Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Retail trends 2022: onze top 5-voorspellingen

Retail trends 2022: onze top 5-voorspellingen

Nu de feestdagen en winteropruiming weer voorbij zijn, is het tijd om terug te blikken op het vorige jaar en vooruit te kijken naar de detailhandel trends die bepalend zullen zijn voor 2022.

Terwijl je het afgelopen jaar afsluit en je strategie voor 2022 gaat uitstippelen, is het slim om de trends van volgend jaar mee te nemen in je plannen.

In dit artikel gaan we in op:

  • De 4 grootste retail trends van 2021
    • E-commerce bleef groeien, terwijl consumenten nieuwe in-store-ervaringen uitprobeerden
    • Een krappe arbeidsmarkt en uitputting onder personeel leidden tot personeelstekorten
    • Vertragingen in de toeleveringsketen verstoorden de detailhandel
    • Kassasystemen veranderden mee om de detailhandel beter te bedienen
  • Top 5-voorspellingen voor retail trends 2022
    • Consumentengedrag zal blijven veranderen
    • Winkeleigenaren zullen creatief omgaan met het personeelstekort
    • Technologie en automatisering zullen bepalend zijn voor de klantervaring
    • Betalingsmogelijkheden veranderen en achteraf betalen wordt ook een optie in-store
    • Problemen met de leveringsketen (en creatieve oplossingen) blijven in de eerste helft van 2022 nog spelen

Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn

Retailers hebben te maken met diverse nieuwe uitdagingen, zoals je hier in het retail trends 2022 artikel kunt lezen. Download onze gratis gids en ontdek hoe je jouw onderneming kunt voorbereiden op de toekomst.

 

De 4 grootste retail trends van 2021

Zeggen dat 2021 een bewogen jaar was, is een understatement. Retailers kregen te maken met meerdere lockdowns, vaccinatiecampagnes, veranderend consumentengedrag en verstoringen in de toeleveringsketen, die zorgen ervoor dat de enige betrouwbare voorspelling voor de toekomst was dat niemand kon zeggen wat er zou gebeuren.

Dit de vier grootste trends die het jaar hebben bepaald.

1. De groei van de e-commerce zette door, al ging het iets langzamer dan in 2020, terwijl winkeleigenaren en consumenten nieuwe in-store-ervaringen uitprobeerden

e-Commerce bleef in heel 2021 groeien, al ging het iets langzamer dan de records van 2020. Dit is eigenlijk geen verrassing, aangezien de winkels deels weer opengingen toen de maatregelen werden versoepeld, maar het geeft ook aan dat de gewoonten die zijn ontstaan tijdens de pandemie niet zomaar verdwijnen.

Hetzelfde geldt voor online bestellen en afhalen in de winkel (“click & collect”), waar 64% van de consumenten nu gebruik van maakt, en 20% zegt dat ze het regelmatig gebruiken, waardoor dit een toptrend voor de detailhandel was in 2021.

Maar ondanks de verschuiving naar e-commerce, bewees 2021 ook dat de meeste consumenten nog steeds graag winkelen in een fysieke winkel. Zogenoemde lokale voorraadadvertenties en winkelen op afspraak boden klanten de mogelijkheid om lokale winkels te vinden en veilig te winkelen, voor het beste van twee werelden.

 

2. Winkeleigenaren hadden moeite personeel te vinden

2021 wordt ook wel het jaar van het “Grote Ontslag” genoemd. Veel winkels hebben moeite gehad om personeel te vinden.

De hoofdoorzaak van het Grote Ontslag was de shift naar werken in industrieën die wél door bleven draaien tijdens COVID-19. Ook kregen werknemers in de detailhandel te maken met burn-out, en besloten hun baan op te zeggen om op zoek te gaan naar iets beters.

Voor winkeleigenaren betekende het tekort aan arbeidskrachten dat ze hun openingstijden moesten verkorten, terwijl consumenten na de lockdowns juist graag weer in fysieke winkels wilden kopen.

 

3. Vertragingen in de toeleveringsketen veroorzaakten lege schappen en problemen voor e-commerce

Deze pijnlijke retail trend betekende dat consumenten wel bleven kopen, maar de bevoorradingsketens van de detailhandel helaas niet altijd aan de vraag konden voldoen. Scheepstransport liep vertraging op en pakketbezorgers waren overbelast. Voor veel retailers schoten de levertijden en verzendkosten omhoog – de kosten om goederen van Azië naar de VS te verschepen stegen van $2.000 in 2019 naar $25.000 in 2021.

 

4. Kassasystemen bleven zich ontwikkelen om detailhandelaars te helpen zich aan te passen aan de nieuwe realiteit

Met het uitbreken van de pandemie ontstond een behoefte aan technologieën die over de hele linie samenwerken om een naadloze winkelervaring te creëren. Klanten wilden gemakkelijk zowel in de winkel als online kunnen shoppen, en detailhandelaren moesten investeren in de juiste hulpmiddelen om stabiliteit en consistentie over alle kanalen te garanderen. Verouderde kassasystemen voldeden gewoon niet meer.

Deze trend zette in 2021 door in de detailhandel. De beste kassasystemen waren systemen die winkeleigenaren in staat stelden om zich snel en gemakkelijk aan alle veranderingen aan te passen. Ondernemers platforms gingen nog een stap verder door winkeleigenaren de mogelijkheid te bieden om hun hele bedrijf vanuit één plek te beheren, inclusief hun verkoop, voorraad en analyses.

This is your title

De detailhandel is veranderd, dus is het aan te raden om jouw strategie daar ook op aan te passen. Ontdek hoe je kunt profiteren van de nieuwste retail trends en innovaties in onze gratis gids.

Top 5-voorspellingen voor retail trends 2022

Helaas konden alle winkels in 2021 niet onbeperkt weer open, zoals we allemaal hadden gehoopt. In plaats daarvan waren er verschillende lockdowns en beperkte openingstijden, terwijl winkeleigenaren en consumenten worstelden met de uitdagingen van de pandemie.

Dit is hoe de struikelblokken en veranderingen van 2021 zullen doorsijpelen in 2022, en wat je verder nog kunt verwachten in het komende jaar.

 

1. De toptrends in de detailhandel van 2021 zullen ook in 2022 invloed hebben op hoe het consumentengedrag evolueert

Het consumentengedrag is in amper twee jaar tijd drastisch veranderd, en zal zich blijven ontwikkelen. Klanten zijn bijna net zo dol geworden op online shoppen en click & collect als op fysiek winkelen. Ook alternatieve betalingsmogelijkheden (die we hieronder uitvoeriger behandelen) zijn steeds gangbaarder geworden.

Dit betekent dat kleine tot middelgrote bedrijven die nog niet in deze bestelmogelijkheden of betaalmethodes geïnvesteerd hebben, dat zo snel mogelijk moeten doen. Klanten verwachten dat winkels meer handige en flexibele winkelopties aanbieden en retailers die hieraan niet kunnen voldoen, kunnen omzet mislopen.

 

2. De nasleep van het personeelstekort in 2021 geeft werknemers de macht, en detailhandelaars zullen op creatieve manieren hiermee omgaan

De les van het Grote Ontslag is glashelder: bied je werknemers betere voorwaarden om ze binnen te halen en ervoor te zorgen dat ze blijven.

Om de personeelsretentie te verhogen, hebben sommige grote ketens hun uurloon verhoogd en hun secundaire arbeidsvoorwaarden verbeterd. 

“Beter” kan van alles zijn, van een hoger loon tot meer voorspelbare of juist flexibele roosters, of duidelijkere mogelijkheden voor loopbaangroei en -ontwikkeling.

Het is belangrijk om uit te zoeken wat je werknemers meer gemotiveerd zou maken om bij je winkel te werken. Zorg ervoor dat de extraatjes die je aanbiedt zowel voor jou als je werknemers voordeel opleveren, in wat voor vorm dan ook.

 

3. Technologie en automatisering worden bepalend voor de klantervaring, zowel in als buiten de winkel

Technologie zal een katalysator voor groei zijn, zowel in-store als online. In de winkel kan dit zo eenvoudig zijn als elke winkelmedewerker een iPad geven om klanten een meer gepersonaliseerde winkelervaring te bieden. Met alle belangrijke gegevens binnen handbereik, zoals de aankoopgeschiedenis van de klant, kunnen medewerkers een commerceplatform als Lightspeed gebruiken om de verkoop te stimuleren en de klantenloyaliteit te vergroten. 

Omdat grotere ketens hun eigen distributienetwerken, robots en andere dure technologieën hebben die ze in hun voordeel kunnen gebruiken, is het voor kleinere detailhandelaars belangrijk om ook te investeren in deze “altijd open”-trend. Door in te spelen op de alomtegenwoordigheid van smartphones kunnen winkeleigenaren met zowel e-commerce als verkoop via sociale media 24/7 shopping aanbieden. 43% van de detailhandelaren die op sociale media verkopen, meldden dat ze de helft of meer van hun inkomsten uit sociale platforms halen, dus als je momenteel geen van beide strategieën gebruikt, zul je na invoering hiervan waarschijnlijk veel groei zien.

 

4. Alternatieve manieren om te betalen zullen groter worden, en ‘koop nu, betaal later’ wordt ook een optie in-store

Achteraf betalen was erg populair in 2021 en zal ook in 2022 een grote trend zijn. Het belangrijkste verschil tussen vorig jaar en het komende jaar zal zijn dat achteraf betalen ook wordt aangeboden in fysieke winkels, en niet alleen online. Klanten betalen hun artikelen graag in renteloze termijnen, dus wordt er van winkeleigenaren verwacht dat ze op deze trend zullen inspelen door deze optie ook in de winkel aan te bieden.

Alternatieve betaalwijzen zullen voor retail een essentieel gebied van groei en modernisering zijn. 

 

5. Problemen met de toeleveringsketen duren minstens tot de zomer van 2022

Zoals met de meeste dingen het geval was, was de toeleveringsketen van de detailhandel niet voorbereid op alle grote veranderingen die de coronapandemie met zich meebracht. Productie- en leveringstijden zijn drastisch veranderd, waardoor er voorraadtekorten zijn ontstaan bij detailhandelaars in alle bedrijfstakken en van alle groottes.

Helaas wordt verwacht dat dit minstens tot de zomer van 2022 zal duren en mogelijk tot ver in 2023 kan aanhouden. Winkeleigenaren kunnen echter nog enige controle houden door hun voorraden goed bij te houden. Zo zal het krijgen van meldingen over lage voorraad, bijvoorbeeld, of de mogelijkheid hebben om voorraad te verplaatsen tussen meerdere locaties, en tussen je eCommerce- en fysieke locaties, de sleutel zijn om klanten tevreden te houden. Het aanbieden van flexibele leverings- en verzendmogelijkheden is ook een slimme manier om ervoor te zorgen dat klanten hun producten zo snel en probleemloos mogelijk geleverd krijgen.

Nu bevoorradingstekorten een groot probleem zijn, kan het slim zijn om minder afhankelijk te worden van de verkoop van fysieke producten door meer diensten te gaan aanbieden. Dit kan op allerlei verschillende manieren. Als je muziekinstrumenten verkoopt, zou je muzieklessen kunnen gaan aanbieden. Als je een winkel in sportkleding hebt, kun je proberen om fitnesslessen aan te bieden. Dit zijn geweldige “items” om aan je bestaande aanbod toe te voegen en zo meer inkomsten binnen te halen zolang de fysieke voorraad minder betrouwbaar is.  

 

Klaar om in te spelen op de retail trends 2022?

Retail is voortdurend in beweging. Een van de beste dingen die je voor je klanten en werknemers kunt doen is ze uitrusten met betere hulpmiddelen om het winkelen toegankelijker te maken.

Als je je in-store en online ervaring wilt moderniseren, neem dan contact op met een van onze retailexperts om te zien of een commerce platform zoals Lightspeed aan jouw behoeften kan voldoen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Nieuws & Updates