Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

20 ideeën voor het starten van een winstgevende kleine onderneming in 2024

20 ideeën voor het starten van een winstgevende kleine onderneming in 2024

Kleine en middelgrote ondernemingen vormen de ruggengraat van de economie: eind 2023 was 69 procent van alle Nederlandse bedrijven een eenmanszaak, en telde het land ruim 2.2 miljoen kleine bedrijven met tot 10 personeelsleden. Elk jaar openen nieuwe mkb’s hun deuren en creëren ze banen, waarmee ze de lokale economie stimuleren en zorgen voor een grotere diversiteit in het ondernemerslandschap. Toch wordt niet elke kleine onderneming zomaar een succes.

2024 zal veel vragen van ondernemers qua flexibiliteit. Kleine ondernemers blijven succesvol door snel te schakelen en zich aan te passen aan economische uitdagingen, veranderende verwachtingen van klanten en nieuwe technologische ontwikkelingen.

Overweeg je dit jaar een zaak te starten? Lees dan de handige tips en voorbeelden die we hieronder voor je op een rijtje hebben gezet om je op weg helpen in je ondernemersavontuur:

  1. Wat is een kleine onderneming?
  2. Hoe kan ik een kleine onderneming starten?
  3. Welke kleine ondernemingen zijn het meest winstgevend?
  4. Voor jezelf beginnen in 2024: 20 winstgevende ideeën voor kleine ondernemingen 

Voor jezelf beginnen in 2024?

Een goed geschreven ondernemingsplan is de sleutel tot het verwezenlijken van je droom als ondernemer. Vul de template in en stippel de koers van je toekomstige bedrijf uit.

Wat is een kleine onderneming?

Als kleine ondernemer in Nederland kun je je inschrijven als zelfstandige zonder personeel (zzp’er) met een eenmanszaak. Heeft jouw bedrijf werknemers?  Het mkb wordt in Nederland (en in de gehele EU) onderverdeeld in drie categorieën:

  • Micro: minder dan 10 werknemers en een jaaromzet van hoogstens 2 miljoen, én/ of een balanstotaal van kleiner of gelijk aan € 2 miljoen
  • Klein: minder dan 50 werknemers en een jaaromzet van hoogstens 10 miljoen, én/ of een balanstotaal van kleiner of gelijk aan € 10 miljoen
  • Middelgroot: minder dan 250 werknemers en een jaaromzet van hoogstens 50 miljoen, én/ of een balanstotaal van kleiner of gelijk aan € 43 miljoen

Hoe kan ik een kleine onderneming starten?

Ben jij er klaar voor om van eigen baas zijn een fulltime job te maken? Dit stappenplan helpt je op weg:

  • Start met research. Artikelen zoals deze zijn een goed begin. Bekijk de bredere economische context en de vooruitzichten van jouw sector, en onderzoek de algemene gezondheid en samenstelling van bedrijven in jouw regio.
  • Begin met het plannen van je business. Download deze template voor een businessplan en vul in, en wees zo gedetailleerd mogelijk. Als je iets tegenkomt waarop je het antwoord niet weet, neem dan de tijd om dit grondig te onderzoeken. Hoe concreter je businessplan, hoe sterker de basis die je hebt om je kleine onderneming te starten.
  • Zorg voor financiering. Begin met behulp van je businessplan met het benaderen van financieringsbronnen zoals banken en investeerders.
  • Informeer je over wet- en regelgeving. Welke certificaten heb je nodig? Welke vergunningen? Van welke wetten moet je op de hoogte zijn? 
  • Zoek een locatie. Als je een kleine onderneming begint waarbij fysieke aanwezigheid benodigd is, heb je een locatie nodig. Tijdens het maken van je businessplan zou je idealiter al een paar locaties gescout moeten hebben. Nu je financiering binnen is, wordt het tijd om een huurcontract te ondertekenen.
  • Kies de juiste software- en hardware voor je bedrijf. Als je een winkel opent of diensten aanbiedt, heb je een kassasysteem nodig. Heb je werknemers? Dan is een systeem voor  loonadministratie onmisbaar. Wat voor soort business je ook begint, je hebt altijd boekhoudsoftware nodig.
  • Koop voorraad in. Zoek groothandels voor kleine bedrijven waar je je producten kunt kopen en neem contact met ze op. Vakbeurzen en online leverancierslijsten zijn goede startpunten.
  • Bouw een team op. Als starter kun je je bedrijf misschien nog alleen runnen, maar naarmate de zaken vorderen, zul je parttime of fulltime werknemers in dienst moeten nemen. Doe onderzoek naar de gemiddelde uurlonen en maandsalarissen in jouw branche.
  • Maak een website. Online aanwezigheid is cruciaal, zelfs al ben je niet van plan om iets via e-commerce te verkopen. Bouw een site en onderzoek welke social media je wilt inzetten om je bedrijf te promoten en naamsbekendheid te geven.

Wil je meer advies? Check hier ons uitgebreide artikel over het starten van je eigen bedrijf.

 

Welke kleine ondernemingen zijn het meest winstgevend?

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Het meest winstgevende bedrijfsidee verandert afhankelijk van de economische omgeving waarin je je bevindt.

In een economische hoogconjunctuur zijn luxegoederen, reizen en vastgoed voorbeelden van winstgevende kleine bedrijven.

In een recessie zijn belangrijke diensten, basisbenodigdheden en handel in reparatie en doorverkoop wellicht winstgevender.

Wil je als bedrijf winstgevend zijn, dan moeten de opbrengsten hoe dan ook hoger zijn dan de investering. Dit betekent niet altijd dat lage investeringskosten gegarandeerd lonen – sommige van de meest lucratieve bedrijven vergen namelijk een hoog startkapitaal.

Bedrijven die een hoge initiële investering vereisen, lopen echter altijd een hoger risico. Voor de opening van je eerste kleine onderneming is een businessidee met een lage investering waarschijnlijk veiliger. 

Wat zijn winstgevende startersideeën?

Een bedrijf in een snelgroeiende sector met lage opstartkosten en goede langetermijnvooruitzichten is waarschijnlijk het meest winstgevend. Voorbeelden hiervan zijn financiële diensten, persoonlijke diensten (zoals personal training of dierenverzorging), benodigdheden voor huisdieren en baby’s en winkels met een goede locatie.

Wat voor bedrijf je ook begint, om winstgevend te zijn heb je een gedegen management nodig, er moet vraag naar de producten of diensten; en de kosten van verkochte goederen (cost of goods sold, oftwel COGS) mogen niet hoger zijn dan de inkomsten. Een bedrijf zonder veel concurrentie kan failliet gaan, terwijl een bedrijf met veel concurrentie er juist in kan slagen om anderen te slim af te zijn. 

Wil je dat je bedrijf winstgevend is, dan heb je data nodig.  

Voordat je start met je zaak, heb je data nodig over het economische klimaat, demografische gegevens van waar je je bedrijf wilt vestigen, vooruitzichten en tactieken van concurrenten en de kosten van benodigdheden, technologie en personeel.

Zodra je je onderneming bent begonnen, heb je je eigen data nodig. Als je bijvoorbeeld een winkel opent, kun je de rapporten van Lightspeed gebruiken om je verkopen, trends en marges nauwkeurig te volgen. Met deze gegevens bij de hand kun je goed geïnformeerde beslissingen nemen over je onderneming, in plaats van je te baseren op inschattingen. 

Zonder data loop je een groter risico om verkeerde beslissingen te nemen of een dure vergissing te maken, door problemen die je niet op tijd zag aankomen.

Welke kleine onderneming is het meest winstgevend op de lange termijn?

Om je te verzekeren van winstgevendheid op de lange termijn, is het belangrijk om als onderneming te blijven innoveren.

Ook hiervoor is het beschikken over de juiste data van groot belang, evenals het regelmatig evalueren van je processen en werkwijze. Als je doelen en KPI’s (Key Performance Indicators) stelt en meet, kun je innoveren en op de hoogte blijven van wat je klanten willen en nodig hebben.

Een voorbeeld: financiële dienstverlening. Iedereen heeft financiële diensten nodig, dus het is waarschijnlijk dat dit in de toekomst nog steeds een winstgevende branche zal blijven. Maar het aantal digital natives in onze maatschappij groeit: dit is de generatie die geboren werd in het digitale tijdperk. De manier waarop zij omgaan met financiële diensten evolueert snel, en daarom is het belangrijk om na te gaan of jouw bedrijf uitgerust is om dit segment te bedienen. Als je in de toekomst winstgevend wilt blijven, is het belangrijk om met je klanten mee te groeien.

Wees echter wel voorzichtig met het inhaken op trends – als je ze negeert of hun waarde juist overschat, kunnen ze je onderneming meer schade berokkenen dan goed doen.

Nog een voorbeeld, uit de kledingindustrie: nu wereldwijd steeds meer mensen de gevolgen van milieuvervuiling ondervinden, wordt de roep om minder plastic steeds luider. Tegelijkertijd is in de modewereld de ‘vegan’ leer een groeiende trend, waardoor het slim lijkt om hierin te investeren. Toch zit er een addertje onder het gras: veel vegan leer blijkt gemaakt te zijn van plastic, dat op een slimme manier wordt ‘gerebrand’. Om als kledingretailer in de toekomst op het succes van vegan mee te blijven liften, is het daarom waarschijnlijk slimmer om te investeren in producten van kunstleer op basis van andere materialen dan plastic. Op die manier speel je tegelijkertijd in op de huidige vraag én ben je futureproof wat de groeiende bezorgdheden van de consument betreft.  

Welke kleine onderneming is het meest winstgevend voor starters?

Als starter is het handig om rekening te houden met het volgende:

  • Passende opstartkosten. Elke onderneming heeft opstartkosten, maar er is een verschil tussen het financieren van een kleine zaak en het financieren van een groot, gespecialiseerd bedrijf. Houd er rekening mee dat de opstartkosten redelijk moeten zijn, maar niet per se zo laag mogelijk. Het afzien van een fysieke locatie kan het moeilijker maken om van de grond te komen en kiezen voor pen en papier in plaats van een digitaal kassasysteem zal alleen maar voor extra werk zorgen.
  • Beheersbare overheadkosten. Zodra je bedrijf is opgericht, moeten de operationele kosten redelijk zijn.
  • Gemaximaliseerde stock, indien van toepassing. Dit is geen synoniem van ‘een grote’ voorraad. Het is wel belangrijk om slim om te gaan met voorraden. Alles wat je bestelt, zou in principe binnen zes maanden verkocht moeten zijn (afhankelijk van de branche).

Voorbeelden van bedrijven die hieraan voldoen, zijn schoonmaakbedrijven, webwinkels en/of dropshipping- en diensten voor huisdieren, zoals trimmen of wandelen.

Voor jezelf beginnen in 2024: 20 winstgevende ideeën voor een kleine onderneming

Hoewel de toekomst van retail niet 100% nauwkeurig te voorspellen valt, wordt over het algemeen verwacht dat het personeelstekort voor retailers zal doorzetten, en de inflatie in 2024 zal afnemen, en de koopkracht voorzichtig zal groeien. Ondanks de toename van de koopkracht blijft 94% van de consumenten wereldwijd bezorgd over de kosten van het levensonderhoud, volgens de Future Consumer Index van consultancybureau EY.  Toch zijn er ook kansen, die juist in een moeilijke economische context potentieel hebben om succesvol te worden.

Hieronder vind je 20 ideeën voor kleine bedrijven om te starten in 2024.

1. Klussen en renovaties

2019 was een absoluut topjaar voor de vastgoedsector. En hoewel sindsdien de groei is vertraagd, willen nieuwe eigenaren hun huizen en bedrijfsruimtes nog steeds opknappen, waardoor de vraag naar bedrijven die klussen en renovaties uitvoeren onverminderd hoog is. Nieuwe huiseigenaren hebben misschien niet de vaardigheden of expertise om hun renovaties zelf uit te voeren, en zoeken dus naar professionals om hen daarmee te helpen.

Er zijn allerlei soorten renovatiediensten te bedenken, van interieurontwerp, timmerwerk, aannemerswerk en loodgieterswerk tot landschapsarchitectuur. De meeste van deze branches vereisen een specifieke opleiding en materieel. De opstartkosten voor een klus- of renovatiebedrijf kunnen daarom oplopen. Houd er ook rekening mee dat dit type bedrijf in bepaalde gebieden populairder is dan in andere.

2. Schoonmaakdiensten

Schoonmaakbedrijven zijn in trek bij zowel particulieren als bedrijven. Ze helpen bij het uitvoeren van taken die veel mensen niet leuk vinden of waarvoor ze geen tijd hebben. Een schoonmaakbedrijf kan verschillende diensten aanbieden, zoals één of meermaals per week schoonmaken bij particulieren, of speciale diensten aanbieden zoals dieptereiniging en vloerreiniging. Ook kun je als schoonmaakbedrijf je diensten aanbieden aan bedrijven. Met een gemiddeld uurloon van € 10 tot € 18 kunnen schoonmakers goede inkomsten verdienen voor eenvoudige, maar veelgevraagde werkzaamheden.

Voor het starten van een schoonmaakbedrijf is een bedrijfsruimte geen vereiste, materiaalkosten kunnen worden doorberekend aan de klant en arbeidsuren zijn flexibel. Ondernemers die graag de handen uit de mouwen steken kunnen aanzienlijke successen boeken in deze branche!

3. Bijles en huiswerkbegeleiding

Met een bijlesbedrijf kun je leerlingen en studenten helpen die worstelen met basisbegrippen of juist een specifiek domein beter onder de knie willen krijgen. Hieronder een voorbeeldlijstje van de vakgebieden waarin je bijlesbedrijf zich zou kunnen specialiseren:

  • Voorbereiding op toelatingsexamens
  • Voorbereiding op toetsen
  • Engels
  • Exacte vakken (wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie)
  • Vreemde talen
  • Geschiedenis
  • Economie
  • Informatica

Dankzij videosoftware is het niet nodig om fysiek les te geven – je hebt alleen een tablet of computer nodig, waardoor de opstartkosten voor dit type bedrijf erg laag zijn. Afhankelijk van je locatie en opleidingsniveau, kun je voor bijlessen tussen de € 19 en € 40 per uur in rekening brengen.

4. Personal training- en fitnessinstructeurs

Sportscholen en indoor fitnesscentra werden zwaar getroffen door de verplichte sluitingen tijdens COVID-19, maar de fitnessbranche bleek veerkrachtig te zijn. Zowel fitnessinstructeurs als klanten zijn overgestapt naar online lessen en lessen in de buitenlucht om gezond en actief te blijven, zelfs nu de beperkingen opgeheven zijn. De verschuiving naar thuiswerken en hybride werk heeft ook een behoefte aan lichaamsbeweging als nooit tevoren gecreëerd.

Terwijl fitnesstrends komen en gaan, blijft de behoefte aan trainers en lessen constant. Veel personal trainers die tijdens de covidpandemie noodgedwongen begonnen met communiceren via digitale kanalen zoals YouTube, TikTok en Instagram Live, hebben inmiddels veel volgers opgebouwd. Social media en e-mailmarketing gebruiken om klanten te vinden en gepersonaliseerde trainingsprogramma’s samen te stellen is een lucratieve business geworden.

Starten als personal trainer kan vrij eenvoudig zijn. Je kunt een examen afleggen voor een certificaat, en in sommige gevallen kun je al aan de slag met een flinke dosis passie en talent voor het fitnessvak.

5. Bezorgdiensten

Het aantal bezorgdiensten is sinds de pandemie explosief toegenomen; de verwachting is dat de wereldwijde voedselbezorgindustrie tussen 2019 en 2023 groeit tot een totaalvolume van meer dan 100 miljard euro

Om mee te liften op deze trend, kun je je eigen lokale koerierdienst beginnen en bijvoorbeeld boodschappen, medicijnen of maaltijden bezorgen. Naast een standaardtarief kun je extra kosten in rekening brengen voor spoedbestellingen of het leveren van zware of omvangrijke artikelen.

6. Producten voor kinderen en baby’s

Baby’s en kinderen hebben altijd kleding, spullen en kinderopvang nodig. 

Je hebt geen diploma nodig om een winkel te openen of online te verkopen, maar om een succes te maken van je onderneming, moet je wel over de juiste tools beschikken. Als je een winkel met producten voor baby’s en kinderen wilt beginnen, dan kun je ouders helpen te besparen met een loyaliteitsprogramma. Op deze manier bouw je een langdurige relatie op met je klanten, waardoor ze minder snel een concurrent zullen verkiezen boven jouw winkel.

7. Dierenwinkel

De dierenwinkelbranche zette wereldwijd 245 miljard euro om 2022, en verwacht wordt dat deze omzet in 2027 zal stijgen tot 330 miljard euro. Naarmate steeds meer mensen een huisdier nemen (in bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens is één of meerdere huisdieren aanwezig), zijn er ook dierenvoorzieningen- en voeding nodig.

Ook huisdiereigenaren zullen loyaltyprogramma’s waarderen om te besparen wanneer ze bij jou komen winkelen. Dit zal je helpen met de opbouw van een trouw klantenbestand voor je nieuwe kleine zaak.

8. Digitale marketing

Nu steeds meer winkels ook een webwinkel hebben en besluiten over te stappen op een omnichannel retailstrategie, is er een groeiende behoefte aan diensten op het gebied van digitale marketing. Om kleine bedrijven te helpen bij het opbouwen van hun merk en het versterken van hun online aanwezigheid, kun je je eigen digitale marketingbureau oprichten. Zo’n marketingbureau biedt doorgaans één of meerdere van de onderstaande diensten aan:

  • Copywriting
  • Search engine optimization (SEO)
  • Community management en beheer van social media-advertenties
  • Webdesign
  • Web development
  • Advies over branding

Iedereen kan een digitaal marketingbureau beginnen, met of zonder opleiding. Het runnen kan makkelijk vanuit thuis, en een kantoorruimte is niet noodzakelijk. Er zijn dus zeer weinig opstartkosten voor het beginnen van dit type business. Je kunt een bureau in je eentje runnen of je kunt mensen inhuren die expertise hebben op de gebieden waar jij minder goed in bent.

9. App-ontwikkeling

Behalve een website, hebben sommige bedrijven ook één of meerdere apps om meer klanten te bereiken. Als app-developer help je ze met het maken van een iPhone- of Android-app voor hun bedrijf of een bepaalde dienst die ze aanbieden.

Om app-developer te worden is geen speciaal diploma vereist, maar ervaring en kennis van programmeren en grafisch design is wel nodig als je van plan bent om door te breken in dit veld. Er bestaan bootcamps waar je leert programmeren, en gratis online cursussen die je kunnen helpen om de grondbeginselen te leren en aan de slag te gaan.

10. (Online) slijterij

Alcoholische dranken verkopen is een vrij zekere gok. Er is het hele jaar door vraag naar, en verkoop daalt niet tijdens recessies. Ook de online verkoop van alcoholhoudende dranken zit in de lift, en daarmee kun je dus de webshop van je bedrijf uitbouwen. 

Het openen van een slijterij heeft echter een paar extra hindernissen in vergelijking met andere winkels. Zo heb je om sterke dranken te verkopen (die meer dan 15% alcohol bevatten) een slijterijvergunning nodig. Je moet er ook voor zorgen dat je systemen hebt om iemands leeftijd te controleren indien nodig.

Ondanks extra regelgeving is de verkoop van alcohol een groeiende branche, en werd er in 2021 wereldwijd voor 1,17 biljoen dollar aan alcohol verkocht, 12% meer dan het jaar ervoor.

11. Boekhouding en administratieve diensten

Zowel personen als bedrijven maken elk jaar gebruik van boekhoudkundige diensten en besteden andere administratieve taken uit. De constante vraag naar dit soort werkzaamheden is absoluut een voordeel als je een kleine onderneming wilt starten. Er zijn erg weinig opstartkosten en je kunt je werk makkelijk van huis uit doen.

Let op, hoewel ‘boekhouder’ geen beschermde titel is in Nederland, heb je wel degelijk bepaalde financiële kennis nodig. ‘Accountant’ is daarentegen wel een beschermde titel, hiervoor moet je worden opgenomen in het accountantsregister en heb je bepaalde diploma’s nodig. 

12. Tweedehands mode

De verkoop van nieuwe kleding beweegt mee met economische realiteit, maar de populariteit van tweedehandskleding neemt al jaren toe. Alleen al in de VS groeide deze sector in 2019 21 keer sneller dan de traditionele kledingretail, en de verwachting is dat de branche op wereldniveau tegen 2026 een groei van 127%  heeft doorgemaakt. 

Als je van plan bent om een kledingwinkel te openen, is het dus zeker geen slecht idee om vintage te overwegen. Bovendien is het is een goede keuze in een tijdperk waarin duurzaam consumeren steeds belangrijker wordt.

Om een tweedehands kledingwinkel te starten, heb je een eerste voorraad en een verkooplocatie nodig. Dit kan online, in je eigen fysieke winkel of bijvoorbeeld op een markt. Hierdoor betekent het dat je startkapitaal kan variëren.

13. Fietsverkoop, -verhuur en reparaties

Steeds meer mensen nemen de fiets. Zowel recreatieve als sportieve fietsers zorgen voor wereldwijde groei van de fietsenmarkt. Dit betekent dat het openen van een fietsenwinkel een lucratief idee kan zijn. 

Het is ook de moeite waard om reparaties aan te bieden in je fietsenwinkel, want met reparaties je je zaak toekomstbestendiger maken voor mindere economische tijden. 

Naast verkoop en reparaties kun je ook fietsen verhuren, zeker als er in jouw regio veel toeristen komen of als er een goede infrastructuur voor fietsers aanwezig is.

14. Auto-onderdelen en reparaties

Elke auto heeft wel eens een onderhoudsbeurt nodig.

Zaken voor auto-onderdelen en reparaties zijn bijzonder goed gepositioneerd tijdens recessieperiodes, aangezien mensen dan langer in dezelfde auto blijven rijden. Dit betekent dat je zowel in goede als slechte tijden succesvol kunt zijn met een winkel in auto-onderdelen.

Als je dergelijke kleine onderneming start, heb je solide systeem voor voorraadbeheer nodig. Met alle mogelijke onderdelen die je voor je klanten in voorraad kunt hebben of kunt bestellen, is het onontbeerlijk om je inventaris goed bij te houden. Zorg er daarom voor dat je een kassasysteem hebt dat je voorraden vanaf dag één kan bijhouden.

15. Reparatie van elektronica

Reparatieshops helpen mensen om langer gebruik te maken van hun apparaten. Met de voortschrijdende wetgeving op het gebied van het recht op reparatie zullen steeds meer consumenten hun telefoons kunnen laten repareren in plaats van ze in te ruilen voor nieuwe. Zelfs Apple maakte dit sinds kort makkelijker, en stond gebruikers toe zelf hun smartphones en computers te repareren.

Hoewel er geen opleiding vereist is om een reparatieshop te openen, moet je toch weten hoe je dit aanpakt, of gespecialiseerd personeel aannemen.

16. Delicatessenwinkel

Misschien is dit smakelijke idee wel de weg naar succes voor jouw kleine onderneming. 

Delicatessenwinkels zijn erg geschikt voor het creëren van een unieke klantervaring, wat ook ‘experiential retail’ wordt genoemd. Om je klanten te verleiden kun je een proeverij organiseren organiseren of laten zien hoe bepaalde ambachtelijke producten die je verkoopt gemaakt worden. Birger Vanaker van de Belgische Flavor Shop heeft hier goede ervaringen mee: “Mensen kunnen bijvoorbeeld een sushiworkshop volgen met een Japanse chef. Of we organiseren een gin-tasting. Dan ga je een aantal gins proeven, die je ook in de winkel kan kopen. Zo krijgen mensen een full experience en leren ze de producten beter kennen.” Steeds meer consumenten gaan niet alleen winkelen voor hun boodschappen, maar maken er een uitje van, waardoor de shopervaring extra belangrijk wordt.

17. Magazijnen en opslag

Loodsen en opslagruimtes zijn voller dan ooit, en daarmee wordt het aanbieden van ruimte om goederen en bezittingen op te slaan een aantrekkelijke zakelijke opportuniteiten

Het bouwen van een geïsoleerde loods kost zo’n 150 euro per vierkante meter, afhankelijk van onder andere de locatie, bouwmaterialen en het ontwerp. Deze investering kun je gaan terugverdienen door de ruimte te verhuren. Als je eenmaal een proces hebt opgezet voor verhuur, zul je weinig tijd hoeven te besteden aan je bedrijf: klanten betalen huur en kunnen vervolgens hun spullen stockeren. Dit betekent dat de tijdsinvestering minimaal is, waardoor je tijd overhoudt voor andere zaken.  

18. Discountzaak

Consumenten houden van koopjes. Zeven van de twintig snelst groeiende retailers wereldwijd waren in 2021 discounters.

In deze branche is er ruimte voor creativiteit. Wat dacht je van een ‘Euroshop’, of een outlet waar je afgeprijsde artikelen verkoopt afkomstig uit voorraadoverschotten?

Begin een onderzoek in je regio om te kijken wat het beste past. Zodra je een idee hebt, maak je een plan voor hoe je de winkelvoorraad gaat verwerven. Ga je werken met groothandelaars die afgeprijsde goederen aanbieden of koop je beschadigde en onverkochte voorraad van andere detailhandelaars? 

19. Restaurant, café of foodtruck

Heb jij er altijd al van gedroomd je eigen zaak te hebben? Het openen of overnemen van een restaurant is geen gemakkelijke opgave, maar je kunt klein beginnen met een koffiezaak of een foodtruck, om te kijken of het iets voor jou is. 

Afhankelijk van je locatie kun je het concept aanpassen. Een horecazaak in een kleine stad heeft een andere functie en trekt wellicht een breder publiek dan een koffiebar in het centrum van een grote stad.

20. Dropshipping

Tot slot is er dropshipping, een van de populairste opties voor iedereen die snel een kleine onderneming wil te beginnen. 

Bij dropshipping verkoop je producten in een webwinkel, zonder dat je de items zelf fysiek op voorraad hebt. Klanten die bestellen op jouw website komen automatisch bij de groothandel, en die verzendt het product naar de klanten, zonder jouw tussenkomst.

Met dropshipping bespaar je op opslagkosten en verzendkosten. Om te kunnen starten heb je alleen een webwinkel nodig.

De concurrentie is echter groot – veel mensen verkopen online en de kans is groot dat veel van hen dezelfde dingen als jij verkopen. Wil je deze weg inslaan, zorg er dan voor dat je andere unique selling points (USP’s) hebt, zodat klanten voor jou kiezen. Net als bij baby- en dierenwinkels kan een sterk loyaliteitsprogramma de verkoop stimuleren.

 

Je kleine onderneming winstgevend maken

De hoofdingrediënten voor een succesvolle kleine onderneming zijn samen te vatten tot een goed idee, een gedetailleerd ondernemingsplan, ervaring, een slim kassasysteem voor het bijhouden van je voorraden en transacties, en zakelijk inzicht.

Geen enkele branche biedt garantie op succes, maar wie flexibel is,  goed in de markt ligt en goede marges heeft, heeft een streepje voor. Bovenstaande lijst met ideeën voor kleine ondernemingen is een startpunt om je dit jaar door te laten inspireren.

Als je gemotiveerd bent om een kleine onderneming te starten en op zoek naar een kassasysteem dat bij elke stap met je meedenkt, neem dan contact op met één van onze experts!

Kan jouw bedrijf een duwtje in de rug gebruiken?

Met Lightspeed Capital kun je snel en eenvoudig een voorschot aanvragen passend bij de behoeftes van jouw onderneming.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen