Hoe gebruik je influencers om jouw kledingwinkel te promoten?

Hoe gebruik je influencers om jouw kledingwinkel te promoten?

Influencers zijn een belangrijk marketing onderdeel van merken en winkels: ze zijn veelal aanwezig op social media en kunnen een groot publiek beïnvloeden. Als ondernemer wil je graag dat je zaak goed loopt en er veel mensen op af komen. Influencers kunnen dan goed helpen bij de brand awareness van je winkel en de verkoop van je producten. De volgende tips en stappen helpen je met het benaderen van de juiste influencers en hoe je met hen samenwerkt.  

Wie zijn je influencers?

Influencers kunnen je winkel maken of kraken. Als je ervoor wilt zorgen dat jouw winkel goed op de kaart wordt gezet, is het verstandig om eerst te kijken wat voor influencers je wilt bereiken en welke jouw zaak goed kunnen vertegenwoordigen. Om te beginnen kun je een lijst maken met mensen die je graag zou willen benaderen. Gebruik hiervoor Google of het netwerk van bekenden. Een aantal voorbeelden van influencers zijn:

  • Bekende Nederlanders;
  • Bloggers;
  • Vloggers;
  • Youtubers;
  • Social media sterren;
  • Fashion Facebookgroepen;
  • en Forums.

Als je kijkt naar bloggers, vloggers en YouTubers dan heeft hun publiek (jouw doelgroep) vaak dezelfde interesses als zijzelf. Het is dus slim om te zoeken naar influencers die onderdeel zijn van je doelgroep en geïnteresseerd zouden kunnen zijn in wat je verkoopt. Wanneer je er een hebt gevonden, hoef je niet per se te kiezen voor degene met de meeste volgers. Je moet kijken of zij het juiste publiek hebben. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Daarnaast is het slim om wat onderzoek te doen. Kijk waar zij over schrijven; wat voor video content zij delen; hoe de interactie is met hun volgers; wat zij delen op social media; wat ze al een keer hebben gepromoot, etc.

Wanneer je denkt een goede lijst met influencers te hebben, kun je gaan nadenken over wat je wilt bereiken. Wat is je doel? Ga je voor brand awareness, meer klanten werven of engagement verbeteren? Een doel voor ogen hebben is belangrijk. Alvast een idee hebben voor de promotie van je winkel wanneer je een influencer benadert, valt in goede aarde. Namelijk, hoe minder de influencer hoeft na te denken over wat voor content hij gaat delen, hoe eerder hij bereid is om samen te werken.  

Hoe trek je ze over de streep?

Je moet ten eerste altijd uitgaan van wat jíj kan doen voor de influencer en niet wat zij kunnen doen voor jou. Én omdat het vast niet de eerste keer is dat zij worden benaderd om iets te promoten, moet je ervoor zorgen dat je uitblinkt tussen al die anderen. Stuur daarom een uniek cadeau. Dit kun je onder andere doen door items uit je winkel te personaliseren en deze te sturen. Je geeft ze een leuk item en het heeft net wat extra’s. Doe dit door hun naam, kenmerk of een bepaalde uitdrukking die ze vaak gebruiken op een item te zetten. Vermijd dus een cliché of goedkoop cadeau. Je moet iets versturen wat zowel jouw winkel representeert als de ontvanger.

Een aantal voorbeelden van cadeaus die je kunt opsturen:

  • Creëer een outfit voor de influencer. Stuur hierbij meerdere items, zodat hij/zij kan kiezen. Je weet natuurlijk nooit helemaal wat hun smaak is;
  • Stuur een van je lookbooks op, mits je die hebt;
  • De nieuwste collectie: geef ze een aantal items van je nieuwe collectie en laat hen de eerste zijn om de trend te zetten;
  • Organiseer een in-store party op een koopavond en nodig een blogger, vlogger of YouTuber uit. Zo geef je ze een experience in je winkel en kunnen ze foto’s maken of je winkel filmen als content voor hun blog, vlog of YouTube kanaal;
  • Geef kaartjes voor een fashion evenement.

 

Tip: zorg dat de verpakking van hetgeen wat je stuurt op en top is. Zo geef je ze al een wauw-moment bij de eerste indruk.

 

Hoe behoud je de relatie tussen jou en de influencer?

Is de promotie-actie afgelopen? Zorg er dan voor dat de samenwerking niet stopt! Je moet een relatie opbouwen en dit doe je niet alleen met een mooi cadeau. Promoot de influencers bijvoorbeeld op de blog van je website of de social media kanalen van je winkel. Zo draai je de rollen om en kun je hen in het zonnetje zetten. Daarnaast kun je een influencer een kortingscode geven voor je winkel of webshop. De influencer scoort er punten mee bij zijn/haar volgers en jouw winkel krijgt meer bekendheid en meer verkopen. Ook zou je influencers kunnen vragen om model te zijn voor je nieuwe lookbook en deze dan op te sturen naar hen.

Wilt u meer bekendheid, maar ook de beste service bieden?

Praat met een expert over ons kassasysteem.

Lightspeed Connect 2018: Do Retail Better

Lightspeed Connect 2018: Do Retail Better

8 tech tips voor het runnen van jouw winkel

8 tech tips voor het runnen van jouw winkel