Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Retailtrends 2021: een jaar vol nieuwe kansen

Retailtrends 2021: een jaar vol nieuwe kansen

2020 was een uitzonderlijk jaar: het sluiten van de winkels en de aangescherpte maatregelen om het coronavirus tegen te gaan, zorgen er nog altijd voor dat retailers zich continu opnieuw moeten uitvinden om op innovatieve wijze hun producten te verkopen. 

De effecten van de pandemie zullen nog tot ver in 2021 voelbaar zijn. Trends die door de crisis in een stroomversnelling terecht zijn gekomen, zullen naar verwachting overgenomen worden door een groot deel van de industrie. Dit zijn de verwachte (online) retailtrends 2021:

  1. Groei in automatisering
  2. Omnichannel wordt omarmd
  3. Winkelen wordt virtueel
  4. Retail krijgt een persoonlijk tintje

Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn

Retailers hebben te maken met diverse nieuwe uitdagingen, zoals je hier in het retailtrends 2021 artikel kunt lezen. Download onze gratis gids en ontdek hoe je jouw onderneming kunt voorbereiden op de toekomst.

Retailtrends 2021

1. Groei in automatisering

Het is niet langer science fiction; kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning worden onderdeel van ons dagelijks leven. Naar verwachting zullen de bestedingen via deze ontwikkelingen in Nederland verdubbelen naar maar liefst 3,2 miljard euro in 2025.

AI kan de workflows van retailers in 2021 drastisch veranderen. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het analyseren van verkoop- en retourdata om zo de de vraag en bijbehorende voorraad nauwkeuriger te voorspellen. Een goed voorbeeld van de toepassing van deze trend is H&M , die AI gebruiken om te voorspellen wat de consument wil, wat resulteert in efficiënter voorraadbeheer met minder afval tot gevolg. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap, want het is ook nog eens duurzamer. 

Zowel voor grote als kleine retailers geldt dat AI slechts zo effectief is als de data waar het op wordt gebaseerd. Een goede eerste stap voor retailers is dus om over te stappen naar geavanceerde analysetools om zo de juiste gegevens te verzamelen voor een optimale AI-implementatie. 

Chatbots winnen aan populariteit

AI helpt niet alleen bij voorraadbeheer en supply-chain management, maar ook bij het verbeteren van de klantenservice door middel van chatbots. Deze geautomatiseerde assistenten zijn een nieuwe manier van communiceren met klanten. Ze gebruiken machine learning om veelgestelde vragen te beantwoorden, klantgegevens te verzamelen, en op te treden als tussenpersoon tussen de klant en de klantenservice. 

Ze kunnen de online verkoop stimuleren door middel van gepersonaliseerde productaanbevelingen op basis van de aankoopgeschiedenis van klanten, en het verlaten van een winkelwagentje verminderen door middel van een automatische herinnering.

Apps als GoBot en Hubspot helpen online retailers met het integreren van sterke AI chatbots. 

5G biedt nieuwe kansen

5G is de volgende generatie mobiele internetconnectie. Met behulp van 5G worden technologieën sneller en nauwkeuriger, waardoor bedrijven meer gegevens kunnen verwerken die helpen bij het opbouwen of onderhouden van de klantrelatie. Volgens Wipra kan 5G de retailindustrie om de volgende redenen naar een volgend niveau tillen:

  • Het versterkt de interactie tussen het merk en de klant door middel van Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en augmentatie. Meer winkels kunnen gebruik gaan maken van deze technologieën, omdat 5G in staat is om de enorme hoeveelheid mobiele data die hierbij komt kijken te verwerken. Lees meer over de mogelijkheden in onze derde retail trend 2021. 
  • 5G zorgt ervoor dat een aantal Internet of Things-oplossingen (IoT) mogelijk zijn of toegankelijker worden. Denk hierbij aan gezichtsherkenning waarmee retailers verdachte activiteiten van winkeldieven sneller kunnen herkennen. Ook bestaan er toepassingen van IoT die ervoor zorgen dat de distributie van producten efficiënter wordt georganiseerd.
  • Door een combinatie van AI, IoT en 5G krijgen retailers verbeterde real time inzichten, waardoor ze hun klanten ook betere aanbevelingen kunnen geven. Denk hierbij aan schap displays die de huidige voorraad weergeven. Albert Heijn geeft bijvoorbeeld al automatisch de bonusprijzen weer in displays. Verwacht wordt dat we deze technologieën ook in de non-foodsector tegen gaan komen.

Ook al zullen MKB’ers niet direct gebruik maken van alle mogelijkheden die 5G biedt, toch is dit een automatiseringstrend waar we niet omheen kunnen en waar we nog veel van mogen verwachten in de toekomst. 

 

 

2. Omnichannel wordt omarmd

2020 was het jaar waarin de populariteit van omnichannel tot ongekende hoogte steeg. Toch is het niet nieuw: uit een onderzoek van de Hardward Business Review uit 2017 bleek dat toen al 73% van de consumenten verschillende kanalen gebruikte om te shoppen

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat omnichannel dé nieuwe standaard in de detailhandel is geworden. Van de totale online omzet in 2020 in Nederland kwam 40% via een multichannel kanaal, een groei van maar liefst 35% ten opzichte van het jaar ervoor. Hoewel uit het ‘2020 Holiday Consumer Survey’ onderzoek, uitgevoerd door Capgemini, blijkt dat 48 procent in de toekomst meer online wil winkelen, geeft 63% van de consumenten aan dat ze na de pandemie toch ook graag terugkeren naar fysieke winkels. In 2021 zal de omnichannel trend zich dan ook doorontwikkelen. Nu steeds meer ondernemers online gaan ondernemen wordt het e-commerce landschap competitiever. Toch kunnen ook de kleine retailers een stuk van de taart meepikken. Veel consumenten zijn namelijk op zoek naar nieuwe merken en 90% zegt die nieuwe producten op het internet te ontdekken.

Uit een onderzoek van ABN AMRO blijkt dat consumenten in fysieke winkels, in tegenstelling tot eerdere jaren, nu juist steeds meer behoefte hebben aan gemak en efficiency in plaats van beleving. Fysieke winkels kunnen dit bijvoorbeeld faciliteren door klanten online hun producten te laten kopen en op te laten halen in de winkel. Zo kun je als retailer online en offline in contact blijven met je klanten en hoeven klanten geen extra bezorgkosten te betalen. 

Omnichannel waarbij e-Commerce en een fysieke winkel perfect gesynchroniseerd zijn is dus key in 2021. Niet alleen om elke veranderende situatie aan te kunnen, maar ook om klanten een consistente merkbeleving en service te bieden. Daarmee is omnichannel een van de retailtrends 2021 waar je niet omheen kunt. 

 

3. Winkelen wordt virtueel

Het feit dat consumenten niet meer kunnen winkelen zoals ze gewend zijn, wil niet zeggen dat er geen behoefte is aan een fysieke winkelervaring. VR en AR waren al opkomend voor de pandemie, maar in 2021 kan het de kers op de omnichanneltaart worden.  

In een tijd waarin het lastiger is voor klanten om producten fysiek uit te proberen, biedt Virtual Shopping kansen om de ervaring die klanten normaal in de winkel krijgen, nu tot in de woonkamers te brengen. Het is een win-win situatie: klanten krijgen de tastbare winkelervaring waar ze naar op zoek zijn, terwijl retailers meer manieren vinden om omzet te genereren. 

Dit is vooral belangrijk voor specifieke segmenten zoals make-up en kleding. Merken zoals Sephora gebruiken al AR om klanten make-up te laten ‘uitproberen’ via hun web app en verschillende modemerken gebruiken het om klanten virtueel te laten passen. 

Zolang de technologie gedreven wordt door overheidsmaatregelen en lockdowns, voorspellen we dat de technolgie die virtueel winkelen mogelijk maakt, toegankelijker zal worden. 

 

4. Retail krijgt een persoonlijk tintje

Hoewel het eerst een luxe was, wordt winkelen op afspraak steeds normaler. Ook deze trend is een gevolg van de ondertussen welbekende overheidsmaatregelen, waardoor het  aantal mensen in een winkel wordt beperkt. 

Met deze nieuwe benadering kunnen retailers een veilige, persoonlijke klantervaring bieden. Pandemie of geen pandemie, winkelen op afspraak spreekt consumenten aan. Want wie wil er nou niet een hele winkel voor zichzelf met alle aandacht van de verkoopmedewerker?

Door klanten online hun afspraak in te laten plannen, verzamel je veel waardevolle klantgegevens. Deze gegevens kun je onder andere gebruiken om  klanten speciale e-mails te sturen en zo hun loyaliteit te vergroten. 

Voordat je winkelen op afspraak gaat aanbieden heb je een manier nodig om deze afspraken in behandeling te nemen. Je planningssysteem moet gemakkelijk toegankelijk zijn vanaf je website en moet het proces vereenvoudigen en het liefst ook nog integreren met je retail kassasysteem

Verkopers die Lightspeed gebruiken, kunnen bijvoorbeeld Booxi gebruiken om afspraken in te plannen via hun website. Het stuurt automatisch herinneringsberichten naar je klanten, zodat je minder no-shows hebt. 

 

Retailtrends 2021: lastig te voorspellen, goed op voor te bereiden. 

Als de laatste 12 maanden ons iets hebben geleerd, is het wel dat je je naar iedere omstandigheid leert aanpassen. Je kunt je als retailer het beste uitrusten met tools die ervoor zorgen dat je flexibel bent en je onderneming snel kunt aanpassen als er opnieuw dingen veranderen. Benieuwd hoe Lightspeed je daarbij kan helpen en hoe je het beste in kunt spelen op retailtrends 2021? Laat je gegevens achter, dan neemt een expert contact met je op.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen