Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Wat is conversie: alles wat je moet weten

Wat is conversie: alles wat je moet weten

E-commerce heeft de afgelopen jaren een razendsnelle groei doorgemaakt. Volgens cijfers van het CBS is het aantal webwinkels in Nederland tussen 2018 en 2022 gestegen van 39.070 naar 82.175. En in het  Report on the State of Retail van Lightspeed meldden webshops in Nederland in 2021 een omzetgroei van 45% ten opzichte van het jaar ervoor. Maar hoe kun je met zoveel concurrentie nagaan of je webshop écht succesvol is? Door je conversie in de gaten te houden, kun je performance van je webwinkel over korte of langere periodes nauwkeurig analyseren.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

  1. Wat betekent conversie?
  2. Waarom is de conversieratio belangrijk?
  3. Hoe wordt de conversieratio berekend?
  4. Wat is een goede conversieratio?
  5. Tips voor het verbeteren van je conversie

Een eigen webshop starten?

Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Probeer het nu gratis 2 weken uit, zonder ergens aan vast te zitten!

1. Wat betekent conversie?

In sales en marketing spreken we van “conversie” wanneer een klant of potentiële klant een actie onderneemt die direct of indirect tot een verkoop leidt: van zich abonneren op de nieuwsbrief, tot het downloaden van een white paper; en het daadwerkelijk doen van een aankoop. Een conversie kan er ook voor zorgen dat een klant een stapje verder gaat in de marketingfunnel, waardoor de kans op een aankoop groter wordt. 

De conversieratio is de verhouding tussen het totale aantal websitebezoekers en het aantal dat er daadwerkelijk iets koopt of een andere converterende actie verricht.

2. Waarom is de conversieratio belangrijk?

De conversieratio is belangrijk om een aantal redenen.

  • Ten eerste kan de conversieratio je helpen begrijpen hoe succesvol je onderneming is. Met een benchmark voor conversieratio kun je huidige prestaties vergelijken met prestaties uit het verleden. Wanneer er concurrentiestatistieken beschikbaar zijn, kun je bovendien zien hoe jouw onderneming presteert in vergelijking met soortgelijke bedrijven. 
  • Als de conversieratio lager is dan gewoonlijk, kan dit je waarschuwen voor problemen met je webshop, zoals technische storingen of een gebrek aan informatie om klanten te helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen. 
  • Als je je conversieratio kent en deze kunt gebruiken om het succes van je onderneming te kwantificeren, kan dit je helpen om investeerders en zakenpartners aan te trekken die geïnteresseerd zijn in belangrijke prestatie-indicatoren. 

3. Hoe wordt de conversieratio berekend?

Om de conversieratio van e-commerce te berekenen, deel je het aantal verkopen door het aantal websitebezoeken, en vervolgens vermenigvuldig je dat cijfer met 100 om een percentage te krijgen. Met andere woorden: 

Conversieratio = (# verkopen/# websitebezoeken)*100

Je moet cijfers uit dezelfde periode gebruiken om tot een nauwkeurig percentage te komen, zoals het aantal verkopen in het eerste kwartaal en het aantal websitebezoeken in het eerste kwartaal.

Voorbeeld van een berekening van de conversieratio

Laten we een voorbeeldberekening doen om de formule in de praktijk te brengen. In dit voorbeeld wil je de conversieratio van je webwinkel voor het tweede kwartaal van dit jaar weten. 

  • Op het dashboard van je webshop vermelden de statistieken 310 verkopen tussen april en juni. 
  • Je hebt in dezelfde periode 10.000 websitebezoekers gehad.
  • Nu voeren we deze cijfers in de formule in: conversieratio = (# verkopen/# websitebezoeken)*100 = (310/10.000)*100 = 0,031*100=3,1%
  • Je conversieratio voor het tweede kwartaal is dus 3,1%.

Op zich zegt dit cijfer niet veel, dus is het belangrijk om je conversieratio te vergelijken met interne en externe benchmarks. 3% wordt over het algemeen als een goede conversieratio beschouwd, hierover later meer.

Het is ook handig om te zien hoe dit percentage zich verhoudt tot eerdere interne percentages. Laten we hiervoor de conversieratio van het tweede kwartaal vergelijken met die van het eerste kwartaal. 

  • Volgens je webshop dashboard realiseerde je 190 verkopen in het eerste kwartaal en had je 11.000 websitebezoekers. Wanneer we deze cijfers invoeren in de formule, krijgen we het volgende: conversieratio = (# verkopen/# of websitebezoeken)*100 = (190/11.000)*100 = 0,017*100 = 1,7%
  • De conversieratio van je website was dus voor het eerste kwartaal 1,7%. Wanneer we dit vergelijken met het cijfer van het tweede kwartaal, 3,1%, zien we dat je bedrijf zijn conversieratio aanzienlijk verhoogde, wat betekent dat de zaken goed gaan!

4. Wat is een goede conversieratio?

Benchmarking kan je helpen om je conversieratio’s te vergelijken en inzicht te krijgen in hoe goed je bedrijf het doet in vergelijking met je concurrenten. Doorgaans liggen conversieratio’s tussen de 1 en 4%, wat betekent dat alles boven de 3% een goede conversieratio is om naar te streven. Gemiddeld kunnen e-commercebedrijven een conversieratio tussen 2,5 en 3% verwachten. 

5. Tips voor het verbeteren van je conversie

Wil jij meer conversies voor je webshop, of ervoor zorgen dat je conversieratio niet zakt, gebruik dan onderstaande tactieken voor het optimaliseren van je conversie.

Zorg ervoor dat klanten niet hoeven na te denken

Design speelt een grote rol bij het converteren van websitebezoekers in betalende klanten. Daarom is het belangrijk om websiteontwerp te benaderen met een basiskennis van designprincipes en UX (user experience).

Eén van de belangrijkste principes van het ontwerpen van een webshop met een optimale gebruikerservaring is dat klanten niet zouden moeten nadenken over het gebruik van je website. 

Je webshop moet intuïtief te gebruiken en makkelijk te navigeren zijn. Gelukkig hoef je geen designer te zijn om een intuïtieve website te maken. Lightspeed biedt klant-en klare en beproefde thema’s voor webshops, ontworpen door designexperts. Je hoeft dus alleen maar je producten toe te voegen.

Maak je website ‘mobile responsive’

Als je website niet geoptimaliseerd is voor gebruik op tablets en smartphones, loop je het risico dat potentiële klanten afhaken. De kans is klein dat ze de moeite zullen doen je webshop opnieuw te bezoeken via de desktop-versie. Om te voorkomen dat bezoekers het opgeven en kiezen voor de concurrent, is een mobielvriendelijke website onmisbaar.

Voorzie voldoende betaalopties

Als je merkt dat veel klanten artikelen in hun winkelwagentje plaatsen, maar niet afrekenen, kan dit komen doordat je hen niet voldoende betaalopties biedt. Zorg ervoor dat je webshop ontworpen is om alle soorten betalingen te accepteren, van creditcards en betaalpassen tot PayPal en ‘koop nu, betaal later’-opties zoals Klarna.

Zorg voor een duidelijk verzend- en retourbeleid

Een andere reden waarom klanten hun winkelwagentje verlaten en je conversie laag blijft, is omdat ze onaangenaam verrast worden door verzendkosten. Dit probleem kun je oplossen door je verzend- en retourbeleid en -prijzen zo vroeg mogelijk in het checkout-proces duidelijk te maken.

Vermeld de verzendkosten ook op productpagina’s, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze gaan afrekenen. Overweeg om gratis verzending aan te bieden vanaf een bepaald aankoopbedrag, om op die manier grotere aankopen te stimuleren.

Verbeter productbeschrijvingen

Als klanten niet voldoende informatie over een product hebben, haken ze misschien af. Ook dit kan je conversie negatief beïnvloeden. Daarom is het van cruciaal belang om gedetailleerde productbeschrijvingen te maken. Wees volledig met de informatie die je verstrekt.

Leg om te beginnen uit hoe het product kan worden gebruikt, wat de afmetingen ervan zijn en waarvan het gemaakt is. Geef je producten vervolgens meer uitstraling door de voordelen ervan op te sommen, inclusief trefwoorden waar klanten naar op zoek zijn en schrijf zintuiglijk.

Voeg meer foto’s toe

Foto’s zijn net zo belangrijk als productbeschrijvingen als het gaat om het toevoegen van context aan een product. Voeg meerdere foto’s van elk product toe die uit verschillende hoeken genomen zijn. Zorg voor enkele close-ups, zodat klanten precies weten wat ze krijgen. Foto’s moeten een goede belichting hebben en klanten de informatie bieden die ze nodig hebben om tot aankoop over te gaan.

Bonus: Voeg door gebruikers gegenereerde content toe om je sociale bewijskracht te vergroten, en klanten te inspireren om tot aankoop over te gaan. Vraag klanten om je te taggen in foto’s met jouw producten die ze op sociale media delen, of laat hen deze via e-mail naar jou sturen.

Samengevat: alles wat je moet weten over conversie

De conversieratio is een van de belangrijkste statistieken die je als webshopondernemer moet bijhouden. Je conversiecijfer kan je een idee geven van hoe goed de zaken ervoor staan en kan je helpen om investeerders en zakenpartners aan te trekken.

Om de conversieratio van je webshop te berekenen, deel je je verkopen door je websitebezoeken en vermenigvuldig je dit cijfer vervolgens met 100. Als het percentage kleiner is dan de gemiddelde 2,5-3%, gebruik dan onderstaand spiekbriefje voor het verbeteren van je websiteconversie:

  • Maak een intuïtieve website
  • Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is
  • Bied veel betaalopties
  • Zorg voor een duidelijk verzend- en retourbeleid
  • Verbeter productbeschrijvingen
  • Voeg zoveel mogelijk foto’s toe

Aan de slag met het verhogen van je conversie

Of je nu een bestaand e-commercebedrijf naar een hoger niveau wilt tillen of aan het kijken bent om een nieuwe webshop te beginnen, Lightspeed eCom kan je helpen om je  conversieratio te verbeteren. Boek vandaag nog een demo.

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Rapporten & Analytics