4 last-minute Black Friday tips voor retailers

4 last-minute Black Friday tips voor retailers

Elk jaar wordt het Amerikaanse concept van Black Friday iets groter in Europa en veel fysieke en online fysieke winkels nemen ook deel aan de waanzin van Black Friday en Cyber ​​Monday. In de Verenigde Staten is Black Friday een feestdag die de dag na Thanksgiving plaatsneemt, de vierde vrijdag van november. Deze dag lanceert officieel het feestseizoen (en het winkel seizoen) en daarom bieden de retailers ongelooflijke kortingen om hun voorraad te liquideren.

Black Friday wordt in Europa steeds populairder

In Europa is Black Friday vooral online succesvol. Europeanen zijn niet gediend met chaotische overvolle winkels zoals we elk jaar zien aan de hand van Amerikaanse video’s die op sociale media verschijnen. Consumenten profiteren van deze dag door vooral online te winkelen en op internet te surfen om de beste deals te vinden. Volgens de transactiegegevens van Ingenico zorgde Black Friday in 2017 voor een piek in online transacties van 72% vergeleken met een gewone vrijdag.

Veel winkels en webshops bieden verleidelijke kortingen in de week van Black Friday. Grote kans dat je al mails hebt ontvangen van Amazon, Fnac, Ici Paris XL, Asos, Gisou etc.

Een kans voor zelfstandige bedrijven

Maar deze mogelijkheid komt niet alleen de retail reuzen ten goede. Zelfstandige retailers kunnen ook meeliften op het succes van Black Friday. In 2016 verdienden klanten van Lightspeed eCom alleen al bijna 2 miljoen euro tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday.

Volgens de studie uitgevoerd door Ingenico, geeft één op de vier consumenten die al online aankopen heeft gedaan tijdens Black Friday, de voorkeur aan winkelen bij kleine detailhandelaren of gespecialiseerde retailers. Dit kan een teken zijn dat het tij keert in het voordeel van kleine spelers die in deze periode van massale promoties, gerichte en gepersonaliseerde producten en diensten kunnen promoten.

4 tips om je winst te maximaliseren op Black Friday en Cyber ​​Monday

Wanneer je weet dat 64% van de aankopen die tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday worden gedaan, als kerstcadeau dienen, is het belangrijk om je aanbod te personaliseren en je potentiële klanten te bieden waar ze naar op zoek zijn. Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt en dat ze hun aankopen in jouw winkel doen? Lees de 4 onderstaande tips.

1. Gebruik je data

We kunnen het niet genoeg zeggen, maar de beste beslissingen zijn gebaseerd op data. Als je vorig jaar een Black Friday promo had, is het belangrijk om je verkopen te analyseren en te bepalen wat goed werkte of niet. Stel jezelf de juiste vragen en vind alle antwoorden in de gedetailleerde rapporten van Lightspeed.

  • Wat waren je best verkochte producten?
  • Zijn er bepaalde momenten geweest waarbij klanten hebben afgehaakt van hun aankoop?
  • Heeft de verkoop op een bepaalde dag/periode een hoogtepunt bereikt?
  • Hoeveel percent van de omzet komt van nieuwe klanten?
  • Wat was het aantal verlaten winkelmandjes en veranderde het naar verloop van tijd?
  • Kwamen de meeste conversies van desktop of mobiele telefoon?
  • Wat was het rendement op je marketingcampagnes van Black Friday en welke waren het meest effectief?

2. Bereid je marketingcampagnes voor

Naast de soms bijna bizarre kortingen, wat Black Friday zo populair maakt, is het tijdelijke element een grote troef. Het gevoel van urgentie drijft consumenten ertoe spontane aankopen te doen. Je kunt bijvoorbeeld een applicatie gebruiken voor een countdown timer op je voorpagina, bijvoorbeeld met de POWr Countdown Timer-tool.

Gebruik e-mailmarketing campagnes, sociale media, je blog, influencers, advertenties, enz. om je klanten op tijd op de hoogte te houden van de Black Friday deals. Wanneer het eindelijk zover is, zullen consumenten jou dan in gedachten hebben en zullen ze eerder je site bezoeken.

3. Bereid je webshop voor

Als het nog niet is gebeurd, zorg ervoor dat je zoekwoorden en metagegevens vóór de grote dag van de verkoop correct zijn bijgewerkt om ervoor te zorgen dat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze hun zoekopdracht op Google typen. Je kunt ook een pagina maken die speciaal is gericht op Black Friday met al je aanbiedingen. Dit vergemakkelijkt de winkelervaring van je bezoekers.

Klanten kijken uit naar Black Friday en velen maken verlanglijstjes van dingen die ze graag willen kopen. Zij zijn voorbereid en je moet dat ook zijn. De meeste Lightspeed-thema’s hebben daarom een wishlist-functie, dus maak hier gebruik van. Je kunt inzien wat op de wenslijst van bezoekers staat, ook wanneer de items nog niet gekocht zijn.

4. Maak competitieve promoties

Op de grote dag zullen consumenten waarschijnlijk verschillende online winkels openen om prijzen en beste kortingen te vergelijken. Dus je moet jezelf onderscheiden van je concurrenten en een interessantere aanbieding aanbieden. Om dit te doen, onderzoek de concurrentie en zie wat anderen aan het doen zijn. Een manier om jezelf te onderscheiden, is om iets extra te bieden. Het aanbieden van geschenkverpakking, het toevoegen van een wenskaart of het aanbieden van gratis levering, zal je klanten gelukkig maken en het verschil maken.

Start je eigen webshop

Creeër je eigen webwinkel met Lightspeed eCommerce