto er hetzelfde uit te laten zien (en vergeet niet de plaats waar je het product neerzet te markeren met een stukje tape).

6. Verwijder de achtergrond

Verwijder de achtergrond van je productfoto’s om je webshop een strakke, moderne uitstraling te geven. Hiermee voorkom je meteen ongewenste schaduwen of kleuren rondom de producten en zien je productfoto’s er professioneler uit. Plus, het oog van je klanten valt zo direct op het product dat je verkoopt.

Verwijderen achtergrond productfoto's

Opmerking ?

Sla je foto’s na het bewerken op in .png-indeling. Dit is namelijk het enige bestandstype dat een transparante achtergrond ondersteunt. Je foto is goed opgeslagen als je product wordt omgeven door deze vierkantjes. Ze geven aan dat de achtergrond transparant is en zich automatisch aanpast aan de achtergrondkleur van je website.

eCom-productfoto-6

7. Voeg reflecties toe

Je producten krijgen er een luxe uitstraling van en je geeft meteen diepte aan de productfoto’s in je webshop.

eCom-productfoto-7

Tip?

Gebruik alleen reflecties voor producten die vanaf de voorzijde zijn gefotografeerd, zoals hierboven. Liggende producten hebben in normale omstandigheden geen reflectie. In dat geval kun je reflecties beter vermijden.

8. Maak meerdere foto’s per product

In het ideale geval zijn er van elk product meerdere foto’s beschikbaar. Waarom? Verplaats je eens in je klanten: je wilt het product vanuit verschillende hoeken bekijken, details kunnen zien en weten hoe het product staat als het door iemand wordt gedragen.
We hebben het al eerder gezegd: online shoppers hebben een andere shop ervaring dan klanten in een fysieke winkel. Ze kunnen een product niet passen. Ze kunnen de details niet zelf bekijken. Je hebt dus genoeg foto’s en productgegevens (zoals maattabellen en inspiratiefoto’s) nodig om je product goed te kunnen laten zien. Alleen dan zullen bezoekers van je webshop ook kopers worden.

eCom-productfoto-8

Pro-tip ?

Gebruik je een model voor je shoots? Geef dan aan hoe lang hij/zij is en welke maat hij/zij draagt. Klanten kunnen zich dan beter voorstellen hoe het product ze zal staan.

9. Voorzie je foto’s van een watermerk

Je besteedt veel tijd aan de productfoto’s voor je webshop. Door je foto’s te voorzien van een watermerk, voorkom je dat verkopers van dezelfde of vergelijkbare producten zomaar met je foto’s aan de haal gaan.

Pro-tip ?

Kies bij gebruik van een watermerk bij voorkeur voor een onopvallende versie. Je wilt tenslotte dat je klant meteen het product ziet, niet een opvallend watermerk zoals hieronder.

Slecht voorbeeld van een watermerk

10. Laat alle kleurvarianten van je product zien

Zorg dat je foto’s hebt van iedere kleur waarin een product verkrijgbaar is. De kans is groot dat je klanten meerdere kleuren mooi vinden en dus verschillende varianten aan hun winkelwagen toevoegen. Kassa!

Pro-tip ?

In plaats van elke kleurvariant apart te fotograferen, kun je ook één (goede) foto maken, deze kopiëren en de kleur ervan wijzigen in een fotobewerkprogramma.

 

eCom-productfoto-10

Je eCom-productfotografie maakt het verschil

De foto’s die je gebruikt in je webshop zijn van groot belang voor je business. Goede foto’s vergroten het winkelplezier van je klanten, bevorderen de conversie en verhogen het gemiddelde bedrag per bestelling. Slechte foto’s doen precies het tegenovergestelde.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing