7 Black Friday tips voor retailers

7 Black Friday tips voor retailers

Elk jaar wordt het Amerikaanse concept van Black Friday groter in Europa. Steeds meer fysieke en online fysieke winkels nemen dan ook deel aan de waanzin van Black Friday en Cyber ​​Monday. In de Verenigde Staten is Black Friday een feestdag die de dag na Thanksgiving plaatsvindt, de vierde vrijdag van november. Op deze dag begint officieel het feestseizoen (en daarmee het winkel seizoen): een goede reden voor retailers om ongelooflijke kortingen aan te bieden.

Black Friday in Europa

In Europa wordt Black Friday online en offline steeds succesvoller. Consumenten profiteren deze dag vooral door online te winkelen en daar de beste deals te vinden. Volgens Betaalvereniging Nederland kunnen (online) retailers Black Friday en Cyber Monday niet meer negeren, want de resultaten van 2018 liegen er niet om:

  • Er werden 38% meer iDeal betalingen gedaan ten opzichte van 2017.
  • Er werden 21% meer pintransacties gedaan – een verdubbeling van de normale jaarlijkse groei.
  • De 10 miljoen iDeal transacties waren goed voor 850 miljoen euro omzet.

Een kans voor zelfstandige bedrijven

Black Friday komt niet alleen de retail reuzen ten goede. Zelfstandige retailers kunnen ook meeliften op het succes van Black Friday. Volgens een studie van Ingenico, geeft één op de vier consumenten (in België en Frankrijk) de voorkeur aan winkelen bij kleine gespecialiseerde retailers tijdens Black Friday. In deze periode van massale promoties, kunnen kleine retailers dus het beste gerichte en gepersonaliseerde producten en diensten promoten.

4 tips om je winst te maximaliseren op Black Friday en Cyber ​​Monday

64% van de aankopen die tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday worden gedaan, dienen als kerstcadeau. Om die reden is het belangrijk om je aanbod te personaliseren en potentiële klanten precies datgene te bieden waar ze naar op zoek zijn. Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt en dat ze hun aankopen in jouw winkel doen? Lees de 7 onderstaande tips.

1. Gebruik je data

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar de beste beslissingen zijn gebaseerd op data. Als je vorig jaar een Black Friday promo had, is het belangrijk om je verkopen te analyseren en te bepalen wat goed werkte en wat niet. Stel jezelf de juiste vragen en vind alle antwoorden in de gedetailleerde rapporten van Lightspeed.

  • Wat waren je best verkochte producten?
  • Zijn er bepaalde momenten geweest waarbij klanten hebben afgehaakt van hun aankoop?
  • Heeft de verkoop op een bepaalde dag/periode een hoogtepunt bereikt?
  • Hoeveel procent van de omzet komt van nieuwe klanten?
  • Wat was het aantal verlaten winkelmandjes en veranderde het naar verloop van tijd?
  • Kwamen de meeste conversies van desktop of mobiele telefoon?
  • Wat was het rendement op je marketingcampagnes van Black Friday en welke waren het meest effectief?

2. Bereid je marketingcampagnes voor

Naast de soms bijna bizarre kortingen, wat Black Friday zo populair maakt, is het tijdelijke element een grote troef. Het gevoel van urgentie drijft consumenten ertoe spontane aankopen te doen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een aftellende klok op de voorpagina van je webshop. 

Gebruik e-mailmarketing campagnes, sociale media, je blog, influencers en advertenties om je klanten op tijd op de hoogte te houden van de Black Friday deals. Ga gestructureerd te werk met een campagnekalender en plaats daarin al je marketingactiviteiten. Zo zie je tijdens de drukte niets over het hoofd. 

Als je je marketingactiviteiten goed hebt voorbereid en hebt uitgevoerd, zullen consumenten eerder aan jou denken wanneer ze een product willen kopen. 

3. Bereid je webshop voor

Zorg ervoor dat je zoekwoorden en metagegevens vóór de grote dag van de verkoop correct zijn bijgewerkt in je backoffice, zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze hun zoekopdracht op Google typen. Je kunt ook een pagina maken die speciaal is gericht op Black Friday met alle aanbiedingen. Dit vergemakkelijkt de winkelervaring van je bezoekers.

Klanten kijken uit naar Black Friday en velen maken verlanglijstjes van dingen die ze graag willen kopen. De meeste Lightspeed-thema’s hebben daarom een wishlist-functie. Daarmee kun jij zien wat op de verlanglijstjes van bezoekers staat, ook wanneer de items nog niet gekocht zijn. Het helpt je om de juiste voorraad in te kopen.

Holiday readiness eCom banner

4. Zorg dat je voorraad en logistiek op orde is

Je wilt je klanten geen ‘nee’ verkopen tijdens Black Friday. Zorg ervoor dat je voorraad op orde is, zodat je zo veel mogelijk omzet kunt genereren. Door middel van data kun je een inschatting maken welke producten je moet inkopen. Maak duidelijke afspraken met je leveranciers om de producten op tijd geleverd en nageleverd te krijgen. Wacht niet tot het laatste moment, want andere retailers zullen ook grootser inkopen, en leveranciers kunnen hun levertijden in de drukte niet altijd waarmaken. 

In 2018 bleek dat webshops miljoenen lieten liggen door onder andere slechte logistiek. Dit hoeft jou niet te overkomen, als je tenminste een logistieke planning maakt. Niet alleen moeten er goede afspraken met je leveranciers worden gemaakt, maar je producten moeten ook op tijd bij je klanten op de deurmat liggen. Om problemen te voorkomen kun je – tijdelijk – je bezorgtijden verruimen en die communiceren met je klanten. Door geen valse verwachtingen te scheppen over snelle bezorgtijden, houd je je klanten tevreden. 

Black Friday feestdagen 2

5. Maak competitieve promoties

Op de grote dag zullen consumenten waarschijnlijk verschillende online winkels bezoeken om prijzen en kortingen te vergelijken. Onderscheid je van de concurrentie door andere, maar nog steeds interessante aanbiedingen te creëren n. Een manier om jezelf te onderscheiden, is om iets extra’s aan te bieden. Een mooie geschenkverpakking, wenskaart, of het aanbieden van gratis levering kan al een groot verschil maken.

6. Zet in op online adverteren

Online adverteren is heel doelgericht en helpt je het maximale uit je advertentiebudget te halen tijdens Black Friday. Zorg er in ieder geval voor dat je op tijd begint. De concurrentie voor Black Friday is moordend, zo ook de retailers die allemaal op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden. Door de grote concurrentie stijgen de cost per clicks naarmate de datum dichterbij komt. Je kunt je zoekwoorden voor je advertenties dus maar beter op tijd geclaimd hebben.

Zorg ook dat je cookie lijsten ingesteld zijn om remarketing te kunnen inzetten tijdens of na Black Friday. Je kunt bijvoorbeeld lijsten maken voor productpagina’s of voor ‘winkelwagentje verlaters’. De personen in deze lijsten kun je retargeten met een nieuwe advertentie of een advertentie die gericht is op de producten waar ze interesse in hadden. Vergeet niet je bids op deze advertenties te verhogen; deze klanten hadden immers al interesse en kunnen sneller overgehaald worden om te kopen. 

Black Friday feestdagen 2

7. Zorg voor een speciaal Black Friday team

Tijdens Black Friday is het ook offline een drukte van jewelste! Heb je naast je webshop nog een offline winkel? Dan is een data gedreven personeelsplanning voor dit drukke weekend geen overbodige luxe. Analyseer je data om te zien wie van je werknemers de meeste producten verkoopt, de meeste omzet genereert en het meest beschikbaar is. Plan vervolgens je beste medewerkers extra in, om zoveel mogelijk uit Black Friday te halen. Aan de online kant is het belangrijk dat je genoeg mensen beschikbaar hebt om de verkochte producten op tijd verstuurd te krijgen.