Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Online alcohol verkopen: hier moet je webshop aan voldoen + inspiratie

Online alcohol verkopen: hier moet je webshop aan voldoen + inspiratie

Online alcohol verkopen is niet zo moeilijk. Toch zijn er een aantal punten anders dan bij een gewone webshop waar je op moet letten. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee in het proces om (evt. naast een fysieke slijterij) een online slijterij te beginnen, leggen we de regels uit en sluiten we af met voorbeelden van vijf inspirerende wijn webshops:

 

Disclaimer – De informatie in deze publicatie is van algemene aard en niet bedoeld als advies in de situatie van een specifieke persoon of entiteit. Hoewel we ernaar streven correcte en relevante informatie te bieden, kunnen we niet garanderen dat de informatie in deze blogpost correct is op de datum waarop deze wordt ontvangen of dat deze informatie in de toekomst correct blijft. Niets in deze blogpost is bedoeld als aanvulling op juridisch, financieel, belastingtechnisch of andersoortig advies en deze blogpost is geen vervanging voor advies van je eigen professionele adviseurs.

 

Stappenplan om een online slijterij te openen

Online alcohol verkopen via je eigen webshop? Dat kan binnen enkele weken als je de volgende stappen volgt:

  1. Controleer of je een drankvergunning nodig hebt
  2. Kies je bedrijfsnaam
  3. Kies je eCommerce software
  4. Kies je thema
  5. Voeg hoofdpagina’s toe
  6. Koppel je webshop aan een payments provider
  7. Voeg verzendopties toe
  8. Maak producten aan

Kies voor een winkel waarvan de deuren nooit sluiten

Online alcohol verkopen doe je met de webshop software speciaal voor wijnhandels en slijterijen.

 

1. Controleer of je een drankvergunning nodig hebt 

Online alcohol verkopen mag, maar controleer altijd eerst in jouw gemeente of er bijzondere regels zijn. In Nederland heb je voor het online verkopen van bier, wijn en port & sherry (psv) geen vergunning nodig. Om sterke dranken te verkopen (die meer dan 15% alcohol bevatten), heb je wel een slijterijvergunning nodig. 

Als je geen fysieke slijterij naast je webwinkel hebt, mag je alleen online alcohol verkopen vanuit een ruimte waar geen klanten komen

Heb je wel een fysieke slijterij — en dus ook een slijterijvergunning  dan mag je ook online sterke drank verkopen. 

Slijterijen mogen naast sterke drank enkel ‘zwak alcoholische’ dranken (bier, wijn, port en sherry) en andere drankgerelateerde producten zoals kurkentrekkers, wijnrekjes, wijnstoppe en glazen verkopen (meer hierover). Een slijterij mag bovendien geen tabaksproducten verkopen (incl. e-sigaretten en e-liquids). Deze regels gelden dus ook voor een online slijterij.

De KVK houd je op de hoogte over de regels omtrent (online) alcohol verkopen voor ondernemers.

2. Kies je bedrijfsnaam 

Als je een wijnbar of slijterij hebt wil je hoogstwaarschijnlijk ook je webshop daarnaar vernoemen. Ben je een startende ondernemer, dan moet je eerst een goede naam voor je webwinkel bedenken. In beide gevallen is het belangrijk om te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is, alvorens je een naam kunt vastleggen. Dit kan bijvoorbeeld via Mijndomein

3. Kies je eCommerce software

Kies een eCommerce software systeem dat aansluit bij jouw behoeften. Ben je niet zo technisch aangelegd, dan is het des te belangrijker dat dit softwaresysteem ook automatisch controles en updates voor je uitvoert. 

Bij Lightspeed eCom heb je daar geen omkijken naar. Daarnaast manage je je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten allemaal vanuit één platform. Wel zo makkelijk! Probeer het gratis uit

Heb je al een fysieke slijterij, dan kun je het beste kiezen voor een omnichannel oplossing voor slijterijen, zodat je online en fysieke winkelvoorraad altijd gesynchroniseerd zijn. 

4. Kies je thema

Online alcohol verkopen gaat natuurlijk niet vanzelf. Je webshop moet er uitnodigend uitzien en een goede navigatie hebben. Kies daarom een thema waarbij je je producten goed naar voren kunt laten komen. Voorbeelden van webshop thema’s die geliefd zijn bij alcohol webshops zijn Austin, Infinite en Mandril

Bekijk hier voorbeelden van webshop designs uit andere industrieën.

5. Voeg pagina’s toe

Nu is het tijd om je webshop te maken. Je begint met het bouwen van je homepage, jouw online etalage die er gelikt uit moet zien. Vervolgens zijn je productpagina’s aan de beurt. Maak bijvoorbeeld categorieën aan voor wijn, bier en sherry – en eventueel sterke drank als je een slijterijvergunning hebt. 

Naast deze standaard pagina’s zijn er nog een aantal andere belangrijke pagina’s, zoals de ‘Over ons’, ‘Verzenden en retourneren’-, de ‘FAQ’-, de ‘Algemene voorwaarden’- en de Contactpagina, waaraan je moet denken. En wat dacht je van een blogpagina waar je de achtergrondverhalen van de bijzondere dranken die je verkoopt kunt vertellen?

6.Koppel je webshop aan een payments provider

Je klanten moeten je producten natuurlijk veilig kunnen afrekenen. Koppel je webshop aan een betrouwbare betaalprovider, zoals Mollie.

7. Voeg verzendopties toe

Als je alcoholische dranken gaat opsturen naar je klanten is het belangrijk om een goede verzendstrategie te hebben. Denk goed na over verzendopties, materialen, kosten, aanbieders en hoe je de leeftijd van je klanten kunt controleren bij het afleveren van de bestelling.

Bekijk bijvoorbeeld opties van PostNL en DHL om te zien welke manier van verzenden het beste bij je past. Je kunt er ook voor kiezen om het verzenden uit handen te geven, of, als je een fysieke slijterij hebt, de bestelde dranken contactloos op te laten halen in je winkel. 

8. Maak producten aan 

Zonder drank in je webshop kun je natuurlijk niet starten. Tijd dus om deze laatste cruciale stap te zetten. Je kunt op twee manieren je producten aanmaken: handmatig via de backoffice of automatisch importeren. Bij deze laatste optie heb je een lijst met productinformatie nodig.

Heb je een slijterij en maak je gebruik van het Lightspeed Retail kassasysteem, dan kun je binnen enkele klikken je voorraad synchroniseren met je webshop voorraad. 

Meer weten over het starten van een webshop of hoe je een webshop kunt verbeteren? Lees dan deze uitgebreide blog

 

Regels rond alcohol en leeftijd

1. Leeftijd controleren voor alcohol verkoop

In Nederland moet je 18 jaar zijn om alcoholhoudende dranken te kopen. Dit geldt voor alle soorten alcohol, van bier en wijn t.e.m. sterke drank. Er geldt dus een leeftijdsgrens, ongeacht op welke manier de drank wordt verkocht: in een winkel, online, of in de horeca.

Op 1 december 2020 heeft de Tweede Kamer een nieuw voorstel voor alcohol verkopen aangenomen. Dit voorstel moet wel nog goedgekeurd worden door de Eerste Kamer. Verwacht wordt dat een groot deel van de bepalingen op 1 juli 2021 in werking zullen treden. Deze zullen vallen onder de Drank- en Horecawet (deze naam wordt veranderd in ‘Alcoholwet’). In de nieuwe wet-in-wording worden o.a. de regels over het controleren van de leeftijdsgrens aangescherpt, specifiek voor online alcohol verkoop.

Als webshop moet je niet alleen de leeftijd van je klanten controleren wanneer je hen alcoholhoudende dranken verkoopt, maar je bent ook verantwoordelijk dat de leeftijd wordt gecontroleerd wanneer de drank geleverd wordt. Dus zelfs als je werkt met afhaalpunten, of je besteedt levering uit aan een bezorgbedrijf, als verkoper blijf je verantwoordelijk en aansprakelijk voor de hele ‘supply chain’ keten. Bij overtreding riskeer je een boete van minimaal 1.360 euro.
Nadere regels over de specifieke vereisten van het leeftijdverificatiesysteem, worden nog nader uitgewerkt. Tot die tijd moet je er alsnog voor zorgen dat online alcohol verkopen aan minderjarigen niet mogelijk is. Lees hieronder enkele tips die je daarbij kunnen helpen.

Wil je weten waar je nog meer rekening mee moet houden bij het starten van een webshop? Lees hier onze juridische tips voor webshops.

2. Hulpmiddelen voor leeftijdscontrole bij online alcoholverkoop

Bij een online slijterij is de leeftijdscontrole moeilijker dan in een fysieke winkel, maar niet onmogelijk. De volgende maatregelen kunnen helpen om aan je verplichtingen in verband met leeftijdscontrole te voldoen:

Duidelijke afspraken

Maak duidelijke richtlijnen voor je personeel, en duidelijke afspraken met je leveringspartners. Zorg ook dat deze spelregels bij alle betrokkenen bekend zijn en duidelijk beschrijven hoe jij als verkoper onderzoek uitvoert naar de kwaliteit en effectiviteit van de werkwijze. 

Pop-up weergeven

Bij veel alcohol webwinkels krijg je een pop-up te zien zodra je de webshop opent. Middels deze pop-up bevestigt de klant dat hij meerderjarig is, waardoor de verantwoordelijkheid niet meer bij jou ligt, maar bij de klant.

In je Lightspeed webshop kun je dit makkelijk toevoegen met een pop-up tool van een van onze vele integratiepartners, zoals bijvoorbeeld vErify!

Algemene voorwaarden opstellen 

In je algemene voorwaarden kun je een verwijzing naar de minimumleeftijd maken. Vraag klanten voordat ze een bestelling plaatsen om de algemene voorwaarden te lezen en vervolgens akkoord te gaan. 

Leeftijdscontrole bij levering

De bezorger van het alcoholpakket kan meehelpen bij het controleren van de leeftijd door het pakket pas af te leveren wanneer hij of zij een geldig identificatiebewijs heeft gezien van degene die het pakket heeft besteld.

 

Mag je als alcohol webshop reclame maken?

Reclame maken mag, maar let op: je hebt als online slijterij te maken met leeftijdsrestricties. Je mag namelijk voor alcoholhoudende dranken geen reclame maken die specifiek gericht is op minderjarigen

Houd daar dus rekening mee bij het selecteren van je target groep als je bijvoorbeeld via Google of social media gaat adverteren. Jij moet er als alcohol webshop voor zorgen dat jongeren je advertenties niet te zien krijgen. Daarnaast mag je geen enkele uiting gebruiken die op jongeren gericht zijn, zoals bijvoorbeeld jongerentaal of het gebruik van tieneridolen in afbeeldingen. Alle regels voor alcoholreclame staat in de Alcoholcode van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA).

Met de nieuwe wet-in-wording (zie paragraaf: Regels rond alcohol en leeftijd), zullen prijsacties, waarbij meer dan 25% korting wordt gegeven op alcoholhoudende dranken, niet langer toegestaan zijn. Een actie zoals ‘3 halen 2 betalen!’ mag dus bijvoorbeeld niet meer. Deze regels gelden onverkort voor zowel online webshop als offline alcoholverkopers, en ongeacht het type drank (sterke drank dan wel zwakalcoholische dranken). 

 

5 Voorbeelden van alcohol webshops

Deze vijf Lightspeed webshop klanten hebben hele verschillende, maar stuk voor stuk mooie webshops om zo hun wijnen en bieren te verkopen. Doe hier inspiratie op voordat je aan je eigen webshop begint.

Rebel Wines 

Rebel Wines heeft een winkel, een wijnbar en webshop. Ze verkopen meer dan 130 verschillende wijnen, bieren en ciders, waaronder een groot deel via de webshop. Klanten kunnen makkelijk zoeken op soort wijn en op land om zo een goede keuze te maken. 

Lees hier het ondernemersverhaal van Rebel Wines en hun ervaring met Lightspeed. 

Online alcohol verkopen

Wijnhuis Heemstede 

Wijnhuis Heemstede heeft een fotogenieke webshop, waardoor klanten al snel hun winkelwagentje vullen. Op de homepage maken ze een duidelijke verdeling tussen witte, rode en Spaanse wijnen, waardoor klanten snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Verder kunnen klanten al op de homepage een aantal wijnen ontdekken en achtergrondverhalen lezen via de blog. 

Wijnen Verhofstede

Wijnen Verhofstede kiest voor een rustig thema om hun wijnen nog beter naar voren te laten komen. Ze verdelen hun categorieën in wijnen, sterke drank en geschenkpakketten. Ook kun je via de homepage een selectie wijnen bekijken. 

Online alcohol webshop

Angelo Vinoso

Angelo Vinoso is een wijnwinkel die zich specialiseert in wijnen van kleine lokale boeren. Door dit verhaal duidelijk weer te geven op de homepage onderscheiden ze zich van andere wijnwinkels. Nu hun fysieke winkel tijdelijk is gesloten door de coronamaatregelen, werken ze er hard aan om hun wijnen ook online te verkopen. Op de collectie-pagina staat al een mooi aanbod. 

Online alcohol webshop

L’Atelier du Champagne

L’Atelier du Champagne besloot om naast winkel ook online hun heerlijke champagnes te verkopen, zodat ze ook toegankelijker zijn voor particulieren. Op de webshop verkopen ze niet alleen hun beste champagnes, maar vertellen ze ook het verhaal achter de ‘winemakers’. Zo krijgen klanten nog meer feeling bij het mooie product. Selecteer de champagne op jaar, stijl en grote. 

Lees hier het ondernemersverhaal van L’Atelier du Champagne en hun ervaring met Lightspeed. 

Online alcohol verkopen

Je kunt nu van start met online alcohol verkopen! Laat een van onze webshop experts je erbij helpen en je alle mogelijkheden van Lightspeed uitleggen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp:
Begin met Ondernemen

Bekijk meer onderwerpen