Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Productfotografie tips: zo maak je perfecte productfoto's

Productfotografie tips: zo maak je perfecte productfoto's

Het visueel aantrekken van klanten is belangrijker dan ooit, en goede productfotografie is daarom niet alleen onmisbaar voor webshops, maar voor elke moderne retailer. Met productfotografie wordt je webshop snel een stuk gebruiksvriendelijker. Mooie productfoto’s helpen ook bij het creëren van een professionele uitstraling en het versterken je merk in de winkel en online, wat weer leidt tot hogere verkoopcijfers. 

Zelfs als je niet vaak met een camera hebt gewerkt kun je prachtige productfoto’s maken die je online verkoop stimuleren. 

10 praktische tips om je productfoto’s te optimaliseren:

  1. Maak scherpe foto’s
  2. Fotografeer het hele product
  3. Profiteer van natuurlijke belichting
  4. Zorg dat je productfoto’s dezelfde afmetingen hebben
  5. Fotografeer de voorkant en centreer je producten
  6. Houd de achtergrond neutraal
  7. Voeg reflecties toe
  8. Maak meerdere foto’s per product
  9. Voorzie je foto’s van een watermerk
  10. Laat alle kleurvarianten van je product zien

Ontdek de kracht van omnichannel ondernemen

Vereenvoudig de dagelijkse workflow van al je verkoopkanalen en beheer de voorraad van al je locaties op één centraal platform met Lightspeed.

1. Maak scherpe foto’s

Eén van de belangrijkste aspecten van productfotografie is de scherpte. Onscherpe foto’s of foto’s met zichtbare pixels maken het moeilijker voor klanten om je product in detail te bekijken en zorgen voor een negatieve winkelervaring. Ook maken slechte foto’s een onbetrouwbare indruk op je bezoekers. 

Zorg daarom voor een camera met een ruim diafragmabereik: hoe lager het diafragma, des te groter de lensopening en hoe meer licht er wordt doorgelaten. Die lichtinval zorgt voor een groter contrast tussen het scherpe product op de voorgrond en de – nu onscherpe – achtergrond van de foto. Dit contrast zorgt ervoor dat het product beter tot z’n recht komt. Pas wel op voor overbelichting!

 

2. Fotografeer het hele product

Deze tip lijkt misschien een open deur, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat het hele product zichtbaar is op de foto!
Leg of zet je product recht neer, en met voldoende lege ruimte eromheen. Doe je dat niet, dan heeft dat direct negatieve gevolgen. Mensen zien je slechte productfoto’s en denken daardoor onbewust dat je geen oog hebt voor detail. En raad eens wat ze vervolgens denken over je producten, je levering en je klantenservice? Dat risico kun je maar beter vermijden.

Goede productfotografie geeft potentiële klanten de indruk dat je een respectabel bedrijf bent, geen amateur.

3. Profiteer van natuurlijke belichting

Zorg voor de juiste belichting. Vaak is daglicht je beste en goedkoopste lichtbron: producten kijgen er een natuurlijke uitstraling van, zonder harde contrasten. Kies je voor studiofotografie? Dan zul je in sommige gevallen meerdere lichtbronnen moeten gebruiken om schaduwen en donkere gebieden te voorkomen.

Pro-tip 

Overweeg tijdens de fotoshoot een lichtbak te gebruiken. Die zorgt voor een gelijkmatige belichting, vermindert schaduwen, verbetert details, en creëert consistente, professionele productfoto’s die minimale nabewerking nodig hebben.

Voorbeeld productbelichting

4. Zorg dat je productfoto’s dezelfde afmetingen hebben

Zorg voor voldoende vrije ruimte tussen het product en het kader, dat geeft lucht aan de look van je webshop. Als je productfoto’s onderling verschillende afmetingen hebben, werkt dat storend en gaan bezoekers van je website het al snel vervelend vinden om door je productaanbod te scrollen.

5. Fotografeer de voorkant en centreer je producten

Plaats het product precies in het midden van het frame en fotografeer producten altijd vanuit dezelfde hoek. Zo blijft je online catalogus overzichtelijk en netjes.

Voorbeeld voorkant en centreren bij productfoto's

Pro-tip 

Investeer in een statief om elke foto er hetzelfde uit te laten zien (en vergeet niet om de plaats waar je het product neerzet te markeren met een stukje tape).

6. Houd de achtergrond neutraal

Verwijder de achtergrond van je productfoto’s om je webshop een strakke, moderne uitstraling te geven. Hiermee voorkom je meteen ongewenste schaduwen of kleuren rondom de producten en zien je productfoto’s er professioneler uit. Plus, het oog van je klanten valt zo direct op het product dat je verkoopt.

Pro-tip 

Sla je foto’s na het bewerken op in als .png-bestand. Dit is namelijk het enige bestandstype dat een transparante achtergrond ondersteunt. Je foto is goed opgeslagen als je product wordt omgeven door deze vierkantjes. Ze geven aan dat de achtergrond transparant is en zich automatisch aanpast aan de achtergrondkleur van je website.

eCom-productfoto-6

7. Voeg reflecties toe

Je producten krijgen er een luxe uitstraling van en je geeft meteen diepte aan de productfoto’s in je webshop.

eCom-productfoto-7

Pro-tip

Gebruik alleen reflecties voor producten die vanaf de voorzijde zijn gefotografeerd, zoals hierboven. Liggende producten hebben in normale omstandigheden geen reflectie. In dat geval kun je reflecties beter vermijden.

8. Fotografeer je product van alle kanten

In het ideale geval zijn er van elk product meerdere foto’s beschikbaar. Waarom? Verplaats je eens in je klanten: je wilt het product vanuit verschillende hoeken bekijken, details kunnen zien en weten hoe het product staat als het door iemand wordt gedragen.
Online shoppers hebben een andere winkelervaring dan klanten in een fysieke winkel. Ze kunnen een product niet passen. Ze kunnen de details niet zelf bekijken. Je hebt dus genoeg foto’s en productgegevens (zoals maattabellen en inspiratiefoto’s) nodig om je product goed te kunnen laten zien. Alleen dan zullen bezoekers van je webshop ook kopers worden.

Pro-tip

Gebruik je een modellen voor je fotoshoots? Geef dan aan wat hun lengte is en welke maat ze dragen. Klanten kunnen zich dan beter voorstellen hoe het product hen zal staan.

9. Voorzie je foto’s van een watermerk

Je besteedt veel tijd aan de productfoto’s voor je webshop. Door je foto’s te voorzien van een watermerk, voorkom je dat verkopers van dezelfde of vergelijkbare producten zomaar met je foto’s aan de haal gaan.

Pro-tip

Kies bij gebruik van een watermerk bij voorkeur voor een onopvallende versie. Je wilt tenslotte dat je klant meteen het product ziet, niet een opvallend watermerk zoals hieronder.

Slecht voorbeeld van een watermerk

10. Laat alle kleurvarianten van je product zien

Zorg dat je foto’s hebt van iedere kleur waarin een product verkrijgbaar is. De kans is groot dat je klanten meerdere kleuren mooi vinden en dus verschillende varianten aan hun winkelwagen toevoegen. Kassa!

Pro-tip

In plaats van elke kleurvariant apart te fotograferen, kun je ook één (goede) foto maken, deze kopiëren en de kleur ervan wijzigen in een fotobewerkingsprogramma.

 

eCom-productfoto-10

Betere productfoto’s met AI

Productfoto’s maken van hoge, constante kwaliteit is voor veel ondernemers een uitdaging: het vergt tijd, budget, professionele apparatuur en expertise om een productcatalogus up-to-date te houden. Gelukkig kunnen bewerkingssoftware zoals Adobe en Canva en AI-tools het proces vereenvoudigen. Denk hierbij aan het verwijderen van de achtergrond of ongewenste elementen,  of het optimaliseren van belichting en kleur. Hierdoor krijg je consistente en visueel aantrekkelijke foto’s zonder onnodig handmatig werk.

Je productfotografie maakt het verschil

De foto’s die je gebruikt voor je website, webshop en social media-kanalen zijn van groot belang voor je business. Goede foto’s vergroten het winkelplezier van je klanten, bevorderen de conversie en verhogen het gemiddelde bedrag per bestelling. Slechte foto’s doen precies het tegenovergestelde.

Ook voor je medewerkers in de winkel zijn productfoto’s onmisbaar. Lightspeed Retail maakt het toevoegen van productfoto’s extra makkelijk met de Scanner-app. Hiermee kun je rechtstreeks met je telefoon productfoto’s maken en toevoegen aan je productcatalogus. Wil je meer weten over hoe je met Lightspeed Retail en eCom productfoto’s kunt optimaliseren en integreren in je winkel en webshop? Neem dan contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing