Influencer Marketing - Het Stappenplan

Influencer Marketing - Het Stappenplan

Influencers zijn de afgelopen jaren een steeds belangrijker onderdeel geworden van marketingstrategieën, voor bedrijven in verschillende soorten sectors. Volgens een studie geven 39% van de marketing professionals aan dat ze dit jaar het budget voor influencer marketing gaan verhogen. Als ondernemer wil je graag dat je zaak succesvol is bij je doelgroep en dat er veel mensen op af komen. Influencers kunnen dan goed helpen bij de brand awareness van je winkel en de verkoop van je producten. De volgende tips en stappen helpen jou met het benaderen van de juiste influencers en hoe je het best met hen samen kan werken.

Een influencer – wat is dat?

  • Een influencer is een persoon die de macht heeft om aankoopbeslissingen van anderen te beïnvloeden vanwege zijn / haar autoriteit, kennis, positie of relatie met zijn / haar publiek.
  • Een persoon met een “following” in een bepaalde niche, waar ze actief mee bezig zijn. De grootte van de following hangt af van de grootte van de niche. Dat kan zijn fashion of reizen maar ook specifiek zoals horloges.

Influencers zijn vooral actief op social media (vooral op Instagram, Facebook en Youtube) en kunnen een enorm groot publiek beïnvloeden. In dezelfde studie gaf 92% van de marketeers aan dat Instagram het belangrijkste platform is om met influencers samen te werken.

influencer
3 soorten influencers

Qua influencers zijn er nog verschillende levels: micro, macro en mega (bron).

  • Mega Influencers: Dit zijn social media supersterren: acteurs, muzikanten, celebrities of social media icons. Ze hebben doorgaans meer dan 1 miljoen volgers en een engagement rate van 2-5%. Mega-influencers zijn het meest geschikt om algemene brand-awareness te genereren.
  • Macro Influencers: Deze influencers hebben tussen 10.000 en 1 miljoen volgers, en een engagement rate van 5-25%. Vaak focussen deze influencers op een specifieker onderwerp, bijvoorbeeld food & travel.
  • Micro Influencers: Dit zijn de niche influencers. Ze hebben meestal tussen 500 en 10.000 volgers en hebben een engagement rate van 25% of meer. Deze influencers hebben meestal een specifiek expertisegebied, dus benader ze niet met een product dat maar weinig te maken heeft met hun interesses.

influencing

Hoe vindt je influencers?

Als je je winkel goed op de kaart wil zetten en met influencers in zee wilt gaan, is het slim om eerst te kijken naar wie je doelgroep is. Wie wilt je met je merk of product benaderen? Daarna kun je kijken naar welke influencers jouw doelgroep aanspreken. Je kunt bijvoorbeeld een influencer agency in dienst nemen om de samenwerking met influencers makkelijk te maken, maar je kunt influencers ook persoonlijk benaderen.

Welke influencers kunnen jouw zaak, merk of product het beste kunnen vertegenwoordigen? Om te beginnen kun je een lijst samenstellen met de personen die je wilt benaderen. Afhangend van uw doelgroep, zijn er verschillende soorten influencers die je product, merk of zaak kunnen vertegenwoordigen:

  • Bloggers
  • Ondernemers
  • Bekende sporters / athleten
  • Vloggers / YouTubers
  • Instagrammers
  • Beroemdheden
  • Journalisten / auteurs
  • Fotografen
  • Acteurs / actrices
  • Muzikanten
  • Reality TV sterren

influencer marketing

Het publiek van bloggers, vloggers en YouTubers heeft vaak dezelfde interesses als zijzelf. Het is dus slim te zoeken naar influencers die tot uw eigen doelgroep behoren en geïnteresseerd kunnen zijn in wat jij verkoopt. Als je er eentje hebt gevonden, hoef je niet per se te kiezen voor degene met de meeste volgers. Je moet kijken of zij het juiste publiek hebben en of zij een goede band hebben met hun volgers. Iemand met de meeste volgers heeft niet perse de beste ROI. Kwaliteit boven kwantiteit. Daarnaast is het slim om wat onderzoek te doen. Kijk waar zij over schrijven; wat voor videocontent zij delen; hoe de interactie is met hun volgers; wat zij delen op social media; met wie ze al hebben samengewerkt, etc.

Wanneer je een goede lijst met influencers hebt, kun je gaan nadenken over wat je wilt bereiken. Wat is je doel? Ga je voor brand awareness, meer klanten verwerven of engagement verbeteren? Een doel voor ogen hebben is zeer belangrijk.

Hoe trek je ze over de streep?

Je moet altijd vanuit het standpunt denken: wat kun jij doen voor de influencer, niet wat zij voor jou kunnen doen. En omdat het zeker niet de eerste keer is dat zij worden benaderd om iets te promoten, moet je ervoor zorgen dat je uitblinkt tussen de rest. Als klein bedrijf heb je waarschijnlijk geen groot budget om te besteden aan influencer marketing. Dan kun je het beste kijken naar de micro influencers, die een kleiner maar wel meer niche bereik hebben. Zij hebben vaak ook meer interactie met hun volgers, wat de band (en ook de geloofwaardigheid) versterkt.

Influencer marketing gaat om samenwerken. Het gaat om wederzijds begrip tussen een bedrijf een een individu, niet om een uitwisseling van geld en content. Probeer een influencer te zien als een ambassadeur van je merk of zaak. Een goede samenwerking houdt in dat de influencer daadwerkelijk oprecht enthousiast is over wat je doet/verkoopt, en ook zal meedenken over hoe hij/zij uw product/merk het beste kan tonen aan zijn/haar volgers. Een goede influencer zal daarom enkel met jou in zee gaan als hij/zij denkt dat het daadwerkelijk ook bij de doelgroep past.

Vergeet niet: influencers zijn niet gratis. En nee, ze zitten meestal ook niet te wachten op gratis producten. Je moet bereid zijn om een bepaald budget te besteden aan influencer marketing, net zoals je zou doen bij elke andere campagne. Dit zijn ongeveer de stappen van hoe je een samenwerking met een influencer opzet:

  • Bepaal je doelgroep en wat je wilt bereiken met de samenwerking. Wat is je doel? Bepaal ook hoeveel budget je wilt besteden aan de samenwerking.
  • Zoek op Instagram of Youtube naar influencers, of vraag in jouw netwerk wie geschikt zou kunnen zijn. Maak een lijstje met de influencers die je wilt gaan benaderen. Kijk naar de merken/bedrijven met wie ze eerder hebben samengewerkt (je wilt namelijk niet dat ze ook met jouw grootste concurrent samenwerken, dit schaadt namelijk de geloofwaardigheid.
  • Stuur een leuk mailtje/berichtje met een beetje uitleg over je bedrijf en vraag of ze het eventueel zien zitten om samen te werken. Je kunt meerdere opties voorstellen over hoe je de samenwerking visualiseert. Al een idee te hebben voor de samenwerking wanneer je een influencer benadert, valt in goede aarde. Want hoe minder de influencers moeten nadenken over wat voor content zij gaan delen, hoe sneller zij bereid zijn om samen te werken.
  • Onderhandel de voorwaarden van de samenwerking. Dit houdt meestal in dat je meerdere mailtjes naar elkaar stuurt totdat beide partijen tevreden zijn over de voorwaarden.
  • Stuur de betaling en wacht tot de influencer de afgesproken content plaatst. Kleinere influencers willen soms ook dingen doen zonder betaling, maar in ruil voor producten of een ervaring (bijvoorbeeld als ze op een opening van een nieuwe winkel worden uitgenodigd).
  • Meet de ROI van de samenwerking. Dit is moeilijker dan het lijkt, maar er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Je kunt het best op voorhand KPI’s zetten en bepalen welke parameters belangrijk zijn in de samenwerking (bijvoorbeeld wil je meer verkopen, brand awareness of meer Instagram volgers?).

insta marketing
Hoe behoud je je goede relatie met de influencer?

Is de samenwerking afgelopen? Zorg er dan voor dat de samenwerking niet stopt. Je moet een relatie opbouwen zodat je eventueel op de lange termijn kunt samenwerken met de influencer (wat ook meer geloofwaardigheid creëert). Promoot de influencers bijvoorbeeld op de blog van jouw website of op de socialmedia kanalen van je winkel. Zo is het ook een wederzijdse samenwerking.

Anno 2018 is influencer marketing een enorm populaire marketing tool geworden. Om ervoor te zorgen dat het ook goede resultaten boekt, moet je ervoor zorgen dat je een concreet doel voor ogen heeft, de juiste type influencers gebruikt en samen content creëert die geloofwaardig en waardevol is voor jouw specifieke doelgroep.

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

5 KPI’s om je verkoop te meten tijdens de feestdagen

E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018